Rammel in dashboard

Stoelen, bekleding, kofferruimte, etc.
Gesloten
RobH

ma 25 aug, 2014 7:13

Al weer 6,5 jaar zeer tevreden bezitter van een PII, maar één ding begint te irriteren: bij het uitblaas rooster links van het stuur zit een rammel in het dashboard. Ik heb het smalle, gladde dashboard gedeelte met het rooster erin er al eens uitgehaald en ben toen gaan rijden (het rammelt uiteraard alleen als je rijdt), maar het zit dieper in het dashboard. Omdat ik tijdens het onderzoekje ook op de weg moet letten, krijg ik het maar niet gevonden. Iemand dit al eens opgelost? Ben er nog niet mee bij de dealer geweest.

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

ma 25 aug, 2014 13:45

Rammeltjes kunnen uiteenlopende oorzaken hebben. Er kan iets in het rooster terecht zijn gekomen, maar er kan ook een bevestigingsschroef niet goed genoeg aangedraaid zijn. Toen mijn Rover (in 1995) nieuw was ben ik met zo'n rammeltje naar de dealer geweest, met de chef-monteur een proefrit gemaakt en die had er als enig antwoord op dat de auto nu eenmaal zó stil is dat dergelijke minimale geluidjes wél hoorbaar worden. Het rammeltje heb ik na ongeveer 1 jaar niet meer gehoord.

In de P3 heb ik al gauw last van een rammeltje in het dashboard dat altijd door een balpen wordt veroorzaakt. Op een leren handschoen leggen of in een sjaaltje wikkelen biedt voldoende soelaas.

Die chef-monteur had uiteraard gelijk: hoe stiller de auto, hoe sneller rare geluidjes opduiken. Op de af fabriek geleverde Pirelli's kon je bij de Rover bij 120 km/u de motor niet horen; nadat ik die omgewisseld had voor Michelin Energy's kon ik de motor bij die snelheid plots wél zachtjes horen. Ook de P2 is een aangenaam stille auto, maar hoe stiller ie wordt, hoe meer rare geluidjes op de voorgrond kunnen treden en soms zit er niks anders op dan 'de radio aanzetten'.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Gesloten

Terug naar “Prius 2 - Interieur”

• Informatie