Tegenvallend benzine verbruik.

Alles over het rijden met de Prius 2. Hoe rij je zuinig, hoe is de wegligging, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tonvanboven
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2806
Lid geworden op: ma 06 aug, 2012 16:43
Locatie: Winterswijk

za 13 apr, 2013 23:32

Van Arnhem naar Apeldoorn ga je juist omhoog. Als zendamateur weet je waar je zijn voor een goede verbinding vanuit de auto :wink:
55.000 km met een Plug-in Prius, nu een Model S.

Gebruikersavatar
priuston
Lid
Lid
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 05 apr, 2015 20:05
Locatie: Den Haag

zo 14 feb, 2016 17:14

Mij verbaasd het mij ook dat enkele pompen minder brandstof geven dat wordt aangegeven.
Vreemd maar waar! Ze worden weliswaar geijkt maar wie controleer dat weer?
Proefondervindelijk is de beste maatstaf van het gegeven feit.
Ik probeer zoveel mogelijk bij dezelfde pomp te tanken die een zaterdag actie heeft!
1,34 euro per liter. Met een verbruik van 5,0 liter per 100 km vind ik dat niet slecht :razz:

Gebruikersavatar
TWMW
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: di 26 okt, 2010 21:42

zo 14 feb, 2016 18:09

Alle apparaten die liters / kilo's of dergelijke afgeven waarvoor betaald moet worden vallen onder het ijkwezen.
Ook de casino gokkasten overigens.

Verispect is de organisatie die een leverancier op willekeurige momenten kan bezoeken, en dan controles uitvoert.
Voldoet het apparaat niet aan de regels, of is er zelfs maar een zegel niet in orde, krijg je een rode stikker en wordt het apparaat buiten gebruik gesteld.
In geval van een administratieve afwijking, waarbij het apparaat wel de juiste hoeveelheden afgeeft, krijg je een "herstel plicht" met een herhalingsbezoek op korte termijn.
herstellen, of het voorzien van nieuwe zegels na herkeuring (niet door Verispect) mag alleen door speciaal gecertificeerde bedrijven gebeuren.
Omdat ik met weeg apparatuur te maken heb, ken ik de mensen, en heb er af en toe contact mee.
Ik heb zelfs al een keer meegemaakt dat het NMI voor mij de keuring uitvoerde, en Verispect daarbij aanwezig was.

Twijfel je over een benzine pomp, is Verispect dus de organisatie voor je.
Kijk daarbij ook even of je een keuringszegel kunt vinden met een datum er op.
'51 Morris Minor MM met zijklep motor.
'50 Singer Roadster
'51 Singer Roadster
'06 RHD Yaris T-Spirit, omgebouwd naar een LHD
'07 P2 Comfort, omgebouwd naar BE

Gebruikersavatar
Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1024
Lid geworden op: wo 26 mar, 2014 7:22
Locatie: Helden
Auto: Prius 3 Executive

ma 15 feb, 2016 7:41

@priuston: ik vraag me af hoe je gemeten hebt dat die pompen te weinig afgeven. Maatbeker vullen met benzine?
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

Gebruikersavatar
insomnia
Lid
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 31 jan, 2016 8:08

ma 31 okt, 2016 12:02

Ik zie meerdere topic over benzineverbruik gaan..

om niet de topics van andere modellen te "vervuilen" ook hier maar even mijn huidige verbruik vermelden.

4.7/100km ofwel 1ltr op 21.45km
bovenstaand is werkelijk verbruik gemeten aan de pomp, euro 95 over een afstand van ruim 16.000km

nu op naar de winter waarbij het verbruik wel wat hoger zal gaan worden
2005 Prius 2 BE (4.7/100km over 52.000km)
1984 VW Transporter 3 Westfalia Joker
2003 BMW R1150GS
2015 Citroën C4 Cactus HDI 100

Gebruikersavatar
SolarWebsite
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 355
Lid geworden op: vr 11 apr, 2014 9:35
Locatie: Hilversum

zo 20 aug, 2017 20:39

Ik heb mijn 2006 Prius 2 nu 3½ jaar, en ik zit op een gemiddeld verbruik van 4,65 L per 100 km over die hele periode (51000km), gemeten aan de pomp. Ik forens per dag ongeveer 2 x 40 km, met regelmatig wat file (regio Amsterdam Zuid, A10/A9/A1), plus in het weekend wat privékilometers.

's Zomers is het verbruik flink lager, rond de 4,0-4,2 L per 100 km, 's winters flink hoger, meer richting de 5,0-5,2 L per 100 km. Niet alleen komt dat door de temperatuur en zijn invloed op de auto zelf, maar ook doordat ik 's winters toch net even wat vaker de auto voor een kort ritje pak waar ik 's zomers de (bak)fiets voor zou pakken. En ook zomerse korte ritjes zijn funest voor je verbruik.

Ik rij bewust zuinig, maar in mijn ogen gevaarlijke hypermile-truukjes gebruik ik niet. Als de ramen beslaan gaat de airco gewoon aan, en hoewel ik meestal op de rechter baan vertoef houd ik voldoende afstand tot vrachtwagens. Binnen de Randstad rijd ik niet harder dan rond de 95 km/u, harder is niet zuinig en de tijdwinst is echt miniem (ik heb het gemeten). Als ik wat verder weg moet houd ik het op 100-110 km/u, maar omdat je dan langere stukken met een warme motor rijd is het verbruik niet of nauwelijks hoger. 90% vd tijd op de snelweg rijd ik op de cc.

Hoe dan ook vind ik het voor een elf jaar oude auto helemaal niet tegenvallen. Ik zie op de social media af en toe cijfers van moderne plugins voorbijkomen die het niet halen...
Afbeelding Bordeauxrode 2006 Prius 2 Comfort

Gebruikersavatar
Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 4252
Lid geworden op: di 31 mei, 2011 14:14
Locatie: Ubachsberg

ma 21 aug, 2017 16:15

@Solarwebsite -> lijkt mij toch een zeer fraai gemiddeld verbruik. Zoals je schrijft zou je 'm met wat trucjes nog verder kunnen 'knijpen', maar wie geen lol daaraan beleeft kan het beter laten.

Achter vrachtwagens bumperkleven om wind te mijden is ook mij te gevaarlijk.

Geen zich airco aan ... prima, hoewel je daardoor juist veel meer last gaat krijgen van beslagen ruiten. Beter is om de oh zo lastige platte voorruit vóór de herfst zeer grondig schoon te (laten) maken. Daardoor heeft ie minder condensatiekernen en zal minder snel beslaan. Bovendien is dat meer dan wenselijk bij laag staande zon en tegenliggers.

Op langere afstanden heeft de airco nauwelijks invloed op het verbruik. Dat komt doordat de airco de stroom van de accu pakt (i.p.v. zoals vroeger de motor). Met lange afstanden wordt al gauw een punt bereikt waarop de accu nagenoeg vol is en verder laden eigenlijk niet meer gebeurt. De tractieaccu gaat alleen alle blokjes volmaken als er èn lang gereden wordt èn veel flink geremd wordt. Ik heb dat alleen in de Eifel meegemaakt.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Plaats reactie

Terug naar “Prius 2 - Rijden & Verbruik”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten