Acceleratie in adaptieve cc

Alles over de Prius 3 dat niet in de andere subfora past.
TonVH
Actief Lid
Actief Lid

vr 24 okt, 2014 8:51

@morgoth:
Ik schakel vrijwel nooit de ACC met de hand uit maar doe dat door de rem aan te raken. Voor scherpslijpers wellicht nuttig te weten dat ik dat meestal met mijn linkervoet doe zoals ik vrijwel altijd met links rem. Wat prima gaat in een Prius maar nog beter in een Amerikaan omdat die altijd brede rempedalen hebben waar je met gemak met 2 voeten kan remmen.
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.
Verbruik: eigenlijk geen idee, tevreden zolang het beter dan 1:18 is.

Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Prius 3 Executive

vr 24 okt, 2014 8:56

TonVH schreef:
Maarten schreef:Dus jij rijdt met een constante snelheid en pas op het moment dat je moet remmen zet je je CC uit?
Wat voor reactie verwacht jij op een dergelijke onzinnige (om geen andere woorden te gebruiken) uitspraak?
Ik zie echt niet in waarom mijn uitspraak onzinnig is? Leg dat eens uit? Het spijt me zeer, maar volgens mij begrijp jij juist niet hoe het werkt.
De ACC kun je ook met de hand uitzetten. De vraag is dus: rij je op de ACC totdat je moet remmen of zet je voordat je moet remmen de ACC uit. Ik zet hem eerst met de hand uit, rol dan even uit en rem dan pas. Wat Morgoth zegt.
Natuurlijk is er ook een verschil tussen of er iemand voor je rijdt waar de ACC zijn snelheid op aanpast of dat er niemand voor je rijdt. Dit gaat dus meer over de situatie als er niemand voor je rijdt. Want dan gaat de ACC echt niet zijn snelheid aanpassen omdat er een bocht aan komt waar je met autosnelwegsnelheid niet doorheen komt.

En nogmaals: iedereen heeft zijn eigen rijstijl, daar val ik je echt niet op af.
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

TonVH
Actief Lid
Actief Lid

vr 24 okt, 2014 9:13

Maarten,

Dit hele draadje begon vanwege het feit dat de ACC een Resume commando niet honoreert wanneer dit in een boch gebeurt. Dit verschijnsel waarvan ik niet de enige ben die dit onterecht vind is een feit.

Dan moet jij mij eerst een duidelijk maken wat het nut is om dan over "F1 rijden" stijl te beginnen en te doen alsof de ander alleen de stand "remmen" of "gasgeven" kent?

Overigens heeft wel/geen verkeer in een bocht voor je weinig te maken met de oorspronkelijke kwestie "ACC weigert opdracht". Als de ACC uitgeschakeld is geworden doordat ik rechtuit rijdend ergens voor moet remmen dan resume ik hem ook vaak weer voordat ik weer in de buurt van de ingestelde snelheid ben. Ik zet hem aan zodat hij dat zelf kan regelen want daarvoor heb ik expliciet uitsluitend een Prius met (o.a.) die functie gekocht.

Ik heb die functie bewust willen hebben. Ik stel de gewenste snelheid in en (uitzonderingen daargelaten) mag de Prius het werk doen. Daar is hij voor in dienst genomen.

En discussies over futiliteiten als "eerst ACC uitzetten, dan gasloslaten, uitrollen, remmen" spreken mij echt niet aan. Zeer zeker niet als het doel is een minuscule hoeveelheid brandstof te besparen. Die zijn leuk in 1.000 km draadjes en die probeer ik te mijden want ik ben dik tevreden met het huidig verbruik. Mag uiteraard zuiniger naar niet ten koste van alles.
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

vr 24 okt, 2014 9:21

Is dit alleen in ACC of ook bij CC. Gebruik CC nooit meer in de PIP
Laatst gewijzigd door nessio op vr 24 okt, 2014 9:28, 2 keer totaal gewijzigd.
PIP aug 2012 executive arctic blue

Maarten
Actief Lid
Actief Lid

vr 24 okt, 2014 9:22

Nou sorry hoor. Het enige wat ik gezegd heb is dat het bij mij ook werkt als ik de ACC uit zet door te remmen in plaats van hem met de hand uit te zetten en dat ik normaal gesproken even uitrol voordat ik rem. Daarna begon jij met een heel relaas over hoe vreemd jij dat wel niet vond. Je had het ook voor kennisgeving aan kunnen nemen zonder mij op mijn rijstijl aan te vallen hoor.

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur

vr 24 okt, 2014 9:33

De vraag is toch : waarom kun je ACC niet activeren in de bocht? Nadat ie op een of andere wijze is uitgezet.

TonVH
Actief Lid
Actief Lid

vr 24 okt, 2014 10:34

nessio schreef:De vraag is toch : waarom kun je ACC niet activeren in de bocht? Nadat ie op een of andere wijze is uitgezet.
En, inderdaad, ook of voor de gewone CC ditzelfde geldt.

Ga dit in elk geval eens bij Toyota navragen.

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur

vr 24 okt, 2014 10:48

Kan even niet de PIP testen, die is tot morgen op stap.
Bij mijn BMW X5 gaat de CC gewoon in de bocht en gaat ie er vandoor

chr
Actief Lid
Actief Lid

vr 24 okt, 2014 14:36

Als er iemand voor mij rijdt dan laat ik de ACC lekker aan staan. Nadeel is dan wel dat als mijn voorganger aan het einde van de bocht gas geeft, de ACC door blijft sukkelen totdat het stuur wat rechter staat. Dit kun je dan een beetje ondervangen door steeds naar rechts/links te sturen en dan een stukje rechtdoor (zodat hij op zulke momenten even versnelt), maar zulk gezwabber in bochten lijkt me ook niet echt de bedoeling.

Als er niemand voor mij rijdt dan laat ik de ACC aan staan tot het moment dat ik vind dat ik door enkel de ACC uit te zetten en de extra vertraging door de bocht in rijden, ik op de juiste snelheid uitkom zonder remmen.
Bij sommige bochten zou dit veel te vroeg zijn, en dan gebruik ik de rem. Bij sommige bochten is het trouwens ook zo dat je maar iets langzamer hoeft te gaan, als je dan de ACC aan laat staan verlies je ook wat snelheid door de bocht, en de ACC gaat geen gas bijgeven, zodat je met ACC alsnog met de juiste (lagere dan ingestelde) snelheid de bocht door komt.
Maarten schreef: Dus jij rijdt met een constante snelheid en pas op het moment dat je moet remmen zet je je CC uit?
Nee ik rij met een constante snelheid en probeer door de CC uit te zetten te voorkomen dat ik moet remmen, maar dan wel op zo'n laat moment dat ik niet onnodig langzamer rij. Er is geen sprake van moeten remmen, als er geremd had moeten worden dan zou ik remmen, duh. Mijn punt is dat er bij de meeste bochten helemaal niet geremd hoeft te worden, en dat ze nou ook weer niet zo scherp zijn dat je lang van tevoren de CC uit zou moeten zetten.

En nee ik zoek niet de limieten van de auto op, maar ja de adviessnelheid in veel bochten is wel aan de lage kant voor een normale personenauto.
Prius III, 2009 Afbeelding

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur

vr 24 okt, 2014 15:03

Bij 1, kun je ook een beetje gas bij geven ipv aan stuur te draaien. Maar ik vind jammer dan, ze wachten achter me maar even.

TonVH
Actief Lid
Actief Lid

vr 24 okt, 2014 15:45

nessio schreef:Kan even niet de PIP testen, die is tot morgen op stap.
Bij mijn BMW X5 gaat de CC gewoon in de bocht en gaat ie er vandoor
Het is maar de vraag of ACC op CC zetten dezelfde effecten heeft als een Prius met enkel CC.

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur

vr 24 okt, 2014 16:10

Gaan we uitproberen

Maarten
Actief Lid
Actief Lid

vr 24 okt, 2014 19:00

chr schreef: Nee ik rij met een constante snelheid en probeer door de CC uit te zetten te voorkomen dat ik moet remmen, maar dan wel op zo'n laat moment dat ik niet onnodig langzamer rij. Er is geen sprake van moeten remmen, als er geremd had moeten worden dan zou ik remmen, duh. Mijn punt is dat er bij de meeste bochten helemaal niet geremd hoeft te worden, en dat ze nou ook weer niet zo scherp zijn dat je lang van tevoren de CC uit zou moeten zetten.

En nee ik zoek niet de limieten van de auto op, maar ja de adviessnelheid in veel bochten is wel aan de lage kant voor een normale personenauto.
Jij begrijpt het.

zoekertje
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius III executivesolar

vr 24 okt, 2014 22:25

Vandaag weer eens naar Bussum gereden van uit Ravenswoud (frl) alle rotondes kon ik zonder iemand te hinderen de ACC op pakweg 300 meter van te voren uit schakelen en dan nog moet ik remmen om normaal om het rotondetje te komen. Bij elkaar opgeteld waren dat om en nabij 3 kilometer gratis. En het geeft rust. En echt het rijd fijn ! :D
PRIUS III pacific blue executive

Afbeelding

TonVH
Actief Lid
Actief Lid

ma 27 okt, 2014 15:31

Update, antwoord L&P:

Blijkbaar zit de vangrail dus toch in de weg.
Hartelijk dank voor uw bericht waarin u aangeeft problemen te ondervinden bij het inschakelen van de resume functie van de adaptieve cruise control in bochten.

De adaptieve cruise control van uw Toyota scant de ruimte direct recht voor de auto. Binnen deze ruimte wordt de afstand tot obstakels vastgesteld. In bochten signaleert het systeem recht vooruit praktisch altijd een obstakel in de vorm van wegmeubilair (lantaarnpalen, vangrails, etc) waardoor de resumefunctie op dat moment niet kan worden ingeschakeld. Zodra uw Toyota zich weer op de rechte weg begeeft wordt dit probleem opgelost waardoor de resume functie weer gaat werken.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Gesloten

Terug naar “Prius 3 - Overige zaken”

• Informatie