Blauwe Prius BP

Hier vindt u gebruikers ervaringen in de vorm van een Blog en/of een Review m.b.t. de Toyota Hybride modellen. Ieder lid kan hier zijn ervaringen publiceren.
Plaats reactie
TonVH
Actief Lid
Actief Lid

wo 17 mei, 2017 16:09

quattrootje schreef:
wo 17 mei, 2017 14:02
87 m/u op je teller is zo'n 80 echte km/u.
En dat vind ik voor een personenauto op de snelweg best gevaarlijk.
Van een vrachtwagen weet en verwacht je het, van een personenauto niet.

Dat anderen je in kunnen halen betekent niet dat je hen of indirect weer anderen niet hindert.
Ze moeten je inhalen. Dat is een bijzondere verrichting waardoor je dus naar links moet uitwijken. Als het wat minder rustig is moet men dan af en toe inhouden omdat er sneller verkeer op de linkerbaan rijdt. En dat effect stroopt naar achteren door. Iets wat jij niet ziet.

Als ik iemand tijdens normaal verkeer (dus buiten de spits/file) met <90 km/u op de snelweg zie rijden dan ben ik daar zeker niet blij mee, ook al kan ik makkelijk inhalen en lijkt het ogenschijnlijk vanuit jouw oogpunt geen hinder op te leveren.

Ik snap dat je zo zuinig mogelijk wilt rijden (dan wil ik ook zeker!) maar hou wel rekening met de gevolgen van je rijstijl.

Just my 2 cts.
+1
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.
Verbruik: eigenlijk geen idee, tevreden zolang het beter dan 1:18 is.

quattrootje
Actief Lid
Actief Lid

wo 17 mei, 2017 21:59

@Joepie: inhalen is volgens art.54 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens een bijzondere verrichting/manoeuvre.

Maar ieder mag zijn mening hebben hoor, daar zijn fora voor.
Ik wilde je alleen meegeven hoe derden jouw actie(s) zouden kunnen zien.
Dat het wettelijk mag betekent niet dat het door de meerderheid mogelijk ook gewaardeerd wordt.
e-car: P3 PIP Executive Pearl White (dec. 2013)
e-bike: Trek Dublin Rich Black (jan. 2014)
en ter compensatie voor al dat e-gedoe: Audi (oer)quattro Tornado Red (1985)

Joepie
Lid
Lid

do 18 mei, 2017 9:14

@Quattrootje,

Eens! Fora zijn er om makkelijk en plezierig informatie en meningen uit te wisselen. Overtuigen is een ander verhaal, waar je elkaar kunt aankijken met een drankje gaat dat makkelijk of gemoedelijk. Met tekst is dit niet altijd even handig of makkelijk, begrijp je elkaar snel verkeerd. Het hoeft hier ook niet.

Ik ben blij met jouw link, ik leer hiervan leer is dat degene die de bijzondere manoeuvre uitvoert, voorrang moet geven aan degene die geen bijzondere manoeuvre uitvoert.

Leven en laten leven, geldt voor iedereen. Zowel op de fysieke als op de digitale snelweg. Eens dat er situaties zijn waarbij deze rijstijl andere bestuurders kan irriteren. Een kennis van me werkt bij de politie, ik zal bij kans eens vragen hoe dit door de handhaver wordt gezien.

Mijn motivatie is het milieu minder te belasten, binnen het zinnige en redelijke. Wanneer ik een erge file zou veroorzaken, dan bespaar ik misschien een halve liter benzine, maar de vele kilometers achter me zouden daar een grote veelvoud van opstoken. Dat zou toch razend dom en kortzichtig zijn, niet?

Ik neem dit allemaal niet te serieus, het praktijk onderzoekje is voor mij meer een game dan iets anders. Ik wilde weten onder welke omstandigheden ik de fabrieksopgave kan halen, en daarmee de auto leren kennen. Het zou me niet verbazen als deze nieuwsgierigheid grotendeels wegslijt.
De grootste variabele tot nu toe is overigens niet mijn rechtervoet of het verkeer, maar de buitentemperatuur.
Afbeelding Prius 4 Business Plus
Afbeelding Ingeruild Honda Accord Tourer - hiermee 73.323 kg CO2 de lucht ingeblazen

Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

do 18 mei, 2017 20:18

Herkenbaar. In het begin wilde ik ook extreem zuinig rijden, max 100 op de snelweg. Gewoon om te verkennen wat er in zat.

Maar ik vind het niet prettig om zo langzaam te rijden en geef nu meer gas. En ook dan is de Prius nog best zuinig gelukkig.
Toyota Prius III Executive
Bouwjaar 2009
> 230.000 km
Royal blue metallic

Joepie
Lid
Lid

do 18 mei, 2017 21:37

Hi Hein,

Heb je met de PIII ook dat het motorgeluid bij sommige snelheden/toeren zo lekker klinkt, en dat je daarvoor die momenten even lekker gas moet geven om het wat langer te horen en te voelen dat de motoren wat doen :razz: . Een Prius is ook een fun product voor de mensen die hem kunnen waarderen.
Afbeelding Ingeruild Honda Accord Tourer - hiermee 73.323 kg CO2 de lucht ingeblazen

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

do 18 mei, 2017 21:58

Prius en geluid? :wink:
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Mercedes W124 320E automaat 09-1993 zwart

Chevrolet Malibu Classic Wagon V8 automaat 07-1981 Blauw

Afbeelding

quattrootje
Actief Lid
Actief Lid

do 18 mei, 2017 22:05

Ik waardeer een Prius om zijn niet-geluid :D
(en al die knopjes en snufjes...vind het een gadget-mobiel)

Joepie
Lid
Lid

do 18 mei, 2017 22:22

Ik vind het motorgeluid van de P4 eigenlijk ietsjes te stil/rustig, er zit ergens een leuk grommetje in, maar die mag van mij wel wat harder. Geen klacht hoor, de keerzijde is dat het luxe rijdt. Maar je mag toch ook wat wensen :wink: .
Ooit jaren terug heb ik in een PI of PII gereden van een vriend, die vond ik wel wat luid loeien bij optrekken. Kan me voorstellen dat de PIII de mooie middenweg is.
Laatst gewijzigd door Joepie op do 18 mei, 2017 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

do 18 mei, 2017 22:43

Dat was het "stofzuigergeluid" wat je hoorde :wink:

Ik reed net even over de boulevard met de V8, en gaf gas ter hoogte van de ijstent, volgens mij vlogen er wat ijsjes door de lucht :D
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Mercedes W124 320E automaat 09-1993 zwart

Chevrolet Malibu Classic Wagon V8 automaat 07-1981 Blauw

Afbeelding

Joepie
Lid
Lid

do 18 mei, 2017 22:51

Humor om te lachen :razz:

quattrootje
Actief Lid
Actief Lid

do 18 mei, 2017 22:55

Als ik mooi motorgeluid wil dan ga ik wel een rondje rijden met mijn Audi quattro: die heerlijke 5-cilinder roffel is wel érg lekker :twisted:

Maar on topic: ben eigenlijk wel benieuwd hoe een P4 'klinkt'.

Joepie
Lid
Lid

vr 19 mei, 2017 18:31

Hi quattrootje:

Motorgeluiden van de P4 kun je horen op:
https://www.youtube.com/watch?v=zKNd2uaGCZo

Vanaf ongeveer 1:40, want de niet-zo-heel-zinnig intro duurt even.

Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

vr 19 mei, 2017 19:23

P3 klinkt bij 3000 tpm wel goed vind ik. Maar ik heb niet de behoefte om er een sportluchtfilter op te zetten..
Toyota Prius III Executive
Bouwjaar 2009
> 230.000 km
Royal blue metallic

Joepie
Lid
Lid

do 01 jun, 2017 23:42

De eerste 5000 km zitten op de teller. Ik vind het nog steeds een heerlijke auto.

Het prettigste vind ik de automaat. Daarna de stille motor - wat een comfortabel en luxe gevoel geeft.
De Prius is een stuk minder lang dan de Honda Diesel, dat merk je bij het sturen en de wegligging in het algemeen. De vering is ook prima voor mij. Ik denk dat het moeilijker wordt als je hard rijdt.

Ik vind het fijn dat de boordcomputer een paar dingen overneemt, zoals de automatische verlichting, en de ingebouwde carkit die de radio in/uitschakelt. De ingebouwde navigatie werkt voor mij ook top, hoewel hij soms een gekke omweg aangeeft. Maar goed, dat hebben eigenlijk alle systemen wel eens. Als je je verstand erbij houdt dan komt het bijna altijd zonder teveel gedoe goed. Keyless entry vind ik nog steeds super, ik zou het ook niet erg vinden als het ook bij de achterportieren werkte. De automatische helling-handrem is ook handig, die heb ik tijdens de vakantie denk ik wel nodig.

En hij rijdt zo zuinig, als je een beetje op je gasvoet let. Van de week kwam ik voor het eerst een auto tegen op de snelweg die structureel langzamer reed dan ik. Ik ga gemiddeld 90, iets er boven en iets eronder. Ik kwam een Chevrolet Volt tegen die onder de 85 ging. Je ziet dat ver van te voren dat je sneller gaat, al is het een paar km/u. Dus ik kon ook makkelijk inhalen. Niet dat de Chevy daar haast van had, die bleef stug een constante snelheid houden. Beetje herkenbaar :D .

Nog geen klachten of dingen die me niet bevallen. Daarvoor is het wellicht nog te vroeg? De P4 rijdt echt relaxed, ik ga er mee op zomervakantie, dan weet ik ook of dit voor langere ritten ook geldt. Ben benieuwd!

Joepie
Lid
Lid

do 22 jun, 2017 18:36

Vandaag wat geks op de weg; ik draai de tweebaans autoweg op na een stoplicht. Ik let zoals altijd goed wat er achterop komt. Komt er op de doorgaande weg een Mercedes aangestoven, die gaat zowat 120 waar je 80 mag. Hij stuurt soepeltjes om me heen, en gaat voor mij bij het volgende rode stoplicht staan. Er komt ook een motorrijder in de linkerbaan. De Mercedes trekt op, terwijl het licht nog op rood staat.... Hij rijdt gewoon door, gelukkig nog voordat de andere kruisende wegen gaan rijden. Ik hef mijn handen in verbazing. De motorrijder ziet dat. Hij zegt iets, ik raampje open. Hij zegt: ik heb hem op de camera hoor, zowel de snelheid van 120 als het rode licht. Die stuur ik op en dan krijgt hij de boete vanzelf. De motorrijder kreeg van mij een dikke OK duim.

Yes! Gerechtigheid! Ik wist niet dat dit kon, maar de motorrijder zei dat iedereen gewoon filmpjes kan insturen. Ik ga gauw eens kijken naar een camera (voor en achter).

Plaats reactie

Terug naar “Reviews en Blogs”

• Informatie