Dubbel zien door voorruit

Alles over de Prius 3 dat niet in de andere subfora past.
rizzer

ma 15 nov, 2010 20:16

Morgoth schreef:Grappig dat dit hier gepost is. Dat wilde ik zelf ook al doen. Ik zie ook dubbel. Alleen in het donker en alleen bij de koplampen van tegenliggers. En alleen op een wat grotere afstand. Van dichtbij niet meer. In de verte lijkt het net of iedereen met mistlampen aan rijdt.

Dit komt doordat de voorruit behoorlijk vlak ligt. De beeldlijnen snijden dan namelijk op de buitenkant en op de binnenkant van het ruitoppervlak. hierdoor krijg je een false reflectie. Zo ongeveer het zelfde idee als je een stok in helder water steekt. Ze ziet de stok onder water twee kee. Recht en met een kleine afbuiging.

Ik vind het wel een beetje veel van het goede om hierover te klagen bij de importeur. Je hebt helemaal geen last van dit verschijnsel. Bovendien kan de importeur er helemaal niks mee. Hij kan namelijk niet de natuurwetten veranderen.
Overigens vind ik het wel intressant om lezen dat jij voor mij denkt te kunnen bepalen dat ik hier geen last van ondervind.... heel bijzonder.

Morgoth
Actief Lid
Actief Lid

ma 15 nov, 2010 22:37

Het is inderdaad een beetje vreemd geformuleerd zie ik nu. Sorry. Ik bedoelde meer in de algemeenheid dat m.i. dat dubbele beeld wel meevalt.
140.000km met een P3, inmiddels al weer de tweede Opel Ampera

bandiet

di 16 nov, 2010 7:36

Ik heb jaar dat ik P3 gereden heb, is mij dit dubbel zien door de voorruit niet opgevallen.

daktus

di 16 nov, 2010 14:30

Ik ben er ook op gaan letten, maar het lukt me echt niet om (zonder iets te nuttigen :lol: ) dubbel te zien. Misschien moeten de dubbelkijkers een keertje langs Hans A :shock: . Ik weet zeker dat als ik m'n lenzen voor de kleine afwijking -1.25 niet in heb, ik ook ook lampen dubbel zie.

hulskamp

di 16 nov, 2010 17:41

Heb mijn Prius nu een aantal weken, maar mij is ook niks opgevallen. Zou de HUD dan ook dubbel te zien zijn ?

Morgoth
Actief Lid
Actief Lid

wo 17 nov, 2010 9:08

Nee. Je ziet alleen de koplampen van auto's die je tegemoet rijden op een afstand van (schat ik in) 600 tot 400 meter een beetje dubbel. Het is net of ze met mistlampen aan rijden. Je ziet de koplampen onder elkaar zeg maar. Dit is alleen in het donker.
Ik heb mijn uiterste best gedaan om ook te kunnen ontdekken dat je overdag op deze afstand dubbel zou kunnen zien maar dit is niet gelukt. Je ziet dus geen twee auto's. Ik heb ook een brilletje (-1.5). Met en zonder bril maakt geen verschil.
Maar wat ik al eerder zei: dat dubbel zien van de koplampen koplampen stoort (mij) niet. En als het wel zou storen heb je gewoon pech. Er is namelijk niks aan te doen. Het komt door de schuin geplaatste ruit. Het licht breekt op de buitenkant van de ruit en op de binnenkant van de ruit nog eens. Door de dikte van het glas zie je twee lichtvlekken. Schijn eens met een laserpen onder een hoek op een beslagen spiegel. Zelfde effect. Je ziet twee lichtpuntjes.
140.000km met een P3, inmiddels al weer de tweede Opel Ampera

rizzer

wo 17 nov, 2010 20:13

Ik heb het gevoel dat het dubbel zien in mijn Prius 3 sterker aanwezig is dan bij andere Priussen (nee ik ben niet dronken en heb geen bril nodig :D ) Er zijn nu 5 mensen die ook in mijn auto hebben gereden en zagen exact hetzelfde.. Zelfs overdag koplampen + stoplichten dubbel etc... Toch maar eens terug naar de dealer.

Richard van M.

do 18 nov, 2010 8:27

Kan maar zo een fout in de voorruit zijn. In september j.l. kocht mijn zoon een nieuwe Yaris Aspiration. In zijn voorruit zaten twee luchtbellen. Ruit is uiteraard kosteloos vervangeen.

Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

di 04 okt, 2016 19:54

Ik zie koplampen ook dubbel door de voorruit van mijn Prius...de originele ruit overigens. Ik heb er geen last van.
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

wo 05 okt, 2016 22:51

Ik kan zelf de nummerplaat lezen in het dubbele beeld van de voorruit in mijn P4… :oops:
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

Martin
Lid
Lid

do 06 okt, 2016 7:06

Zie in het donker ook wel een dubbel beeld van de koplampen maar het dubbele beeld is wel erg zwak. Zie het dus alleen bij de wat fellere koplampen.
Toyota Prius III Executive 2009
Suzuki SJ413 1987

Plaats reactie

Terug naar “Prius 3 - Overige zaken”

• Informatie