AutoWeek 23-2011

Hier vindt u gebruikers ervaringen in de vorm van een Blog en/of een Review m.b.t. de Toyota Hybride modellen. Ieder lid kan hier zijn ervaringen publiceren.
Bartware
Lid
Lid

do 09 jun, 2011 23:22

In de AutoWeek 23-2011 staat een Dubbeltest Nissan Leaf – Toyota Prius. Wie heeft deze?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat daar in staat. :?:

Japanese Power
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Skoda Kodiaq + Yaris TS

do 09 jun, 2011 23:35

Geen idee, zou zeggen: koop er een, zo duur zijn ze niet, maar: be prepared, Autoweek is niet objectief, zeker niet wat betreft Toyota. :!:
Afbeelding

Skoda Kodiaq Business Ambition
Toyota Yaris TSport

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President

vr 10 jun, 2011 16:27

Johan Broer schreef:.... Autoweek is niet objectief, zeker niet wat betreft Toyota. :!:
En al helemaal niet wat betreft Prius. :evil:
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Olaf
Actief Lid
Actief Lid

vr 10 jun, 2011 18:02

Hoort eigenlijk niet thuis onder het kopje reviews maar de volgende tekst had ik al geplaatst onder de kop In het nieuws.
Ben ik het nog een keer kwijt :wink:

"Vandaag lag een Autoweek in het schap waarin de Prius vergeleken wordt met de Leaf. Niet gekocht natuurlijk, maar op zich interessant.

Ik was natuurlijk voorbereid op de nodige negativiteit. Maar dit is echt wel bizar.

In de eindbeoordeling komen beide auto's er vanaf met 1 ster van de 5. Verder is de conclusie dat je het een beetje moet vergelijken als een fiets met een botsautootje.

Veel verder komt het niet. De Leaf is natuurlijk de betere auto. Het enige waar de Prius beter op scoort is zijn actieradius.

Goh. De haat zit toch wel erg diep bij het volkje wat zich autoliefhebber voelt.

Nog even wat info: het testverbruik van de Prius is dit keer 1 op 18,7. Ze zijn blijkbaar vergeten om extra onzuinig rijgedrag toe te passen. Verder natuurlijk weer veel gezeur over de CVT. En de Leaf blijkt bij 120 wel mooi stil: 64 dB tegen 68 dB voor de Prius die natuurlijk in de tussensprint 80-120 een seconde sneller is.

Zag de Leaf overigens laatst in Amsterdam op de trailer staan. Wit. Vond hem er helemaal niet slecht uitzien."

Juggie (Dual Power)
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: PIP

vr 10 jun, 2011 21:12

Frank2b schreef:
Johan Broer schreef:.... Autoweek is niet objectief, zeker niet wat betreft Toyota. :!:
En al helemaal niet wat betreft Prius. :evil:
Precies en daarom heb ik mijn abb opgezegd (al weer een tijdje geleden) na ongeveer 15 jaar
Afbeelding Prius Plug In 2013
Afbeelding Prius EE 2011
Afbeelding Prius TE 2008
Afbeelding Prius SE 2005

panda

ma 13 jun, 2011 21:31

maar kun je je abb wel opzeggen maar helpt je niet???
en smaken verschillen.
Wat de 1 goed vind vind de ander minder.
Zelfs on de prius rijders???
De ene rijder vind hem een dweil met zijwind.
De ander zegt larie koek.
Wie heeft hier nou gelijk ????en ik bedoel de pr II
Heb ook belangstelling maar als het echt een dweil is ???

Franc

ma 13 jun, 2011 21:53

...als het echt een dweil is...
Ach, als je net uit een heel strak sturende auto komt, dan valt het op dat de P II wat meer overhelt in de bochten. Hij rijdt daarentegen wel erg comfortabel. Ik maak veel kilometers (50.000 p/j) dus comfort is voor mij belangrijk. Hij stuurt verder heel voorspelbaar en betrouwbaar.
De P II is inderdaad gevoelig voor zijwind, maar ik heb het nooit als gevaarlijk ervaren. Vind het enigszins vergelijkbaar met de Renault Grand Scenic, die ik hiervoor had. Die is door zijn hoogte ook wat gevoeliger voor wind.
-Franc

aww

ma 13 jun, 2011 23:04

wij hadden een suzuki wagon R+ die is ook hoog,en best last van zijwind,maar de prius II slaat werkelijk alles,is gewoon levensgevaarlijk bij harde zijwind.

Olaf
Actief Lid
Actief Lid

di 14 jun, 2011 9:32

Voor besturing is volgens mij ook een aparte topic.

PII is (naar mijn ervaring) inderdaad TE zijwindgevoelig ("levensgevaarlijk" vind ik nou ook weer een beetje TE).

De PIII is daarentegen mooi stabiel. Nu rij ik er eigenlijk nooit 150+ mee. Maar ik denk dat je dat met de PIII bij windkracht 7 ook liever niet doet. Dan zullen er vast wel betere zijn op dit vlak.

Overigens blijkt de BMW 520 laatste generatie ook TE zijwindgevoelig. Die heeft net zo'n goede stabiliteit als de Prius II. Best wel lachen :lol:

jvdl
Lid
Lid
Auto: toyota prius 2 uit 2008

do 21 jul, 2011 16:47

aww schreef:wij hadden een suzuki wagon R+ die is ook hoog,en best last van zijwind,maar de prius II slaat werkelijk alles,is gewoon levensgevaarlijk bij harde zijwind.
nou ik had een hyundai atos,die slingerde pas bij harde wind en te gemoed komend vrachtverkeer.
de prius 2 uit 2008 die ik nu heb ligt daarmee vergleken rotsvast op de weg :D

evdlhsd
Actief Lid
Actief Lid

za 23 jul, 2011 23:10

Olaf schreef:Ik was natuurlijk voorbereid op de nodige negativiteit. Maar dit is echt wel bizar.

In de eindbeoordeling komen beide auto's er vanaf met 1 ster van de 5. Verder is de conclusie dat je het een beetje moet vergelijken als een fiets met een botsautootje."
We zijn inmiddels een paar weekjes (en dus Autoweeks) verder en het volgende viel me in die weken op:
Ik ben nooit :!: meer een auto tegen gekomen die van Autoweek 1 ster kreeg. Hierbij maakte het niet of het een kleine goedkopen auto gaat, of een middenklasser. Ik dacht zelfs dat ik geen waardering van 2 sterren ben tegen gekomen.

Kennelijk krijgen ze bij Autoweek vlekken in hun nek als ze het woord Toyota zien of horen. Dat bleek ook weer uit de recente blog van Nic de Boer van Autoweek:
http://www.autoweek.nl/weblog/2449/wat-klopt-hier-niet

De zielepoot krijgt er in de reactie overigens wel massaal van langs n.a.v. zijn "subtiele" anti-reclame.
Volgens het RDW blijkt het kenteken gewoon bij de getoonde wagen te horen en blijkt het ook nog steeds verzekerd te zijn, hetgeen toch naar mijn idee betekent dat het geen museum exemplaar zou zijn.

Ed
Prius HSD II Comfort 16 nov 2007 - 23 sep 2011Ocean Blue
Prius HSD III Dynamic 23 sep 2011 Barcelona Red
Prius HSD IV Executive 8 juni 2016 Emotional Red

Olaf
Actief Lid
Actief Lid

za 30 jul, 2011 20:15

Rode vlekken, inderdaad.

Ze grijpen echt iedere mogelijkheid aan om iets negatiefs over toyota hybrides neer te pennen.

Net weer de test van de CT vgl met een Lancia (overigens ook best een leuke aparte auto). Dat die laatste wint had je natuurlijk weken van te voren kunnen voorspellen.
"Sinds de intro van de Ampera zijn de meeste hybrides verouderd". Nou, dan is de gemiddelde Audi dus rijp voor het museum.(Overigens snap je natuurlijk wel dat de "niet-verouderde "hybrides niet de japanners zijn maar de BMW's en Porsches). Lichtpuntje; er wordt natuurlijk weer veel gezeurd over de "herrie" van de CVT maar in de conclusie kunnen ze uitbrengen dat "als je er mee leert omgaan" het een heel stille auto is. Zo, wat een overwinning op hunniezelf. Capeau, chapeau, chapeau.

Net zelf weer eens kunnen merken hoe snel zo'n Prius op enkelbaanswegen kan passeren. Echt nog nooit een auto gehad die dat zo snel en moeiteloos doet. OK, ik ben een armoezaaier en heb het geld niet voor een (zijwindgevoelige) 535 d automaat.

Juggie (Dual Power)
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: PIP

za 30 jul, 2011 20:52

Wat is nu toegevoegde waarde van een autoblad? Wat heb je aan de mening van een ander/autojournalist, alleen de nieuwswaarde lijkt mij waardevol maar goed dat is dan mijn mening :)

Het zelfde geldt voor autoprogramma's (een lange reclamespot betaalt door de sales afdeling van het merk) Ik zie liever autoentertainment zoals Top Gear wat een geweldig uniek programma (ook al moeten ze niks van hybride electrisch hebben. Is gewoon lachen.
Afbeelding Prius Plug In 2013
Afbeelding Prius EE 2011
Afbeelding Prius TE 2008
Afbeelding Prius SE 2005

Morgoth
Actief Lid
Actief Lid

di 02 aug, 2011 13:35

Ach, ik lees AutoWeek al jaren. Je moet het niet zien als een objectief autoblad maar meer als een stukje amusement. Net als de Telegraaf, die lees je ook niet voor het objectieve nieuws zoals Frits Westert geen objectief politiek nieuws brengt. Maar is dat erg? Welnee. Neem alles gewoon met een korrel zout.
Bij autoweek is een auto pas goed als je met 120 km/h de bocht ermee door kunt. En hij moet natuurlijk duits zijn. De prachtigste Alfa kan nooit winnen van een saaie Audi. Lekker belangrijk. Wij als Prius piloten moeten gewoon wat minder snel op onze pik getrapt zijn.
Maar in één ding moet ik AutoWeek gelijk geven. Als je een beetje vlot wilt rijden op de snelweg wordt je gek van het geloei van de motor. Ik heb mijn PIII nu dik een jaar en stoor mij er nog steeds aan. Ik kan er maar niet aan wennen. In steden en op 80km wegen gaat het prima maar op de snelweg is het verschrikkelijk. En helaas rijd ik voornamelijk snelwegen. Gelukkig heb ik een mooie JBL installatie waardoor je de motor mooi kunt overstemmen.
140.000km met een P3, inmiddels al weer de tweede Opel Ampera

PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: 2012 Plug-In Executive

di 02 aug, 2011 13:59

Okay, je zal deze reactie wel voelen aankomen, maar ik wil het nog wel een keer proberen: geef dan gewoon wat minder gas als je de motor niet aan het loeien wil hebben.

Als je een willekeurige motor van 136pk bij 6000 toeren in een versnelling hebt staan waarbij die 3000 toeren draait, dan zal die motor nooit meer dan amper 70 pk leveren als je dan - zonder terug te schakelen - plankgas geeft. Als je dat snel genoeg vindt gaan, moet je ook van je Prius niet meer dan die 70 pk vragen en dat doe je dat toch echt door het gaspedaal minder diep in te trappen.

Iedere andere auto gaat ook loeien als je vol vermogen vraagt, alleen moet je dan 2 handelingen verrichten: terugschakelen en gas vol intrappen. Bij een CVT vervalt die eerste handeling en moet je je rechtervoet een beetje oefenen om een punt te vinden waarbij je wel vlot optrekt maar toch niet zoveel toeren gaat maken. Als je dat punt gevonden hebt, onthou dat dan voor de volgende keer in plaats van te vloeren, te wachten op een hoorbare reactie en dan pas het gas weer wat te lossen. Wat het wat moeilijk maakt is dat de eerste aanzet electrisch gebeurt terwijl het motortoerental daar wat achteraan ijlt. Dat geeft het gevoel dat de auto traag op het gas reageert en daarna dat er een koppeling gaat slippen. Van een journalist of iemand die een snel proefritje maakt, kan ik me voorstellen dat ie dat niet direct door heeft. Van iemand die al zoveel kilometers met een auto rijdt en ook de achtergronden goed kent, snap ik dat wat minder.

Ik trek serieus vlotter op dan het verkeer om me heen met toerentallen tussen de 2500 en 3500. Alleen als ik iemand los wil rijden of ergens op de linkerstrook in wil voegen vanachter een vrachtwagen, laat ik de boel loeien. Bij een andere auto had ik dan ook teruggeschakeld om het volle vermogen te kunnen benutten. Mijn Prius heeft dan nog het voordeel dat ie tijdens het optrekken continue 100% kan geven, waar een andere auto telkens na het schakelen terugvalt in toeren waardoor je meer waarschijnlijk tussen de 60% en 90% van het maximale vermogen benut.

Nee, ik ben niet op mijn pak getript, maar wat jij als nadeel noemt vind ik juist een voordeel. Waarom ik dat vind, leg ik graag uit. Bij deze. ;-)
Afbeelding Plug-In Prius Executive 2012
Afbeelding Nazca Fuego 2008

Gesloten

Terug naar “Reviews en Blogs”

• Informatie