B stand schakelhandel

Alles over de Prius 3 dat niet in de andere subfora past.
gelukgehad
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 2 BE 2008

wo 07 okt, 2009 10:16

Pri-Prius schreef: Hoe dan ook, er is behalve bij het afdalen in de bergen nog een situatie dat ik sowieso in de B stand rij en dat is bij gladheid.
Waarom ? je kunt met een Prius geweldig gedoseerd remmen en daarbij heb je ook nog de tractioncontrol, ABS, EBD en VSC+ om slippen te voorkomen, of zit dat niet op de PI :?:
Prius II BE reflective blue 06-2008.>183.000 Km

Pri-Prius
Lid
Lid

wo 07 okt, 2009 10:26

Waarom ? je kunt met een Prius geweldig gedoseerd remmen en daarbij heb je ook nog de tractioncontrol, ABS, EBD en VSC+ om slippen te voorkomen, of zit dat niet op de PI
Omdat het afremmend effect dan prima aanvoelt, veel beter dan ABS, want die zorgt ervoor dat er tijdelijk even niet geremd wordt. Het kan zijn dit slechts een gevoel van me is, maar het bevalt me.

Pri-Prius
Lid
Lid

wo 07 okt, 2009 10:30

Aanvulling.
Het remeffect begint al op het moment dat het gaspedaal volledig losgelaten wordt. Je hoeft de rem nog niet eens in te trappen, dat scheelt b.v. bij 80 km / uur sowieso al een paar meter.

gelukgehad
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 2 BE 2008

wo 07 okt, 2009 10:59

Pri-Prius schreef: Het kan zijn dit slechts een gevoel van me is, maar het bevalt me.
Gelijk heb je, gewoon doen wat je het best bevalt :wink:
Prius II BE reflective blue 06-2008.>183.000 Km

sunnyhighway

wo 16 jun, 2010 13:46

Pri-Prius schreef:Hoe dan ook, er is behalve bij het afdalen in de bergen nog een situatie dat ik sowieso in de B stand rij en dat is bij gladheid.
Bij gladheid raad ik de B stand af. Bij lage snelheden (5 km/h of lager) kunnen de wielen volledig blokkeren en de ABS doet dan helemaal niets.

Ik heb dit zelf meegemaakt met platgereden sneeuw heuvel af en gleed hierdoor de berm ik waar nog wel grip was waardoor ik alsnog tot stilstand kwam.
Dit was overigens wel met een Prius 2.
Omdat bij de Prius 3 de B versnelling ook met een rukje inschakeld vermoed ik dat die dat ook zo zal doen.

Gr,
Bart.

Goofman
Lid
Lid

do 13 feb, 2014 11:14

Ik vroeg me af of het bij de Prius 3 verstandig is om, ipv af te remmen met het rempedaal, de B-modus te gebruiken?
Ik rijdt naar en van mijn werk over de N2 bij Eindhoven en ’s ochtends is het daar sinds een maand of 3 drama: een continue combinatie van afremmen, stilstaan, langzaam rijden, optrekken naar de 80 km, afremmen, stilstaan, langzaam rijden, optrekken naar de 80 km, etc etc over een stuk van 5 kilometer. Dit stuk N2 kent ook nog eens een stuk of 4 omhooglopende stukken weg (om over de verschillende kruisende wegen te gaan), waarbij de motor in mijn beleving extra hard moet werken om op snelheid te komen. Ik heb gemerkt dat de combinatie optrekken + afremmen + klimmen de acculading erg snel terug laat lopen en (mede als gevolg van het leeglopen van de accu) het brandstofverbruik flink toeneemt.

Ik heb vandaag op weg naar werk wat zitten spelen met deze B-modus door deze te gebruiken om af te remmen zonder de de rempedaal te hoeven gebruiken en (in mijn beleving) de accu sneller opgeladen te krijgen. Ook bij het uitrollen op de afrit of richting een stoplicht kan in deze B-modus gedaan worden. Ik schakel daarbij wel steeds van d naar B en terug.

Mijn vraag is nu in de eerste plaats of het gebruik van de B in dagelijks NL gebruik kwaad en in de tweede plaats of het continu switchen tussen D en B slecht is voor de techniek of dat ik de auto dan beter continu in B kan laten staan.
Prius 3 Aspiration Ash Grey 01-2010

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

do 13 feb, 2014 11:55

Goofman schreef:Ik vroeg me af of het bij de Prius 3 verstandig is om, ipv af te remmen met het rempedaal, de B-modus te gebruiken?.
had je deze viewtopic.php?f=59&t=2703&p=20729&hilit ... erg#p20418 al gevonden ?
Flyer T8 elektrisch ondersteunde fiets.

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

do 13 feb, 2014 12:32

Samengevoegd! Bedankt Willem :wink:
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

Tom

do 13 feb, 2014 12:43

Goofman schreef: Ik heb vandaag op weg naar werk wat zitten spelen met deze B-modus door deze te gebruiken om af te remmen zonder de de rempedaal te hoeven gebruiken en (in mijn beleving) de accu sneller opgeladen te krijgen. Ook bij het uitrollen op de afrit of richting een stoplicht kan in deze B-modus gedaan worden. Ik schakel daarbij wel steeds van d naar B en terug.
Doe ik ook, vind ik véél fijner rijden dan zonder dit te doen. Ook bij het binnenrijden van de bebouwde kom staat hij vrijwel altijd in B, zodra de snelheid is bereikt gaat hij weer terug in D. Het zorgt voor een rustigere rit in mijn beleving :idea:

Morgoth
Actief Lid
Actief Lid

do 20 feb, 2014 21:44

Ik gebruik B (okee, in mijn auto heet dat L) ook in druk spitsverkeer. Dat geeft een rustiger beeld voor je achterliggers omdat de remlichten niet steeds oplichten. Een automaat op benzine remt nou eenmaal minder op de motor dan een handgeschakelde diesel.
140.000km met een P3, inmiddels al weer de tweede Opel Ampera

timovd
Lid
Lid

wo 26 feb, 2014 13:41

Om brandstof te besparen moet je niet de B gebruiken.
http://techno-fandom.org/~hobbit/cars/b-mode.html

"B" mode is designed to WASTE some energy that the car cannot recover and store.

En dit stukje dat niet echt van toepassing is in Nederland (met weinig heuvels):

selecting "B" ... will maximize regenerative efficiency
and is useful for controlling speeds downhill. In "B"
mode about 30% of the energy is recovered.

This is very misleading, because what it does *not* say is that in normal
"D" mode with proper braking technique, considerably *more* than 30% of
stopping energy is recovered! I think they meant "30% of the possible
energy recovery" that would otherwise happen in "D" mode, but something
got lost in translation.
プリウス II Tech
Wie ben ik?
Toyota Mini VCI-kabel te koop. Stuur mij een PM om uw Toyota uit te kunnen lezen.

zoekertje
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius III executivesolar

do 27 feb, 2014 22:14

In mijn PII was ik gewend om zo veel mogelijk "electrisch"af te remmen om zo te regeneren.(zie verbruik spritmonitor) Gevolg: bij 80000km> nieuwe remschijven en remmen voor, en bij 95000km vastzittende achterremmen los en schoonmaken :cry: Weg besparing. :oops:
PRIUS III pacific blue executive

Afbeelding

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

do 27 feb, 2014 22:23

zoekertje schreef:In mijn PII was ik gewend om zo veel mogelijk "electrisch"af te remmen om zo te regeneren.(zie verbruik spritmonitor) Gevolg: bij 80000km> nieuwe remschijven en remmen voor
Dit begrijp ik niet helemaal. Hier slijten de remschijven en blokken toch niet van?
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

Tom

do 27 feb, 2014 22:35

(Achter)remmen horen gewoon bij een grote beurt gangbaar gemaakt te worden, en als je het zelf doet is dit iets wat je niet moet vergeten..
Laatst gewijzigd door Tom op do 27 feb, 2014 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.

danielle23
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 2. Zwart. Tech. 2006

do 27 feb, 2014 22:36

Te veel roestvorming misschien?
Prius 2 Tech. Zwart. Bouwjaar 2006.

Gesloten

Terug naar “Prius 3 - Overige zaken”

• Informatie