navigatie prius 3

Onderdelen behorende bij de uitrusting van de Prius 3, zoals audio, airco, cruise-control, instrumentarium, keyless-entry, en alles wat je erbij kunt kopen.
Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

vr 18 mar, 2016 13:39

Route instellen op snelste/vermijd snelwegen/kortste etc. Dat werkt lang niet altijd bevredigend. TomTom maakte er in 2007 in Frankrijk een puinhoop van. Ik had 'mijdt snelweg' ingesteld en wilde terug naar Nederland. Tot mijn stomme verbazing bleef dat ding in zuidelijke richting dirigeren, wat pas in orde kwam nadat ik de standaardinstelling van snelste route had ingegeven en die ging natuurlijk over de snelweg èn de péage.

Ook een leuke truc is om als maximumsnelheid 69 km/u in te stellen. Pakt ie tóch weer de snelweg terwijl daar een minimum van 70 geldt. De kortste route is in heel wat gevallen een verschrikking omdat áls ie een stuk van 10 meter korter vindt, dan pakt ie dat ook, ook al is dat over een parkeerplaats of iets dergelijks.

Voor ons is het erg belangrijk om waar mogelijk van de snelweg af te blijven: ons ouwe keteltje gaat maar 85 echte km/u bij 4.000 toeren en al kan ie voor korte tijd tot 127km/u, lang blijf je dat niet graag rijden. Navigeren langs fraaie routes ... volgens mij lukt dat alleen met de kaart op schoot, waarbij de navi slechts zijdelings betrokken wordt.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

vr 18 mar, 2016 13:47

De plomp in rijden omdat het veerpont aan de andere kant staat. Ik kan het mij tóch een beetje voorstellen. Met erg slecht zicht (mist in het donker) vind ik de kaart op het scherm verdraaid prettig en het is nu eenmaal zo dat zowel de HDD-navi van de Prius als de TomTom het uiterste punt nemen als plaats waar de route veranderd moet zijn. Vóóraf zul je dus al moeten zijn afgebogen. Dat kan een paar honderd meter vóór het uiterste punt zijn. Daardoor kan het gebeuren dat een verkeerde plek wordt gekozen. Als de stem van TomTom zegt 'verderop rechtsaf' betekent dat, dat je over 2.000 meter afgeslagen móet zijn. Ja, wáár ... men kan er zich lelijk op verkijken.

Elec_Hybrid_Fan
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Toyota Auris TS

vr 18 mar, 2016 14:00

Ingeval van noodsituaties of andere omstandigheid die aandacht vragen is in de luchtvaart de gouden regel: 'fly the aircraft'. Klinkt simpel, maar als beginnende piloot ben je al te snel geneigd binnen te gaan zoeken in plaats van naar buiten te kijken. Dat heb ik ook mogen ervaren in mijn opleidingstijd. En zo ook is het in de auto. Met de toename van het aantal gadgets in moderne auto's is de neiging om bezig te zijn met wat er binnen gebeurt groot, terwijl het erom gaat te blijven autorijden.
11 september 2015: Toyota Auris TS uit 2013 1:21 (zomer) 1:19 (winter)

2006 - 2014: Peugeot 307 SW uit 2003 1:13

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

vr 18 mar, 2016 14:28

Fly by sight, neem ik aan dat je zult bedoelen. Maar een heel enkele keer is er gewoon géén zicht. Goed, ik heb dat pas één keer meegemaakt en het enige dat ik kon doen is de snelheid terug naar ongeveer stapvoets, mistlamp achter aan (de enige keer dat ik mij dat in 44 jaar tijd herinner) zijramen open, ruitenwisser aan en maar hopen dat ik nergens tegen aan knalde.

Inderdaad kunnen we niet bezig zijn met wat ìn de auto aan informatie komt, hoewel het zin heeft om de belangrijkste (afhankelijk van omstandigheden) te volgen. Ik denk dat ik in de lastige situatie die ik hiervoor beschreef héél blij zou zijn geweest met de aanvulling van een navi: ik wist niet meer waar ik was en dat 2 km van thuis. Het moeilijkste - goed rechts blijven houden - had ook een hedendaagse navi niet gekund en dus had het sowieso aangekomen op een scherpe blik en dito gehoor.

Elec_Hybrid_Fan
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Toyota Auris TS

vr 18 mar, 2016 15:21

Met dichte mist is het lastig, ja. Als vlieger vlieg je overigens zelden 'by sight'. Het gros van de vluchten, zelfs bij mooi weer, gaat op instrumenten. 'Fly the aircraft' gaat dan over het bedienen van de flight controls mbv de primaire instrumenten (horizon, snelheidsmeter, hoogtemeter, kompas). Daar heb je als pilot flying voortdurend je aandacht op gericht. Of dat zou je moeten doen. In auto's is het inderdaad wel 'drive by sight' en dan is de navigatie weliswaar een goed hulpmiddel maar, anders dan in de grote luchtvaart, niet een om blind op te op varen anders wordt dat letterlijk 'varen' :mrgreen:
11 september 2015: Toyota Auris TS uit 2013 1:21 (zomer) 1:19 (winter)

2006 - 2014: Peugeot 307 SW uit 2003 1:13

oudedaf
Lid
Lid

di 13 feb, 2018 12:04

Ach ik gebruik hem nu alleen nog maar als ik in de stad een straat niet kan vinden en gewoon rijden op de landkaart kom je het minst aan in kilometers.

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

di 13 feb, 2018 16:19

Voor mij is navi in 2004 of 2005 begonnen met een licentie van TomTom Navigator 4 in mijn Palm PDA plus een losse gps-'muis'. Wát een wonder dat ie in Duitsland op een stuk waar je als normaal mens nooit komt precies wist waar ik zat èn de route naar mijn reisdoel correct bleef aangeven. Inmiddels is dat weer héél lang geleden en is er ook het nodige veranderd.

Een kaart kan nooit 100% up-to-date zijn want er wordt nu eenmaal constant gewerkt. Het zou echter van de zotte zijn als we inééns niet meer de verkeersborden met de hersens zouden kunnen besturen. Het is weliswaar even omschakelen, maar ook dat moet kunnen lukken.

Niet ver van ons vandaan is men al jaren bezig met de aanleg van de Ring Parkstad. Een fiks stuk is onlangs al opengesteld. Vergeet het maar dat er nog een weg is die rechtstreeks naar Kerkrade leidt. Dus met goed zicht het opengestelde stuk maar eens besnuffeld nadat ik mij al 2 keer had verreden. Nee, dat lag niet aan de navi, maar aan de provincie of gemeenten die te zuinig hadden gestrooid met nieuwe verkeersborden. In plaats van 'Kerkrade' hadden ze alleen een bord geplaatst met 3 toeristische trekpleisters, waar ik echter nooit naar toe zou willen. Na enkele weken is dat nog steeds niet anders en moet ik maar onthouden dat richting 'continuum' of zo moet.

Het geluid van de navi in de Prius heb ik helemaal uit staan. Verschrikkelijk met al die herhalingen als 'ga de snelweg op'. De pijlen in de HUD zijn echt voldoende helder. En zoals oudedaf al opmerkt: meestal is het overbodige luxe; juist als we in een onbekende plaats een onbekend adres moeten zoeken is het handig. Voor de rest ... nee, eigenlijk niet. Ja verkeersinfo ... mja, als die een filemelding geeft op langere afstand kun je net zo goed doorrijden, want eer je op de bewiuste plek bent is in zeker 3/4 van de gevallen de file alweer opgelost.

Toyo
Lid
Lid
Auto: Auris TS Lease Plus 2014

di 13 feb, 2018 17:59

De navigatie in mijn Auris wil steeds dat ik de snelweg ga verladen in plaats van verlaten. :)
42
56.400 hybride kilometers afgelegd @ 4.49 l/100km .

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

wo 14 feb, 2018 16:54

Dat is dan een raar accent. Nog nooit op de snelweg de opdracht 'keer om' gehad?

Toyo
Lid
Lid
Auto: Auris TS Lease Plus 2014

wo 14 feb, 2018 17:56

Nee dat niet, wel soms dat de snelheidslimiet 50kmh (en in heel zeldzame gevallen zelfs 30kmh) is als ik langs een afrit kom. De navigatie gebruikt overigens het enkelvoud, dan ligt verladen en verlaten qua klank veel dichter bij elkaar.
42
56.400 hybride kilometers afgelegd @ 4.49 l/100km .

Plaats reactie

Terug naar “Prius 3 - Uitrusting & Acc.”

• Informatie