onregelmatige cruise control yaris hybrid

Hier vindt u gebruikers ervaringen in de vorm van een Blog en/of een Review m.b.t. de Toyota Hybride modellen. Ieder lid kan hier zijn ervaringen publiceren.
Plaats reactie
g.haverkamp
Lid
Lid
Auto: toyota yaris hybrid

vr 20 okt, 2017 19:46

beste forumleden, ik wil jullie vragen te reageren (wellicht eigen ervaring) op mijn hierna volgende ervaring met een nieuwe Yaris (nog net niet het nieuwste model) hybrid. Aangelokt door de actie met extra inruilpremie van 2500,= euro hebben wij in april dit jaar onze yaris hybrid van 2014 ingeruild voor een nieuwe. Wij zijn over onze 2014 yaris steeds meer dan tevreden geweest; rijdt goed, rijdt voordelig, is stil en vrijwel kraakvrij, kortom helemaal naar onze zin. Met name waren wij erg verrast hoe goed/ soepel/ vrijwel niet hoorbaar of voelbaar de overgangen van elektrisch naar benzinemotor of de combinatie benzine- en elektromotor en vice versa verliepen. Ook de regeling van de cruise control: perfect! Zonder schokken of wat dan ook liep de auto stoer de ingestelde snelheid. Eind april de nieuwe auto opgehaald; een mooi ding; rijdt fijn op één ding na. De auto schokt als de cruise control is ingeschakeld en wel op het moment dat de elektromotor bijspringt bij de benzinemotor. Met name net iets boven de 60kmh het ergst; om zeeziek van te worden. Direct de eerste week de dealer hiervan op de hoogte gebracht. Het probleem was hun niet bekend en ze zouden navraag doen bij de TD van de importeur. De auto is toen door de dealer op advies van de importeur nagelopen op onder andere de wielen en banden, de motorophanging en dat soort dingen. Zonder succes. Daarna is er door de garage met meetapparatuur gereden met als conclusie dat de auto inderdaad schokkend rijdt. Na nogmaals contact met de importeur door de garage kwam de reactie dat door milieu-eisen etc. een andere regeling van het motormanagement was toegepast en dat iedere auto een eigen rijgedrag kent. Kortom :geen actie. Daar stond ik met een drup aan de neus.
De garage heeft mij aangeboden om met het nieuwste type te rijden om te voelen hoe die reed. Wel fijn, maar ook deze had dit euvel, echter in veel mindere mate dan de onze. Hiermee was te leven.
Voor de zekerheid bij een andere Toyota-dealer gevraagd of zij het euvel kenden. Niet dus. Ook daar is mij aangeboden om met hun demo te rijden om een en ander te voelen. Ook deze was niet schokvrij , maar net als bij de proefrit in de auto van onze eigen dealer veel minder erg dan in onze auto.
Ik kan niet anders dan concluderen dat dit Toyota onwaardig is. Als ik dit van tevoren geweten had , dan reden wij nu nog in onze 2014 auto. Overigens wil ik afsluiten met de opmerking dat ik de indruk heb dat onze dealer er alles aan gedaan heeft het probleem uit de wereld te helpen.

garpsworld
Actief Lid
Actief Lid

vr 20 okt, 2017 20:06

Hopelijk is/gaat Toyota er wel mee aan de slag en is het d.m.v een andere afstelling of softwarematig op te lossen. Totdat ze een oplossing gevonden hebben, zullen ze wel blijven doen of hun neus bloedt.
Terzijde: hele slechte reclame dit...
Yaris HSD Aspiration; ToyotaTouch & NO-Go; NO-GrillBlocking; NO P&G Afbeelding Afbeelding

garpsworld
Actief Lid
Actief Lid

za 21 okt, 2017 8:28

De auto schokt als de cruise control is ingeschakeld en wel op het moment dat de elektromotor bijspringt bij de benzinemotor. Met name net iets boven de 60kmh het ergst; om zeeziek van te worden.
Ik neem trouwens aan andersom?: namelijk. dat de benzinemotor bijspringt bij de elektromotor. 60 KM/U is namelijk zo'n beetje de grens dat je electrisch kunt rijden.
Verder vraag ik me af of t probleem zich alleen voordoet bij ingeschakelde cruisecontrol. Dus uitgeschakeld maar wel constant rijdend met die snelheid doet het zich niet voor?
Yaris HSD Aspiration; ToyotaTouch & NO-Go; NO-GrillBlocking; NO P&G Afbeelding Afbeelding

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: Mazda CX3 GTM - 2018

za 21 okt, 2017 8:48

Hopelijk zijn er meer eigenaren van een nieuwe Yaris Hybrid die hierover gaan klagen.
Bij meerdere klachten zal Toyota (lees fabrikant) meer geneigd zijn om hier actie op te ondernemen.
In het verleden hebben zij aangetoond dat zij gegronde klachten van klanten serieus nemen.
Helaas staat een enkeling hierin niet altijd even sterk.
De bal ligt bij de fabrikant, want de dealer of importeur kan dit software probleem niet oplossen.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl

- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Mazda CX3 GTM/Solar White Mica/Heden...

wimj
Lid/donateur
Lid/donateur

za 21 okt, 2017 9:50

De dealer is inderdaad niet in staat om het op te lossen, maar hij is wel het aanspreekpunt. Hij mag je niet doorsturen oid naar de importeur of Toyota Japan.
11 Jan 2014: Auris Hybrid Touring Sport Lease Plus, Island Blue.

g.haverkamp
Lid
Lid

za 21 okt, 2017 10:47

garpsworld schreef:
za 21 okt, 2017 8:28
De auto schokt als de cruise control is ingeschakeld en wel op het moment dat de elektromotor bijspringt bij de benzinemotor. Met name net iets boven de 60kmh het ergst; om zeeziek van te worden.
Ik neem trouwens aan andersom?: namelijk. dat de benzinemotor bijspringt bij de elektromotor. 60 KM/U is namelijk zo'n beetje de grens dat je electrisch kunt rijden.
Verder vraag ik me af of t probleem zich alleen voordoet bij ingeschakelde cruisecontrol. Dus uitgeschakeld maar wel constant rijdend met die snelheid doet het zich niet voor?
nee. net boven de 60kmh. De benzinemotor loopt dan en de snelheid wordt door de elektromotor op peil gehouden; in het "powerdisplay" zichtbaar door de gele pijl. Zonder cruise control is het erg moeilijk om de snelheid exact constant te houden

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: Mazda CX3 GTM - 2018

za 21 okt, 2017 10:57

g.haverkamp schreef:
vr 20 okt, 2017 19:46
Ik kan niet anders dan concluderen dat dit Toyota onwaardig is. Als ik dit van tevoren geweten had , dan reden wij nu nog in onze 2014 auto. Overigens wil ik afsluiten met de opmerking dat ik de indruk heb dat onze dealer er alles aan gedaan heeft het probleem uit de wereld te helpen.
Je zou je verhaal ook nog eens kenbaar kunnen maken via een bericht op het Toyota Blog of via een reactie op dit artikel op Facebook.

http://blog.toyota.nl/hybride/de-toyota ... De_qfl_uhQ
https://www.facebook.com/share.php?u=ht ... 20geworden
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl

- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Mazda CX3 GTM/Solar White Mica/Heden...

g.haverkamp
Lid
Lid

di 19 dec, 2017 16:52

beste forumlezers, ik heb de moed opgegeven met de Yaris Hybride met de schokkende (ja, letterlijk) cruise control. Na een half jaar hoop dat er van Toyota een verbeterde software zou komen, hebben we de auto ingeruild voor een gloednieuwe yaris (zonder hybride). Deze auto rijdt prima , voor zover we dat kunnen bepalen in de nu ongeveer 800 km. Nooit gedacht dat ik zo blij zou kunnen zijn met iets simpels als een normaal, soepel werkend cruise control.
Een en ander heeft uiteraard geld gekost , verder gaan we vanaf nu weer duurder rijden, de nieuwe yaris type Design) is wat minder luxe dan de vorige (type Dynamic).Het zij zo. Vermeldens waard vind ik dat de garage alles uit de kast heeft gehaald om de pijn zo veel mogelijk te verzachten voor ons.
Zul je zien dat Toyota binnenkort met het bericht komt dat er nieuwe software voor de hybrides met cruise control gemaakt is; ik denk dat ik dan het nederlands woordenboek met een flink aantal nieuwe, lelijke woorden rijker ga maken.
Dank voor jullie reacties en goede feestdagen, gert

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

di 19 dec, 2017 17:22

Jammer, maar toch van harte gefeliciteerd met jullie nieuwe auto! :wink:
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

Hybridefreak
Lid
Lid
Auto: Auris 1.8 Hybrid Lease

di 19 dec, 2017 17:30

Wow wat een verhaal! Waarom niet ingeruild voor een Hybride met goed werkende cruise control?

g.haverkamp
Lid
Lid

do 21 dec, 2017 18:35

als antwoord op de vraag van Hybridefreak: had ik graag gedaan. Heb in twee demo's van het nieuwste type gereden (bij twee verschillende garages) en u zult het niet geloven ,die deden het ook niet schokvrij. Weliswaar minder heftig dan onze auto, maar toch! Het bizarre voor mij is dat onze vorige Yaris hybride (uit 2014) werkelijk super fijn reed op de cruise control, zo zeer zelfs dat ik er verbaasd van was hoe goed Toyota dat onder de knie had . Overgangen van benzine naar electrisch of beide tegelijk en vice versa gingen echt zo onvoelbaar, super gewoon. Wat verwacht je dan als je eenzelfde auto koopt , alleen 3 jaar jonger.

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

do 21 dec, 2017 19:13

Inderdaad raar. Heeft de nieuwere yaris hybrid een andere benzine en /of elektromotor?
PIP aug 2012 executive arctic blue

ToyBoy
Actief Lid
Actief Lid

vr 22 dec, 2017 0:25

Je hebt geen proefrit met de Yaris gemaakt in april? Dan had dit euvel waarschijnlijk naar boven gekomen.
2011 - 2015 Auris I HSD Aspiration 2011, Silver
2015 - ? ? ? Lexus CT200h Luxury Line 2011, Dark Granite Metallic

garpsworld
Actief Lid
Actief Lid

vr 22 dec, 2017 12:04

nessio schreef:
do 21 dec, 2017 19:13
Inderdaad raar. Heeft de nieuwere yaris hybrid een andere benzine en /of elektromotor?
Volgens mij niet. Alleen maar "uiterlijke cq cosmetische verschillen" en iets andere afstelling waardoor het benzine verbruik theoretisch nog 1% oid zou moeten kunnen afnemen.

Plaats reactie

Terug naar “Reviews en Blogs”

• Informatie