bandenspanning

Alles over de Prius 3 dat niet in de andere subfora past.
Gebruikersavatar
martijn1974
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 841
Lid geworden op: wo 09 okt, 2013 15:55
Locatie: Waddinxveen
Contact:

ma 06 okt, 2014 16:33

nessio schreef:...ontwikkeld door Michelin...
Nou Camille, bestel ze maar alvast 8)
Toyota Prius II 2006 Tech Edition, Opal Green. Afbeelding
Mijn Prius dagboek.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 4112
Lid geworden op: di 31 mei, 2011 14:14
Locatie: Ubachsberg

ma 06 okt, 2014 18:58

:D Goed opgelet, Martijn, ik ben Michelin fan, al zal ik voor de MGB nu een ander merk moeten laten monteren doordat ze mijn maat (14"165/80) zelf niet meer maken, terwijl die van de licentiehouder de absurde prijs van 173 ex btw per stuk hebben. Zullen wel (voor iets meer dan de helft van het geld) Vredestein Sprint Classic gaan worden.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 17334
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19

ma 06 okt, 2014 20:00

Onder mijn Diplomat zitten ook "oude" Michelins, deze worden niet meer geleverd. Ik had ze al kunnen verkopen deze week...
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
PS-auris
Lid
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: za 11 jan, 2014 19:13
Locatie: Den Haag
Auto: Auris Hybr TS 2014

ma 06 okt, 2014 20:17

ik rij ook als 't maar even mogelijk is op Michelins; dat heeft naast mijn objectieve uitstekende ervaringen met dit merk tevens een subjectieve reden...ik heb ooit 12 jaar bij Michelin gewerkt o.a. als technisch specialist/verkoper. Maar dat terzijde. Ik heb ook eens moeten uitwijken naar Vredestein Classic Sprint omdat ik gebonden was aan een specifieke maat voor mijn Amazon; op een droge weg ging dat best maar in de regen vond ik het een drama en die banden waren nauwelijks goed te balanceren; duur zijn ze overigens niet; later andere velgen gekocht en weer Michelins kunnen monteren. Nou dat verschil was me echt wel meer waard dan een paar tientjes per band.
In de maat 165/80R14 levert Michelin alleen nog de XAS en die is kwalitatief van een beduidend hoger niveau dan de Vredestein; 't is maar wat je voor je auto en de wegligging over hebt......

Gebruikersavatar
mloes002
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 307
Lid geworden op: vr 28 mar, 2014 5:52

do 30 okt, 2014 20:44

Hmm weet iemand wat er aan de hand kan zijn? Toen ik m'n auto kocht en de 1e keer banden ging pompen gaf de machine aan dat de spanning erg laag was en een band of ventiel misschien lek was. Daarna geen problemen gehad. Begin sept beurt gedaan en in het begin prima maar kreeg nu toch het gevoel dat ik weer eens even moest bijvullen. Dus vandaag weer lucht bijgevuld: en de machine geeft na een tijd aan dat er 2.1 in zit en gaat dan bijvullen. Ik kan me niet voorstellen dat ik in een maand 3/10 4/10 verlies. Het lijkt er meer op dat de luchtpomp eerst laat ontsnappen en dan gaat bijvullen. Herkent de drukmeter de druk van de stikstof niet waarmee ze in de garage vullen? En hoe kan het dat ik nu toch het gevoel heb dat de bandjes weer lekker vol zitten en de auto weer vlot rijdt (ik pomp voor op naar 2.5 en achter naar 2.4) Prius 2
Using Tapatalk

Gebruikersavatar
ajm
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 17 aug, 2009 19:13
Locatie: Doetinchem

vr 31 okt, 2014 12:27

@mloes002: Ik heb ook wel eens mijn twijfels over die pompen. Zelf een bandenspanningsmetertje kopen, dan heb je in ieder geval een referentie. Die hebben ook allemaal een afwijking, maar dat is niet erg. Voor meer info zie de eerdere posts in dit topic. Het grote voordeel is dat je koud kunt meten. Misschien wel een leuk cadeautje voor de feestdagen? :mrgreen:
Ruim 100.000 km met een Prius 3 Aspiration 2009 nu een Prius 3 Dynamic 2010 >115.000 km

Gebruikersavatar
Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 4112
Lid geworden op: di 31 mei, 2011 14:14
Locatie: Ubachsberg

vr 31 okt, 2014 16:09

Mee eens: er zijn zelfs pompen die onbetrouwbaar zijn. Daarom ga ik altijd naar hetzelfde tankstation en daarvan weet ik dat de meter precies hetzelfde aangeeft als die van mijn bandenboer een paar honderd meter verder.
Ik heb een dik 50 jaar oude bandenspanningsmeter van MotoMeter. Inderdaad niet helemaal nauwkeurig, maar ik ken de afwijking en daarmee heb ik dus een goed referentiepunt.

De moderne bandenspanningsautomaten vertrouw ik niet, al is het omdat ik niet kan aflezen hoeveel luchtdruk er nog in de band zat. Het is altijd zo dat met het erop plaatsen van het slangetje luchtdruk ontwijkt; hoeveel verschilt van geval tot geval maar dat zal niks te maken hebben met stikstofvullingen.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Gebruikersavatar
ajm
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 17 aug, 2009 19:13
Locatie: Doetinchem

vr 31 okt, 2014 16:29

mloes002 schreef:Hmm weet iemand wat er aan de hand kan zijn? Dus vandaag weer lucht bijgevuld: en de machine geeft na een tijd aan dat er 2.1 in zit en gaat dan bijvullen. Ik kan me niet voorstellen dat ik in een maand 3/10 4/10 verlies. Het lijkt er meer op dat de luchtpomp eerst laat ontsnappen en dan gaat bijvullen. Herkent de drukmeter de druk van de stikstof niet waarmee ze in de garage vullen?
Dat de 'machine' een lagere druk aangeeft komt doordat de drukmeting in de kast gebeurt. Die is verbonden met het ventiel door een lange slang van misschien wel 10 meter. De band pompt op het moment dat je het ventiel aansluit eerst de slang op. Dat geeft drukverlies afhankelijk van de lengte en diameter van de slang. Wat de kast op dat moment aangeeft zegt dus niets over de werkelijke bandenspanning vóór het aansluiten. Er zijn ook van die pompen, waar een meter vlakbij het aansluitpunt bij het ventiel zit, daar heb je dit verschijnsel veel minder of niet. Met stikstof heeft het niets te maken.
Ruim 100.000 km met een Prius 3 Aspiration 2009 nu een Prius 3 Dynamic 2010 >115.000 km

Gesloten

Terug naar “Prius 3 - Overige zaken”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast