Geen flow pijlen in de energy monitor p3

Specifieke technische aspecten van het Prius 3 concept.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
joshmosh
Lid
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: di 18 jul, 2017 22:43
Locatie: zwolle

di 18 jul, 2017 23:08

Goedendag,

Ik ben sinds 2 weken trotse eigennaar van een toyota prius 3 uit november 2.
Nu ben ik erachter gekomen dat ik flow zou moeten kunnen zien in de energy monitor.

Helaas doen deze het niet bij maar de geanimeerde wielen draaien wel?

Moet ik iets resetten oid?

Alvast dank voor jullie hulp.

Groet Joost

Gebruikersavatar
quattrootje
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 464
Lid geworden op: ma 07 nov, 2016 20:57
Locatie: Een durp nabij Arnhem

wo 19 jul, 2017 9:18

Zie je bij remmen de accu wel vollopen en bij rijden weer leeglopen? Als ie niet zou laden dan zou je accu altijd leeg zijn.
e-car: P3 PIP Executive Pearl White (dec. 2013)
e-bike: Trek Dublin Rich Black (jan. 2014)
en ter compensatie voor al dat e-gedoe: Audi (oer)quattro Tornado Red (1985) CO2 uitstoot: veels te veel!

Gebruikersavatar
breinonline
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 884
Lid geworden op: vr 05 apr, 2013 12:41
Locatie: Vijfhuizen
Auto: Toyota Prius 3 HSD Comfort

do 20 jul, 2017 7:00

Accu altijd leeg kan niet want dan start de auto niet meer. Het schermpje kan kapot zijn. Kan je een filmpje maken? Dat oordeelt in dit geval het makkelijkst denk ik.
Toyota Prius 3 HSD Comfort・Abyss Grey・Cruise control・Parrot MKi9200

Gebruikersavatar
quattrootje
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 464
Lid geworden op: ma 07 nov, 2016 20:57
Locatie: Een durp nabij Arnhem

do 20 jul, 2017 16:11

Niet de 12V startaccu achterin maar de HV accu, dus de accu op het beeldscherm :razz:
e-car: P3 PIP Executive Pearl White (dec. 2013)
e-bike: Trek Dublin Rich Black (jan. 2014)
en ter compensatie voor al dat e-gedoe: Audi (oer)quattro Tornado Red (1985) CO2 uitstoot: veels te veel!

Gebruikersavatar
breinonline
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 884
Lid geworden op: vr 05 apr, 2013 12:41
Locatie: Vijfhuizen
Auto: Toyota Prius 3 HSD Comfort

do 20 jul, 2017 19:47

Ja, precies. En die mag niet leegraken, daar zorgt het systeem voor. Als die écht leeg is start de auto niet meer.
Toyota Prius 3 HSD Comfort・Abyss Grey・Cruise control・Parrot MKi9200

Gebruikersavatar
TWMW
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: di 26 okt, 2010 21:42

do 20 jul, 2017 21:34

De 12V accu is ook geen start accu, maar slechts een hulpaccu voor de losse componenten, radio lampjes en dergelijke.
Starten doet hij op de hoofdaccu.
Mogelijk is er een keer een scherm vernieuwd?
'51 Morris Minor MM met zijklep motor.
'50 Singer Roadster
'51 Singer Roadster
'06 RHD Yaris T-Spirit, omgebouwd naar een LHD
'07 P2 Comfort, omgebouwd naar BE

Gebruikersavatar
Axial63
Lid
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: ma 24 okt, 2016 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 HSD DB

za 22 jul, 2017 1:32

Welk schermpje met Energie monitor praten we over?
Er zijn er namelijk meer die aangeven wat er met de aandrijving / elektriciteit gebeurd...

1e schermpje:
Druk op de toets "CAR" van de Touch & Go (beeldscherm waarin ook de radio gegevens zichtbaar zijn).
Je ziet nu links bovenin: "Energie monitor" staan en krijgt een weergave te zien van 4 wielen, de Motor, de Electromotor en de batterij.
dmv van groene en rode kleuren wordt weergegeven welke stromen er plaatsvinden. In de gekleurde leidingen komen pijlen die de stroomrichting aangeven.

2e schermpje:
Druk op het stuur op de toets "DISP", tot rechts boven in het dashboard waar ook de snelheid wordt weergegeven een soort van statusbalk verschijnt. Als je gaat rijden zie je hier de statusbalk langer worden en opgevuld worden. Er boven verschijnt EV, ECO of PWR.
Als je veel gas geeft wordt de gehele balk gevuld ook het meest rechtse staartje. In het eerste deel rijd je elektrisch (EV), in het tweede deel rijdt je op de benzinemotor. Is ook het staartje gevuld dan verbruik je energie van beide dus benzinemotor EN elektrisch.
Als je gaat remmen wordt de statusbalk weer leeg en licht het linker staartje op. Bij afremmen op de motor een dun streepje (regeneratief remmen), rem je ook met de voetrem en de bedien je het remsysteem dan zal de balk geheel oplichten (mechanisch en regeneratief remmen).
Bij regeneratief remmen wordt energie omgezet naar elektriciteit die weer wordt opgeslagen in de batterij.

3e schermpje:
Druk op het stuur op de toets "DISP", tot rechts boven in het dashboard waar ook de snelheid wordt weergegeven de tekst "Energie monitor" verschijnt. Je ziet nu een zijaanzicht van de Prius met de wielen, de motor, de elektromotor en de batterij. Net als in het scherm worden deze verbonden met gekleurde lijnen met daarin pijlen die aangeven in welke richting de energie stroomt.

In mijn optiek zou in een van de drie (eigenlijk in alle drie) de stroomrichting van de energie zichtbaar moeten zijn. Mocht dat slechts in 1 scherm het geval zijn dan is er vermoedelijk een defect. Hopelijk heb je wat aan deze info.
En we vernemen graag je ervaringen.
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012

Gebruikersavatar
joshmosh
Lid
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: di 18 jul, 2017 22:43
Locatie: zwolle

za 22 jul, 2017 10:49

Dank voor alle reacties!

De dealer heeft er nog even goed naar gekeken en de boel uit gelezen. We kregen steeds de P0517 melding, dat de temperatuursensor van de Battery Pack te hoog was. De temperatuur van de accu uitgelezen was niets vreemds aan te zien.

Geprobeerd alles opnieuw te initialiseren maar de melding bleef maar bestaan. Zekeringen gecontroleerd etc etc.
Na vele andere checks bleek temperatuursensor van 12v accu niet aangesloten te zijn (door vorige dealer/eigenaar).

Monteur was verbaasd dat het systeem ons naar de verkeerde accu leidde en dat dit issue ervoor kon zorgen dat de pijlen in energy monitor niet meer werkte.

issue is de database ingegaan als referentie voor andere dealers.

Gebruikersavatar
quattrootje
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 464
Lid geworden op: ma 07 nov, 2016 20:57
Locatie: Een durp nabij Arnhem

za 22 jul, 2017 11:16

Dus het issue is met het aansluiten van die sensor opgelost? Da's iig goed nieuws.
Blijft het raar dat zo'n sensor noet aangesloten is. Foutje bedankt.
e-car: P3 PIP Executive Pearl White (dec. 2013)
e-bike: Trek Dublin Rich Black (jan. 2014)
en ter compensatie voor al dat e-gedoe: Audi (oer)quattro Tornado Red (1985) CO2 uitstoot: veels te veel!

Gebruikersavatar
joshmosh
Lid
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: di 18 jul, 2017 22:43
Locatie: zwolle

za 22 jul, 2017 12:27

ja, dat was inderdaad de oplossing. Bij vervangen van de accu in het verleden helaas vergeten.

Plaats reactie

Terug naar “Prius 3 - Techniek”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast