Prius schokt stationair

Alles over het rijden met de Prius 2. Hoe rij je zuinig, hoe is de wegligging, etc.
Gesloten
Sander83

za 08 dec, 2012 22:30

Beste Prius rijders,

Sinds enkele maanden heb ik een prius 2 uit 2008, echter valt mij op dat de auto schokt als deze stationair draait.
Dit valt nu steeds meer op omdat het buiten wat kouder word en de verwarming meer z'n best moet doen en dus blijft de motor stationair draaien bij bijv een stoplicht.
Ben al terug geweest naar de garage, deze hebben de bougies vervangen maar merk geen verbetering.
Dat de auto wat schokt als de motor af slaat kan ik begrijpen maar constant lijkt me wat vreemd.
Als ik de auto in N zet word het allen maar erger!

Nu dus mijn vraag, is dit normaal?

Alvast bedankt voor de reacties!

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

zo 09 dec, 2012 10:56

Beste Sander,

Ik vind dit lastig te beoordelen van een afstand. Is het misschien een idee om het te vergelijken met een andere Prius? Waar woon je? Misschien woont er een lid van hier bij je in de buurt met een P2, om mee te luisteren en te vergelijken.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

pascal381
Lid
Lid

zo 09 dec, 2012 22:29

Misschien wel een kapotte of slecht werkende bobine. Is het bij vochtig weer erger dan bij droog weer, of maakt dit niet uit en doet ie altijd schokken?
Toyota prius 2 tech edition ash grey 2007.
Toyota prius 3 aspiration pearle white 2010 met parkeersensoren achter.
Toyota prius 3 aspiration pearle white 2010 met pioneer navigatie en parkeercamera.
Daihatsu Cuore rood 1999 met 50.000 km (nap).

Sander83

zo 09 dec, 2012 22:49

Woon in Maassluis(vlak bij Rotterdam) vergelijken met een andere prius zou inderdaad een optie zijn maar moet toch nog naar garage voor andere probleempjes, dus zal het daar eerst nog even voorleggen.

Vochtig of droog weer heb ik eigenlijk nooit op gelet, of motor koud of warm is maakt niet uit, het rare is wel dat het niet echt hoorbaar is je voelt het allen.
Rem heb ik voldoende ingetrapt dus daar kan het ook niet aan liggen ...

janskoosje
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 09 dec, 2012 23:31

Misschien het gasklephuis? Welk benzine soort tank je?

Sander83

zo 09 dec, 2012 23:47

Euro 95 zou goed moeten zijn dacht ik zou 98 beter zijn?

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

ma 10 dec, 2012 7:22

Sander83 schreef:Woon in Maassluis(vlak bij Rotterdam) vergelijken met een andere prius zou inderdaad een optie zijn maar moet toch nog naar garage voor andere probleempjes, dus zal het daar eerst nog even voorleggen.
Hou ons op de hoogte. Ben ook altijd benieuwd naar de andere probleempjes.
Sander83 schreef:Euro 95 zou goed moeten zijn dacht ik zou 98 beter zijn?
Euro 95 is prima, daar zou het niet aan moeten liggen.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

quist.a

ma 10 dec, 2012 21:29

Als ik mijn Prius met dit koude weer start en de verbandingsmotor slaat aan, dan lijkt het alsof hij niet lekker loopt. Na +- 1 min lijkt het wel of de motor naar een "andere stand" overschakeld. Dat voel je als je in de auto zit als een soort schok(je). Dit doet hij een aantal keren. Zelf als ik direct ga rijden en ik sta na een paar honderd meter voor een stoplicht dan "voel" je de motor als het ware omschakelen. Tijdens het rijden voel je niets en zodra hij op temperatuur is slaat hij zonder morren uit en aan wanneer dat hoort. Volgens de garage hoort dit bij het type motor dat in de Prius zit. Op dit moment heb ik 115000 kilometer gereden zonder 1 enkel probleem, buiten het normale onderhoud. Is dit misschien wat jij ook voelt?

gr arie

PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: 2012 Plug-In Executive

di 11 dec, 2012 2:21

De allereerste tiental seconden (bij warm weer) tot minuut (bij koud weer) draait de benzinemotor met de onsteking op een erg laat tijdstip. Na het bovenste dode punt, voor de kenners. Normaal komt de vonk vlak voordat de zuiger bovenin is, zodat het mengsel maximaal aan het ontploffen is als de verbrandingskamer het kleinst is. Nu wordt de boel aardig laat pas aangestoken met als gevolg een wat ruigere loop met weinig vermogen, maar - en dat is de reden - met een nog ontbrandend mengsel dat zeer heet de uitlaat in gaat. Doel daarvan is het heetstoken van de katalysator zodat deze snel op bedrijfstemperatuur is. Ik weet vrijwel zeker dat dit is wat je hoort. Als je een OBD2-apparaat zou hebben, zou je naar de waarde van IGN kunnen kijken, die is dan negatief.

Ik denk echter niet dat dit het effect is dat Sander83 beschrijft. Dit merk je alleen bij een koude motor.
Afbeelding Plug-In Prius Executive 2012
Afbeelding Nazca Fuego 2008

Gesloten

Terug naar “Prius 2 - Rijden & Verbruik”

• Informatie