Vreemd issue met "starten" Prius

Specifieke technische aspecten van het Prius 3 concept.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
moscoweyes
Lid
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: di 16 okt, 2018 12:04
Locatie: Eersel
Auto: Prius III Dynamic 2011

wo 12 dec, 2018 10:57

Beste mede Prius rijders,

Wij zijn sinds een paar maanden de trotse bezitters van een puntgave parelmoer witte Prius in Dynamic Business uitvoering van 2011 met slechts 50.000km op de klok. Een fantastische auto: comfort, rust, ruimte en prachtige verbruikscijfers. De auto is aangeschaft bij de officiële Toyota dealer met een jaar garantie. Hiervoor hebben we ruim twee jaar een hybride Auris gereden, ook een fijne auto maar voor ons als gezin met bijna volwassen kinderen wat aan de kleine kant.

Er is echter een puntje dat ons wat zorgen baart: de auto "start" niet altijd goed. Wanneer je de rem ingedrukt houdt en de startknop indrukt hoor je normaliter na korte tijd een pieptoon, waarna je de CVT in de gewenste stand kunt zetten en kunt gaan rijden. Onze Prius heeft echter het issue dat dit geen vanzelfsprekendheid is. Soms druk je op de startknop en komt de pieptoon niet, de CVT is dan ook niet te gebruiken. Wel gaan bijvoorbeeld de displays, kachel en verlichting gewoon aan. Kenmerkend is ook dat het erg random voorvalt, zo "start" de auto 20 keer probleemloos in één keer en dan ineens weer niet. Wanneer het mis gaat (dus geen pieptoon na het indrukken van de startknop) dan moeten we het soms minutenlang tig keer proberen voor uiteindelijk de verlossende pieptoon wel een keer klinkt.

Om te beginnen hebben we van beide sleutels de batterij vervangen, dit biedt echter geen oplossing. Het verder nog gezocht in korter/langer/harder/zachter indrukken van de startknop, maar ook dit lijkt geen verschil te maken.
Inmiddels is de auto (onder garantie) terug geweest naar de dealer, ze hebben de auto daar uitgelezen en zien inderdaad wat meldingen terug in de computer. Deze meldingen zijn volgens de monteur echter dermate algemeen van aard dat de dealer er weinig anders mee kan dan de meldingen wissen en ons het advies geven "het voorlopig even aan te kijken".
Ook na het wissen van de meldingen blijft het issue helaas aanhouden.
Zijn er hier op het forum wellicht mede Prius rijders die dit issue ook ervaren hebben? En zo ja, is het issue bij jullie opgelost (en hoe)? Alvast bedankt voor je reactie!

Gebruikersavatar
Axial63
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 270
Lid geworden op: ma 24 okt, 2016 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

wo 12 dec, 2018 12:43

moscoweyes schreef:
wo 12 dec, 2018 10:57
Er is echter een puntje dat ons wat zorgen baart: de auto "start" niet altijd goed. Wanneer je de rem ingedrukt houdt en de startknop indrukt hoor je normaliter na korte tijd een pieptoon, waarna je de CVT in de gewenste stand kunt zetten en kunt gaan rijden. Onze Prius heeft echter het issue dat dit geen vanzelfsprekendheid is. Soms druk je op de startknop en komt de pieptoon niet, de CVT is dan ook niet te gebruiken. Wel gaan bijvoorbeeld de displays, kachel en verlichting gewoon aan. Kenmerkend is ook dat het erg random voorvalt, zo "start" de auto 20 keer probleemloos in één keer en dan ineens weer niet. Wanneer het mis gaat (dus geen pieptoon na het indrukken van de startknop) dan moeten we het soms minutenlang tig keer proberen voor uiteindelijk de verlossende pieptoon wel een keer klinkt.
Het volgende:
Het lijkt erop dat jij de IGN-ON status krijgt. (Bij een conventionele auto met contactsleutel stop je dan de sleutel in het contactslot en draai je deze tot vlak voor het moment dat je de auto wilt gaan starten. Alle controlelampjes branden dan omdat het contact (IGNition) aan (ON) staat maar de motor nog niet is gestart).

Deze stand krijg je bij een (normaal werkende) Hybride auto als volgt:
Zonder het rempedaal in te trappen druk je 2x de Startknop in. De LED in de Startknop brand Oranje en alle meters en controlelampjes op het dashboard zijn nu verlicht. (De 'CVT' hendel functioneert niet, dit zul jij herkennen als de 'storing').

Vanuit hier kun je:
a. 1x op de Startknop drukken om de auto weer 'uit' te zetten
of
b. Eerst het rempedaal intrappen en daarna 1x op de Startknop drukken om de auto 'aan' te zetten, of te wel in READY modus (gereed, gestart, klaar, aan)

Bij 'storing':
Als je de 'storing' weer een keer hebt kun je 3 dingen controleren/afvragen:
a. heb je het rempedaal op dat moment wel goed ingedrukt? Ja/Nee
b. heb je niet per ongeluk 2x de startknop ingedrukt (of te lang vastgehouden?) Ja/Nee
c. wat is de kleur van de LED in de Startknop? Oranje is dus IGN-ON, Groen is gereed voor inschakelen systeem om naar READY te komen.

Mogelijke oplossingen:
a. = Ja: mogelijk is de remlichtschakelaar stuk of maakt slecht contact.
a. = Nee: rempedaal indrukken en nogmaals op Start drukken voor READY.
b. = Ja: dan heb je dus of het rempedaal niet goed genoeg ingedrukt of de remlichtschakelaar is stuk of maakt slecht contact.
b. = Nee: Onmogelijk; je moet eerst in ACC komen voordat je in IGN-ON komt dus mogelijk is de Startknop defect (maar die kans lijkt mij klein omdat ik daar [nog] geen berichten over heb gelezen).
c. = Oranje: of a. of b. is fout gegaan.
c. = Groen: je hebt dus toch (te laat?) of onvoldoende het rempedaal ingedrukt; Trap met normale kracht op het rempedaal en druk nu nogmaals op de Startknop.


Storing zoeken:
Ga zitten op de bestuurdersstoel, niet remmen, voetjes op de mat. Laat ter controle de deur open (lampje deur open brand en waarschijnlijk brand de verlichting van de Startknop ook [zodat je deze ook in het donker kunt vinden], maar de LED blijft uit).
1. Druk 1x op Start: (= ACC stand) er gebeurd weinig alleen het radio/navigatiescherm gaat aan (indien deze is ingeschakeld), er komen een aantal piepjes omdat je de deur open hebt. De LED in de startknop is Oranje.
2. Druk nu nog 1x op Start: (= IGN-ON stand) je 'storing' verschijnt: alle meters en controlelampjes gaan aan en de LED in de Startknop blijft Oranje.
3. Je hebt nu 2 keuzes:
a. Auto 'uit' zetten
of
b. Auto 'aan' zetten (het ouderwetse starten).

a. UIT zetten: Raak het rempedaal niet aan en druk op de Startknop. Alle lampjes en meters gaan nu uit, LED in Startknop gaat uit. Radio gaat uit en alleen de controlelamp 'deur open' brand nu nog. Om opnieuw te beginnen ga je terug naar punt 1.
b. AAN zetten: Druk nu het rempedaal stevig in en kijk naar de Starknop: de LED zou nu Groen moeten branden, je kunt het systeem nu starten met 1x drukken op de Startknop. Je hoort een piepje en READY gaat branden op het display. Als de LED in de Startknop Oranje blijft: dan is waarschijnlijk de remlichtschakelaar de boosdoener. Dit zou ik door de dealer (of een handig persoon) laten controleren.....

Normale procedure:
Ga zitten: Trap de rem in, kijk op de Startknop: LED = Groen: druk 1x op de Startknop, even later hoor je een piepje en verschijnt READY in het Display: je kunt wegrijden.
Bij aankomst op de bestemming: houd de rem ingedrukt, druk 1x op de Startknop. Alle lampjes en meters gaan nu uit, LED in Startknop gaat uit, Radio gaat uit. Je kunt de auto nu afsluiten. (De parkeerstand 'P' word automatisch geactiveerd).
In de normale procedure sla je dus de IGN-ON stand over... :D

Separate controle remlichtschakelaar:
Als je druk uitoefent op het rempedaal moeten de remlichten oplichten. Dit werkt altijd dus ook met het contact uit.


P.S. ACC stand = Accessoire stand.
Bij een conventionele auto met contactsleutel stop je deze in het contactslot, je draait rustig: eerste stand: stuurslot vrijmaken, 2e stand ACC waarbij je de radio en enkele andere accessoires kunt bedienen, volgende stand: Contact: Controle van meters en lampjes, volgende stand: motor starten. Als je de sleutel dan loslaat komt deze terug in contactstand en de motor blijft draaien. Draai je de sleutel terug van contact naar ACC dan valt de motor stil en de meters en lampjes op het dashboard gaan uit, verder terugdraaien komt de blokkeerpen van het stuurslot weer vrij zodat de auto niet meer gestuurd kan worden zonder sleutel. Daarna kun je de sleutel uitnemen.
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Gebruikersavatar
moscoweyes
Lid
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: di 16 okt, 2018 12:04
Locatie: Eersel
Auto: Prius III Dynamic 2011

wo 12 dec, 2018 13:05

Beste Axial63,

Super bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie! :) Ik neem je tips en test-opzet mee en ga er de komende dagen actief mee aan de slag. Ik laat zo ie zo nog even van me horen!

Gebruikersavatar
Josje
Lid
Lid
Berichten: 125
Lid geworden op: di 18 apr, 2017 16:25
Locatie: thuis
Auto: Auris Hybrid 5 d executive

wo 12 dec, 2018 20:09

De dealer kan het niet echt vinden, en zegt: 'kijk het maar even aan'. Zorg dat je goed documenteert dat het probleem in de garantieperiode is geconstateerd. Anders, wanneer je buiten de garantieperiode bent gekomen, is het ineens buiten de garantie en zijn de kosten geheel voor jou.

Je zult de dealer vast wel vertrouwen, het is tenslotte geen kamper á la Sjonnie Flodder, maar controle en gedocumenteerd zijn is altijd beter. Is ook gelijk een stok achter de deur voor de dealer, om voor een definitieve oplossing te zorgen.

In het uiterste geval de auto inleveren en een vergelijkbare -zonder storingen- terugeisen.

Gebruikersavatar
imperial73
Lid
Lid
Berichten: 117
Lid geworden op: za 08 jan, 2011 12:05

wo 12 dec, 2018 20:20

Mocht het met de startknop allemaal kloppen dus niet aan(ready) gaan als de knop groen wordt dan zou ik maar eens naar de accu gaan kijken. Als dit de eerste nog is de accu even laten testen of misschien beter nog gewoon vervangen. Door een slechte/versleten/kapotte accu kunnen hele vage storigen ontstaan bij een hybride. Een accu test geeft in dit geval niet altijd uitsluitsel.
Prius comfort 2005, Prius business 2004, Prius executive 2010, Prius tech edition 2007 <<ex-en, Prius dynamic 2010.

Gebruikersavatar
Josje
Lid
Lid
Berichten: 125
Lid geworden op: di 18 apr, 2017 16:25
Locatie: thuis
Auto: Auris Hybrid 5 d executive

di 18 dec, 2018 4:28

Je bedoelt de 12V accu, die rechts achterin staat?

Gebruikersavatar
imperial73
Lid
Lid
Berichten: 117
Lid geworden op: za 08 jan, 2011 12:05

di 18 dec, 2018 6:43

klopt.
Prius comfort 2005, Prius business 2004, Prius executive 2010, Prius tech edition 2007 <<ex-en, Prius dynamic 2010.

Gebruikersavatar
moscoweyes
Lid
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: di 16 okt, 2018 12:04
Locatie: Eersel
Auto: Prius III Dynamic 2011

wo 26 dec, 2018 9:57

Inmiddels zijn we even verder, tijd voor een kleine update. Negen van de tien keer "start" de auto normaal zonder enig probleem. Toch gaat het nog niet altijd goed, en na wat proberen/testen lijkt het er op dat we het rempedaal niet stevig genoeg indrukken (ondanks dat het lampje van de startknop groen wordt). Verder wil ik binnenkort nog een keer naar de dealer gaan, en daar de aangedragen zaken (schakelaar remlicht, 12V accu etc) ook eens voorleggen. Wordt vervolgd, allen nogmaals dank voor het meedenken!

Plaats reactie

Terug naar “Prius 3 - Techniek”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast