Veiligheidsgordels achterbank

Stoelen, bekleding, kofferruimte, etc.
kylian

wo 23 apr, 2008 13:29

Beste lezer,

Ik rij de Prius uitvoering 2005 (Oudje he?) :)

Heb al sinds het begin een "probleem" met de gordels achterin.
Ben er uiteindelijk een maand geleden pas met de dealer over begonnen.

Wat is er aan de hand:
Als je de gordel om doet, dan spant deze zichzelf steeds verder aan,
en je kunt het niet meer los krijgen.
Dit is voor sommige mensen zeer beangstigend.

Volgens de dealer is dit speciaal gedaan i.v.m. het gebruik van kinderzitjes,
en vertelde tevens dat Toyota daar inmiddels van af is gestapt.
En het is bij alle gordels, dus dat "verhaal" lijkt te kloppen.

Heeft iemand dezelfde ervaring, of een idee hierover?

Ik verneem het graag!

Frank

thvdb

wo 23 apr, 2008 17:39

kylian schreef:Beste lezer,

Ik rij de Prius uitvoering 2005 (Oudje he?) :)

Heb al sinds het begin een "probleem" met de gordels achterin.
Ben er uiteindelijk een maand geleden pas met de dealer over begonnen.

Wat is er aan de hand:
Als je de gordel om doet, dan spant deze zichzelf steeds verder aan,
en je kunt het niet meer los krijgen.
Dit is voor sommige mensen zeer beangstigend.

Volgens de dealer is dit speciaal gedaan i.v.m. het gebruik van kinderzitjes,
en vertelde tevens dat Toyota daar inmiddels van af is gestapt.
En het is bij alle gordels, dus dat "verhaal" lijkt te kloppen.

Heeft iemand dezelfde ervaring, of een idee hierover?

Ik verneem het graag!

Frank
Wellicht een kwestie van jaartal?
Wij hebben een 2007 en nergens last van,

evdlhsd
Actief Lid
Actief Lid

wo 23 apr, 2008 18:44

Hallo Frank,

Ik ken het fenomeen niet. Ik ben niet technisch onderlegd, maar het lijkt mij niet normaal.

Een auto heeft (als hij tenminste niet heel erg oud is) doorgaans gordelspanners. Maar die komen volgens mijn informatie alleen in actie zodra je een aanrijding hebt. Volgens mij hoort het zo te werken dat indien je plotseling remt, dat de gordel blokkeert (net zoals wanneer je er een ruk aangeeft). Bij een aanrijding treden ook de gordelspanners in werking, zodat je niet nog dat stukje naar voren gaat voordat de gordel blokkeert (op de voorstoelen zitten ook spankrachtbegrenzers).

Onder normale omstandigheden rolt de gordel na het omdoen op totdat deze zonder speling om het lichaam zit. Je merkt niet dat je ze om hebt omdat de spanning beperkt is. Je hebt ook gewoon bewegingsvrijheid zolang de gordel geen ruk krijgt en blokkeert. Zodra de spanning van de gordel is en de gordel kan terugvieren, dan houdt de blokkering op. Dit werkt dus bij een Prius net zo als bij andere auto's.

Misschien blokkeren jouw gordels relatief snel, maar het moet lijkt mij niet zo zijn dat je steeds vaster komt te zitten en de gordel niet meer los kunt krijgen. Dat zou gevaarlijk zijn lijkt me.

Ik vermoed dat er nog wel iemand reageert met een Prius uit zelfde bouwjaar als jij. Die kan vast wel aangeven of hij/zij dit fenomeen herkent.

Vriendelijke groet,
Ed
Prius HSD II Comfort 16 nov 2007 - 23 sep 2011Ocean Blue
Prius HSD III Dynamic 23 sep 2011 Barcelona Red
Prius HSD IV Executive 8 juni 2016 Emotional Red

Auris-Jacques

wo 23 apr, 2008 21:58

De spanners werken toch alleen als je de gordel geheel uittrekt en dan langzaam terug laat lopen ? dan hoor je ook klikjes en dan kun je de gordel niet meer naar voren trekken.
Wij gebruiken dat inderdaad als we onze jongste dochter vast willen zetten in het veiligheidsstoeltje. We zetten haar in het stoeltje, klikken de gordel vast en trekken 'm dan in zijn geheel naar voren en laten 'm dan rustig teruglopen. Op die manier zit ze vast en kan niet meer naar voren komen of zichzelf losmaken uit de gordel. Puur voor de veiligheid dus, maar je moet dan wel de gordel eerst in zijn geheel naar voren trekken. Doe je dat niet dan zit de gordel wel vast maar kun je toch nog naar voren bewegen en spant de riem pas bij een plotselinge of snellere beweging naar voren of bij een aanrijding.

adrie

do 24 apr, 2008 12:13

je zou er eventueel een klemmetje om kunnen knijpen(zodat hij wel goed om het lichaam sluit maar niet te ver oprold)

M_ieke

za 26 apr, 2008 23:13

Onze Prius 1 (2001, dus nee, 2005 vind ik geen oudje :wink: ) heeft ook zoiets met de gordels achterin.
Met een dikke winterjas is het best lastig om hem om te krijgen. Eerst helemaal uittrekken, dan vastklikken, want anders heb je je half omgedraaid, wil je hem inklikken maar is hij al geblokkeerd. Losklikken lukt altijd nog wel, maar het beangstigende kan ik me wel voorstellen, inderdaad zodra hij strak zit kan je hem niet meer iets losser doen.

Gelukkig zit ik zelden achterin mijn eigen auto. En het kinderzitje gaat straks op de easyfix, dus helemaal geen gordel voor nodig.

Auris-Jacques

zo 27 apr, 2008 21:01

M_ieke schreef:Onze Prius 1 (2001, dus nee, 2005 vind ik geen oudje :wink: ) heeft ook zoiets met de gordels achterin.
Met een dikke winterjas is het best lastig om hem om te krijgen. Eerst helemaal uittrekken, dan vastklikken, want anders heb je je half omgedraaid, wil je hem inklikken maar is hij al geblokkeerd. Losklikken lukt altijd nog wel, maar het beangstigende kan ik me wel voorstellen, inderdaad zodra hij strak zit kan je hem niet meer iets losser doen.

Gelukkig zit ik zelden achterin mijn eigen auto. En het kinderzitje gaat straks op de easyfix, dus helemaal geen gordel voor nodig.
Het gaat er juist om dat je de gordel niet eerst helemaal uittrekt voordat je 'm vastklikt. Als je 'm helemaal uittrekt begint de gordelspanner te werken en klikt de gordel steeds vaster en krijg je 'm niet meer naar voren getrokken. Dat gebruik je alleen als je een kinderzitje / stoeltje vast moet zetten.
Onder normale omstandigheden moet je de gordel gewoon rustig om je heen trekken en vastklikken, maar niet eerst in zijn geheel uittrekken. Op die manier kun je gewoon nog naar voren bewegen en werkt de spanner alleen bij een plotselinge beweging naar voren of bij een aanrijding.

M_ieke

do 01 mei, 2008 11:47

Helaas is dat hier dus niet (alleen) het geval. Als je hem niet helemaal uittrekt dan blokkeert hij ook. Je moet hem dus in 1x voldoende uittrekken om vast te kunnen klikken anders lukt het niet meer.

kylian

vr 02 mei, 2008 17:03

Op welke manier je de gordel ook om doet, hij trekt zich steeds verder aan.
Zowel bij kleine (slanke) mensen, als bij de wat dikkere
Ik ga ze laten vervangen, want het mag niet zo zijn.
Weet alleen niet of de leasemaatschappij het leuk vind..... :nose:

Auris-Jacques

za 03 mei, 2008 21:30

M_ieke schreef:Helaas is dat hier dus niet (alleen) het geval. Als je hem niet helemaal uittrekt dan blokkeert hij ook. Je moet hem dus in 1x voldoende uittrekken om vast te kunnen klikken anders lukt het niet meer.
In dat geval werkt het dus inderdaad echt niet zoals het hoort. Even laten controleren bij de garage lijkt me dan de enige optie, misschien moeten de gordels dan vernieuwd worden want zoals ze nu werken is zeker niet normaal.

evdlhsd
Actief Lid
Actief Lid

za 03 mei, 2008 23:56

N.a.v. van de uitleg van (Prius)Jacques, heb ik vanavond de gebruikshandleiding erop nageslagen. Bij mij staat op pagina 75 inderdaad dat indien je de achtergordels eerst helemaal uittrekt en dan de gordel laat vieren de gordel zal blokkeren op het punt dat hij niet meer verder kan terugrollen. Bij het terugrollen maakt de gordel dan een klikken geluid, zoals Jacques ook al aangaf.

Dat klikkende geluid is inderdaag heel kenmerken. Ik heb het ook uitgeprobeerd en bij mij werkt het ook als omschreven. (off topic: mijn auto is een dag eerder afgeleverd als die van Jacques en zijn ze dus mogelijk achter elkaar van de band gerold en daarom wellicht hetzelfde afgesteld op bepaalde onderdelen :P ).

Ik zou er dus na laten kijken als het mechanisme zo snel klemt.

Vriendelijke groet,
Ed
Prius HSD II Comfort 16 nov 2007 - 23 sep 2011Ocean Blue
Prius HSD III Dynamic 23 sep 2011 Barcelona Red
Prius HSD IV Executive 8 juni 2016 Emotional Red

margriet

ma 19 mei, 2008 16:27

wij hebben hetzelfde probleem, onze Prius is van april 2007, heb hier meerdere keren over geklaagd bij de garage maar die zegt er niets aan te kunnen doen omdat dit inderdaad te maken heeft met een kinderzitje. Ik baal hiervan want je kunt geen vin verroeren en het is een benauwde ervaring. Volgens de dealer kunnen ze hier niets aan doen. Zelfs de gordel aan de passagierskant voor schiet telkens vast, als mijn man rijdt en hij gaat iets te snel door een bocht dan zit ik klem :evil:

adrie

ma 19 mei, 2008 20:51

het zal ook te maken hebben met de reactiesnelheid van de gordelspanner, als deze eerst nog 20 cm gordel op moet winden voor hij aangrijpt mis je waarschijnlijk kostbare miliseconden.
in de racerij worden daarom de gordels strak aangetrokken(dan ben je één met de veiligheidsconstructie van de auto)
dat de gordel kunnen rollen is in feite voor het comfort en een compromis aan de veiligheid

Auris-Jacques

ma 19 mei, 2008 22:34

margriet schreef:wij hebben hetzelfde probleem, onze Prius is van april 2007, heb hier meerdere keren over geklaagd bij de garage maar die zegt er niets aan te kunnen doen omdat dit inderdaad te maken heeft met een kinderzitje. Ik baal hiervan want je kunt geen vin verroeren en het is een benauwde ervaring. Volgens de dealer kunnen ze hier niets aan doen. Zelfs de gordel aan de passagierskant voor schiet telkens vast, als mijn man rijdt en hij gaat iets te snel door een bocht dan zit ik klem :evil:
Dat gebeurt bij ons ook als we (te) snel de bocht ingaan, maar na de bocht laat de spanner weer los en kun je weer normaal naar voren bewegen. Als je dan klem blijft zitten is er toch echt iets niet in orde en moeten ze daar bij de garage toch iets aan kunnen doen ? Misschien nieuwe gordels, het gaat tenslotte om de veiligheid.

hdenottelander

wo 30 jul, 2008 17:13

Beste Jacques,

Ik heb een Prius van 4 weken oud. Zelfde probleem. Heb er best veel last van als ik een Maxi Cosi plaats. Soms zit de gordel zo vast, terwijl ik nog niet genoeg lengte heb, dat ik hem weer helemaal moet inrollen en weer opnieuw (heel rustig om vastloper te voorkomen) weer moet uitrollen. Is niet echt prettig.

Groet Hanno

Gesloten

Terug naar “Prius 2 - Interieur”

• Informatie