Welke uitrusting P3 heeft JBL?

Onderdelen behorende bij de uitrusting van de Prius, zoals audio, airco, cruise-control, instrumentarium, keyless-entry, en alles wat je erbij kunt kopen.
Gebruikersavatar
Fendy
Lid
Lid
Berichten: 98
Lid geworden op: ma 21 mei, 2012 9:05

vr 13 dec, 2013 11:38

Ik ben me voorzichtig aan het oriënteren op een vervanger voor mijn P2. Staat nu 155K op de teller, dus ik wil over een tijdje toch eens gaan kijken naar een P3, mits de inruil nog een beetje redelijk is (hetgeen ik betwijfel aangezien er MRB betaald moet gaan worden binnenkort)

Voorwaarde is echter dat het uitrustingsniveau compleet is, dus ik wil er eentje met solar roof, zonnecellen, leder, Nav en de JBL set erin.
Is het voor de P3 net zoals bij de P2 dat de JBL set standaard is voor een bepaald type uitrusting? (In de P2 was JBL standaard in de business uitvoering) Of was het een optie die je op elke uitvoering kon kiezen?

Dit zodat ik als de tijd daar is gerichter kan zoeken naar een Dynamic/business/executive/whatever.

Thanks vast!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 4193
Lid geworden op: di 31 mei, 2011 14:14
Locatie: Ubachsberg

vr 13 dec, 2013 13:32

Als er op de P2 MRB betaald moet gaan worden, is dat ook het geval met de P3, tenzij het een plug-in betreft. Een jaartje méér op de klok tikt het meest door naar mate een auto jonger is.

JBL-speakers -> Van de modeljaren 2009 tot 2012 had geen enkele versie dat standaard en kon dat voor een dikke 1,3 mille als optie erbij gepakt worden. Bij modeljaar 2012 de Dynamic business en Executive business zit het er wel weer op.

Mijn Dynamic van jan 2011 verschilt in zoverre van de goedkopere uitvoeringen dat ik 8 ipv 6 speakers heb. Het geluid vind ik écht prima.

Ik zou me niet blindstaren op een merk: daarmee kan het eindresultaat teleurstellend zijn. Ik heb een moderne 'home-set' met JBL 5 speakers plus extra bas-box, die ik - vergeleken met mijn 35 jaar oude installatie (Yamaha versterker; 2 B&W + 2 kleine Visonik David boxjes) - veeleer een erbarmelijk slecht geluid vind hebben; nét nog genoeg voor film-geluiden en daarvoor was ie aangeschaft.

Wat je het beste kunt doen is bij het maken van een proefrit een CD meenemen die je heel veel draait. Beslis dan 'goed is goed / onvoldoende is onvoldoende'. Is het 'la'la' dan denk na over wat je mist; meestal is dat het 'briljante' en zijn dat hoge tonen en bieden tweetertjes voor een paar tientjes uitkomst, welke tevens een (v.z.v. al wenselijk) duidelijker stereo-beeld kunnen geven. Bij mijn vorige auto maakte dat althans het hemelsbrede verschil uit.

Wat merken betreft -> wat eens topkwaliteit was, kan nu 3e rangs troep zijn. Merknamen zijn handelswaar en het is steeds minder duidelijk welke fabrikant achter een merk schuilt en àls dat al helder is, dan zegt dat nog niks over de nagestreefde kwaliteit zoals de ervaren consument 'kwaliteit' opvat. Bedenk dat onze 'ongeschoolde arbeid' in de laatste decennia bijna compleet is geëxporteerd naar 'lage loon landen' en dáár wordt er vaak met de pet naar gegooid.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Gebruikersavatar
Morgoth
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 7:58
Locatie: Eschebrügge (D)

vr 13 dec, 2013 16:52

Ik had JBL in mijn P3. Het geluid was acceptabel maar niet super. Heel veel bas, dat wel maar weinig mooi helder hoog. Ik heb nu een Bose installatie. Die is een stuk beter.
140.000km met een P3, inmiddels al weer de tweede Opel Ampera

Gebruikersavatar
Toyoly

vr 13 dec, 2013 21:56

Ik heb nu ook JBL (Dynamic Business solar 2012) met 8 speakers en USB aansluiting.
Geluid is acceptabel maar niet super.
Maar bedenk dat dit voor deze uitvoering de standaard stereo is en geen optie of extra.
In mijn Avensis zat geen JBL maar deze had wel 10 speakers en die klonk stukken beter!
Ik zeg ook: ga luisteren, geluid klinkt voor iedereen anders.

Gebruikersavatar
Fendy
Lid
Lid
Berichten: 98
Lid geworden op: ma 21 mei, 2012 9:05

vr 13 dec, 2013 22:39

Hmz, dank, hier kan ik wel wat mee.
Ik hou in principe van veel muziek, van countryrock van The Eagles waarbij zuiver/helder midden en hoog belangrijk is, tot diepduistere techno van Speedy J of The Advent waar veel bass en onvervormd hoog en midden belangrijk is. Als die JBL set toch tegenvalt ten opzichte van een standaard P2 set hoef ik me daar in ieder geval niet blind op te staren denk ik. Punt is alleen dat retrofitten met een goed systeem vaak kostbaar en ingrijpend is. Ik heb hierover ook een ander topic van mijn broer voorbij zien komen, maar 'even' andere boxjes inbouwen is er niet bij door de beperkingen van de reeds ingebouwde versterker en het afgeknepen achtersignaal...

In ieder geval dank voor het delen van de ervaringen!

Trouwens, Morgoth, ik neem even aan dat die Bose set niet in een Prius zit? Of heb je dat achteraf laten inbouwen?
-edit- laat maar, zie het al, zit in je Ampera :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom

za 14 dec, 2013 1:08

In de voordeuren kun je wel zwaardere subs plaatsen. Geluid wordt daar een stuk beter van.. Het is niet hetzelfde als een grote kist achterin, maar bas krijg je er wel van.. In de achterdeuren komt het probleem van een te zwak signaal, hier hebben zwaardere boxen dus geen of weinig nut..

Gebruikersavatar
Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 4193
Lid geworden op: di 31 mei, 2011 14:14
Locatie: Ubachsberg

za 14 dec, 2013 12:14

Mijn voorkeur gaat uit naar een zo natuurgetrouw mogelijke weergave van opnames en daarmee valt alles dat klankkleuren accentueert buiten de boot. Als gitarist met heel wat studio-ervaring weet ik hoe moeilijk het is om opnames te maken waarin de kenner kan onderscheiden van welke bouwer de (akoestische) gitaar is waarop gespeeld wordt. Microfoons worden bij studio-opnames ongeveer 1 meter van de gitaar geplaatst om te vermijden dat de bassnaren onnatuurlijk hard doorklinken en de middentonen naar de achtergrond drukken.

Flink gekleurd geluid (zeker als de lage tonen erg worden benadrukt) betekent voor het gesproken woord al gauw dat het minder verstaanbaar wordt.

Bij de keuze voor een audio-installatie moet de persoonlijke voorkeur centraal staan. Die klank-voorkeur wordt in hoge mate bepaald door de muzieksoorten die je prefereert. Alles dat voornamelijk door akoestische instrumenten beheerst wordt kan in mijn ogen het beste gedraaid worden met 'natural sound'. Bij popmuziek mag er wat bijgekleurd worden, maar wordt daarin overdreven op de lage tonen, dan dreigt datgene waar het muziekstuk om draait slechter te volgen te worden. Muzikanten luisteren anders dan 'leken': een muzikant is met name door de structuur van melodie en harmonie gefascineerd, wat betekent dat bassen en drums slechts een zeer ondergeschikte rol (nl. die van 'het ondertapijt') hebben.

Techno, house en hoe het heten mag weiger ik pertinent als muziek te erkennen. Dat is kabaal met dan wel iets van een structuur, maar die vind ik extreem saai. Is jouw voorkeur voor dergelijk geluid, dan pas daarop je installatie aan, want een 'natural sound' installatie kan dat waarschijnlijk niet goed aan.

Bij de Prius kun je onder setup/audio de klankkleur een beetje naar jouw smaak bijstellen. Bij mij staat het meeste in het midden en de lage tonen zijn wat getemperd.

Overigens dient men de audio in een auto niet te hard te zetten: geluiden van buiten moet men kunnen horen en dat zijn niet alleen de sirenes van aanstormende politie, brandweer of ambulances, maar ook de noodkreten van fietsers die we bijna eronder hebben liggen of claxons van anderen waarmee we nét nog een aanrijding hebben ontlopen. Los daarvan is het in mijn optiek asociaal om zó hard te draaien dat mensen op straat kunnen 'meegenieten' van wat iemand anders aan muziek of kabaal opdringt.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Gebruikersavatar
Tom

zo 15 dec, 2013 17:36

Camille Schyns schreef:

Techno, house en hoe het heten mag weiger ik pertinent als muziek te erkennen.

Mijn voorkeur ligt toch bij de wat extreme varianten van wat volgens jou dan geen muziek is. De laatste jaren is drum-n-bass een veel gedraaide soort, de naam zegt het al.. Veel bass met wat kicks en variaties op bestaande muziek.. Ook de hardere hardstyle, maar ook de zwaardere metal soorten kan ik mij prima mee vermaken. Wat betreft het geluid in de prius.. Daar hoor je buiten niet gek veel van, in geen geval zoals in mijn vorige auto's die standaard de boxen in de kofferbak en hoedenplank hadden. Gewoon wat leukere boxen aan de voorkant doen het wat dat betreft prima voor mij. (als ik langs je huis rij hoor je dat binnen niet ;-))

Ach ja, klassiek.. daar ben ik dan weer niet mee opgegroeid.. Het 'voordeel' van mijn muziek is dat niet alles in het geluid precies hoeft te kloppen, alleen dat waar het om draait.. (en dat is meestal zeer weinig in de mid-range)

Gebruikersavatar
Fendy
Lid
Lid
Berichten: 98
Lid geworden op: ma 21 mei, 2012 9:05

ma 16 dec, 2013 8:44

Camille Schyns schreef:Mijn voorkeur gaat uit naar een zo natuurgetrouw mogelijke weergave van opnames en daarmee valt alles dat klankkleuren accentueert buiten de boot. Als gitarist met heel wat studio-ervaring weet ik hoe moeilijk het is om opnames te maken waarin de kenner kan onderscheiden van welke bouwer de (akoestische) gitaar is waarop gespeeld wordt. Microfoons worden bij studio-opnames ongeveer 1 meter van de gitaar geplaatst om te vermijden dat de bassnaren onnatuurlijk hard doorklinken en de middentonen naar de achtergrond drukken.
Leuk verhaal, ik zie alleen de relevantie niet echt met de vragen die ik stel. Ik speel zelf ook al ruim 25 jaar gitaar, zowel electrisch als acoustisch, zowel country als metal, rock als pop. Heeft echter niets met een Prius of JBL boxjes te maken.
Flink gekleurd geluid (zeker als de lage tonen erg worden benadrukt) betekent voor het gesproken woord al gauw dat het minder verstaanbaar wordt.
En dat is prima, ik luister ook nooit naar audioboeken in de auto en overwegend luister ik naar muziek, niet naar praatjes.
Bij de keuze voor een audio-installatie moet de persoonlijke voorkeur centraal staan. Die klank-voorkeur wordt in hoge mate bepaald door de muzieksoorten die je prefereert. Alles dat voornamelijk door akoestische instrumenten beheerst wordt kan in mijn ogen het beste gedraaid worden met 'natural sound'. Bij popmuziek mag er wat bijgekleurd worden, maar wordt daarin overdreven op de lage tonen, dan dreigt datgene waar het muziekstuk om draait slechter te volgen te worden. Muzikanten luisteren anders dan 'leken': een muzikant is met name door de structuur van melodie en harmonie gefascineerd, wat betekent dat bassen en drums slechts een zeer ondergeschikte rol (nl. die van 'het ondertapijt') hebben.

Techno, house en hoe het heten mag weiger ik pertinent als muziek te erkennen. Dat is kabaal met dan wel iets van een structuur, maar die vind ik extreem saai. Is jouw voorkeur voor dergelijk geluid, dan pas daarop je installatie aan, want een 'natural sound' installatie kan dat waarschijnlijk niet goed aan.
Tsja muzikanten zijn superieur blablabla. Ik zit zelf al 25 jaar in de muziek, veelal als gitarist in verschillende pop/rock/soulbands gespeeld en ook zo'n jaar of wat als techno-dj voor middelgroot publiek. Ik kan je vertellen dat een ware muzikant nooit een bepaald genre zal uitsluiten of wegzetten als anti-muziek. Je kunt het niet mooi vinden, of niet op prijs stellen, maar je kunt niet domweg stellen dat het "geen muziek is". Daarmee kwalificeer je onterecht een enorme lading mensen als niet-muzikanten. Smaak is persoonlijk, simpelweg stellen dat "iets kabaal is", daarmee doe je de genres tekort. Ik mag aannnemen dat je een artiesten als Giorgio Moroder en Donna Summer ook geen kabaal vindt, terwijl juist Moroder een van de grondleggers van de hedendaagse house/techno is.
Bij de Prius kun je onder setup/audio de klankkleur een beetje naar jouw smaak bijstellen. Bij mij staat het meeste in het midden en de lage tonen zijn wat getemperd.

Overigens dient men de audio in een auto niet te hard te zetten: geluiden van buiten moet men kunnen horen en dat zijn niet alleen de sirenes van aanstormende politie, brandweer of ambulances, maar ook de noodkreten van fietsers die we bijna eronder hebben liggen of claxons van anderen waarmee we nét nog een aanrijding hebben ontlopen. Los daarvan is het in mijn optiek asociaal om zó hard te draaien dat mensen op straat kunnen 'meegenieten' van wat iemand anders aan muziek of kabaal opdringt.
Dank voor deze les in verkeersveiligheid en sociaal gedrag. Ik denk dat Koos Spee trots zou zijn :P (al vraag ik me af hoe de dove automobilist hiermee om moet gaan, ja die bestaan heus!)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 4193
Lid geworden op: di 31 mei, 2011 14:14
Locatie: Ubachsberg

di 17 dec, 2013 19:47

@ Fendy -> Mijn kreet 'ieder het zijne' pas ik heel algemeen toe en dat geeft iedereen de ruimte om uit z'n dak te gaan voor welke geluiden of beelden dan ook; óók als ik daar zelf totaal anders over denk, zo lang ik er zelf maar niet mee geconfronteerd word.

Ik denk dat iedereen een eigen voorkeur ontwikkelt en daarmee voltrekt zich ook een zekere specialisatie, die voor de een slechts een zeer beperkt gebied bestrijkt en de ander is daar ruimer in. Dat geldt voor professionals in de muziek, tv-makers, filmmakers etc. Nu ben ik ook nog een goede kok die naar menig mondje kan koken, maar de moderne trends als gerechten met insecten (mijn leermeester propageert dat juist) wijs ik helemaal af. Ik heb kaas gegeten van de klassieke Franse keuken en daarmee heb ik genoeg variëteit op tafel.

Net zoals ik in de keuken geen emplooi heb voor een wok of stikstoffles en ohjee bah foei roep over het eten van insecten of de producten van frietkot 'de vettige handdoek' doe ik dat ook met een x-aantal stromingen in de muziek- en filmwereld.

Van het oude Germaanse woord 'frya' stammen onze woorden 'vrijheid' en 'vrede'. De ieder toekomende persoonlijke vrijheid eindigt daar waar die van een ander beknot wordt. Is dat het geval, dan kan er daartussen geen vrede heersen. Zo'n 40 jaar geleden was op de snelwegen de maximum snelheid beperkt tot wat een bepaalde auto aankon. Onze wegen zijn sindsdien zó gigantisch druk geworden, dat je geen Koos Spee hoeft te zijn om in te zien dat het onmogelijk is geworden om iedereen naar eigen goeddunken ongezouten gas te laten geven. Ik ben geen Spee, maar begrijp vanuit mijn strafrechtspecialisatie wèl waarom ie zo impopulair moest worden: dat ligt niet zozeer aan hem maar aan de wetgeving waarbij de wettelijke vastgestelde hoogte van boetes veel mensen, de meeste kantonrechters en mij als advocaat een doorn in het oog zijn.

Ik veronderstel het algemeen bekend dat structurele blootstelling aan lawaai boven de 65 dB negatieve consequenties voor de gezondheid heeft. Naarmate die belasting regelmatig hoger wordt, hoe erger het voor de gezondheid wordt. Mensen die kort langs drukke spoortrajecten of tussen snelwegen e.d. wonen hebben daardoor zóveel stress te verwerken dat ze aanzienlijk korter leven.
Dat iemand zichzelf aan kabaal wil blootstellen ... prima, mag ie zelf beslissen ... zo lang ik er maar niet mee word geconfronteerd.

Over enkele weken hoop ik tot de niet-rokers te horen. Hóe vaak heb ik om me heen niet gehoord dat mensen niet geconfronteerd wilden worden met het door mij 'moeten mee-roken', de risico's op dodelijke ziekte en hinder door stank die dat herbergt.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Gebruikersavatar
Triplef71
Lid
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 11 nov, 2013 18:00

di 17 dec, 2013 23:12

Ik veronderstel het algemeen bekend dat structurele blootstelling aan lawaai boven de 65 dB negatieve consequenties voor de gezondheid heeft. Naarmate die belasting regelmatig hoger wordt, hoe erger het voor de gezondheid wordt. Mensen die kort langs drukke spoortrajecten of tussen snelwegen e.d. wonen hebben daardoor zóveel stress te verwerken dat ze aanzienlijk korter leven.
Dat iemand zichzelf aan kabaal wil blootstellen ... prima, mag ie zelf beslissen ... zo lang ik er maar niet mee word geconfronteerd.
Ik begrijp nu waar deze negatieve consequenties vandaan komen, het geluidsniveau in de Prius bedraagt bij 100km/u 66,8 dB en bij 120 km/u 69,3 dB

Zullen we weer gewoon on-topic gaan...

Een gelukkige rijder en tevreden over het geluid in mijn Prius 3 Executive...
Prius 3 Executive 2009

Gebruikersavatar
Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 4193
Lid geworden op: di 31 mei, 2011 14:14
Locatie: Ubachsberg

do 19 dec, 2013 18:10

Triplef71 schreef:...
Ik begrijp nu waar deze negatieve consequenties vandaan komen, het geluidsniveau in de Prius bedraagt bij 100km/u 66,8 dB en bij 120 km/u 69,3 dB ...
Dank je voor je bijdrage, Triplef. In mijn opsomming was ik één element vergeten en dat is 'langdurig'. Die 65 dB-norm hoort thuis bij de geluidsbelasting door het verkeer. Hoe stil onze P3 ook moge zijn, ik vrees dat de overschrijding met bijna 2 dB (3dB is dubbel zo hard) na ettelijke uren rijden tóch voor een stukje (tijdelijke) doofheid zal zorgen. 'Autodoof' noemden we dat vroeger.

Het thema van de vraagsteller was al eerder uitputtend beantwoord, namelijk met dat geen P3 standaard JBL heeft en dit alleen als extra leverbaar was/is. Of en in hoeverre het advisabel is om speciaal daarvoor te kiezen is een andere vraag en kan alleen via iemands persoonlijke voorkeuren beantwoord worden. That's it.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Gebruikersavatar
Fendy
Lid
Lid
Berichten: 98
Lid geworden op: ma 21 mei, 2012 9:05

vr 20 dec, 2013 12:56

Zucht wat een hoop geleuter zeg, het was echt niet mijn bedoeling om een ellenlang pleidooi te ontketenen over gehoorschade, gitaarmuziek en wat vanuit wettelijk, sociaal en gezondheidsaspect verantwoord is.
JBL-speakers -> Van de modeljaren 2009 tot 2012 had geen enkele versie dat standaard en kon dat voor een dikke 1,3 mille als optie erbij gepakt worden. Bij modeljaar 2012 de Dynamic business en Executive business zit het er wel weer op.
Bovenstaand was echt voldoende :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
oudedaf
Lid
Lid
Berichten: 84
Lid geworden op: do 21 nov, 2013 20:21

zo 26 jan, 2014 18:36

Ik heb een business excutive uitvoering van 2009 prius 3 zat standaard boxen in, heb nu achteraf JBL met versterker , in laten bouwen (niet goedkoop) maar verschil is duidelijk hoorbaar van hardrock tot klassiek

Gebruikersavatar
Flavio

ma 24 mar, 2014 14:20

Waar zou ik een schema van de JBL installatie in een Prius III kunnen vinden?

Gesloten

Terug naar “Prius 3 - Uitrusting & Acc.”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast