Hulp bij niet startende auto

Zaken die te maken hebben met de persoonlijke aankleding van exterieur/interieur, technische aanpassingen of andere vormen van huisvlijt en hobbyisme
Gebruikersavatar
Morgoth
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 3621
Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 7:58
Locatie: Eschebrügge (D)

vr 29 sep, 2017 14:23

Een stationair draaiende motor laadt niet zo veel. Beter is een kwartiertje rijden met alle verbruikers uit. Oja, een accu is niet zo blij met het geheel ontladen. Elke keer als je accu geheel ontlaadt ben je 20% van je capaciteit kwijt. Die komt niet meer terug.
140.000km met een P3, inmiddels al weer de tweede Opel Ampera

Gebruikersavatar
gebruikersnaam
Lid
Lid
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 26 jun, 2016 12:23

vr 29 sep, 2017 21:29

Ik denk dus dat dat bij (moderne) auto's niks uit maakt.
13,8 volt is 13,8 volt.

Gebruikersavatar
breinonline
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 980
Lid geworden op: vr 05 apr, 2013 12:41
Locatie: Vijfhuizen
Auto: Toyota Prius 3 HSD Comfort

za 30 sep, 2017 6:36

Gisteravond even de laatste spullen uit de auto gehaald. Binnenverlichting knipperde weer. Accu is dus echt aan zijn eind. Niet laden zou een lampje moeten geven staat in het boekje dus vanmorgen toch maar eerst een nieuwe accu scoren...
Toyota Prius 3 HSD Comfort・Abyss Grey・Cruise control・Andriod head unit en achteruitrijcamera

Gebruikersavatar
imperial73
Lid
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: za 08 jan, 2011 12:05

za 30 sep, 2017 9:52

Aanstarten, inruilen en vertellen dat de accu stuk is. Voor de garage gaat hij vaak ook door naar de handel.
Prius comfort 2005, Prius business 2004, Prius executive 2010, Prius tech edition 2007 <<ex-en, Prius dynamic 2010.

Gebruikersavatar
quattrootje
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 691
Lid geworden op: ma 07 nov, 2016 20:57
Locatie: Een durp nabij Arnhem

za 30 sep, 2017 11:39

Ik zou nu zeker geen nieuwe accu gaan halen. Zorgen dat je auto daar komt en het vermelden. Klaar.
e-car: P3 PIP Executive Pearl White (dec. 2013)
e-bike: Trek Dublin Rich Black (jan. 2014)

Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1219
Lid geworden op: zo 08 jun, 2008 23:16
Locatie: Stein (Zuid-Limburg)
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic

za 30 sep, 2017 11:57

Inderdaad, eerlijk duurt het langst, en bij een handelaar zal het echt niets uitmaken of de accu aan z'n eind is of niet. Bij een particulier ligt dat natuurlijk anders.
Toyota Auris TS HSD Dynamic 2017, (Pure White), parkeersensoren vóór (afgeleverd 08-12-2017). Voorheen Prius 2 BE 2008.

Gebruikersavatar
breinonline
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 980
Lid geworden op: vr 05 apr, 2013 12:41
Locatie: Vijfhuizen
Auto: Toyota Prius 3 HSD Comfort

za 30 sep, 2017 13:53

60 euro gamma-accu gekocht en ingeleverd. Ik wilde ook niet onderweg stil komen te staan. Inmiddels staat de Yaris voor het huis. Rijdt lekker!
Toyota Prius 3 HSD Comfort・Abyss Grey・Cruise control・Andriod head unit en achteruitrijcamera

Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1219
Lid geworden op: zo 08 jun, 2008 23:16
Locatie: Stein (Zuid-Limburg)
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic

za 30 sep, 2017 14:08

Ik heb een paar jaar geleden een Black&Decker accubooster gekocht (BDJS350) 350AMP.
Was bedoeld voor mijn toenmalige Camper met een Fiat/Ducato 2.8 Turbo Diesel (voor een normale benzinemotor dus een beetje veel van het goede) ... Heb hem slechts 2 keer gebruikt waar hij voor bedoeld is, 1 keer onze tweede auto weer gereanimeerd en ... de buurman weer op weg geholpen ... Werkt perfect ... om de paar maanden even aan de oplader en ... gaan met die banaan 8)
Toyota Auris TS HSD Dynamic 2017, (Pure White), parkeersensoren vóór (afgeleverd 08-12-2017). Voorheen Prius 2 BE 2008.

Gebruikersavatar
Morgoth
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 3621
Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 7:58
Locatie: Eschebrügge (D)

ma 06 nov, 2017 9:00

gebruikersnaam schreef:
vr 29 sep, 2017 21:29
Ik denk dus dat dat bij (moderne) auto's niks uit maakt.
13,8 volt is 13,8 volt.
Ja. Maar helaas laad een accu geen spanning maar stroom. En bij een rijdende auto loopt er meer stroom dan bij een stationair draaiende
140.000km met een P3, inmiddels al weer de tweede Opel Ampera

Gebruikersavatar
imperial73
Lid
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: za 08 jan, 2011 12:05

ma 06 nov, 2017 11:41

Ook dat valt best mee. De moderne dynamo wordt vanuit de ecu aangestuurd en de verschillen zijn daarom minimaal. Meer verbruikers is meer aansturing.
Prius comfort 2005, Prius business 2004, Prius executive 2010, Prius tech edition 2007 <<ex-en, Prius dynamic 2010.

Gebruikersavatar
gebruikersnaam
Lid
Lid
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 26 jun, 2016 12:23

di 26 dec, 2017 12:22

Morgoth schreef:
ma 06 nov, 2017 9:00
gebruikersnaam schreef:
vr 29 sep, 2017 21:29
Ik denk dus dat dat bij (moderne) auto's niks uit maakt.
13,8 volt is 13,8 volt.
Ja. Maar helaas laad een accu geen spanning maar stroom. En bij een rijdende auto loopt er meer stroom dan bij een stationair draaiende
De spanning en weerstand bepalen de stroom.
Hoe hard je rijdt, door de bocht gaat, of remt heeft daar geen invloed op.

Ik reageer toch nog even in geval de zoekfunctie gebruikt wordt.

Gebruikersavatar
Morgoth
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 3621
Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 7:58
Locatie: Eschebrügge (D)

vr 29 dec, 2017 13:46

gebruikersnaam schreef:
di 26 dec, 2017 12:22
De spanning en weerstand bepalen de stroom.
Hoe hard je rijdt, door de bocht gaat, of remt heeft daar geen invloed op.

Ik reageer toch nog even in geval de zoekfunctie gebruikt wordt.
Gevalletje klok en klepel.
Ja, de spanning en weerstand bepalen de stroom bij een ohmse belasting. Helaas praten we hier over een stroombron en geen belasting. En al helemaal niet ohms.

Ja, moderne auto's hebben een ECU gestuurde dynamo. Maar een Corsa C van 15 jaar oud waar dit topic over gaat kan ik geen moderne auto noemen. Hij heeft dus GEEN ECU gestuurde dynamo maar een gewone simpele 100A Ecotec dynamo. Deze dynamo levert pas zijn maximale stroom (en een spanning van 14V) bij een dynamo-toerental van ongeveer 4500 toeren per minuut. Ik weet uit mijn hoofd niet de poelieverhoudingen maar dat zal overeenkomen met een motortoerental van 1500 a 2000 per minuut.

Dit voor de mensen die inderdaad een zoekfuntie gaan gebruiken.
140.000km met een P3, inmiddels al weer de tweede Opel Ampera

Gebruikersavatar
gebruikersnaam
Lid
Lid
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 26 jun, 2016 12:23

vr 29 dec, 2017 19:23

Duidelijk.
Dus stationair met 13,8volt laadt ie met 0 ampere
Bij 2000 toeren en 13,8volt laadt ie met 2 ampere.
Rijdt je op de snelweg laadt ie dan met 4 ampere ?
Uitgaande dat de accu een weerstand van 6,9 ohm heeft.
Ik geef ook meteen toe dat ik op school niet altijd wakker was.

Plaats reactie

Terug naar “Doe-Het-Zelf-hoekje”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast