Cruise controle

Onderdelen behorende bij de uitrusting van de Prius 3, zoals audio, airco, cruise-control, instrumentarium, keyless-entry, en alles wat je erbij kunt kopen.
Mish

do 25 dec, 2014 12:45

Beste,
Om mijn comfort uit 2009 compleet te maken overweeg ik cruise controle aan te schaffen.

Ik lees over 'kant en klare' sets. Waar kan ik deze kopen?

Gr. Michel Verbruggen

edho
Lid
Lid

do 25 dec, 2014 13:07

Kun je het beste bij de Toyota dealer vragen. Het zit al in de auto ingebouwd, het enige wat ze doen is het pookje plaatsen en het activeren in de computer van de auto. Het grote voordeel is dat het dan ook werkt als "af fabriek" en geen aftermarket spul wat net niet lekker reageert. Ik geloof dat je moet denken aan +/- 300, maar dan heb je wel kwaliteit.
Veel plezier met je P3!

wimj
Lid/donateur
Lid/donateur

do 25 dec, 2014 20:28

Ik heb een prius prijslijst van okt 2013, en daar is de meerprijs 222 Euro.
11 Jan 2014: Auris Hybrid Touring Sport Lease Plus, Island Blue.

breinonline
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Toyota Prius 3 HSD Comfort

do 25 dec, 2014 21:46

Toyota dealer kan dat inderdaad voor iets meer dan 200 euro met het originele onderdeel doen. Ik heb hem bij (tweedehands)aanschaf meteen in laten bouwen. Ik zou dit zeker verkiezen voor andere systemen die wellicht nog wat goedkoper zijn.
Toyota Prius 3 HSD Comfort・Abyss Grey・Cruise control・Andriod head unit en achteruitrijcamera

Mish

do 25 dec, 2014 22:41

Jeeh, de prijs is goed te overzien. Hier wil je zeker geen gedonder mee.

Top,M

RobTP09
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Toyota Avensis '12 Dyn Bus

za 27 dec, 2014 15:35

Nadeel van after market spul is dat ze inderdaad net niet lekker reageren als je ze inschakelt; ik liet in een Picnic een John Gold inbouwen -niet de minste - en die had de vervelende eigenschap dat hij bij activeren op cruise net over de ingestelde snelheid heen trok wat je dan ook duidelijk voelde, en hem vervolgens weer terug liet vallen naar de ingestelde snelheid. Als je er niet op bedacht was waren dat misselijkmakende bewegingen voor de passagiers....

En iik lees hier boven dat origineel net zo duur is, dus daar zou ik het niet voor laten.
Voorheen Prius III 2009, Executive Business Solar, Pearl White, momenteel Avensis 1.8 combi Dynamic Business

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

di 30 dec, 2014 14:20

@Mish:
Hieronder een beschrijving van de functie en techniek van het Toyota Cruise control systeem.
Ik vermoed dat geen enkele surrogaat systeem aan deze gecompliceerde en technische eisen kan voldoen.

Function:

Power Management Control ECU Controls all functions of the cruise control system in accordance with the signals from switches, sensors and ECUs.
MG ECU Built into the inverter with converter assembly. Controls the motive force of the MG2 in accordance with signals from the power management control ECU.
ECM Actuates the throttle control motor in accordance with the signals from the power management control ECU.
Skid Control ECU Transmits the wheel speed signal and VSC operation signal to the power management control ECU.
Combination Meter Assembly Cruise Main Indicator Light • Illuminates when the cruise control system is in standby or cruise control is activated.
Based on a cruise main indicator operation signal sent by the power management control ECU, the combination meter assembly turns off the cruise main indicator light if a malfunction occurs in the cruise control system.

Cruise SET Indicator Light Illuminates when the vehicle speed is set.
Multi-information Display Displays a warning message to inform or warn the driver of the system condition in accordance with signals from the power management control ECU.
MG2 Generates the motive force for the wheels.
Throttle Control Motor Adjusts the throttle valve opening angle in accordance with signals from the ECM.
Speed Sensor Detects the wheel speed of each of 4 wheels.
Accelerator Pedal Sensor Assembly Detects the accelerator pedal depression degree and outputs it to the power management control ECU.
Shift Lever Position Sensor Detects the shift position and transmits signals to the power management control ECU.
Stop Light Switch Assembly Detects the brake pedal being depressed and transmits its signal to the power management control ECU.

2. FUNCTION
(a) The cruise control has the following control functions.
Function Outline
Constant Speed Control The power management control ECU compares the actual vehicle speed with the set speed. If the vehicle speed is higher than the set speed, the power management control ECU calculates optimal motive forces for the engine and MG2, and decelerates by adjusting the respective motive forces. If the vehicle speed is lower than the set speed, the power management control ECU calculates optimal motive forces for the engine and MG2, and accelerates by adjusting the respective motive forces.

Set Control: When this system fulfils the following conditions, and the cruise control main switch is moved to the -SET side and released, the power management control ECU stores the vehicle speed and illuminates the cruise SET indicator light on the combination meter assembly and maintains the vehicle constantly at that speed.
o ON-OFF button on the cruise control main switch is pressed.
o The vehicle is running at an approximate speed of between 40 km/h (25 mph) and 200 km/h (125 mph).
Low Speed Limit Control The low speed limit is the lowest speed that cruise control can be set at and it is designed to be approximately 40 km/h (25 mph). The cruise control cannot be set below that speed. If the vehicle speed drops below that speed while running in the cruise control, the cruise control will be cancelled automatically. However the set speed is kept in memory.
COAST (-) Switch Control • When the cruise control main switch is held to the -SET side, the vehicle speed and the set vehicle speed change as follows:
o The vehicle will decelerate.
o The set vehicle speed will change to the speed that the vehicle is traveling at when the COAST switch (-SET side operation) is released.

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

di 30 dec, 2014 15:27

"Net over de ingestelde snelheid heen trekken en daarna afzakken tot de ingestelde snelheid" ... dat doet de P3 - als het bergop gaat - ook even.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

di 30 dec, 2014 18:05

Klopt, maar de John Gold (= Suzuki cruise control) in de Suzuki Alto van mijn dochter doet dat altijd.
Het gaat beter in zijn 4, maar in zijn 5 trekt ie aardig door (zeker als je m aktiveert op wat lagere snelheid)
PIP aug 2012 executive arctic blue

ginrin
Lid/donateur
Lid/donateur

di 30 dec, 2014 19:30

RobTP09 schreef:Nadeel van after market spul is dat ze inderdaad net niet lekker reageren als je ze inschakelt; ik liet in een Picnic een John Gold inbouwen -niet de minste - en die had de vervelende eigenschap dat hij bij activeren op cruise net over de ingestelde snelheid heen trok wat je dan ook duidelijk voelde, en hem vervolgens weer terug liet vallen naar de ingestelde snelheid. Als je er niet op bedacht was waren dat misselijkmakende bewegingen voor de passagiers....

En iik lees hier boven dat origineel net zo duur is, dus daar zou ik het niet voor laten.
Zou dat niet met opzet zo gemaakt kunnen zijn? Met de Piii, heb ik het idee dat als ik van een iets hoger toerental afzak naar de gewenste snelheid, het verbruik lager is dan wanneer in van een laag toerental naar de gewenste snelheid accelereer. Misschien onzin?

Joop

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

di 30 dec, 2014 21:22

De PIP en P3 doet het niet op een vlakke weg. Maar net als Camille constateer ik dat bij tunnel uit (omhoog) de PIP ook iets doortrekt. De auto reageert ook in de knik te laat. De CC of ACC houd de ICE niet op toeren.
Mijn BMW X5 hield de snelheid exact aan tunnel in / uit. Ben benieuwd bij de nieuwe auto.
PIP aug 2012 executive arctic blue

chr
Actief Lid
Actief Lid

wo 31 dec, 2014 1:20

Heuvel af loopt de snelheid een beetje op, heuvel op een beetje af. Als de heuvel lang genoeg is dan kom je weer op de ingestelde snelheid uit. Heb trouwens op een steeds steiler wordend heuveltje meegemaakt dat hij steeds te langzaam bleef rijden, want steeds als hij wat gas bijgaf werd de heuvel ook steiler.

Daarnaast nog in Duitsland enkele keren gehad dat hij heuvel-op in een soort feedback-loop terechtkwam rond de 150-155 waarbij hij gas bij gaf en weer terugnam en het hem maar niet lukte om op de ingestelde snelheid te komen. Heel raar. Met handmatig (voetmatig?) gas geven lukte het overigens wel gewoon om op de 160 te komen. Geen idee wat dat voor iets raars was.

Verder doet de P3 het heus niet zo slecht, ik heb wel eens een volvo V40 gereden en daar laat de CC de snelheid veel meer zakken. Op een niet eens zo steile heuvel ben je voor je het weet al 10km/u kwijt.
Prius III, 2009 Afbeelding

Morgoth
Actief Lid
Actief Lid

wo 31 dec, 2014 9:34

Een paar jaar geleden was ik met vrienden op trektocht door Europa. We hebben beiden een Chevy Van als camper. Ik eentje uit 1994, hij eentje uit 1998 (nieuwer model) bij bergop zakte de mijne iets in snelheid terwijl zijn Chevy bergop juist iets harder ging rijden dan de ingestelde snelheid. Bergaf was het juist andersom. Ging ik iets boven de ingestelde snelheid en hij iets eronder. Het blijkt dus dat elke CC anders reageert.
140.000km met een P3, inmiddels al weer de tweede Opel Ampera

ronald
Actief Lid
Actief Lid

wo 31 dec, 2014 21:30

Ik heb dat pookje ook laten inbouwen in mijn P3, achteraf voor 180 euro.

Nu heb ik een PIP en daar zit deze er standaard in, en het is exact hetzelfde pookje.

Ohja, het is het zeker waard.

petervdbogaard
Lid
Lid

wo 06 apr, 2016 16:53

Ik heb vandaag een cruise control bedieningshendeltje en stuurafdekkapje binnengekregen van japoto (autosloop japanse/koreaanse autos) en ingebouwd in mijn prius comfort uit 2009. Werkte meteen en zonder verdere aanpassingen dus geen software activeren oid dus gewoon plug en play. Instructies heb ik via een pdf bestandje op internet gevonden

Plaats reactie

Terug naar “Prius 3 - Uitrusting & Acc.”

• Informatie