automatische dimlichten

Onderdelen behorende bij de uitrusting van de Prius 3, zoals audio, airco, cruise-control, instrumentarium, keyless-entry, en alles wat je erbij kunt kopen.
Gebruikersavatar
zoekertje
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 601
Lid geworden op: za 19 jan, 2008 22:53
Locatie: Ravenswoud
Auto: Prius III executivesolar
Contact:

zo 22 jan, 2017 14:18

Nu ik na de reparatie weer eens een lange afstand reed, bleek dat de automatische dimlichten ook overdag aan blijven. Als ik de draaiknop eerst even op uit zet en daarna weer aan op auto, dan duurt het een 30 à 50 seconden voor ze (overdag) toch weer aan gaan. Ik heb het idee dat de stroom los is geweest aangezien de tijd op klokje ook niet meer juist was. Is er ergens een gevoeligheid van de sensor in te stellen?
PRIUS III pacific blue executive

Afbeelding

Gebruikersavatar
nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 5084
Lid geworden op: za 28 jun, 2008 23:30
Locatie: Workum
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

zo 22 jan, 2017 15:50

Persoonlijke voorkeursinstellingen:
Handleiding bij de PIP (is ook een P3) voor automatische verlichting is het bladzijde 296 en voor toelichting wat je zelf via je nav kunt aanpassen vanaf bladzijde 607.
Zoek maar even de pagina's zijn niet gelijk
PIP aug 2012 executive arctic blue

Gebruikersavatar
easyrider
Lid
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 20 jan, 2016 16:05
Locatie: Zwolle
Auto: Auris FH1 Dynamic

zo 22 jan, 2017 17:04

Bij de Auris zit die onder de voorruit en die kan vervuild zijn en vooral met dit weer kan er sneeuw, ijs of pekel op zitten waardoor de sensor vindt dat het donker genoeg is om de verlichting in te schakelen.

Maar ik gebruik die stand nooit. Als ik vind dat het donker genoeg is zet ik zelf de dimlichten aan en zo niet dan brandt de dagrijverlichting altijd.

Gebruikersavatar
quattrootje
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 691
Lid geworden op: ma 07 nov, 2016 20:57
Locatie: Een durp nabij Arnhem

wo 25 jan, 2017 11:40

Hierop inhakende:
Ik begreep dat als de dagrijverlichting (dus aan de voorkant) brandt, dat de achterlichten dan uit zijn.
Ik begreep ook dat die achterlichten er niet bij aangezet kunnen worden, ook niet bij de dealer.
Klopt dat? Iemand ervaring mee?

Ik baal daar best wel van want dit is ronduit gevaarlijk.
Helaas loopt de regelgeving daarop een paar jaar achter :(
e-car: P3 PIP Executive Pearl White (dec. 2013)
e-bike: Trek Dublin Rich Black (jan. 2014)

Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 19005
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19
Locatie: Oost-Groningen

wo 25 jan, 2017 11:46

Ja klopt. Gewoon dan maar je dimlicht aanzetten.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
Elec_Hybrid_Fan
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma 14 sep, 2015 8:58
Auto: Toyota Auris TS

wo 25 jan, 2017 12:03

Zou inderdaad goed zijn als er ook achter dagrijverlichting komt. Waarom moet je van voren steeds zichtbaar zijn en van achter niet?
11 september 2015: Toyota Auris TS uit 2013 1:21 (zomer) 1:19 (winter)

2006 - 2014: Peugeot 307 SW uit 2003 1:13

Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 19005
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19
Locatie: Oost-Groningen

wo 25 jan, 2017 12:07

Mee eens. Achter net zo belangrijk.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
Axial63
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: ma 24 okt, 2016 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

wo 25 jan, 2017 20:45

Ik ben het oneens...

Uitgaande van voldoende daglicht:
Als het goed is branden de DRL lampen voor alleen als de auto is ingeschakeld en dus gereed is te gaan rijden of al rijdt.
Het is dus een waarschuwing aan tegemoetkomend verkeer dat er een gemotoriseerd voertuig aankomt en vooral voor voetgangers een duidelijk signaal op te passen.
Het licht is scherp maar kan overdag niet verblinden, loop je uit de rijrichting van het voertuig (van het naderende gevaar weg) dan verdwijnt ook de scherpte van het licht.

Als je achter de auto rijdt is de situatie anders:
Er is geen gevaar dat het voertuig op jou afkomt, dus geen verlichting nodig.
Rijd je er achteraan dan zie je wel een voertuig dat zich beweegt, maar de bestuurder is niet van plan afwijkende manoeuvres te maken.
Gaat hij/zij dit wel doen dan gaat er verlichting aan: afslaan: knipperlicht, remmen: remlicht, achterwaarts: achteruitrijlicht.
Dus geen verlichting: afstand houden, verder gewoon volgen of voorbij rijden.
Ik vind dit persoonlijk veel duidelijker dan wanneer een voertuig ook achterlichten aan heeft.
Zeker met de moderne LED lampen zie je niet 1, 2, 3 verschil tussen licht of remlicht.
Dus als je even afgeleid bent (en dat kan al als je even een andere radiozender opzoekt) en weer opkijkt moet je eerst scannen wat het voertuig voor je doet.
Zonder verlichting heb je dus eerder de situatie weer scherp.

Van belang blijft wel dat bestuurders bijtijds de juiste verlichting inschakelen dus bij regen, mist, opspattend water dan wel dimlicht aan ivm de zichtbaarheid!
Helaas wordt dat veelvuldig vergeten mede door de aanwezigheid van automatisch inschakelende verlichting die lang niet altijd juist staat afgesteld....
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 19005
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19
Locatie: Oost-Groningen

wo 25 jan, 2017 21:10

Dat is natuurlijk het hele verhaal...jij kan het wel goed doen, maar wat doet die andere...
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 5084
Lid geworden op: za 28 jun, 2008 23:30
Locatie: Workum
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

wo 25 jan, 2017 21:16

nu weer naar zoekertje : nog aan het zoeken of opgelost?
PIP aug 2012 executive arctic blue

Gebruikersavatar
Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: wo 26 mar, 2014 7:22
Locatie: Helden
Auto: Prius 3 Executive

do 26 jan, 2017 7:12

Elec_Hybrid_Fan schreef:
wo 25 jan, 2017 12:03
Zou inderdaad goed zijn als er ook achter dagrijverlichting komt. Waarom moet je van voren steeds zichtbaar zijn en van achter niet?
Omdat verkeer van voren met een snelheidsverschil van 100-200 km/h op je af komt en verkeer waar je op inloopt met 10-50 km/h. Dat is nogal een verschil.
Dagrijlichten zijn ook bedoeld voor bij daglicht onder goede zichtomstandigheden. Als het donker is of begint te worden of als het zicht slecht is moet je dimlicht voeren en dan zijn je achterlichten ook aan.
Als je vindt dat je achterlichten aan moeten dan zijn dagrijlichten niet meer voldoende, simpel als dat.

Als er nu een regel komt dat de achterlichten meegeschakeld gaan worden op dagrijlichten dan zie je nog meer debielen en sufkutten op de weg die te lang met alleen dagrijlichten blijven doorrijden.
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

Gebruikersavatar
zoekertje
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 601
Lid geworden op: za 19 jan, 2008 22:53
Locatie: Ravenswoud
Auto: Prius III executivesolar
Contact:

do 26 jan, 2017 11:37

nessio schreef:
wo 25 jan, 2017 21:16
nu weer naar zoekertje : nog aan het zoeken of opgelost?
Eer gisteren bleef de verlichting netjes uit en dan zijn de dagrijlichten aan. Geen idee wat het geweest is . Toekomst zal uitwijzen of het euvel weg is.
PRIUS III pacific blue executive

Afbeelding

Gebruikersavatar
nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 5084
Lid geworden op: za 28 jun, 2008 23:30
Locatie: Workum
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

do 26 jan, 2017 11:48

Bij wat somber weer kan de verlichting ook aan gaan. Sensor meet de lichtintensiteit. Dus komt er bijv. een donkere wolk over dan kan het licht aan gaan, terwijl wij vinden dat er nog licht genoeg is.
PIP aug 2012 executive arctic blue

Gebruikersavatar
Morgoth
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 3621
Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 7:58
Locatie: Eschebrügge (D)

vr 27 jan, 2017 21:30

Ook in ben groot tegenstander van achterlichten aan bij dagrijverlichting. Kom op. Je bent met autorijden bezig. Als het zicht gering is om wat voor reden dan ook dan zet je je lampen aan. Dat deed je vroeger ook en dat hoor je nu ook te doen.
Als je dan perse je achterlichten wilt laten branden, dan zet je toch gewoon je koplampen aan? Waarom zou je dan nog DRL voeren?
140.000km met een P3, inmiddels al weer de tweede Opel Ampera

Gebruikersavatar
Elec_Hybrid_Fan
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma 14 sep, 2015 8:58
Auto: Toyota Auris TS

vr 27 jan, 2017 21:36

Onzin. 'Vroeger' deed je ook je koplampen aan met slecht zicht. Toch is er DRL.
11 september 2015: Toyota Auris TS uit 2013 1:21 (zomer) 1:19 (winter)

2006 - 2014: Peugeot 307 SW uit 2003 1:13

Plaats reactie

Terug naar “Prius 3 - Uitrusting & Acc.”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast