Tegenvallend benzine verbruik.

Alles over het rijden met de Prius 2. Hoe rij je zuinig, hoe is de wegligging, etc.
avathar

di 29 mei, 2012 15:39

Hoi Iedereen,

Ik ben sinds een maand een trotse eigenaar van een prius 2 tech edition. Enig heb ik wel een vraagje ik merk vooral als ik 50 rij ook op cruise controle dat het verbruik ongv op 100/6 zit. Dit is aanzienlijk minder zuinig dan op een 80 km weg waar ik een verbruik van 100/5.5 en lager zie. Mijn vraag is: is dit een kloppende verbruik beeld die ik zo heb, of is het mogelijk om zuiniger te rijden rond de 50 km ?

gelukgehad
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 2 BE 2008

vr 28 dec, 2012 13:01

Fabrikanten zuinige auto's té optimistisch.
http://www.rtl.nl/components/actueel/rt ... stisch.xml
Prius II BE reflective blue 06-2008.>183.000 Km

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

vr 28 dec, 2012 13:30

Ehhh, waarom staat er weer een Prius op de foto? Zelfs drie? :?
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

bimmer

vr 28 dec, 2012 17:43

avathar schreef:Hoi Iedereen,

Ik ben sinds een maand een trotse eigenaar van een prius 2 tech edition. Enig heb ik wel een vraagje ik merk vooral als ik 50 rij ook op cruise controle dat het verbruik ongv op 100/6 zit. Dit is aanzienlijk minder zuinig dan op een 80 km weg waar ik een verbruik van 100/5.5 en lager zie. Mijn vraag is: is dit een kloppende verbruik beeld die ik zo heb, of is het mogelijk om zuiniger te rijden rond de 50 km ?
als je 50 rijdt dan zullen er ook stukken zijn die je in EV-mode aflegt en dan daalt het gemiddelde verbruik toch weer. En hoe het verbruik wordt vastgesteld van een auto, dat is voor alle auto's hetzelfde en heeft met normaal gebruik te weinig overeenkomsten.

http://www.autoweek.nl/myweblog.php?id=472

groet Wim

Wackojacko101

wo 10 apr, 2013 17:02

Sinds afgelopen zaterdag n trotse eigenaar van Prius Comfort uit 2007.
Voor de aankoop een beetje bezorgd geweest over de verbruik van deze prius.
Opgelucht : na flinke 500 km te hebben gereden : 5,7/100km

registreer ik me even hier, tot mijn schrik zie ik hier een aardig aantal priusrijders met 4 liter categorie...
Hoe krijgen jullie dat voor elkaar?
Ik rij uiterst zuinig, heb n lichte voet. Glide zoveel mogelijk, trek nooit te hard op, altijd CC aan bij de constante snelheden, max 100kmu op de snelwegen. Temperatuur de afgelopen dagen is variërend van 5-10 graden.

Ik heb hier tientallen pagina's doorgelezen en ik zie dat er aardig veel manieren zijn om verbruik omlaag te krijgen.

Na aantal uurtjes aandachtig te gelezen hebben hier is het mij duidelijk dat ik het volgende moet doen om maximale te kunnen halen :

- banden voor en achter 2,8 bar
- airco altijd uit
- onder 50km/u wegen op EV modus rijden
- geen ruitenverwarming gebruiken
- zoveel mogelijk CC gebruiken

Grillblokken is geen optie voor mij aangezien ik geen meetapparatuur heb.

Hebben jullie nog meer tips voor mij?

Groet

Koos

ps sorry voor m'n nederlands

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

do 11 apr, 2013 13:24

Hoi Koos, welkom op het forum :wink:

Ik denk dat je je Prius nog te kort hebt, om wat zinnigs over het verbruik te kunnen zeggen. Dus ik heb wel een tip voor je: ga eerst even een tijdje rijden, zodat je een beetje aan de Prius gewend raakt, en je zult dan al zien dat je verbruik beter gaat worden.

Afbeelding

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

do 11 apr, 2013 15:26

Woon je in het Noorden? Want wind, vooral de stevige dwarswind hier is funest.
Voorbeeld : afsluitdijk , nw 6 (schuin tegen), bij 90 op de teller = 6 liter op de bc
Bij 120 op de teller schommelt het tussen de 7/8 liter
Kijk maar eens bij ander topic, waarbij iemand die hier nooit komt ontzettend schrikt van het verbruik tijdens zijn ritje naar Leewarden.
In de polders idem dito
En je hebt bijna nooit wind mee als je terug gaat

Alles op ACC of CC.
PIP aug 2012 executive arctic blue

TonVH
Actief Lid
Actief Lid

do 11 apr, 2013 16:10

- airco altijd uit
Ieder z'n meug maar het moet mij toch van't hart dat ik dit niet meer onder normaal rijden kan scharen. Verwarming, airco, juiste bandenspanning zijn niet voor niets uitgevonden en zijn ook nuttig in het kader van de verkeersveiligheid.

Een paard voor een Hybride spannen is nog veel zuiniger. (Wel zelf de straat graag schoonhouden)

Als de accu leeg is dan sprint de motor aan of je dat wilt of niet.
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.
Verbruik: eigenlijk geen idee, tevreden zolang het beter dan 1:18 is.

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

do 11 apr, 2013 16:15

Airco hoeft echt niet uit, het extra verbruik is heel laag. Achterruitverwarming gewoon aanzetten, ook hier geen spectaculair hoger verbruik.

Banden heb ik ook op 2.8, rijdt comfortabel en wat zuiniger. Of het echt gevaarlijker is of juist niet, kan ik niet zeggen.

Afbeelding

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur

do 11 apr, 2013 19:05

Paard neemt dan wel geen benzine, maar is niet echt zuinig! Die dingen vreten nogal wat nog afgezien van het onderhoud. Maar ze zijn nu wel goedkoop

exodeus21

do 11 apr, 2013 22:26

krijgt het tegenwoordig gratis bij een stukje rund ;)

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur

do 11 apr, 2013 22:36

Smaakt het rund ook meteen beter

kekke-auto
Actief Lid
Actief Lid

vr 12 apr, 2013 0:15

Wackojacko101 schreef: trek nooit te hard op, altijd CC aan bij de constante snelheden, max 100kmu op de snelwegen. Temperatuur de afgelopen dagen is variërend van 5-10 graden.

- airco altijd uit
- zoveel mogelijk CC gebruiken

Hallo Koos,

Ik heb een P3 dus misschien zeg ik dingen die op de P2 anders zijn. Mede-P2 bezitters zullen mij dan vast wel corrigeren :D

Flink optrekken is niet slecht zolang je niet in het power gebied terecht komt. Optrekken kun je het beste op de benzinemotor doen. Wat er in de accu zit kan je dan gebruiken om te gliden. Het heeft echt geen zin EV mode te gebruiken om te besparen: de accu van de P2 en de P3 is redelijk klein. Trek je die leeg door expres in EV mode te gaan rijden dan zal de boordcomputer om de accu te beschermen tegen beschadiging de benzinemotor inschakelen. Zelfs als je stil staat! Dat kost uiteindelijk meer brandstof. EV mode is leuk als demo mode of als je bijvoorbeeld 's nachts stil aan wil komen rijden voor je huis.
CC schijnt iets minder zuinig te zijn dan zelf voor CC spelen maar waar heb je dan een CC voor :?: Gewoon gebruiken als dat comfortabel is.

Grillblocken kan ook zonder meetapparatuur al geef ik uiteraard geen enkele garantie. Als je de juiste helft blokkeert tot een graad of 10 omgevingstemperatuur, ik meen bij de P2 de bovenste helft (P3 precies andersom), kan er eigenlijk weinig mis gaan. De andere helft koelt de inverter en de elektronica die daarin zit wil je absoluut niet oververhit laten worden. De benzinemotor wordt gekoeld door de andere helft en mocht die te warm worden dan grijpt de boordcomputer wel in. Natuurlijk geen hoge snelheden gaan rijden bij 20 graden omgevingstemperatuur maar jij schrijft dat je niet harder dan 100 gaat. Zou geen probleem moeten zijn. Gelukkig gaat het nu weer de goede kant op met de buitentemperaturen en heeft het niet veel zin meer om nog te gaan grillblocken.

Er zijn grote verschillen tussen het verbruik van de ene Prius en de andere Prius. Of dat nu aan de bestuurder ligt zouden we eigenlijk eens uit moeten proberen tijdens een Prius meeting: de extreem zuinige rijders mogen plaats nemen in een auto waarvan de eigenaar hem absoluut niet onder de 5l/100km krijgt en dan eens zien waar het aan ligt.

Verder niet te krampachtig zuinig gaan rijden. Laat de auto zijn werk doen, daar is hij veel beter in dan jij. Wat jij weer beter kan is vooruit kijken, uit laten rollen bij rood verkeerslicht, rotonde etc. Reken er maar op dat je echt wat tijd nodig hebt om de auto te leren kennen. Tijdens de winter met deze lage temperaturen is het verbruik bij mij veel hoger dan in de zomer. Over een jaar gezien middelt zich dat weer uit.

Veel plezier van je nieuwe Prius!

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

vr 12 apr, 2013 18:07

kekke-auto schreef:.
Wackojacko101 schreef:

Hallo Koos,

Ik heb een P3 dus misschien zeg ik dingen die op de P2 anders zijn. Mede-P2 bezitters zullen mij dan vast wel corrigeren :D

Flink optrekken is niet slecht zolang je niet in het power gebied terecht komt.
Ik heb het idee dat hier sprake is van een tegenstelling . In mijn beleving kun je alleen maar rustig optrekken als je niet in het powergebied wil komen, tenzij je op woonerven en dergelijke rIjd.

Grillblocken kan ook zonder meetapparatuur al geef ik uiteraard geen enkele garantie. De benzinemotor wordt gekoeld door de andere helft en mocht die te warm worden dan grijpt de boordcomputer wel in.
Ik hoop dat je het mij niet kwalijk neemt als ik het niet met je eens denk te zijn.
Persoonlijk vind ik het risico onaanvaardbaar groot, grillblocken zonder de temperatuur te kunnen monitoren. Verder ben ik van mening dat je - met gebruik van een temperatuurmeter - de periode dat je met grillblock kunt rijden op kunt rekken. Al met al denk ik dat je het gewoon leuk moet vinden om zoveel mogelijk uit een liter te persen. Puur financieel bezien levert het in de meeste gevallen op jaarbasis niet schokkend veel op denk ik.

Veel plezier van je nieuwe Prius!
Volmondig mee eens

Groet
Willem
Flyer T8 elektrisch ondersteunde fiets.

kekke-auto
Actief Lid
Actief Lid

vr 12 apr, 2013 20:19

willemke schreef:
kekke-auto schreef:Ik heb een P3 dus misschien zeg ik dingen die op de P2 anders zijn. Mede-P2 bezitters zullen mij dan vast wel corrigeren :D

Flink optrekken is niet slecht zolang je niet in het power gebied terecht komt.
Ik heb het idee dat hier sprake is van een tegenstelling . In mijn beleving kun je alleen maar rustig optrekken als je niet in het powergebied wil komen, tenzij je op woonerven en dergelijke rIjd.
Toch ben ik op die manier meestal als eerste weg bij groen licht in de stad.

Plaats reactie

Terug naar “Prius 2 - Rijden & Verbruik”

• Informatie