Kosten koppakking vervangen: € 2900,00

Kosten onderhoud, werkzaamheden uitgevoerd door dealer, niet merkgarage of door eigenaar zelf, serviceupdates, onderhoudstips, etc.
Olaf Busch
Lid
Lid
Auto: Prius 3 ececutive

wo 01 nov, 2017 10:43

Ai, dat doet pijn. Ook erg vervelend als je geen kant meer op kunt. lees dat je langzamerhand naar de uitgang komt.

Maar het is wel even een dingetje voor ons fanatieke Prius rijders. Want behalve de schoonheid is de betrouwbaarheid een belangrijk pluspunt. En nu komt dit heel incidenteel voor, maar er zijn ook weer niet zo heel veel Priussen met hoge km standen (ja ja, ik weet het van die taxi's).

Vraag: heb jij last gehad van het reratel bij koude starts (vaak de volgende dag wanneer de motor heel even heeft gedraaid bijv om de auto te verplaatsen)? Daar heeft Toyota nooit een duidelijke verklaring voor gegeven. En we weten dus ook niet of dat probleem dieper zit.

Lokker
Lid
Lid
Auto: Prius III

wo 01 nov, 2017 10:46

Olaf Busch schreef:
wo 01 nov, 2017 10:43
Ai, dat doet pijn. Ook erg vervelend als je geen kant meer op kunt. lees dat je langzamerhand naar de uitgang komt.

...
Daar begon inderdaad het contact opnemen met de garage door. Afspraak gemaakt en kon gewoon doorrijden volgens de garage.

Olaf Busch
Lid
Lid
Auto: Prius 3 ececutive

wo 01 nov, 2017 10:51

Dus wel.

Misschien mosterd na de maaltijd, maar kun je de garage misschien aanrekenen dat ze je te lang hebben laten doorrijden? Ik kreeg na je relaas al die indruk. Ik had hem gelijk aan de kant gezet met die klachten, maar nu blijkt dus je garage aangegeven te hebben dat je 'gewoon' kon doorrijden.

Anyway, succes en je weet inderdaad wat je hebt en over de hele 350.000km( :D ) is het te overzien.

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

wo 01 nov, 2017 10:53

Olaf, je bent er weer! :)
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

TWMW
Actief Lid
Actief Lid

wo 01 nov, 2017 21:22

De afgelopen weken is hier de koppakking van de MR2 vervangen, en tegen het advies in, het blok mooi laten zitten.
Ok, het kost wat meer tijd en gepruts, maar toch.
Als je de kop op de juiste manier demonteert, is vlakken meestal niet nodig.
In mijn Toyota tijd was het vaak een kwestie van even controleren met een rei, en hup er weer op.
Oh ja, wel even met fijn schuurpapier glad maken en de oude pakking resten verwijderen.
De eerste Singer kop krijgt ook een nieuwe pakking, maar zonder vlakken, niet nodig
Het Morris blok is compleet uit elkaar geweest, klepgeleiders, kleppen, zuigers, boren, honen, krukas slijpen met nieuwe lagers, en gek genoeg moest alleen het blok gevlakt.
De kop is onveranderd gebleven.
Dit alles voor ruwweg 2000 harde euro's.
Zonder de eigen uren, dat wel.
Ik zou me ook niet bang laten praten voor een koppakking in en Prius, en ik vraag me af of ik het blok eruit zou halen.
'51 Morris Minor MM met zijklep motor.
'50 Singer Roadster
'51 Singer Roadster
'06 RHD Yaris T-Spirit, omgebouwd naar een LHD
'07 P2 Comfort, omgebouwd naar BE

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

do 02 nov, 2017 0:38

Het is vaak een kwestie van specifieke know-how die bepaalt hoeveel uren er in een grote reparatie gaan zitten. Ik heb dit gezien bij de versnellingsbak van de MGB die muurvast tussen 2 versnellingen zat nadat er een stukje van het huis was afgebroken.

Normaal moet voor de demontage van de gearbox óók de motor eruit. Halleluja, da's een hoop werk. Maar het kán zonder, als je weet hoe het moet. Mijn monteur wist wat ie moest doen en dus kon de klus binnen een dag geklaard worden.

Een kapotte koppakking kan verschillende oorzaken hebben. Als die duidelijk genoeg niet te ernstig is, laat het zich ook wel eens proberen om met alleen schoonmaken - dus zonder afvlakken - alleen een nieuwe koppakking te monteren. Veel ligt er daarbij aan de materiaalkeuze van de koppakking. Bij MG is dat gevuld rood koper en met het aantrekken van de kopbouten in de goede volgorde en voorgeschreven spanning, heb je kans dat alleen al daardoor de kop er blijvend goed op zit.

@TMWM -> de revisie van mijn XPAG-motor is indertijd knap duur uitgevallen doordat ik van een voor de racerij top getunede motor terug naar standaard-specificaties wilde. Weg met de compressor en zie maar aan een set carburateurs te komen die dan ook nog gereviseerd moeten worden, Weg met de zware drukgroep van de koppeling. Van alles kom je dan tegen dat onverwacht veranderd moet worden.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

menjo
Lid
Lid

zo 12 nov, 2017 19:39

inmiddels al wat meer bekend over de prius? ben benieuwd

Plaats reactie

Terug naar “Prius 3 - Onderhoud”

• Informatie