verbruik bij optrekken en lage snelheden

Alles over het rijden met de Prius 2. Hoe rij je zuinig, hoe is de wegligging, etc.
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

do 19 mar, 2015 9:56

Brice schreef:
Toch zou ik graag van jullie weten (als jullie daar uiteraad voor in de gelenheid zijn) de actuele verbuikscijfer willen weten bij het rijden in de stad...want ik zie echt pieken van ruim 20 a 30 l/min bij niet echt wild optrekken.
Kijk maar eens op de meter als je stil staat (99L/min). Een conventionele auto in de stad heeft nog een "hoger" verbruik dan een Hybride. Een hoger verbruik met optrekken dat heeft iedere auto. Pas vanaf constante snelheden gaat het verbruik omlaag. Maak je geen zorgen het is allemaal helemaal normaal. Dus aftanken, rijden en daarna pas meten. Daarna je verbruik hier melden, praten we verder :wink:
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

AEO
Actief Lid
Actief Lid

ma 23 mar, 2015 12:16

Je moet echt kijken naar het gemiddelde. Met een koude motor is het verbruik echt hoog, maar dat is bij een gewone auto ook zo. Maar als je motor op bedrijfs temperatuur is gekomen, slaat hij bij het stoplicht af. Als je bij een stoplicht optrekt, doe dat dan met een zeer lichte rechtervoet, zodat je elektrisch uit stilstand wegrijdt. Dan iets meer gas, en de benzinemotor komt tot leven, maar juist het vanuit stilstand komen kost de meeste energie. Dus iets rustiger optrekken helpt je door die eerste momenten heen zonder verbruik van benzine. Goed anticiperen wint veel op je verbruik, dus als je in de verte een stoplicht op oranje ziet gaan, meteen het gas loslaten, dat kan met onze hybride beter dan met een gewone auto, omdat hij langer blijft uitrollen. Dit is vooral goed te doen in je eigen omgeving, waar je de werking van de stoplichten meestal wel goed kent. Veel stoplichten werken op verkeersaanbod, soms kan je al zien aankomen dat het licht zometeen op oranje gaat, als er kruisend verkeer aankomt. Met een snelheid van 95 op de snelweg op de rechterbaan blijvend, ben je ook niemand tot last, je reis duurt hooguit een kwartier langer, maar dan hebben we het wel over de afstand van Den Helder naar Maastricht. Op korte afstanden, zoals Almere naar Amersfoort doe je ongeveer 4 minuten langer over je reis, maar het verbruik is behoorlijk lager! Verde kan ik grillblocking aanraden, bij de Prius III of de Auris HSD de onderste grill, bij de Prius II de bovenste grill. Dat kan in de winter merkbaar schelen in het verbruik. Als de temperatuur boven de 10° komt, kan je de blokkering al wat verminderen, en vanaf 20° verwijder je alles. Verder de banden zowel voor als achter op 2,8 en je zal merken dat het verbruik behoorlijk zal afnemen. Maar juist in de winter zal de grillblocking veel warmteverlies voorkomen, een van de eerste effecten die je merkt, is het iets eerder beschikbaar komen van warmte uit je kachel, en ook zal de motor sneller afslaan bij stoplichten. Ook kan er in stadsverkeer meer elektrisch gereden worden als de motor minder warmte verliest.
Toyota Auris Hybride Aspiration, frost blue

Brice
Lid
Lid

wo 25 mar, 2015 6:39

Thanx voor je duidelijke uitleg...wat betreft grill blocking, kun je me uitleggen hoe te doen bij een Prius II
Heb ooit gezegd eens een Mercedes altijd een Mercedes... Begin toch een beetje terug te krabbelen...wat rijdt een Prius toch lekker en zuinig :-)

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

wo 25 mar, 2015 7:06

Kijk hier maar eens. P2 komt ook aan bod :wink:

viewtopic.php?f=53&t=3066&hilit=Grillblock
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

do 26 mar, 2015 11:45

johnths2 schreef:
Brice schreef:is inderdaad de snelheid op de teller...

je geeft aan tussen de 65 en 75km/h de Prius het laagste verbruik heeft, bedoel je daarmee de daadwerkelijke sneheid of de snelheid op de teller.
De echte rijsnelheid, dus ruwweg tussen de 70 en 80km/h op de km-teller.
Hier in Belgenland mag je 70 km/h, dus rij ik 78km/h op de teller. Als ik 68km/h op de teller rij, verbruik ik minder dan tegen 78km/h op de teller. (Ik kijk wel enkel naar de balkjes op de display) Aan 68km/h rijdt mijn P2 ook elektrisch. Aan 78km/h doet ie dat niet (of niet zo vaak of hoor ik het niet).
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

Gesloten

Terug naar “Prius 2 - Rijden & Verbruik”

• Informatie