Acceleratie in adaptieve cc

Alles over de Prius 3 dat niet in de andere subfora past.
nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

ma 27 okt, 2014 16:49

Duidelijk, dus bij geen obstakels zou je m wel moeten kunnen inschakelen. Ga ik eens testen in een lange bocht waar je harder dan 47 km kunt rijden.
PIP aug 2012 executive arctic blue

chr
Actief Lid
Actief Lid

ma 27 okt, 2014 19:05

nessio schreef:Duidelijk, dus bij geen obstakels zou je m wel moeten kunnen inschakelen. Ga ik eens testen in een lange bocht waar je harder dan 47 km kunt rijden.
40. De resume werkt al vanaf ongeveer 41. Je kan niet lager dan 48 instellen, maar hij blijft werken t/m 41 (let maar eens op wanneer hij zichzelf uitschakelt, dat is de snelheid waarbij je hem ook weer kan inschakelen).
Prius III, 2009 Afbeelding

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

ma 27 okt, 2014 22:46

Wist ik niet, zal eens opletten. Uitschakelen is duidelijk, dat is inderdaad bij 40 (zie dat heel veel bij de rotondes in N359)
PIP aug 2012 executive arctic blue

tonvanboven
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 27 okt, 2014 23:00

Mag ik mijn vermoeden uitspreken? Als je in een bocht zit gaat de kijkhoek van de ACC mee, hij blijft een voorligger zien. Punt is dat je voorligger eerst uit beeld gaat, dat gaat de ACC indien je eigen snelheid hoger stond versnellen totdat je zelf gaat sturen, de ACC stopt meteen met versnellen en dan pik je de auto voor je op. Bij het verlaten van de bocht verlies je je voorganger maar omdat je in een bocht zit nog geen versnelling van de ACC. Dan ga je zelf recht en pas dan gaat de ACC indien nodig versnellen. Vaak genoeg tussen Varsseveld en Winterswijk mogen meemaken, 20km met veel bochten en rotondes.

Het verhaal van L&P daar ga ik niet in mee. Naar mening is de openingshoek van de radar zelfs snelheidsafhankelijk. Als je 60 rijdt dan ziet ie zelfs een fietser die niet recht voor je fietst, op de snelweg blaas je zo langs iemand heen zonder dat ie gaat afremmen.
55.000 km met een Plug-in Prius, nu een Model S.

chr
Actief Lid
Actief Lid

ma 27 okt, 2014 23:20

UIteraard voorspelt de ACC waar je terechtkomt. Vandaar dat in een flauwe bocht hij niet reageert op auto's die voor je rijden maar dan op de rijstrook meer richting de buitenkant van de bocht. Daarentegen soms juist wel op een rij wachende auto's op een andere rijstrook.

Het gedrag in de bocht is echter hetzelfde als er niemand voor je rijdt. Vandaag nog eens geprobeerd, met ~87 in de bocht resume, hij ging niet accelereren, pas op het einde van de bocht toen ik weer recht reed. De hele tijd gaf hij aan GEEN voorligger te zien.

Maar goed al die rare gedragingen van de ACC zijn licht vervelend maar wel heel voorspelbaar, dus dan heb je tenminste wat te doen onderweg.

TonVH
Actief Lid
Actief Lid

di 28 okt, 2014 8:38

Ik heb nog een aanvullend mailtje naar L&P gestuurd. Wie weet.

Supersnel antwoord van ene Tim:
De adaptive cruise control maakt gebruik van een radar systeem. Deze waaiert in de breedte uit voor de auto. Hier zit natuurlijk een ruime veiligheidsmarge aan vast waardoor de ruimte waarin wordt gescand breder is dan de breedte van het voertuig zelf. Hierdoor kan het voorkomen dat ook bij het uitgaan van de bocht de resume functie nog niet kan worden ingeschakeld, omdat het systeem schuin voor het voertuig nog obstakels signaleert. Mocht u echter twijfels hebben over de werking van de adaptieve cruise control, dan kan uw Toyota dealer te allen tijde een diagnose hiernaar uitvoeren.

Ik wens u fijne kilometers!
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.
Verbruik: eigenlijk geen idee, tevreden zolang het beter dan 1:18 is.

tonvanboven
Lid/donateur
Lid/donateur

di 28 okt, 2014 19:11

Leuk bedacht, maar zolang het stuur niet recht staat geen versnelling, wat de radar ook ziet.

TonVH
Actief Lid
Actief Lid

di 28 okt, 2014 19:22

Ik vind de reactie ook niet echt bevredigend.

Uit ervaring weet ik dat als je dit soort discussies maar lang genoeg volhoudt dater dan (via dealer te regelen) iemand komt die het probleem gaat bekijken, meten en meer wat van toepassing kan zijn. Maar daar heb ik op dit moment de fut niet voor. Teveel andere (echte) problemen die opgelost moeten worden.

Maar als iemand het stokje wil overnemen dan kan hij de mailberichten met L&P krijgen.
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.

Maarten
Actief Lid
Actief Lid

wo 29 okt, 2014 7:10

tonvanboven schreef:Leuk bedacht, maar zolang het stuur niet recht staat geen versnelling, wat de radar ook ziet.
Ik heb ook de indruk dat het echt afhangt van de stuurhoek. Gisteren geprobeerd in een bocht naar rechts, zonder vangrail o.i.d., en hij versnelde niet.
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

chr
Actief Lid
Actief Lid

wo 29 okt, 2014 23:33

Ik heb vandaag in een bocht juist het omgekeerde geprobeerd. ACC terug aangezet in de bocht, deed niks, beetje meer rechtuit rijden, hoppa acceleratie, dat terwijl ik juist meer op de vangrail af reed. Helaas kom ik in mijn dagelijkse ritjes geen bochten tegen zonder vangrail waar ik dit goed zou kunnen uitproberen.

tonvanboven
Lid/donateur
Lid/donateur

do 30 okt, 2014 0:02

Op de SG2 kun je draaihoek van je stuur uitlezen. Het is echt de stand van het stuur wat de versnelling tegenhoud.

Maarten
Actief Lid
Actief Lid

do 30 okt, 2014 7:27

Ik heb nu twee referenties: in deze bocht werd er versneld, in deze niet.

De stuurhoek in de eerste bocht is ook niet bijster groot. Misschien 20 graden.
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

TonVH
Actief Lid
Actief Lid

do 30 okt, 2014 8:47

Heb er toch nog maar een bericht aangewend. Met vermelding bovenstaande citaten en de URL. Wellicht reageert L&P hier.

tonvanboven
Lid/donateur
Lid/donateur

do 30 okt, 2014 9:44

Mooi om de google foto's te zien. Voor mijn gevoel klopt het dat in de eerste bocht de auto wel zou kunnen versnellen omdat een eventuele voorligger dan door de radar gezien wordt. Ben benieuwd naar de reactie van L&P.

chr
Actief Lid
Actief Lid

do 30 okt, 2014 12:59

Is dat nu echt zo belangrijk, we weten hoe het werkt, en we weten dat L&P onzin uitkraamt.

Als oefening voor de lezer bied ik het opzoeken van alle wetenschappelijke studies waaruit steeds weer blijkt dat hoe minder iemand ergens van af weet, hoe stelliger en zekerder zijn antwoord is. Als mensen ergens weinig van af weten zijn ze blind voor hun eigen onwetendheid, en overschatten ze hun kennis en/of vaardigheden schromelijk.

Maar dat wist Socrates ook al.

Je mag het van mij in het dossier 'onkunde en onwetendheid bij L&P' stoppen, maar misschien zit er wel gewoon wat kwade wil achter, het zijn immers autoverkopers, die zullen je alles vertellen om jou iets aan te smeren. Zoals beweren dat achter de werking van de resume-functie ingewikkeldere techniek/software zit dan enkel en alleen de stuurstand-sensor.

Gesloten

Terug naar “Prius 3 - Overige zaken”

• Informatie