Blauwe Prius BP

Hier vindt u gebruikers ervaringen in de vorm van een Blog en/of een Review m.b.t. de Toyota Hybride modellen. Ieder lid kan hier zijn ervaringen publiceren.
Plaats reactie
Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 26 mar, 2017 9:21

Erg tof om te lezen Joep, dit soort momentjes met je nieuwe auto zijn oh zo leuk.

Prius P3 executive 2009

Toyota Prius III Executive
Bouwjaar 2009
> 250.000 km
Royal blue metallic

Joepie
Lid
Lid

ma 27 mar, 2017 17:39

Heb ik vanmiddag warempel op een rit van bijna 50 kilometer zo zuinig gereden? Ik was zo verbaasd dat ik het niet meer zeker weet. Ik pakte mijn camera om een fotootje te maken van de uitslag, maar toen ging hij net uit.

Er stond volgens mij 3,4l op 100 km. Dat is 1:29,4. Heb ik de cijfers omgedraaid? Was het 4,3l op 100? Volgens mij niet... Helaas kan ik de individuele rit niet meer uit de boordcomputer toveren. Wel die van de hele dag, maar niet die van vanmiddag. Morgen nog even goed opletten, en als ik me toch vergist heb, dan kom ik wel met schaamrood terug :oops: .
Afbeelding Prius 4 Business Plus
Afbeelding Ingeruild Honda Accord Tourer - hiermee 73.323 kg CO2 de lucht ingeblazen

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP / BMW 2at

ma 27 mar, 2017 17:42

Kan wel eens gebeuren, maar de boardcomputer is niet erg betrouwbaar.
PPI aug 2012 executive arctic blue

Joepie
Lid
Lid

di 28 mar, 2017 16:58

Hi Nessio,

Goed dat je het zegt, uiteindelijk gaat het om hoeveel kilometers je rijdt tussen twee volle tankbeurten. Ik houd dat nauwkeurig bij, en de enige variabele die ik overhoud is de kilometerteller van de Toyota. Even de nauwkeurigheid van de benzinepomp meter dan maar vertrouwen :D . De berekening van de boordcomputer zal ik maar met een korreltje zout nemen.

Ondertussen geeft die computer erg gunstige waarden op: naar werk 4.2l/100, terug 3.7l/100. Toen twee kleine ritjes binnen de bebouwde kom. Naar een winkel met respectievelijk 2.5 en 2.2l / 100km, dat was over 10km. De ritjes binnen de bebouwde kom nam ik met grote stukken EV en rond de 30km/u omdat het harder niet hoeft/kan. En dan nog geeft hij aan dat ik de airco lager moet zetten - die staat uit, en dat ik minder hard moet accelereren. Ik voel me bij de huidige acceleratie al bijna een beul voor mijn achterliggers :D. Gelukkig is het meeste tweebaans wat ik rijd, dat dooft mijn compassie voor de medeweggebruiker.

Nog een tandje eerlijker: ik ben eigenlijk van mening dat ik wel sportief rijd. Mijn sport is alleen om zo zuinig mogelijk te rijden, het is alleen een andere sport dan hard rijden. Ik beken: ik doe dit best gewetenloos. Ze halen me maar in. Het zijn vooral de prominente Duitse merken die dat wat aggressiever doen, maar vanmiddag had ik de geest en haalde zo'n beetje alles op wielen me in. Een Daihatsu Cuore was er ook bij, dat deed een beetje zeer. Maar mijn rechtervoet hield netjes stand, en ik tufte tussen de 95 en 105 op de snelweg. Hele stukken gaan dan toch nog EV....
Afbeelding Ingeruild Honda Accord Tourer - hiermee 73.323 kg CO2 de lucht ingeblazen

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur

wo 29 mar, 2017 20:49

Ik heb de P4 twee dagen als leenauto gehad en die reed ook zuinig en heel veel elektrisch vooral als je op de teller niet harder rijd dan 100.

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

wo 29 mar, 2017 21:49

Veel zuiniger dan een P3 ?
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Mercedes W124 320E automaat 09-1993 zwart

Chevrolet Malibu Classic Wagon V8 automaat 07-1981 Blauw

Afbeelding

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur

do 30 mar, 2017 17:47

Duidelijk zuiniger als de PIP (=P3 / plugIn) als je alleen op benzine rijd (wij hebben geen P3).
Vooral rond de 100 km rijd ie duidelijk langer alleen op elektra (ICE = uit)

Joepie
Lid
Lid

wo 12 apr, 2017 18:08

Hoi Arjan,

Is het ook mogelijk om dit topic naar Reviews en Blogs te verhuizen? Dan kan ik daar lekker doorschrijven over mijn rijervaringen in de P4.

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

wo 12 apr, 2017 18:17

Bij deze ! :wink:
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Mercedes W124 320E automaat 09-1993 zwart

Chevrolet Malibu Classic Wagon V8 automaat 07-1981 Blauw

Afbeelding

Joepie
Lid
Lid

wo 12 apr, 2017 22:34

Hoi Arjan,

Dank je wel! Dan wordt het straks hier vervolgd, met zo mijn tweede tankbeurt en mijn ervaringen hoe groen je kunt rijden, maar ook bedenkingen daarbij. Wanneer is groen te groen.

Joepie
Lid
Lid

do 13 apr, 2017 23:35

Zo, de eerste 1500 km zit erop, mijn impressie van de eerste weken:

Rij eigenschappen
De P4 stuurt bijna zo strak als de Honda. Ik ben geen coureur hoor, en rijd liever langzaam dan snel. De Prius gaat behoorlijk goed zoals ik het wil. De carrosserie blijft beter uitgelijnd in de bocht, voelt niet 'top zwaar'. De 17 inch wielen geven het gevoel dat je stevig op de weg ligt. Het zicht rondom vind ik goed, de middelste raamstijlen zijn aan de brede kant, maar ik zie genoeg. Ook de achterruit werkt, met de spoiler in het midden is niet zoals ik het zou willen, maar ik heb er ook niet veel last van. De wisser achter is triest, haalt hij amper een kwart of een derde van de ruit? Wie heeft dit verzonnen?

Navigatie en andere gemakken
Ik heb veel klachten gelezen over de navigatie. Omdat ik zoveel met GPS'sen rommel, ben ik hier vast eigenwijs in. Ik vind het een prima systeem. Het scherm in het midden console is groot. De kleuren zijn goed, instructies en informatie voor mij heel duidelijk. Daarnaast kan ik pijlen in het MFD zetten, wat maar een ietsje naast mijn zichtsveld van het HUD zit. Ok, je moet wel willen kijken, maar als je op het HUD focust, dan zit je blik ook niet helemaal op de weg. Als je naar het HUD kijkt, kun je in de periferie het MFD prima aflezen. Ook heb ik mijn normale woon/werk tijden gekoppeld met de bestemming dus op vakanties na hoef ik niet eens het reisdoel in te geven. De stem is niet vervelend en gaat via het audio systeem van de auto. Top!
De carkit vind ik ook fijn, bluetooth koppeling werkt gewoon goed. Eerder had ik een losse bluetooth module, dus altijd stroom op wanneer je het nodig hebt, en bediening via de carkit en niet via je stuur. Fijn ook dat ik nu via de boordcomputer een naam kan kiezen om te bellen.
De ontvangst van GPS en Radio zijn uitstekend. Ik kan zelfs in de garage beneden het kantoorgebouw de GPS ontvangen. Idem DAB radio. Keyless entry is zoals verwacht helemaal chique. Zo fijn dat ik de autosleutels gewoon in mijn zak kan laten en die niet een keer in het contact laat zitten.

Groen rijden
Vanaf de eerste kilometer, probeer ik voor de sport om zo zuinig mogelijk te rijden. Nu ben ik nog nieuwsgierig en experimenteer ik tot het uiterste. Je moet het wel een beetje leren. Mijn rechtervoet moet heel soepeltjes naar het midden van de ECO streep kunnen in de powercurve en dan precies eronder blijven om in ICE te kunnen blijven rijden op de snelweg. De eerste week rijd ik met Pulse and Glide tussen de 105 en 95 km/u. De tweede week blijf ik tussen 95 en 90. Qua tijd scheelt het niet veel. Dan ga ik op de dynamische Cruise Control op 95 constant. Dit rijdt zorgeloos, de Prius houdt afstand en remt op tijd. Soms wel fors als de voorligger dat ook doet. Het verbruik ligt iets hoger dan met de voet gas te geven, dus ga ik toch weer zelf rijden, de Cruise Control is meer voor de lange vakantierit heen en terug.

Gisteren ging ik kijken of ik tussen 85 en 90 op de snelweg kan rijden. Had een gunstig tijdstip uitgekozen: 15u zodat ik echt niet in de spits zit, het is niet mijn bedoeling om mensen dwars te zitten. Toen ik de snelweg echter opdraaide, trok ik langzaam op, op 3 kwart van de curve. Een vrachtwagen was boos, en haalde mij in. Wild gesticulerend, mij iets toewensend en verweet mij waarschijnlijk een zeer laag iq. Maar goed, die wagen ging ik na 500 meter toch weer langs want ik was eindelijk op gang, richting 90 aan het tuffen. In het voorbij gaan, had hij me nog niet vergeven en ging weer heel boos gebaren en doen.... Ik trok bijna een lange neus, maar ik hield me netjes. Iedereen mag boos worden zonder nog een keer bespot te worden. Maar goed, ik voegde voor hem in en had al gauw 400 of 500 meter tussen ons. En zo bleef ik op die afstand voor hem rijden, want ik zat op mijn voorgenomen snelheid. Met steeds 500 meter leeg voor me, en achter me, iedereen die wilde kon er langs. Het ergerde meneer nog steeds, want hij signaleerde een paar keer met zijn lichten. Arme man, hij zal zo'n 35 kilometer tegen mijn achterkant aangekeken hebben. Gewetenloos draaide ik de snelweg weer af.

Vanavond kon ik op dit traject nog iets langzamer, want ik was laat, het was na half negen 's avonds, goed rustig op de weg. Af en toe een plukje auto's maar niemand boos. Ik kwam er achter dat je voor een achterligger al vanaf 500m wat meer ruimte moet maken door gedoseerd gas te geven zodat hij soepel kan inhalen. Hele stukken reed ik 80 omdat er verder toch bijna niemand was. Het mag immers....

Na deze paar weken heb ik het groen rijden me wat meer eigen gemaakt. Ik rijd zelden in de spitstijden, en alle andere weggebruikers gaan harder dan ik en kunnen mij ook inhalen. Wat ik merk is dat de maximum snelheid eigenlijk de minimum snelheid is. Vooral de 3 prominente duitse merken eisen dat wat agressiever op, maar ook Volvo's. De boze vrachtwagen chauffeur van gisteren vond ik hilarisch, dat is niet zo'n fraaie karakter eigenschap van me, ben er niet trots op, maar ik geef het hier alsnog gewoon toe. Gevaarlijk is het in mijn situaties denk ik niet, dat zou anders zijn als anderen veel harder willen rijden dan toegestaan en kans op ongelukken ontstaat. En de tv programma's van asociaal rijden gaan over mensen die te hard rijden. Misschien heb ik een nieuw genre van de 'asociale slak' aangeboord, ik zal mezelf en de weggebruikers goed in de gaten houden. De vraag is: Hoe erg is het als je 90 op de teller rijdt in plaats van 100? Op de Duitse Autobahn zal ik het niet proberen natuurlijk, maar op mijn vertrouwde dagelijkse asfalt heb ik het zonder vrezen gedaan. Let wel: als de ruimte voor en achter minder is dan 200 meter, dan doe ik dit niet, dan rijd ik gewoon 100 op de teller.

Mijn gemiddelde gebruik van de tweede tankbeurt kukelt iets onder de 4l op 100km bij de huidige temperatuur van rond 10 graden. Ben benieuwd hoe dit van het voorjaar wordt. Bij 4l op 100 km, moet ik dus 40l in de tank krijgen om 1000 km te halen.

mloes002
Actief Lid
Actief Lid

vr 14 apr, 2017 7:53

Keurig verbruik! En 90 rijden is op vele vlakken een stuk beter dan 130 of meer... leuk om te horen dat de p4 goed bevalt!
Using Tapatalk

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur

vr 14 apr, 2017 11:17

Zorg er wel voor dat je het overige verkeer niet hindert. Bij invoegen eerst snelheid synchroniseren, dan invoegen. De Prius rijdt op de snelweg waarschijnlijk het zuinigst met een snelheid tussen de 90 en 100 km/uur.
BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Joepie
Lid
Lid

vr 14 apr, 2017 12:56

Hoi Frank2b,

Je hebt natuurlijk volledig gelijk, in de verkeerswet staat ook dat je niemand mag hinderen.

De situatie was ook niet dat ik op enige manier de vrachtwagen sneed of iets waar daar op lijkt. Hij zat al een poosje achter me, hij ging met mij invoegen. Hoe lang hij achter mij zat weet ik niet meer. Nadat we de snelweg opdraaiden wilde hij gewoon sneller optrekken dan ik deed. Volgens mij heet dat afstand houden? Maar goed dat hij boos werd is best te begrijpen. Sowieso is de een wat lichter ontvlambaar dan de ander en je zou maar meer haast hebben met optrekken dan je voorganger. Ik had wel iets ruimte, en had het gat met mijn voorganger voor zijn gemoed kunnen dichttrekken. Dat deed ik dus niet.... Ik stond niet stil hoor, de versnelling ging hem alleen te langzaam. Een kwestie van minder dan 30 seconden misschien.... Ik wist natuurlijk ook niet dat hij zich zat op te winden, dat werd pas duidelijk toen hij me inhaalde voor een paar honderd meter... Dat ik een Prius rijd is een subtiele hint dat ik geen haast maak, aan de andere kant, hij kan uiteraard niet raden dat ik naar de 90 zou gaan. Emoties op de weg ontstaan vaak via de gasvoet van een ander.

Ik denk dat het een incidentje was, en ik heb hier ook een rol in. Ik beperkte hem in zijn optrekken, omdat ik een gang koos die wel mag, maar onder het maximum en (dus?) onder zijn verwachting lag. Valt dit volgens de wet onder hinder? Dat is denk ik discutabel, ik weet het antwoord niet. Maar verder heb ik geen twijfels of ik voor het gemoed van een ander flink gas moet geven, die neiging heb ik op het moment helemaal niet. En voor de truckchauffeur is er geen addendum in de verkeerswet dat hij zich niet gehinderd mag voelen als een Prius voor hem te langzaam naar zijn zin gaat. Die vrijheid heeft hij dan gelukkig wel.

Joepie
Lid
Lid

vr 14 apr, 2017 20:57

Hi Marloes,

Ja ik ben nog helemaal blij met de P4. Het rijdt zo relaxed omdat ik nadenk of ik minder hard kan rijden, ik voel me niet gesjeesd als ik aankom op bestemming.

Ik kan er nog niks aan vinden wat ik echt anders zou willen. Natuurlijk, er is wel wat te wensen: een plugin hybride die 1000 km op een lading kan rijden :mrgreen: . Dat zal nog zo 10 jaar duren voordat het daar in de buurt komt. Of een Mirai en overal waterstof tankstations. Tot die tijd is dit een prima oplossing. Je had in jouw blog geschreven dat je over een paar jaar misschien een P4 aanschaft. Ik raad hem in ieder geval van harte aan!

Plaats reactie

Terug naar “Reviews en Blogs”

• Informatie