Hoger verbruik

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
Gebruikersavatar
zuko89
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 380
Lid geworden op: vr 08 aug, 2014 18:11

ma 26 feb, 2018 13:59

Over een paar duizend kilometer is mijn verbruik hoog en heb geen idee waar het aan ligt. Recent heb ik een grote beurt laten doen, 2 nieuwe banden voor, 2 remblokken voor(de eerste in 190k km) en de rem rechtsachter zat vast. Desondanks is mijn verbruik nog steeds hoog. De koude temperaturen staan hier los van, normaal rij ik in de zomer 3.8-4.1 en winter 4.5 max. Nu zit ik op 5.2, ook toen het nog warmer was, kreeg ik mijn verbruik niet lager dan 4.4 met dezelfde rijstijl en afstanden.
Heeft iemand een idee? De dealer heeft geen idee.

Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1452
Lid geworden op: zo 08 jun, 2008 23:16
Locatie: Stein (Zuid-Limburg)
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic

ma 26 feb, 2018 14:44

RON95 E10 getankt?
Toyota Auris TS HSD Dynamic 2017, (Pure White), parkeersensoren vóór (afgeleverd 08-12-2017). Voorheen Prius 2 BE 2008.

Gebruikersavatar
quattrootje
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 705
Lid geworden op: ma 07 nov, 2016 20:57
Locatie: Een durp nabij Arnhem

ma 26 feb, 2018 15:29

Voel eens aan je velgen nadat je een stuk gereden hebt. Als er een beduidend warmer (heet) is dan de andere 3 dan loopt er misschien toch nog een rem aan. Komt vaker voor bij 'onze' hybrides.

Bandenspanning van alle 4 goed? Ik meen zo'n 2.5 bar bij koude banden.
e-car: P3 PIP Executive Pearl White (dec. 2013)
e-bike: Trek Dublin Rich Black (jan. 2014)

Gebruikersavatar
zuko89
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 380
Lid geworden op: vr 08 aug, 2014 18:11

ma 26 feb, 2018 16:00

E10 is lang geleden. Banden zijn 2.8 altijd. Velgen voelen of water sprayen heb ik gelezen, echter doe ik dat nooit dus heb ik geen referentie, hoe warm is te warm?

Gebruikersavatar
quattrootje
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 705
Lid geworden op: ma 07 nov, 2016 20:57
Locatie: Een durp nabij Arnhem

ma 26 feb, 2018 16:39

Qua velgen voelen zal het vrij snel opvallen als er 1 echt afwijkt.
Na wat flink remmen (op de wielremmen dus) zijn ze meestal heerlijk warm. Echt heet zou het niet mogen worden.
e-car: P3 PIP Executive Pearl White (dec. 2013)
e-bike: Trek Dublin Rich Black (jan. 2014)

Gebruikersavatar
Arjan
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 19774
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19
Locatie: Oost-Groningen
Auto: Nissan Micra K11 CVT 2000

ma 26 feb, 2018 17:27

Met mijn Micra onlangs de ANWB gebeld, mijn linkervoorwiel was kokend heet. Rook al beetje een brandlucht tijdens het rijden, en bleek mijn remklauw vast te zitten.
Nissan Micra K11 1.3 N-CVT 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2119
Lid geworden op: vr 17 mar, 2006 18:59
Locatie: Epe (Gld.)
Auto: Auris TS Dynamic

ma 26 feb, 2018 18:31

zuko89 schreef:
ma 26 feb, 2018 13:59
Over een paar duizend kilometer is mijn verbruik hoog en heb geen idee waar het aan ligt.
... normaal rij ik in de zomer 3.8-4.1 en winter 4.5 max.
Heeft iemand een idee? De dealer heeft geen idee.
...Was de meetmethode in het verleden wel juist?
Ik denk dat deze waarden superrecords zijn van het totale forum.

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

Gebruikersavatar
zuko89
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 380
Lid geworden op: vr 08 aug, 2014 18:11

ma 26 feb, 2018 19:35

De meetmethode zijn juist, in het 1000km plus topic ook gepost. Normaal rij ik minimaal 850-900+ km op een tank, 4 keer op rij 1000+. De 3,8-4.1 is op de bc, ik bereken verder altijd aan de pomp. Ik heb de tankbonnen met km stand van de afgelopen 100.000km bewaard. Aan de meetmethode ligt het in iedergeval niet. Ik zal morgen de wielen eens voelen.

Gebruikersavatar
nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 5278
Lid geworden op: za 28 jun, 2008 23:30
Locatie: Workum
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

ma 26 feb, 2018 20:28

Ander asfalt?
Tja, grote beurt, afstelling anders, maar ja hoe controleer je dat.
PIP aug 2012 executive arctic blue, BMW2 AT jan 2015, Auris dynamic 2017
Kona premium 64 KWH in bestelling

Gebruikersavatar
erko
Lid
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: di 02 jun, 2009 21:48

ma 26 feb, 2018 20:35

Als je dealer geen idee heeft zou ik een andere zoeken.

Ik kan maar drie dingen bedenken.
1. Aanlopende remmen. (als je gewoon een stukje rijdt en alleen heel zachtjes remt moeten de schijven nu ijskoud blijven)
2. Nieuwe banden met meer wrijving. (staan misschien bij https://www.adac.de/infotestrat/tests/r ... fault.aspx )
3. Als je pech hebt is je hv accu misschien niet meer goed. Dit kun je zelf met zo'n obd2 lezer nagaan of de spanning per cellenpaar nog wel gelijk is.
P3 Dynamic 2009 Afbeelding

Gebruikersavatar
zuko89
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 380
Lid geworden op: vr 08 aug, 2014 18:11

ma 26 feb, 2018 20:44

Hebben de ze accu niet gecontroleerd bij de grote beurt dan? Ze doen toch de hybride/accu check. Verbruik was al hoger met mijn oude banden en voor de grote beurt. Ik ga de remmen/velgen morgen bekijken na een lange rit. Vergeten te zeggen, hij lijkt moeilijker op stroom te kunnen rijden, normaalgesproken liet ik het gas los en versnelde hij nog door tot 73. In de bebouwde kom als ik amper gas hoef te geven. Ook als ik ergens 70 rij en op stroom verder wil zak hij terug, hij lijkt het niet aan te kunnen. Dus of remmen of accu. Morgen even zien.

Gebruikersavatar
erko
Lid
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: di 02 jun, 2009 21:48

ma 26 feb, 2018 21:23

Geen idee of ze je hv accu getest hebben. Normaal moest je daarvoor iets van 35 euro extra betalen voor een jaar hv accu garantie dacht ik.
Je dealer moet dat toch aan je kunnen vertellen en moet volgens mij ook apart op je factuur staan als ze die hv accu controle/garantie hebben gedaan.
Nu het echt koud is en er veel wind staat is mijn verbruik wel een heel stuk hoger trouwens. Met 22 km/l ben ik nu al erg blij en dan rijd ik alleen maar stukken van zo'n 45 kilometer per keer dus geen korte afstanden.
P3 Dynamic 2009 Afbeelding

Gebruikersavatar
zuko89
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 380
Lid geworden op: vr 08 aug, 2014 18:11

ma 26 feb, 2018 21:45

Factuur niet bij de hand, morgen even zien. 22km per liter haal ik nu zeker niet. Wel erg netjes als je dat haalt met deze temperaturen. Maar dit probleem speelde al voor de kou. Ik rij 142 km woonwerk per dag, geen kleine stukjes.

Gebruikersavatar
jojan265
Lid
Lid
Berichten: 218
Lid geworden op: di 30 mar, 2010 18:42

ma 26 feb, 2018 21:56

Heeft er ook een update plaatsgevonden?
Auris TS Lease plus Hybrid Pearl White (model 2015) van mei 2017 tot heden
Prius III Dynamic Solarroof Astral Black van aug 2010 tot mei 2017 (306000 km)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Olaf Busch
Lid
Lid
Berichten: 117
Lid geworden op: do 17 aug, 2017 11:20
Locatie: olterterp
Auto: Lexus IS 300h

di 27 feb, 2018 11:53

Even een kwartiertje rijden en je voelt gelijk of een van de schijven te warm is. En dat is dus dat je je vinger er niet lang op kan houden (dat is wat anders dan nog een beetje lauw na het afremmen).

Ik heb het ook gehad bij 160.000km. Loeiheet en ja natuurlijk draaide de benzine motor continue.

Overigens kon ik na de "reparatie" nog een keer langskomen. liep het nog steeds aan.
Voorheen Prius 3 executive
.https://www.autoweek.nl/reviews/artikel ... tive-2009/
Vanaf 6-2019 IS300h Luxury Line

Plaats reactie

Terug naar “Prius 3 - Techniek, rijden en verbruik”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten