Verbruik en km-teller afwijking.

Alles over het rijden met de Prius 2. Hoe rij je zuinig, hoe is de wegligging, etc.
Gesloten
Loekie

za 26 apr, 2014 15:35

Hoi, Daar zijn we weer eens. Nu met een leuke rekensom, en de vraag natuurlijk of dat klopt. Want rekenen,..dat kan ik echt niet!
Ik kwam erop nadat ik vandaag getankt had na 731 km. Er ging met een beetje persen 35,4 liter in. dat betekend dat ik een verbuik zou hebben van: 731/35,4= 1:20,6 das natuurlijk hardstikke mooi.
Maar..hier komt tie.. volgens mijn tomtom, en ook volgens mijn speedapp, wijkt de teller waarschijnlijk ruim 8% af! Dit zou dus beteken volgens mij dat de afstand dan ook niet klopt..of is dit een denkfout?
want dat zou beteken dat ik eerlijkheidshalve zeg maar 10% van mijn kilometers moet aftrekken, dus dan zou mijn sommetje zijn: 731-73= 658/ 35,4 = 1: 18,58.
En dat scheelt natuurlijk!
Graag iemand die zijn licht hierover kan laten schijnen.
Ohja..dat zou ook betekenen dat je wagen geen 100.000km gereden heeft, maar ongeveer 90.000... ;-)
Groetjes!

gelukgehad
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 2 BE 2008

za 26 apr, 2014 16:58

De Km teller wijkt niet af en is zéér nauwkeurig dus je eerste verbruik is correct. Het enige wat afwijkt bij een Prius is de snelheidsmeter, die geeft altijd zo'n 8 á 10 % meer aan dan de werkelijke snelheid.
Prius II BE reflective blue 06-2008.>183.000 Km

Loekie

zo 27 apr, 2014 19:46

Ok! Dus de snelheidsmeter staat los van de km teller. Leuk om te weten. Bij mijn oude MB is de teller gewoon verbonden met een mechanische kabel met de unit. Dus afwijking in de snelheidsmeter is dus dan ook afwijking in de teller.

priusmobiel

zo 27 apr, 2014 20:44

Loekie schreef:Ok! Dus de snelheidsmeter staat los van de km teller. Leuk om te weten. Bij mijn oude MB is de teller gewoon verbonden met een mechanische kabel met de unit. Dus afwijking in de snelheidsmeter is dus dan ook afwijking in de teller.
Maar...de kilometerteller kan wel afwijkingen vertonen ivm bandenslijtage, oude banden, nieuwe banden en afwijkende bandenmaat...hou daar rekening mee.

Gesloten

Terug naar “Prius 2 - Rijden & Verbruik”

• Informatie