B stand schakelhandel

Alles over de Prius 3 dat niet in de andere subfora past.
Gebruikersavatar
jbergmans

vr 04 apr, 2014 16:18

Ik gebruik d B-stand vaak om af te remmen op de motor. Kan volgens de dealer geen kwaad.

Gebruikersavatar
Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 4109
Lid geworden op: di 31 mei, 2011 14:14
Locatie: Ubachsberg

vr 04 apr, 2014 16:24

jbergmans schreef:Ik gebruik d B-stand vaak om af te remmen op de motor. Kan volgens de dealer geen kwaad.
Op zich klopt dat wel, behalve dat je daardoor minder energie naar de accu stuurt, een beetje meer geluid produceert, de remmen nóg minder laat werken en je een tikkeltje meer slijtage in het blok krijgt.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Gebruikersavatar
chr
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1682
Lid geworden op: ma 16 jul, 2012 18:04

vr 04 apr, 2014 17:29

Ik gebruik de B-stand enkel waarvoor die bedoeld is: steilere hellingen afrijden zonder te remmen. Laatste keer dat ik het gebruikte was dan ook ergens in het buitenland, dat zal wel Luxemburg/Belgie zijn geweest.
Prius III, 2009 Afbeelding

Gebruikersavatar
Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 4109
Lid geworden op: di 31 mei, 2011 14:14
Locatie: Ubachsberg

za 05 apr, 2014 1:43

Snap wat je bedoelt: gewoon lekker lui en rustig een lange steile helling af. Dáár kom ik ook in de verleiding de B in te schakelen.

Met de remmen moet je wel serieus nemen: vorige zaterdag hebben we de wielen gewisseld en daarbij hoort ook een kijkje naar de remschijven: zag er een beetje ongebruikt uit ('plaksporen' loodrecht op de draairichting) en dan bekruipt me de angst dat ik daardoor schade aan de schijven/remklauwen kan gaan krijgen. Ik heb dat gehad met mijn vorige auto aan de achterwielen.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Gebruikersavatar
zoekertje
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 545
Lid geworden op: za 19 jan, 2008 22:53
Locatie: Ravenswoud
Auto: Prius III executivesolar
Contact:

za 05 apr, 2014 17:29

Inderdaad: als je zuinig wilt rijden, kijk af en toe naar de remschijven. In de P II (mijn vorige) koste het zuinig rijden me een stel remschijven en blokken. :( (bij de stand 78000km) Remedie af en toe flink de remblokken laten werken.
PRIUS III pacific blue executive

Afbeelding

Gebruikersavatar
Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 4109
Lid geworden op: di 31 mei, 2011 14:14
Locatie: Ubachsberg

za 05 apr, 2014 17:47

Misschien is de B-stand bedoeld om bij hele steile hellingen vanuit de stilstand op te trekken of stil te staan. Beneden aan de Keuteberg is zo'n stukje van enkele meters waar je (als je stopt) het idee zou krijgen dat je achterover valt. Ik ken nog wel meer van dergelijke héle steile stukjes, waarop ik met de MG's beslist vlak voor het wegrijden de handrem zou gebruiken.

B staat voor bergen en die hebben we in Nederland niet; ook niet bij ons in Zuid Limburg. Ook in het buitenland (Alpen, Pyreneeën etc.) zijn de gewone doorgangswegen nagenoeg nooit steiler dan 15%, maar op sommige tertiaire weggetjes maak je dat wel mee. Ik zou daar wellicht de B-stand gebruiken, hoewel ik ook denk aan 'heel and toe' (met de hiel op de rem en met de tenen gas geven). Bij de Prius gaat dat met 2 voeten gemakkelijker.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Gebruikersavatar
kekke-auto
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 591
Lid geworden op: vr 17 sep, 2010 1:10

za 05 apr, 2014 21:30

Camille! Je rijdt een P3! Bij vanuit stilstand een helling oprijden trap je eerst je rempedaal heel diep in totdat de auto piep doet. Dan kan je je voet van de rem halen en gebeurt er niets. Je kunt rustig gas geven zonder achteruit te rijden.

Let op: de auto houdt de rem slechts gedurende een paar seconden voor je vast. Haal je je voet van de rem en wacht je te lang dan ga je alsnog achteruit.

Met twee voeten in een Prius. Foei! ;)

Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 17325
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19

za 05 apr, 2014 21:33

kekke-auto schreef: Met twee voeten in een Prius. Foei! ;)
Voet op de rem en met de andere voet alvast de ICE aanzetten. Verkeerslicht op groen, rem los en gaaaan! :wink:
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
kekke-auto
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 591
Lid geworden op: vr 17 sep, 2010 1:10

za 05 apr, 2014 21:36

Wegpiraat! Zie je wel, klopt het beeld dat die Prius rijders helemaal niet zuinig rijden toch. :lol:

Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 17325
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19

za 05 apr, 2014 21:36

:lol:
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
TonVH
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 2515
Lid geworden op: zo 09 dec, 2012 20:17

za 05 apr, 2014 21:37

Arjan schreef:
kekke-auto schreef: Met twee voeten in een Prius. Foei! ;)
Voet op de rem en met de andere voet alvast de ICE aanzetten. Verkeerslicht op groen, rem los en gaaaan! :wink:
Doe ik al m'n leven lang (=zolang ik in een automaat rij). Werkt perfect. Je hebt tenslotte niet voor niets 2 voeten en daarom rem ik vaak links. Werkt met name goed in auto's met een breed rempedaal dan kun je desnoods 2 voeten gebruiken.
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.
Verbruik: eigenlijk geen idee, tevreden zolang het beter dan 1:18 is.

Gebruikersavatar
gelukgehad
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 6862
Lid geworden op: do 28 aug, 2008 10:57
Locatie: Oude Leije..
Auto: Prius 2 BE 2008

za 05 apr, 2014 21:45

TonVH schreef: Je hebt tenslotte niet voor niets 2 voeten en daarom rem ik vaak links. Werkt met name goed in auto's met een breed rempedaal dan kun je desnoods 2 voeten gebruiken.
Zoals de Prius :lol:
Prius II BE reflective blue 06-2008.>183.000 Km

Gebruikersavatar
mloes002
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 307
Lid geworden op: vr 28 mar, 2014 5:52

za 05 apr, 2014 22:54

En in een Prius 2?? Is de stuwende werking dan genoeg bij een echte berg??
Using Tapatalk

Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 17325
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19

za 05 apr, 2014 23:00

Bij een echte berg? Begint ie met een M?
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
mloes002
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 307
Lid geworden op: vr 28 mar, 2014 5:52

za 05 apr, 2014 23:13

Bij t huisje (Toscane) afgelopen zomer hadden we zo n weggetje omhoog het erf af; koude motor en dan steil omhoog zand/grindpad...je kon er ook niet te veel snelheid maken want bovenaan een bochtje. Met de aygo was het volop gassen in z'n een.. Zeg dat je halverwege op zoiets stopt en dan weer op moet trekken... Is de stuwende werking dan voldoende?
Using Tapatalk

Gesloten

Terug naar “Prius 3 - Overige zaken”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast