Andriod radio inbouwen met camera

Onderdelen behorende bij de uitrusting van de Prius 3, zoals audio, airco, cruise-control, instrumentarium, keyless-entry, en alles wat je erbij kunt kopen.
Plaats reactie
breinonline
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Toyota Prius 3 HSD Comfort

di 07 nov, 2017 21:37

Ik heb laatst een Andriod headunit en camera ingebouwd, hierbij mijn ervaringen.

Inleiding
Ik had een standaardradio en daarbij een Parrot MKi9200 ingebouwd. Daarmee speelde ik muziek van sd-kaart af. Voor de navigatie maakte ik van een telefoonhouder voor mijn iPhone gebruik. De bediening van de parrot werkte al langere tijd moeilijk, als de batterij te koud werd wilde de bediening niet werken. Maar zelfs als het wel werkte, wilde de selectieknop niet altijd correct functioneren. Eigenlijk wilde ik ook een achteruitrijcamera en heb uiteindelijk na lang lezen in dit topic en twijfelen deze unit besteld met deze camera. Geen bekend merk, maar dat zou betekenen dat ik geen 8" scherm zou hebben en dat er een lelijke ombouw om het scherm heen moest.

Inbouwen
Inbouwen ging heel aardig, ware het niet dat ik van de originele brackets twee nokjes moest afslijpen en ze met 3 in plaats van (origineel) 4 schoefjes vastzitten. Aansluiten was simpel, maar wel met behulp van het plaatje op de website, want een handleiding zat er niet bij. De unit ingebouwd, maar de omlijsting wilde niet terug. Uiteindelijk bleek dat te komen omdat de unit net niet recht op het frontje uitgelijnd is. Met wat aanpassingen aan het bracket is het me wel gelukt om hem er in te krijgen. De verlichting van de unit is groen, net als de dashboardverlichting maar wel een andere tint en niet aan te passen, zeer jammer.

Afbeelding

Camera
De camera ook aangesloten (met behulp van een zeer bruikbaar youtube-filmpje), paste precies met klemmetjes in het gat. Camera aansluiten verder was maar wat proberen, de handleiding was in Chinees Engels, twee kantjes op een 4x10cm groot velletje. Daarop stonden dan 3 mogelijkheden van aansluiten beschreven waarvan er geen één goed leek :shock: . Camera werkt nu naar behoren, beeld is prima, alleen kloppen de lijnen niet (zitten in het camerabeeld, niet uit te zetten) omdat de camera niet in het midden van de auto zit.

Software
De software bevalt redelijk, dit is mijn eerste echte android ervaring. Waze op het grote scherm werkt goed, maar soms instabiel. Ik denk omdat ik geen 4G aangesloten heb. Zelfde met de tijd: wat ik ook instel (automatisch, via GPS, via netwerk, handmatig): de tijd loopt 8uur verkeerd. Vreemd, want de minuten lijkt het ding correct te onthouden. Ik heb een iPhone als telefoon en bluetooth werkt prima. Ik kan alleen data doorgeven via het opzetten van een hotspot, dat is een nadeel omdat je voor de iPhone dit altijd handmatig moet doen. Ik overweeg dan ook alsnog een data-sim te kopen.
De dimfunctie werkt op de (dim)verlichting. Dat is lastig want ik rij altijd met mijn koplampen aan. Daardoor is het scherm ook overdag gedimd. Stand is dieper in de settings wel aan te passen, maar als je daarna 's ochtends of 's avonds rijdt dan zit je met een te fel scherm en moet je dat dus iedere keer doen.

Samenvatting
+ Kleur en structuur exact hetzelfde als het dashboard
+ Resolutie en beeld zijn prima
+ Snel zat (quad-core)
+ Prima geluid
+ Stuurbediening werkt prima
+ Camera past precies op originele OEM plek

- Kleur groene verlichting klopt niet (en niet in te stellen)
- Cameralijnen kloppen niet
- Tijdinstelling wordt niet onthouden
- Schermdimming op de verlichting
- Geen handleiding (en verwarrend en zeer beknopt bij de camera)
- Front staat net niet in het midden van de behuizing
- Zwak wifibereik
Toyota Prius 3 HSD Comfort・Abyss Grey・Cruise control・Andriod head unit en achteruitrijcamera

easyrider
Lid
Lid
Auto: Auris FH1 Dynamic

di 07 nov, 2017 23:55

Wat die tijd betreft, ik denk dat je de verkeerde tijdzone hebt ingesteld, waarschijnlijk een tijdzone van de VS.

Ik heb vorig jaar ook een Android radio ingebouwd in m'n Auris, wel een ander merk en een oudere Android versie. Daarbij is vooral de geluidskwaliteit er flink op vooruit gegaan met dezelfde standaard luidsprekers, die geven nu mooie volle lage tonen weer die met de standaard radio niet te horen waren.

Afbeelding

frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris Touring-Dyn. zwart

wo 08 nov, 2017 10:57

@breinonline: petje af!

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides Afbeelding

breinonline
Actief Lid
Actief Lid

wo 08 nov, 2017 17:45

easyrider schreef:
di 07 nov, 2017 23:55
Wat die tijd betreft, ik denk dat je de verkeerde tijdzone hebt ingesteld, waarschijnlijk een tijdzone van de VS.
China :)

Gevonden, scherm met instellingen is scrollbaar maar dat was niet duidelijk. Het leek erop dat ik geen tijdzone kon instellen, nu gaat het goed.

Die van jou ziet er ook netjes uit.
frafie55 schreef:
wo 08 nov, 2017 10:57
@breinonline: petje af!

Frans
Dank. Als je halve auto uit elkaar ligt voor de camerabedrading vraag je je wel even af waar je aan bent begonnen.
Toyota Prius 3 HSD Comfort・Abyss Grey・Cruise control・Andriod head unit en achteruitrijcamera

muurman
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris Hybrid bwjr 2012

wo 08 nov, 2017 20:33

https://www.carjoying.de/android-6-0-ca ... 138n2.html

hier zat ik aan te denken. Maar lees dat ik dan mijn originele achterruitrij camera, microfoon , gps niet kan gebruiken.
Tja dat vind ik wat jammer. Iemand ervaring? Want ik snap de reden niet waarom dit niet kan

breinonline
Actief Lid
Actief Lid

wo 08 nov, 2017 21:14

Andere aansluitingen dan het Chineese spul wat Android in zich heeft. OEM spul is nooit ontwikkeld om daarmee samen te werken.

easyrider
Lid
Lid
Auto: Auris FH1 Dynamic

do 09 nov, 2017 14:00

Dat is een algemeen model voor Toyota met een los scherm wat een paar cm uitsteekt. Het integreert dus niet mooi in het dashboard.

breinonline
Actief Lid
Actief Lid

zo 28 jan, 2018 11:47

Update: op de uitgang van de unit staat netjes aangegeven welke draad voor wat is. Draad 7 (illumination) doorgemeten. Zoals verwacht 12 volt signaal als de lichten aan staan, geen signaal als ze uit zijn. Ik rijd altijd met de lichten aan dus was de unit altijd gedimd. Dat is met fel licht buiten, niet erg prettig. Vandaag draad 7 doorgeknipt en een wipschakelaar er tussen gemonteerd, die in een leeg afdekdopje van een schakelaar gemonteerd (die rechtsonder het stuur). Nu kan ik dus als de lichten aanstaan kiezen om de unit te dimmen of juist niet via de schakelaar :)

Axial63
Lid
Lid
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

zo 28 jan, 2018 13:35

breinonline schreef:
zo 28 jan, 2018 11:47
Nu kan ik dus als de lichten aanstaan kiezen om de unit te dimmen of juist niet via de schakelaar :)
Kan dat niet via de software?

Dit is trouwens ook een van de redenen waarom DRL (Dag Rij Lampen) zijn ontwikkeld... Die gaan aan als de motor draait maar geven geen signaal dat het licht brand. Hierdoor blijven veel instrumenten beter zichtbaar overdag.
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

breinonline
Actief Lid
Actief Lid

zo 28 jan, 2018 15:57

De software heeft twee instelbare standen. Een voor lichten aan en een voor uit. Zonder de nu door mij ingebouwde schakelaar en met altijd je lichten aan heb je de keus tussen altijd fel scherm, (wat in het donker niet zo prettig is) of altijd gedimd (wat nu in de winter nog wel gaat maar in de zomer een onleesbaar scherm levert). DRL heb ik helaas niet. En dit was goedkoper dan die inbouwen ;)

Axial63
Lid
Lid
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

zo 28 jan, 2018 16:24

DAT kan ik mij voorstellen. Prima oplossing toch? en vooral Werkbaar.

:ugeek:
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Plaats reactie

Terug naar “Prius 3 - Uitrusting & Acc.”

• Informatie