B stand schakelhandel

Alles over de Prius 3 dat niet in de andere subfora past.
Hendrik

zo 27 sep, 2009 16:51

Is het mogelijk dat je in de bergen al rijdend de stand van D naar B overzet ?

Hendrik

danielle23
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 2. Zwart. Tech. 2006

zo 27 sep, 2009 17:07

Bij de Pri II is dit wel mogelijk, neem aan dat dat dan in de Pri III ook is. Moet ook haast wel dat dat tijdens een afdaling al rijdende gewoon kan.
Prius 2 Tech. Zwart. Bouwjaar 2006.

LordKrull

zo 27 sep, 2009 17:39

Ja hoor! Dat is mogelijk. Je kan tijdens het rijden schakelen tussen D en B. Geen probleem.

gelukgehad
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 2 BE 2008

zo 27 sep, 2009 19:33

Alléén Berg áf !
Prius II BE reflective blue 06-2008.>183.000 Km

fredvantgas

zo 27 sep, 2009 19:38

Kan heus ook wel berg op (maar lijkt niet zo zinvol).

thvdb

zo 27 sep, 2009 19:40

fredvantgas schreef:Kan heus ook wel berg op (maar lijkt niet zo zinvol).
Klopt, berg op of berg af, kan altijd. Geen probleem voor het systeem.
groet
Matthijs

gelukgehad
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 27 sep, 2009 19:50

thvdb schreef: Klopt, berg op of berg af, kan altijd. Geen probleem voor het systeem.
groet
Matthijs
De vraag was, "Is het mogelijk dat je in de bergen al rijdend de stand van D naar B kan overzetten" ?

Het antwoord is natuurlijk, JA je kunt áltijd de stand overzetten, máár natuurlijk is het beter En logischer om dat alléén Berg Áf te doen !

Lees het instructie-boek én dit forum eens goed. En zie de veel eerdere discussie's over de B-stand, zoals viewtopic.php?f=13&t=2504&p=18842&hilit=b+stand#p18842
En viewtopic.php?f=7&t=1293&st=0&sk=t&sd=a&hilit=b+stand

danielle23
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 2. Zwart. Tech. 2006

zo 04 okt, 2009 14:05

Dat het nuttiger berg af is, is wat anders dan of het ook kan in elke gewenste stijging of daling.
Het kan dus altijd schakelen tussen D en B. Alleen is het gebruik nuttiger berg af.
Prius 2 Tech. Zwart. Bouwjaar 2006.

gelukgehad
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 04 okt, 2009 14:11

danielle23 schreef: Het kan dus altijd schakelen tussen D en B. Alleen is het gebruik nuttiger berg af.
Ja.

Willem

ma 05 okt, 2009 22:59

LordKrull schreef:Ja hoor! Dat is mogelijk. Je kan tijdens het rijden schakelen tussen D en B. Geen probleem.
Volgens mij kun je altijd schakelen. Afhankelijk van de situatie zal je ofwel een melding krijgen dat iets niet kan, ofwel wordt gedaan wat je vraagt.
Al moet ik eerlijk zeggen nog nooit geprobeerd te hebben bij 100 km/uur naar de R te schakelen :lol: Maar ik ga er eigenlijk vanuit dat dit niet zal worden geaccepteerd door de auto.
Tijdens rijden kun je in ieder geval gewoon van de D naar de B en vise versa.
Laats kwam ik erachter dat je ook gewoon tijdens het achteruit rijden naar de D kunt schakelen zonder eerst te remmen en stil te staan.
Hij remt dan zelf gewoon netjes af en gaat vooruit weer verder.

Toch wel een slimme auto eigenlijk.

Kortom: niet te bang zijn voor schade, daar is het teveel een 'computer gestuurde auto' voor, maar je wel afvragen of iets zin heeft of niet.

gr. Willem

erweebee
Actief Lid
Actief Lid
Locatie: Bad Homburg bij Frankfurt am Main - Executive / zilver / 04

di 06 okt, 2009 2:12

Bij de Prius II - en hoogstwaarschijnlijk precies zo bij de Prius III - is er geen enkel verschil tussen D en B zolang je gas geeft.
Alleen als het gas losgelaten wordt resp. als er ook geremd wordt,
krijg je het bekende verschil tussen het normale gedrag in D en die motorrem in B.
Dus als je ergens in de bergen steeds afwisselend steil naar boven en dan meteen weer steil naar beneden moet, zou de handel eventueel in B kunnen blijven staan. Maar meestal zitten er in de hellingen naar boven toch ook steeds weer stukken, waar vaart verminderd of zelfs geremd wordt (haarspeldbochten bijvoorbeeld) en dan is het voor het rijden en voor de zuinigheid al gauw beter om naar D te schakelen tot de volgende afdaling.
8)
Over ca 275.000 km: Afbeelding = Afbeelding = Afbeelding = Afbeelding

uglymuddah
Actief Lid
Actief Lid

di 06 okt, 2009 10:05

Het enige wat ik zie veranderen is dat de ECO-aanduiding in het display verdwijnt, en de auto tijdens gas los feller regenereert en je de motor hoort afremmen, dit overigens zonder dat de verbruiksmeter iets doet. Dus ondanks de ICE afremt gebruikt hij volgens de meting niets.
Off-topic: De N-stand tijdens uitlopen van de auto (50-0) gaf laatst bij mij 2 streepjes op het ICE verbruik aan.
Quid Agis, Medici?

PIII Aspiration, Pearl White, TNS510, parkeersensoren, OBDKey Bluetooth, Dezent 155/80/15 reserve, omgebouwde bandenreparatie kitt
Nieuwe banden vanaf 56.178 km: Sava Intensa UHP 215/45 R17 91Y XL MFS

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 2006

di 06 okt, 2009 12:15

Een hele stomme vraag van iemand die nog nooit in een Prius gereden heeft: Als je in B rijdt, en je wil terug naar de D, kun je de hendel dan weer een tik naar beneden geven of moet je hem naar links en dan naar onder bewegen?

(Edit)

Ik kan me zo voorstellen dat ik de B ook zou gebruiken bij een lange bocht, bijvoorbeeld een klaverblad, zodat je wat meer met het gas kan sturen zoals je met een handbak zou doen.
Afbeelding Prius II Comfort 2006
Afbeelding Nazca Fuego 2008

Willem

di 06 okt, 2009 12:51

PriOkkie schreef:Een hele stomme vraag van iemand die nog nooit in een Prius gereden heeft: Als je in B rijdt, en je wil terug naar de D, kun je de hendel dan weer een tik naar beneden geven of moet je hem naar links en dan naar onder bewegen?
Gewoon naar de D, dus links/beneden. 'Pookje' gaat wel weer altijd terug naar zijn 'neutrale stand' (en daarmee bedoel ik niet de N! :wink: )
PriOkkie schreef:Ik kan me zo voorstellen dat ik de B ook zou gebruiken bij een lange bocht, bijvoorbeeld een klaverblad, zodat je wat meer met het gas kan sturen zoals je met een handbak zou doen.
Zou ik niet doen. 'Gewoon' rijden geeft geen verschil in de B of de D. Alleen bij gas loslaten gaat ie in de B direct over naar meer afremmen, dus niet gewoon 'uitrijden'. Bij mij doet ie dat nogal schokkerig. Dus gas los: met schokje gaan afremmen. Dan weer gas geven: met een schokje weer accelereren.
Nee, B gewoon voor afdalen houden is mijn advies...

gr. Willem

Pri-Prius
Lid
Lid

wo 07 okt, 2009 10:05

Na 60000 km in de B stand gereden te hebben, las ik op dit forum dat dit meer brandstof verbruikt.

Het instructie boekje van mijn Prius 1 geeft aan dat de B stand idd een hoger brandstofgeruik tot gevolg KAN hebben. Maar er zit nog een groen boekje in het mapje, getiteld "help". En daarin staat het advies om de B stand ook te gebruiken omdat dit het afremmen op de motor optimaliseerd.

Ik heb daarna enige weken per dag op dezelfde route woon-werkverkeer alleen in de D en de volgende dag in de B stand gereden, met steeds een reset van de gebruiksmeter. En volgens de gebuiksmeter is er geen verschil.
In de B stand laat ik het overigens het gas alleen dan helemaal los, wanneer het echt nodig is.

Hoe dan ook, er is behalve bij het afdalen in de bergen nog een situatie dat ik sowieso in de B stand rij en dat is bij gladheid.

Gesloten

Terug naar “Prius 3 - Overige zaken”

• Informatie