achteruitrij camera inbouwen TNS510

Onderdelen behorende bij de uitrusting van de Prius 3, zoals audio, airco, cruise-control, instrumentarium, keyless-entry, en alles wat je erbij kunt kopen.
Gesloten
ferri
Lid
Lid

ma 30 mar, 2015 21:19

Hallo,

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar vind het antwoord nog niet.
De Prius die ik binnenkort krijg is een comfort met TNS510 navi maar zonder camera en sensoren.
Op het forum heb ik gezien dat er originele sets voor bestaan maar deze zijn redelijk aan de prijs, even zoeken op internet en je vindt de cameratjes voor $ 15-20,-
Heeft iemand dit al eens geprobeerd?
Zoals ik uit de originele inbouwbeschrijving heb kunnen vinden moeten er 4 draden bijgestoken worden in de multistekker achter de navi, daarna zou het moeten werken.
Natuurlijk moet alles ook ingebouwd worden maar echt super ingewikkeld zal dit niet zijn, tenminste voor iemand met auto historie :wink:
Bedankt alvast!

ajm
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 3 dynamic

di 31 mar, 2015 12:54

Ik begrijp dat je deze al gevonden had? In deze pdf staan de aansluitingen en het montagevoorschrift. Op plaatje 58 de aansluiting voor de TNS510.
http://www.toyota-tech.eu/aimuploads/%7 ... _911_2.pdf
Ervaring met zelf inbouwen heb ik niet, maar als je verstand van zaken hebt, lijkt het mij met de handleiding niet erg moeilijk. Ik vond deze op het forum van een inbouw in een P2: viewtopic.php?f=10&t=5513
Succes en laat even weten of het gelukt is. :D
Ruim 100.000 km met een Prius 3 Aspiration 2009 nu een Prius 3 Dynamic 2010 >120.000 km

ferri
Lid
Lid

di 31 mar, 2015 22:16

bedankt, dan weet ik iig dat het gaat.
Het enige waar ik benieuwd naar ben is de elektrische aansluiting, de camera's worden met een RCA plug geleverd, kan je deze gewoon afknippen en de draden in de stekker steken?
En werkt de TNS510 met een 12v uitgang of net als de prius 2 met een 6v uitgang?

TWMW
Actief Lid
Actief Lid

vr 03 apr, 2015 21:53

Ik heb mijn 2007 comfort ook van camera voorzien, maar moest daarvoor wel iets meer doen.
De originele camera is goed verkrijgbaar, en geniet de voorkeur boven de imitatie camera's.
De kabel ligt er soms slechts deels in, in ieder geval in de doorvoer tussen achterklep en plafond, maar de aansluiting schijnt alleen te zitten op het scherm met navigatie.
Zit deze er in, dan moet je het schema even goed lezen, om de juiste pinnen te vinden.
Zit de navigatie er niet in, is het een kwestie van kabelboom en computers wisselen, en je komt meer tegen dan je denkt.
computers wisselen betekent ook de smart key entry, samen met de ontvangers en de bekabeling in de portieren, of je verbouwd de BE kabelboom zo dat de comfort sleutels gewoon werken op deze kabelboom.
Zonder voldoende kennis van auto elektronica moet je dit eigenlijk niet doen, teveel risico dat het fout gaat, en er is geen handleiding beschikbaar.
Ik heb inmiddels ook een camera in een 2007 BE van een familielid gehangen, daar moest alleen de kabel in de achterklep, en vanaf de achterste plafond verlichting naar het scherm gelegd.
'51 Morris Minor MM met zijklep motor.
'50 Singer Roadster
'51 Singer Roadster
'06 RHD Yaris T-Spirit, omgebouwd naar een LHD
'07 P2 Comfort, omgebouwd naar BE

ferri
Lid
Lid

ma 18 mei, 2015 22:00

Heb zaterdag de (Chinese) camera binnengekregen en gister gelijk aan de slag ermee, camera zit erin en de kabel ligt nu bij het dashboardkastje.
Omdat alles toch open lag ook gelijk de batterij fan mee schoongemaakt, deze was toch best vies (aangeplakte stof in de schoepen van de fan)
Alles netjes schoongemaakt en een zwarte pantysok van moeder de vrouw gestolen om over de aanzuigbuis te monteren, de fan zal nu schoner blijven met deze "luchtfilter" :D .
Helaas was de kabel te kort zodat ik het niet kon afmaken, hier moet ik een verlengkabel voor bij zoeken van +/- 1 meter.
volgend weekend wil ik het afmaken als het weer meezit, nu had ik alleen nog een vraag over de aansluiting op mijn TNS510:
tns510 k.jpg
Weet iemand welke draden de V+ en V- zijn ?
Als ik internet mag geloven zouden de meest rechtse 2 draden (R & W) moeten zijn, rood en doorzichtig draad.
Tevens zou ik willen weten of de draden en stekkers exact zo zijn zoals de tekening aangeeft, dus dat de draden altijd vanaf de radio naar de sterker lopen en dat je de 2 draden in de contra stekker moet monteren.
Graag hoor ik of iemand dit weet.
Bedankt alvast
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

ferri
Lid
Lid

za 23 mei, 2015 13:29

Vandaag het camera project afgerond en alles werkt, voor wie het ook eens wil proberen zal ik hier een korte samevating geven.
Let wel: begin er alleen aan als je weet wat je doet, de kosten zijn +/-€ 15,- voor de camera (NTSC - CCD (ali-express)) en je bent er +/- 4 uur mee bezig.

Haal alle binnenbekleding van de achterklep af, haal de dopjes uit het plafond zodat deze iets na beneden komt en verwijder de complete rechter kofferbak bekleding.
Demonteer ook de achterklepgreep aan de buitenzijde (met het Toyota logo erop), kijk waar de uitsparing zit van de originele camera en boor in de klep een gat van +/- 15 mm, behandel het gat met lak zodat deze niet gaat roesten.
Na het drogen van de lak stop je de camera draden door het gat en dicht je het gat af (kit of rubberstop) klik de camera in de achterklepgreep en monteer deze weer op de klep, draden langs de binnenkant van de klep voeren en vast zetten met tyraps, de voedingskabel zal met +/- 2 meter verlengd moeten worden.
Haal de rubber dakdoorvoer los en spuit hier wd40 in, voer eerst een stroomdraad door die je vast knoopt aan de tulpkabel en trek deze nu door de rubber heen, tulpkabel begeleiden anders prikt deze erdoor.
voedingskabel leg je nu verder naar het achterlicht sluit deze aan op de massa en de achteruitrijverlichting, tulpkabel helemaal naar voor leggen (evt kappen lostrekken).
Ook de tulpkabel is te kort (1/2 meter), regel ergens een vrouwelijke tulp kabel en knip deze door op de gewenste lengte, de geïsoleerde draad is de V+ en de mantel is V-, pak een oude computer en haal daar 2 kabeltjes uit en soldeer deze vast aan de tulpkabel.
connectorsc.jpg
plaats de stekertjes in de originele stekker (eerst de blokkeering omhoog wippen) V+ op 1 (rood) en V- op 11 (wit) daarna de stekkers goed doordrukken met een paperclip of iets.
TNS510 Steckerbelegung k.jpg
alles weer monteren en klaar!!
DSC_0209.JPG
Hoop dat er vele plezier aan mogen beleven.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

janskoosje
Lid/donateur
Lid/donateur

do 26 nov, 2015 23:06

Vandaag mijn achteruitrijcamera ingebouwd en aangesloten aan de TNS510. Had nog een sony camera liggen uit mijn vorige priusII .
Mijn huidige priusIII heeft wel piepertjes achter en bevalt ook erg goed maar ik verveelde mij, dus toch maar inbouwen. Met succes, mooi strak beeld zonder storingen.
Het is wel een hele klus waar je veel geduld voor moet hebben,dat wist ik nog van de priusII, maar geeft uiteindelijk veel voldoening. De stekkertjes uit de computer waar ferry over schreef heb ik uit een sloop priusIII gehaald. 3 KM bij mij vandaan zit JAPOTO, een sloopbedrijf van uitsluitend Japanse auto,s. Deze heeft div priusII en III staan. Er staat ook nog priusIII
met een af fabriek navigatie systeem erin. De HV accu,s waren er al uitgesloopt, daar is veel vraag naar en gaan meestal als eerste weg. Binnenkort komt er nog een
priusIII en een prius wagon binnen, uiteraard met schade. Dus als er nog iemand wat nodig heeft. Met dank aan ferri voor de gevraagde info en tip om het interieur even voor te verwarmen zodat het kunststof niet zo gauw afbreekt. Gr Jans

ferri
Lid
Lid

za 28 nov, 2015 10:05

Mooi dat het gelukt is en dat ik je kon helpen, ik ben er ook nog altijd zeer content mee.
Je ziet alles wat er achter je gebeurt en stiekem is het toch best leuk om je auto een up-grade te geven

tonvanboven
Lid/donateur
Lid/donateur

za 28 nov, 2015 12:36

Complimenten heren om zo'n klus zelf aan te kunnen pakken.
55.000 km met een Plug-in Prius, nu een Model S.

Gesloten

Terug naar “Prius 3 - Uitrusting & Acc.”

• Informatie