Zomerbanden Michelin

Alles over het rijden met de Prius 2. Hoe rij je zuinig, hoe is de wegligging, etc.
Gesloten
toyo

ma 04 mar, 2013 13:03

Ik heb een prius uit 2007 en die is aan nieuwe zomerbanden toe. Ben bij de bandenboer geweest en die rade me de nieuwe Michelin Energy Saver + aan.

Volgens de ANWB komt deze bij de maat 185/60 R15 het best uit de test. Ben benieuwd of iemand deze al onder zijn prius heeft zitten en de ervaringen zijn met deze nieuwe band.

jebo10

ma 04 mar, 2013 20:15

Ik heb ze ook. Positief zijn het brandstofverbruik en de zuivere loop. Nadeel is enigszins lawaaiig en hard (zeker in de winter).

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

di 05 mar, 2013 12:52

Michelin Energy Saver heb ik op mijn vorige auto (Rover) gehad en ben daar uitermate over te spreken. Vergeleken met de Pirelli's die er af fabriek op zaten een verádeming qua geluid èn lager benzineverbruik èn ze liepen gemakkelijk het dubbele van de Pirelli's. De Scénic van mijn vrouw loopt op dezelfde schoenen.

'Hard' in de winter zou kunnen, maar als je ziet hoe énorm groot het effect van winterbanden op sneeuw is, dan ligt het voor de hand om voor de 5 koude maanden op winterbanden te rijden. Hardere rubber betekent voor het warmere seizoen (bij normaal gebruik) ook minder slijtage. Zacht rubber plakt beter op het wegdek, dus als je wat harder door de bocht wil kunnen moet je zo zacht mogelijk rubber (slicks) hebben. Die slijten dan wel dramatisch snel.

Eh ... we hebben beiden al minimaal 20 jaren géén aanrijding gehad.
Laatst gewijzigd door Camille Schyns op di 05 mar, 2013 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

toyo

di 05 mar, 2013 12:58

Bedankt voor de snelle reacties :)

Vind het zelf wel fijn als de band stil is. Verbruik dan ook mooi meegenomen. Zijn de originele Energy Savers stiller dan de nieuwe plus?

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

wo 06 mar, 2013 11:41

Volgens Michelin zouden de nieuwe series in meerdere opzichten beter zijn; ons was echter géén verschil opgevallen tussen de 'Energy' en de 'Energy Savers'. Of de 'Savers+' nóg gunstiger zijn weten we niet.
Qua geluid hoort de Michelin Energy tot de meest stille banden en merkte ik het verschil met Pirelli metéén toen ik over de autoweg reed. Het maakt een groot verschil of je het geluid met apparatuur méét of je luistert er gewoon naar. De factoren 'acceptatie' en 'gewenning' zijn hier van grote invloed.

Ik heb bij de koop van de P3 bedongen dat ik 'm met Michelin's wilde hebben en zo is ie dan ook geleverd met de (bij de dynamic horende) 17" velgen met Michelin Primacy, die duidelijk méér geluid produceren dan 15" 195ers met 'Energy' op mijn Rover. Ik schrijf dat toe aan de aanzienlijk bredere en plattere banden, waarvan ik (als erg rustige rijder) overigens alleen maar nadelen ervaar. Goed, dat was omstreeks 2010 nu eenmaal de mode, die intussen aan het veranderen is. Mijn broer heeft immers nét een nieuwe BMW 320 en daar zitten weer de dikkere banden op.

Ik heb 'winterlaarzen' op 15" met Michelin Alpin. Die maken officieel ietsje meer geluid, maar nadat vorig jaar de zomerwielen er weer onder kwamen, noem ik dat eerder een 'ander geluid'.

Om de auto stiller te krijgen is in het forum een draadje over geluidsdemping. Kan zijn dat dit (in de auto) méér effect heeft dan de bandenkeuze.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

bimmer

wo 06 mar, 2013 23:25

Ik heb sinds vorige zomer de originele Michelin Pilotplus vervangen door energy savers van Michelin, en sindsdien heb ik een verbruik van 5,2 en dit was altijd rond de 5.0 l per 100 Km. Wat mij betreft klopt er dus iets niet met die type aanduiding van Michelin.

Groet Wim.

Fendy

ma 08 apr, 2013 14:13

Hmz, interessant topicje.
Ik moet er ook aan binnenkort en mijn oog was gevallen op GoodYear Efficientgrip Performance. (brandstoflabel B, grip bij nat label A, 68DB, tevens erg goed getest door ADAC etc)
Ik wijk wel af van de standaardmaat, die is 195/55/16 en ik ga een centimetertje breder, dus 205/55/16. Voordeeltje is dat de tellerafwijking daardoor vermindert en de banden per stuk goedkoper zijn omdat 205/55/16 de meest gemonteerde maat is (standaard op een hoop auto's)

Ik zie dat energysavers+ 70DB zou produceren, dus de GoodYears zouden aardig wat stiller moeten zijn. Misschien slijten ze dan weer wat sneller ofzo.

Voor de goede orde, ik gebruik de kwik-fit even als prijsreferentie:

[*] Michelin Energysaver+ in 195/55/16H kost daar 110 euro ex montage/stuk (V versie=tot 240km/u = 135 euro/stuk)
[*] Michelin Energysaver+ in 205/55/16H kost daar 95 euro ex montage/stuk (V versie= tot 240km/u = 96 euro/stuk)
[*] Goodyear eff.grip.perf. in 195/55/16V kost 110 euro ex montage/stuk (geen H versie leverbaar schijnbaar'
[*] Goodyear eff.grip.perf. in 205/55/16H of V kosten beide 89 euro ex montage/stuk

Ben benieuwd wat de ervaringen zijn verder.

white
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 08 apr, 2013 14:39

Ik heb er nog 4 gebruikt liggen met 7 mm. Zijn ook Michelins energy saver dus mocht je interesse hebben ?
Toyota Prius 2012 plug-in
Kleur grijs
----------------------------------------
En voor de zonnige dagen
Opel Astra G cabrio 2.0 Turbo

Gesloten

Terug naar “Prius 2 - Rijden & Verbruik”

• Informatie