verwarming

Alles wat te maken heeft met het interieur, exterieur, de uitrusting en accessoires.
erweebee

Re: verwarming

Bericht door erweebee »

Geen ijskrabber gebruiken!
Kennelijk is de voorruit van de Prius zo'n moderne ruit, die vanwege de veiligheid nogal zacht is uitgevallen. In ieder geval waren er al berichten van eigenaars, die na het gebruik van de krabber verbazend veel duidelijk zichtbare krassen hadden.

Ik heb de krabber nog altijd kunnen vermijden door met ontdooivloeistof te werken. Soms moest ik dat na korte tijd nog een keer herhalen, maar de ontwasemstand van de airco komt gelukkig vrij vlug op gang. Als er in die begintijd nog aanslag op de binnenkant ontstaat, haal ik die een paar keer weg met een rubber trekker. Da's veilig genoeg en maakt geen krassen. Is die aanslag ook bevroren, dan gebruik ik ook daar wat vloeistof.
Vergt misschien allemaal wat meer geduld dan gewoon met een krabber te keer te gaan, maar dat is me een krasvrije voorruit waard.

Richard W. B. 8)

jvromans

Bericht door jvromans »

adrie schreef:als de vraag groter is, komt er meer/sneller warmte
Is dat werkelijk zo? Thermostatisch geregelde systemen hebben de neiging om alle warmte te geven die ze kunnen tot (bijna) aan de gewenste temperatuur.
Maar een Prius zit natuurlijk vol verrassingen...

Juerd

Bericht door Juerd »

Volgens mij zijn die ontdooisprays niet al te vriendelijk voor de natuur. Is er geen goed alternatief?

erweebee

Bericht door erweebee »

Ontdooivloeistof hoeft niet uit een spuitbus te komen.
Ik gebruik zo'n fles met een handpompje. Gaat net zo goed en heeft geen drijfgas nodig. De vloeistof op zichzelf is niet veel anders dan wat we ook in de ruitensproeier gebruiken. Kan me niet voorstellen, dat dat voor het milieu erg relevant is.

Richard W. B. 8)

dennis van der ven

Bericht door dennis van der ven »

Ik gebruik een keteltje met lauw water (ik warm het niet eens op maar pak meestal een volle ketel die ik de avond tevoren heb klaargezet op het fornuis). Even over alle ruiten sprenkelen en je kunt gelijk weg rijden. Werkt perfect, in 5 minuten klaar. Goed voor het milieu!

adrie

Bericht door adrie »

vriest dit water dan niet op voor de kachel warmte geeft?

dennis van der ven

Bericht door dennis van der ven »

Ik heb wel iets ijsvorming meegemaakt maar dat ging met de ruitenwisser er af. Als het echt hard vriest met wind, dan warm ik het water even op tot het lauw aan voelt (1 keer meegemaakt met de Prius). Ik kon in dat geval na het sprenkelen met lauw water met een wisser het ijs wegvegen en met de blower aan weg rijden.

Groet

adrie

Bericht door adrie »

de 18e heb ik een afspraak bij de dealer, dan wordt de temperatuuropnemer schoongemaakt en afgesteld (blijkbaar kan deze ook vervuilen)

adrie

Bericht door adrie »

nog even door bordurend op dit topic: weet iemand waar de voeler voor de binnentemperatuur zit?

Zilly
Zeer actief Lid
Zeer actief Lid

Bericht door Zilly »

jvromans schreef:
adrie schreef:als de vraag groter is, komt er meer/sneller warmte
Is dat werkelijk zo? Thermostatisch geregelde systemen hebben de neiging om alle warmte te geven die ze kunnen tot (bijna) aan de gewenste temperatuur.
Maar een Prius zit natuurlijk vol verrassingen...
Als ik de temperatuur op 23° zet, dan begint de benzinemotor sneller te draaien, en heb ik idd de indruk dat de warmte sneller vrijkomt.
310.000 km met de P2 -> 5,85 l/100 km gemeten verbruik
180.000 km met de P4 -> 5,55 l/100 km gemeten verbruik
nu de RAV4

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Bericht door johnths2 »

adrie schreef:nog even door bordurend op dit topic: weet iemand waar de voeler voor de binnentemperatuur zit?
Ja, die zit rechts onder het stuur achter het dashboard.

Afbeelding
m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

adrie

Bericht door adrie »

john, bij mij zakt de binnentemperatuur elke keer dat de motor uitschakelt, de voeler reageert volgens mij niet snel genoeg(misschien omdat hij niet in de luchtstroom hangt of de warmte van de omliggende materialen opneemt)???
ben ook al bij de dealer geweest maar die hangen af van toyota en weten zelf geen oplossing

thvdb

Bericht door thvdb »

adrie schreef:de 18e heb ik een afspraak bij de dealer, dan wordt de temperatuuropnemer schoongemaakt en afgesteld (blijkbaar kan deze ook vervuilen)
Vervuilen??? Lijkt me toch vreemd, m.i. kan een temperatuurvoeler uitsluitend werken of defect zijn. Ik denk dat het een kwestie is van vervangen :!:

adrie

Bericht door adrie »

bij bv mercedes wordt via een gaatje met filtertje (boven de binnenspiegel)lucht langs de voeler gezogen, dit filtertje kan dus vervuilen en de meting verstoren

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Bericht door johnths2 »

adrie schreef:john, bij mij zakt de binnentemperatuur elke keer dat de motor uitschakelt, de voeler reageert volgens mij niet snel genoeg(misschien omdat hij niet in de luchtstroom hangt of de warmte van de omliggende materialen opneemt)???
ben ook al bij de dealer geweest maar die hangen af van toyota en weten zelf geen oplossing
De nauwkeurigheid van de regeling van de binnentemperatuur is redelijk afhankelijk van de keuze van de uitstroomopeningen.
Tevens speelt de luchtvochtigheid een rol bij ervaring van de gevoelstemperatuur. Treed het effect meer op wanneer je nog maar kort aan het rijden bent of ervaar je het ook nadat je al langere tijd onderweg bent?
m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gesloten