In de toeren blijven

Alles over het rijden met de Prius 2. Hoe rij je zuinig, hoe is de wegligging, etc.
Zilly
Actief Lid
Actief Lid

ma 25 feb, 2013 10:35

frafie55 schreef: ...een op hol geslagen Prius..?
Tuurlijk niet. Het toerental blijft, de snelheid zakt...

Heb zaterdag de procedure uitgevoerd. Na de eerste start bleef het toerental keimooi op 1280 rpm ! Woehoe !!
Zondagmorgen, was het weer van hetzelfde hoor: schommelen rond de 1280 rpm, maar mss iets minder want hij bleef gedurende enkel seconden op die 1280 zitten.
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

Bataprius

za 23 mar, 2013 8:12

Kom op dit draadje terecht omdat ik dezelfde ervaring heb. Bij 110 op de teller vol gas naar 130. Dan gas los: verbruiksmeter (naast snelheid) zakt omlaag, maar blift halverwege even 'schommelen' en zakt dan met tegenzin verder omlaag.

Ik zal voor de gein de procedure in de link eens proberen.

gebruikersnaam
Lid
Lid

za 02 jul, 2016 1:33

janskoosje schreef:Misschien kan je dit eens proberen, heb ik ik ook gedaan. http://www.priusfreunde.de/portal/index ... &id=190184
Is dit nog ergens terug te vinden ?
Of weet iemand de juiste zoekwoorden ?

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

za 02 jul, 2016 13:06

Vooral bij bergop rijden is het fijn als men het toerental gelijk kan houden, maar de P3 zakt weg als het iets steiler wordt en dus zal men dan gas moeten bijgeven om de snelheid vast te houden. Het toerental gaat dan automatisch omhoog. Dat is inherent aan het systeem; bij een schakelauto kan dat goed anders liggen, al zal men ook daarmee gas moeten bijgeven. Het toerental stijgt daarmee pas als de snelheid wordt verhoogd of er teruggeschakeld wordt.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

partyfart
Lid
Lid

di 05 jul, 2016 12:39

gebruikersnaam schreef:
janskoosje schreef:Misschien kan je dit eens proberen, heb ik ik ook gedaan. http://www.priusfreunde.de/portal/index ... &id=190184
Wil dit truukje ook graag weten...
TOYOTA TOYOTA PRIUS; 1.5 HSD Business Edition 2005 - 298000km

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

di 05 jul, 2016 13:37

@camille : bergop gaat (bij een normale automaat ) het toerental juist niet omhoog, er moet alleen meer gas worden geven om hetzelfde toerental en dus snelheid te behouden. Tot de automaat vind dat er teruggeschakeld moet worden, dan gaat ie naar een andere versnelling met ander toerental om de snelheid te behouden. Hoe meer PK's, hoe langer het duurt voordat de automaat terugschakelt. Dit kun je goed merken als je op de ACC / CC rijd.
Bij de Prius werkt het anders dan gaat de motor wel naar een hoger toerental (automaat = variabel).
PIP aug 2012 executive arctic blue

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

di 05 jul, 2016 15:11

Ik hoop bij jouw posting vraagtekens te mogen zetten nessio.
Als je met een 'normale' automaat de uitvoering bedoeld met een koppelomvormer/ vloeistofkoppeling, dan denk ik het niet met je eens te kunnen zijn.
Er bestaat bij het door mij bedoelde type, normaliter geen vaste verbinding tussen de motor en de aangedreven wielen. De overbrenging geschied niet met een plaatkoppeling, maar met een vloeistofkoppeling. Naarmate de weerstand toeneemt - lees berg beklimmen - dan zal er meer slip optreden in de vloeistofkoppeling. Dieze slip kan op twee manieren gecompenseerd worden, namelijk accepteren dat de snelheid daalt of het motortoerental verhogen.
De rem ingedrukt, een draaiende motor en de selector in 'D' geeft bij een dergelijke automaat 100% slip. Een slip van 0% is bij een vloeistof koppeling - zonder lock up systeem - per definitie niet mogelijk.
De altijd aanwezige slip is één van de redenen waarom een conventionele volautomaat wat meer brandstof verbruikt dan zijn handgeschakelde evenknie.
Mogelijk kunnen de eerste 5 minuten van de animatie in onderstaande link wat verduidelijken.
https://youtu.be/hhwYIs6Lu3M
Flyer T8 elektrisch ondersteunde fiets.

ajm
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 3 dynamic

di 05 jul, 2016 16:08

gebruikersnaam schreef:
Ik wist dat ik de procedure al eens gepost had en na enig zoeken jawel: viewtopic.php?f=12&t=8902&p=126189
Of het werkt weet ik niet. Laat het weten!
Ruim 100.000 km met een Prius 3 Aspiration 2009 nu een Prius 3 Dynamic 2010 >140.000 km

partyfart
Lid
Lid

di 05 jul, 2016 16:26

Heb het even door Google Translate gehaald en verbeterd:
1. Normaal starten, wachten tot READY

2. Prius warm rijden, min. 83 ° C temperatuur van de koelvloeistof

3. Stoppen met rijden

4. Zet op de handrem (parkeerrem)

5. airconditioning, verlichting, enz OFF

6. Druk de rem stevig in en hou vast

7. Zet auto in de D-versnelling

8. Gaspedaal 1/2 tot 3/4 indrukken - minimaal 30 - 40 seconden volhouden. Motor loopt hoog op (geluid), batterij wordt opgeladen.

9. Laat het gaspedaal los, Prius uitschakelen

10. 5 sec. wachten

11 Prius normaal staren, wachten tot READY

12. Druk gaspedaal iets in totdat verbranding begint

13. Laat gaspedaal los, motorsnelheid/geluid etc. past zich aan, wachten tot de motor stopt

KLAAR!

Punt 6 tot 12 moeten worden uitgevoerd binnen een minuut, herhaal anders!
TOYOTA TOYOTA PRIUS; 1.5 HSD Business Edition 2005 - 298000km

gebruikersnaam
Lid
Lid

vr 15 jul, 2016 7:12

Gister geprobeerd, niet gemerkt dat er iets gebeurt/veranderd.
Accu raakte niet vol tijdens de procedure, moet dat wel ?

Plaats reactie

Terug naar “Prius 2 - Rijden & Verbruik”

• Informatie