Review Yaris Hybrid Aspiration

Hier vindt u gebruikers ervaringen in de vorm van een Blog en/of een Review m.b.t. de Toyota Hybride modellen. Ieder lid kan hier zijn ervaringen publiceren.
Plaats reactie
Dutch Viking
Lid
Lid
Auto: Toyota Yaris Hybrid

wo 20 sep, 2017 21:53

Via een driehoeksruil (onze 11 jaar oude Daihatsu Sirion2 Prestige 1.3 aut. - 188.000 km - naar dochter en schoonzoon, en hun afgeleefde Subaru Impreza als inruiler naar de dealer) hebben we op 1 februari 2017 onze Yaris Hybrid Aspiration (kleur: zilver) in ontvangst genomen.
We hebben de Yaris in eerste instantie niet gekocht vanwege z'n uiterlijk, maar vanwege drie andere argumenten gekozen: Zeer zuinig in het verbruik, bewezen betrouwbaar, en een te verwachten lange levensduur.

Mijn vrouw vond de Sirion2 eerlijk gezegd mooier, ik vond hem eigenlijk wat te braaf, naar mijn mening is de Yaris meer uitgesproken van vormgeving.
Bij de eerste kennismaking zei onze jongste dochter: ”He, wat is dat een leuke sportieve kar!” - en hoewel ik de Yaris niet bepaald een sportieve auto kan noemen, hij ziet er toch in mijn ogen eigentijdser uit dan de Sirion2. Hij kijkt een beetje brutaal de wereld in.
De zilveren kleur staat hem mooi.

Onze Yaris is onder kenteken gekomen in Luxemburg, in november 2012, maar had slechts 34.400 km gereden. We hebben hem gekocht bij een officiële Toyota dealer, een retailbedrijf van de importeur van Toyota in Nederland. De auto is er een van een serie lease-auto's, die deze dealer had overgenomen van een buitenlands bedrijf.
Van slijtage (sleutel, stoelen, pedalen, stuur, enz.) is geen sprake. Onze Yaris ziet er spic en span uit, heeft een paar uiterst kleine gebruiksspoortjes, maar verder was en is hij volledig showroomfähig.
De wagen werd afgeleverd op vrijwel nieuwe winterbanden.

Proefrit
De proefrit was, afgezien van onze eerste ervaring met een hybride, niet bijzonder opwindend. De Yaris is gemakkelijk te besturen, het dashboard is overzichtelijk en rustig. Hij voelt groter aan dan hij is.
Het interieur ziet er goed afgewerkt uit, met mooie materialen (liever niet dat kerfgevoelige “zachte” materiaal!)
Positief waren en zijn we over de ruimte (met name voorin en de kofferbak) - wij zijn beiden met ca. 1.80m overigens van gemiddelde lengte en postuur - de rust tijdens het rijden, de fijne besturing en prima wegligging, de goede remmen, de luxe van climate control en de achteruitrijcamera.
Toch waren onze eerste indrukken niet 100% gunstig. We vonden met name vering en vooral de demping wat aan de harde kant.
De meest wonderlijke ervaring vonden, en vinden we nog steeds, het stoppen voor een verkeerslicht. Totale stilte, behalve dan de kachelventilator. De angstreflex (motor afgeslagen?) heeft nog even geduurd, nu zijn we eraan gewend.

Zitpositie
Voorin uitstekend, met stevige stoelen, die goed instelbaar zijn. Ook het stuurwiel is verstelbaar, maar in de lengterichting had het net wat meer mogen zijn. Achterin is de beenruimte prima, maar de hoofdruimte blijkt voor personen langer dan 180 cm toch wat krap. Mijn vrouw meet 181 cm, met naar verhouding een lange en rechte rug, en zij kan er net zitten (maar liever niet tijdens lange afstanden).
Onze Sirion2 was achterin toch ruimer, daar konden personen van 2 meter goed op de achterbank zitten.

Wegligging en acceleratie
De wegligging vind ik erg goed. Stabiel en rustig. Geen nerveuze trekjes bij een vlot genomen bocht of stevig remmen.
Koersvastheid en windgevoeligheid zijn prima. Tijdens de februaristorm reden we 's avonds terug naar huis, van Breda naar NO-Overijssel. Uiteraard voelden we de windstoten, en op de te passeren bruggen deed ik ook bewust wat kalm aan. De Yaris had wel wat meer ruimte nodig dan anders, maar het werd nimmer gevaarlijk. Ook onder die extreme omstandigheden bleef de auto uitstekend en direct reageren op stuurcommando's.
In veel testverslagen vindt men de besturing nogal gevoelloos. Komend uit de Sirion2 heb ik juist een ander beeld: De besturing is licht, direct en scherp, en laat echt wel voelen wat je doet, al is het niet helemaal te vergelijken met mijn all-time favoriet, ooit onze Subaru Impreza Plus (een 2 liter automaat). Bovendien helt de Yaris in bochten een stuk minder over dan de Sirion2 en is hij duidelijk minder onderstuurd.

Wat minder positief waren we in het begin over de schokdemping. We hadden het idee dat we ieder straatsteentje voelden, terwijl de wat grotere oneffenheden toch redelijk comfortabel werden weggewerkt.
Na enkele maanden zijn de door mij gewenste banden eronder gezet, Vredestein Quatrac 5. Wat een verademing! Zowel wegligging, veercomfort als geluidbelasting zijn verbeterd, en naar bleek ook het brandstofverbruik.
Na het correct afstellen van de bandenspanning (met een precisiemeter) stoort het veergedrag ons beslist niet (meer). Overigens, ik heb in de praktijk gemerkt dat de Yaris (tegen alle verwachting in) rustiger rijdt als de bandenspanning iets verhoogd wordt. Ik heb ze nu staan op 2,45 bar voor en 2,35 bar achter (2,3 resp. 2,2 bar is normaal).
Volgens ons is deze veerkarakteristiek met name een kwestie van perspectief, want wie een Citroën C3 heeft gereden zal daarna anders oordelen over een Yaris dan wie een Sirion2 gewend is.

Positief zijn we zeker over het acceleratievermogen. Het lijkt misschien wel alsof het niet zo vlot gaat, door de uitermate soepele acceleratie zonder schakelpauzes. Met de naald van de ecometer op de grens tussen “eco” en “power” gaat de auto soepel met het overige verkeer mee. En dat is zo ongeveer ons “normale” gedrag.
Dan is er nog een heel stuk te gaan tot de vloer. Een paar keer met vol gas invoegen op een snelweg heeft me geleerd dat deze auto bepaald een vlotte inborst heeft!
100 pk en 140 Nm koppel maken invoegen en hellingen nemen gemakkelijk.
Wij rijden eigenlijk altijd ongeveer de geldende maximum snelheid, tenzij het verkeer het niet toelaat; op de snelweg beperken we het meestal wel tot ca. 120 km/uur.

Ik snap trouwens niet waarom in autotests deze Yaris steevast wordt betiteld als 'stadsauto, minder geschikt voor de snelweg'. We hebben al heel wat kilometers snelweg achter ons, en het tegendeel is volgens ons waar: De Yaris is een fijne reiskameraad. Tot op hoge (constante) snelheden is hij uitermate rustig en stabiel, en je kunt er fijn in zitten, zelfs na een langere rit kom je er relatief fris uit.

Waar we helemaal niets van snappen, dat zijn de kritische geluiden ten aanzien van “motorgeloei” waarover in nogal wat testverslagen wordt gerept. Volgens ons rijden testers de wagen dan niet met een Yaris zoals deze kennelijk bedoeld is door de fabrikant.
Trap een Sirion2, of bijna elke andere B-klasser met automaat, op z'n staart, en de bak schakelt een of twee versnellingen terug, het toerental zit in no-time in de bovenste regionen, en die kleinere motoren laten dat dan ook luid en duidelijk horen.
Een hybride is niet bedoeld als scheurijzer, bij een vloeiende (geen suffe!) rijstijl is de Yaris ons een zeer stille auto gebleken.

We hebben geen enkel moment dan ook maar de veelgenoemde 'zagende, zeurende of dreunende' motorgeluiden gehoord. Integendeel, de geluiden blijven zeer beschaafd, en windgeruis is zelfs nauwelijks waarneembaar. Op binnenwegen en in de stad is de motor vaak maar nauwelijks hoorbaar. Hooguit merk je dat rond 80 km/uur de motor vrijwel stationair draait.

Overigens, de respons op het gaspedaal is geweldig. Onze vorige automaten hadden altijd enige vertraging als je 'op het gas ging', daarvan heeft de Yaris absoluut geen last.

Remmen
In een test werd verteld over de onder omstandigheden abrupt inkomende remmen.
Ik naderde een verkeerslicht dat net voor de 'beslisafstand' op oranje ging. Ik trapte dus op de rem, en merkte daarna dat ik nog iets harder moest remmen. Op dat moment greep de remassistent in, en werd voor mijn gevoel een anker de grond in getrapt. Ik stond ruim op tijd stil, maar mijn vrouw en ik waren toch een beetje beduusd door dit remgeweld.
Enig nadenken en zoekwerk gaf het besef, dat deze karakteristiek typisch is voor Toyota's hybrides. Het 'gewone' remmen is regeneratief, d.w.z. de auto remt puur af op de elektromotoren, en dat is in heel veel gevallen voldoende, helemaal tot stilstand.
Maar als je het pedaal nog verder intrapt, dan komen de schijfremmen in actie. Geef je die iets meer druk dan een beetje, dan komt de remassistent meteen in werking. En zo'n anker heb ik in mijn automobiele loopbaan (52 jaar, > 900.000 km) echt nog niet meegemaakt....
Na deze kennismaking weet ik wat er kan gebeuren, ben ik erop voorbereid, en ben ik blij zo'n noodremsysteem achter de hand te hebben!
Het gaspedaal en de rem moeten met enig gevoel 'gehanteerd' worden.

Het verbruik
We reden in het begin in eco-modus, maar die hebben we uitgezet, want we vonden de auto dan toch wat sloom aanvoelen. Daarnaast hebben wij altijd de automatische climate control aan. Heerlijk! Het kost wat verbruik, maar comfort wil ook wat.
Ook rijden we (bijna) altijd met groot licht op, want de dagrijverlichting werkt wel voor, maar niet achter.
In het afgelopen halfjaar hebben we iets meer dan 10.000 km gereden met onze Yaris Hybrid. Inmiddels hebben we een gemiddeld verbruik van 1:20. We rijden 40% van onze kilometers op buitenwegen (80 en 100 km/uur, 40% op snelwegen en de rest in de stad.

Overige zaken
Over geluid gesproken, het geluid van de radio is van prima kwaliteit. Echt geen hifi, maar, mits de toonregeling goed is ingesteld, uitstekend luisterbaar – ook en zelfs voor klassieke muziek.

De climate control werkt geweldig fijn. Vlot op temperatuur en mooi constant. Uiteraard merk je tijdens snelle weersveranderingen wel eens de invloed op het interieur, maar 1 graadje bijstellen is dan steeds voldoende.

Echt geweldig is de achteruitrijcamera, die automatisch ingeschakeld wordt. Zowel overdag als 's nachts geeft hij een helder en duidelijk beeld.

Iets minder vind ik de verlichting, al is die op zich voldoende. Toch had ik graag nog iets meer licht gezien bij zowel dim- als grootlicht. Ik overweeg LED-lampen te (laten) monteren.

Hoewel de Yaris geen extreem lange of lage voorbouw heeft, schuurt de kunststof spoilerlip toch over de grond bij het inrijden van de parkeergarage onder ons gebouw. Maar aangezien de Citroën C3 en de Alfa Romeo MiTo van medebewoners hetzelfde euveltje laten horen, is het niet iets exceptioneels.

Tenslotte nog dit
Sommige vrienden van ons vroegen ons, of we niet liever een diesel of een driecilinder hadden gehad. Deze suggesties lees ik ook in diverse testverslagen.
Het antwoord is nee.
Ten eerste, voor ons geen diesel. Het verbruik mag dan vaak nog lager liggen, maar de combinatie van meer dan dubbele wegenbelasting en hogere onderhoudskosten maken voor ons, met ca. 16.000 km per jaar, een te groot bedrag uit.
Ten tweede, voor ons geen driecilinder met turbo. Er zijn maar weinig merken die een gecultiveerde driecilinder maken, en juist op de snelweg weten deze motoren ook wel raad met benzine. Bovendien verwacht ik hogere onderhoudskosten bij deze motoren.
Tenslotte, wij rijden al meer dan 13 jaar automaat – en ervaren dat als heerlijk ontstressend, met name in druk (stads)verkeer, in files en op routes met veel rotondes.
Als je dan ziet dat met name in de kleine middenklasse / compacte klasse goede automaten dun gezaaid zijn, en deze vrijwel altijd meer gewicht in de schaal leggen, en dus ook een hogere MRB tot gevolg hebben, is onze keus voor de Yaris Hybrid duidelijk

Als ik dan lees in een occasiongids van AutoWeek dat men de 1.3 liever heeft dan de Hybrid, dan bezorgt dit mij vraagtekens. Feit is, dat de Hybrid in aanschaf duurder is dan de 1.3. Feit is ook, dat de Hybrid zwaarder is, en dat je er een hogere MRB voor moet betalen.
Maar... de Hybrid is een automaat, als je die vergelijkt met de 1.3 automaat, dan worden de verschillen in verbruik groter, en in MRB kleiner.
Tel daarbij de te verwachten lagere onderhoudskosten (remmen, startmotor, enz.) en het hogere comfort, dan is voor ons de keus heel duidelijk: Als gepensioneerden moeten wij immers wel goed op de kleintjes letten.
Wij zijn heel blij met onze Yaris!
Yaris HSD Aspiration 2012

bonbon
Lid/donateur
Lid/donateur

do 21 sep, 2017 11:16

Leuk om te lezen dat jullie ook zo tevreden waren met je vorige auto
Daihatsu sirion2 .is trouwens ook Toyota :D
(de VW up lijkt als twee druppels water op de Daihatsu sirion 2 )
Je heb naar mijn menig een hele goed afgewogen keuze gemaakt voor velen jaren rij plezier.
gr.Theo
Voorlopers hebben het zwaar,maar wel het mooiste uitzicht.

Dutch Viking
Lid
Lid

do 21 sep, 2017 12:04

@Theo: Dank je wel voor je reactie.

ajm
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 3 dynamic

do 21 sep, 2017 15:50

Bedankt voor je uitgebreide review.
Je schrijft "Na het correct afstellen van de bandenspanning (met een precisiemeter)"
Mag ik vragen wat voor een precisiemeter je gebruikt hebt?
Ruim 100.000 km met een Prius 3 Aspiration 2009 nu een Prius 3 Dynamic 2010 >120.000 km

Dutch Viking
Lid
Lid

do 21 sep, 2017 20:14

Helaas weet ik het merk niet, maar het is een metalen analoge meter met een heel fijne wijzer. Ook zit er een ontluchtingsknop op. Hij was niet goedkoop, ca. € 16,= bij een autoshop.
Volg de volgende link (dit is hem): https://www.tuning-gids.nl/4-typen-auto ... meters.htm
Hij zit in een plastic doosje.
Ik gebruik hem al vele jaren, en na ca. 60.000 km, als ik ze vervang, hebben mijn banden nog altijd een gelijke profieldiepte over de gehele breedte, dus is de meter m.i. correct.

ajm
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 3 dynamic

do 21 sep, 2017 21:01

Die lijkt op die van mij, en dat is een Carpoint van Halfords. Ik ben er ook tevreden mee, behalve de aansluiting op het ventiel. Jammer dat die niet flexibel is.
Ruim 100.000 km met een Prius 3 Aspiration 2009 nu een Prius 3 Dynamic 2010 >120.000 km

FonZ
Lid
Lid
Auto: Rav4 Hybride

do 21 sep, 2017 22:29

Mooie uitgebreide review. :)
RAV4 Style Hybride 2017
Peugeot 207 CC 1.6 hdi 2011

Dutch Viking
Lid
Lid

za 09 jun, 2018 21:42

Een kleine aanvulling op mijn review - vandaag teruggekomen van een veertiendaagse vakantie in de Harz. 1826 km in totaal gereden, 84,9 l. benzine getankt - gem. verbruik 1:21,5!
Heen en terug via de Autobahn (120 km/uur), in de Harz gewoon meegereden met het overige verkeer. Genoten van de zalige besturing (in weerwil tot wat vele testsites ons willen doen geloven) en de fantastische bergrem - bijna elke dag waren er wel hellingen van 10, 15 tot zelfs 18% - en de Yaris gaf geen krimp, noch naar boven, noch naar beneden. Geweldig!

evdlhsd
Actief Lid
Actief Lid

zo 17 jun, 2018 21:34

Hi Dutch Viking,

Leuk verslag waarin ik veel herken. Ik heb een aantal jaren geleden een hybride Yaris als leenauto meegekregen en bij mijn laatste beurt een gewone Yaris. Prima rijdende auto's die degelijker aanvoelen dan generaties daarvoor. Ook op de snelweg heb ik niet het idee dat ik in een stadsautotje zit.
Als ik dan reviews in bijvoorbeeld Autoweek lees, dan moet een VW Up wel een wonderauto zijn, want die schijnt toch echt veel meer een volwaardige auto te zijn.
Veel plezier met de Yaris,

Ed
Prius HSD II Comfort 16 nov 2007 - 23 sep 2011Ocean Blue
Prius HSD III Dynamic 23 sep 2011 Barcelona Red
Prius HSD IV Executive 8 juni 2016 Emotional Red

Dutch Viking
Lid
Lid

wo 20 jun, 2018 8:47

@ Ed: Dank je!