Uitlijnen P3 wielen moeten kunnen draaien

Specifieke technische aspecten van het Prius 3 concept.
Plaats reactie
Marsoepielamie
Lid
Lid
Auto: 2012 Prius 3

zo 17 sep, 2017 14:16

Ik wil van mijn P3 de uitlijning laten controleren, daarvoor moet de auto in neutraal staan. Hoe kan ik de P3 in neutraal zetten en toch uitschakelen, dus zonder dat de elektrische handrem wordt geactiveerd.

Fred
"Man kann ein Auto nicht wie ein menschliches Wesen behandeln ... ein Auto braucht Liebe!" Zitat: Walter Röhrl

ajm
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 17 sep, 2017 17:23

Bij het uitlijnen in de N stand kan de auto niet uitgeschakeld worden. Als de motor draait als je hem in N zet blijft de motor draaien. Als de motor uit is als je hem in N zet blijft de motor uit.
Hierbij kan een probleem optreden als de HV accu niet voldoende geladen is. Die wordt in N niet opgeladen. Als het laadniveau te laag wordt krijg je een dringend advies op het scherm om de D stand in te schakelen. Als je daarop niet reageert krijg je In het ergste geval de Prius niet meer aan de praat vanwege een geheel ontladen HV accu.

Het is dus aan te bevelen om voor aanvang van de uitlijnprocedure de HV accu zo vol mogelijk te hebben. Zet verder zoveel mogelijk stroomverbruikers, zoals de airco uit.
Nu duurt het uitlijnen natuurlijk geen uren, maar toch.
Ik laat de uitlijncontrole daarom het liefst door de dealer doen of een bandenbedrijf dat de Prius kent. Ik ben weleens weggegaan bij een bandenbedrijf omdat ik er geen vertrouwen in had.
Ruim 100.000 km met een Prius 3 Aspiration 2009 nu een Prius 3 Dynamic 2010 >115.000 km

Marsoepielamie
Lid
Lid

zo 17 sep, 2017 17:33

Dankjewel, voor je reactie, het bandencentrum waar ik naartoe ga is een zeer gerenommeerd bedrijf waar ik al decennia al mijn vervoermiddelen laat uitlijnen, maar of ze ervaring hebben met een P3 weet ik niet.

Mijn laadstatus aanduiding van de HV accu geeft zelden helemaal vol aan, meestal is het 2 of 1 streepje onder het maximum.

Denk je dat dit voldoende vol is voor een uitlijning die 20 minuten duurt ?

Fred
"Man kann ein Auto nicht wie ein menschliches Wesen behandeln ... ein Auto braucht Liebe!" Zitat: Walter Röhrl

ajm
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 17 sep, 2017 18:03

De kans dat er iets fout gaat is als je in EV komt aanrijden en nog 2 streepjes over hebt. 1 of 2 streepjes onder maximum is voldoende, schakel alle stroomverbruikers uit. Dan moet het goed gaan. En vraag of ze de auto direct uitzetten als het uitlijnen klaar is.
Ruim 100.000 km met een Prius 3 Aspiration 2009 nu een Prius 3 Dynamic 2010 >115.000 km

Marsoepielamie
Lid
Lid

za 23 sep, 2017 20:04

De P3 is uitgelijnd, afgezien van een minimale afwijking, verwaarloosbaar klein, was de uitlijning perfect. Het bleek dat men bij het bandencentrum wel vaker een Prius heeft uitgelijnd.

Fred

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

vr 29 sep, 2017 16:25

Tja, Fred, dan heb je dus geluk gehad. Mijn P3 (destijds nieuw gekocht) heeft van meet af aan een tikkeltje naar rechts getrokken en ondanks 2 keer uitlijnen is er dat nooit helemaal uit gegaan. Het ergste merk ik dat bij die ellendige 17"-wielen met de platte brede banden. De 15" winterbanden met dikkere en smallere banden kunnen gelukkig wat meer hebben. Binnenkort kunnen die er weer op.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Marsoepielamie
Lid
Lid

vr 29 sep, 2017 16:36

! Bericht van: Arjan
Quote verwijderd.

Ik begrijp dat voor de echte Prius rijders 15" het summum van geluk is, ikzelf vindt eigenlijk de 17" mooier. Maar naarmate ik meer op het forum lees ben ik nog niet zo zeker of ik wel 17" wil.

quattrootje
Actief Lid
Actief Lid

vr 29 sep, 2017 20:57

Qua zuinigheid is 15" de maat die je dan wil.
Vind je looks ook belangrijk dan zou ik voor 17" gaan.
Net wat je wilt :D
e-car: P3 PIP Executive Pearl White (dec. 2013)
e-bike: Trek Dublin Rich Black (jan. 2014)
en ter compensatie voor al dat e-gedoe: Audi (oer)quattro Tornado Red (1985) CO2 uitstoot: veels te veel!

Plaats reactie

Terug naar “Prius 3 - Techniek”

• Informatie