geluid bij afremmen?

Alles over het rijden met de Prius 2. Hoe rij je zuinig, hoe is de wegligging, etc.
Gesloten
Anna

zo 19 aug, 2012 18:35

Hallo

Heb sinds 2 dagen mijn Prius II uit 2009 en ben er al helemaal gelukkig mee. Enige wat me echter nu na 2 dagen proefrijden (je moet alles even leren kennen toch en nu met 34 graden buiten heerlijk met die airco aan...) is dat er een geluidje is als je afremt, of er een spoeltje loopt, prrr... Het foudt ook gelijk weer op en niet bij elke keer remmen. Komt iemand dit geluidje bekend voor en wat kan het zijn? Ik ga ook bij de dealer informeren, maar als iemand me op weg kan helpen alsvast dit weekend? Misschien hoort het ook wel zo?

Hoor graag, mijn dank, Anna

Sutur
Lid
Lid

zo 19 aug, 2012 19:04

Klinkt niet bekend. Wat ik soms wel hoor is een ratelend geluidje als ik na het rijden uit ben gestapt. Het heeft iets weg van een relais.

Is dat geluid altijd te horen bij het remmen en hoorbaar met ramen dicht?

danielle23
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 2. Zwart. Tech. 2006

zo 19 aug, 2012 19:58

Dat ratelend geluid klopt, ik dacht dat dat het op druk zetten van iets was (remmen? Geen idee meer haha)
En dat soort spoeltje wat je hoort is denk het het geluid van het regeneratief remmen. Volgens mij hoor je dan de soort dynamo.
Prius 2 Tech. Zwart. Bouwjaar 2006.

Anna

zo 19 aug, 2012 20:29

Hallo

Dank alvast voor de reacties!

Het gebeurt ook als ik ben uitgestapt vernam ik gisteravond. Maar eh, heb de auto pas gistermiddag gehaald, dus net 30 uur in mijn bezit :D dus kan nog niet alles precies zeggen. Wel dat ik het vernam met afremmen voor b.v. een stoplicht of drempel, maar niet elke keer. Gaat even prrrr, niet heel luid maar omdat het een superstille auto is hoorde ik het wel, en stopt dan ook weer, of er iets even aanslaat of over wordt gezet en dan weer stopt. Ja, hoor je dus in de auto met ramen dicht. Kan te maken hebben met het motorsysteem. Dit is mijn 1e hybride, en hoewel ik alles heb doorgespit van tevoren en nog steeds qua informatie ben ik helaas geen echte techneut om alles te concluderen.

Hoort dit geluid zo te zijn, of moet ik er gelijk maar even mee terug naar garage? Klinkt b.v. niet als vastzittende/aanschurende remmen of andere kwalijke zaken. Maar het woord "spoeltje" klinkt wel als iets wat zou kunnen. Is dit dus een normaal bijgeluidje?

Nogmaals dank weer!

Groet, Anna

danielle23
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 19 aug, 2012 22:58

Dat rateltje wat je hoort met de rem in(niet altijd inderdaad) en na het uitzetten van de auto (na een tijdje) is normaal en hoort bij de auto.
Geloof dat dat voor het op druk zetten van iets is. Staat hier ook nog wel ergens uitgelegd denk ik.

quist.a

ma 20 aug, 2012 7:41

hoi,

Die geluidjes zijn volkomen normaal. Mijn Prius doet precies hetzelfde.

gr

Arie

Anna

ma 20 aug, 2012 8:24

Goedermorgen

Oke dan :D ! Zal het inderdaad zo horen, klinkt ook niet als iets wat stuk is, maar kende het niet.
Hoera voor het forum, ben ik eerst gerustgesteld!

Groet en dank, Anna

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

ma 20 aug, 2012 9:55

Wat is een 'spoeltje prrr' ? Iemand een andere omschrijving voor hetzelfde geluid ? Wil graag meezoeken...
Trouwens mijn remmen piepen enorm met dit weer.
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

danielle23
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 20 aug, 2012 10:33

Het geluid dat de auto soms maakt als je remt, en als ie uitstaat na een halve minuut ofzo begint ie een sec of 10 te "ratelen" Dat is zover ik hier terug heb gezocht het op druk zetten van de remvloeistof.

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

ma 20 aug, 2012 12:59

Is me nog nooit opgevallen dat de Prius ratelt bij het remmen. :oops:
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic

ma 20 aug, 2012 14:08

Mijn Prius leeft een heel eigen leven, los van mij als bestuurder :shock: .
Ik hoor allerlei geluiden en geluidjes, zowel als de auto rijdt als wanneer hij stilstaat (contact aan of uit maakt niets uit).
De auto leeft en kreunt en ademt en doet vanalles.
Ik ben gestopt om me daarover te verbazen en zorgen maak ik me al helemaal niet na ruim 80.000 km. zonder problemen te hebben gereden.

Het zal de complexe techniek zijn van Toyota; complex maar perfect doordacht en probleemloos :P .
Toyota Auris TS HSD Dynamic 2017, (Pure White), parkeersensoren vóór (afgeleverd 08-12-2017). Voorheen Prius 2 BE 2008.

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive

ma 20 aug, 2012 15:10

Bianco schreef:Mijn Prius leeft een heel eigen leven, los van mij als bestuurder :shock: .
Ik hoor allerlei geluiden en geluidjes, zowel als de auto rijdt als wanneer hij stilstaat (contact aan of uit maakt niets uit).
De auto leeft en kreunt en ademt en doet vanalles.
Ik ben gestopt om me daarover te verbazen en zorgen maak ik me al helemaal niet na ruim 80.000 km. zonder problemen te hebben gereden.

Het zal de complexe techniek zijn van Toyota; complex maar perfect doordacht en probleemloos :P .
In de hybride aandrijving van Toyota zijn er twee pompjes die je hoort.
De één is het circulatiepompje die de koeling naar het powersplit device (vermogenomvormer) verzorgt en het andere pompje is er voor het opdruk brengen en houden van het hydraulisch remsysteem. Deze twee hoor je regelmatig en dat hoort bij de configuratie van het HSD systeem.
Tevens is er ook nog het duidelijke geluid van de airco compressor wanneer deze in bedrijf is.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl

- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto

Anna

di 21 aug, 2012 22:34

Hallo

Nou, dit heeft me helemaal gerustgesteld (en een auto die "meeleeft" is wel heel erg leuk omschreven :D)
En dat rateltje zoals hierboven in een berichtje straat is wat ik bedoel met dat "spoeltje, prrr", klopt!
Dus geen zorgen meer maken en hoop nog vele jaren verder te kunnen, heb de auto nu 4 dagen en wil hem nu al niet meer kwijt! (Alleen al de reacties van de omgeving, en hun 2e reactie als ze een stukje meerijden)

Groet, Anna

Gesloten

Terug naar “Prius 2 - Rijden & Verbruik”

• Informatie