Eerste 6000 km met P3 Executive

Hier vindt u gebruikers ervaringen in de vorm van een Blog en/of een Review m.b.t. de Toyota Hybride modellen. Ieder lid kan hier zijn ervaringen publiceren.
Gesloten
JanL

zo 25 dec, 2011 14:19

Allereerst een compliment voor deze fantastische website. Ik heb er veel kennis uit opgedaan.

De eerste PRIUS stond al op mijn verlanglijst vanwege laag benzine verbruik, schoon rijden in de stad en de prachtige hybride techniek en duurzaamheid. Maar ja, geen trekhaak en ik heb derhalve nog even 10 jaar moeten wachten.

Een 1/2 jaar geleden heb ik een PRIUS executive uit 2009 aangeschaft met minder dan 5000 km op de teller. Ik wilde eerst een nieuwe Comfort met Navi kopen, maar de verhalen over de adaptive cruise control (heel belangrijk voor mijn rusteloze benen) hebben bij mij de doorslag gegeven. Nieuw veel te duur, dus deze voor bijna 40% onder de nieuw waarde.

Ik heb er 6000 km me gereden. Stad 1/3, snelweg 2/3 (100km/u) met de meeste rit afstanden tussen de 10 en 30 km.
Verder ben ik een normale weggebruiker; met de stroom mee, waar mogelijk de maximum snelheid, weinig passeren en uitrollen als ander verkeer daar geen "last" van heeft.

Ik ben geen echte autoliefhebber, maar de abbys grey PRIUS vind ik, relatief gezien, heel mooi. Alleen de achterkant
vind ik wat "keutelig" (nodigt uit tot nutteloos passeren door medeweggebruikers denk ik maar, die dan ook nog meestal snelheid verminderen als ik achter ze rijd). De auto is opgetuigd met vrijwel alle opties, inclusief reserve band maar geen open dak. De strippen staan mooi en geven extra bescherming. Het interieur vind ik ook mooi en er is ook goed over nagedacht.
Een trekhaak(euroclick G2) en 4 spatlappen heb laten monteren.

Hiervoor had ik nieuwe franse auto's (altijd problemen), tweede hands volvo's (740, 940) (echt goedkoop rijden!) en
een zeer betrouwbare Hyundai Atos. Niet echt een verwende autorijder.

Ervaringen:
1.Het snelwegrijden vind ik fantastisch. De automaat, wegligging, bochtenwerk en vooral de adaptive cruise control.
De ACC gaat met stappen van 5km, dus fijntunen op maximum snelheden gaat moeilijk (moet je zelf de maximum snelheid
rijden en dan de ACC instellen). Beneden de 42 km/u slaat de ACC na een geluidsignaal af, dus wel opletten bij stoplichten
en files. De Acc zou ik wel eens willen zien werken tot 0 km/u. De motor loeit wel als je meteen de gewenste snelheid instelt,
zou geleidelijker moeten gaan en zelf extra gas geven als het sneller moet.
De teller geeft bij 100km/u ongeveer een afwijking van 7 km (gemeten met een TomTom). Bij 50km/u ongeveer 5km.
In de praktijk zet ik de ACC zo veel mogelijk op het tomtom maximum (105/110 etc.) en rijd dan zeer relaxed.
De pre-crash optie heeft een keer prima gewerkt toen zo'n MKB busje mij sneed.
Vermelde functies zouden m.i.verplicht moeten worden. Ik heb ergens gelezen dat ze die in Amerika willen verplichten.

2.In de stad (straatstenen) maken de Toyo 17 inch banden veel lawaai. Opvallend meer dan bij mijn vorige auto's.
Ook drempels moet je heel voorzichtig nemen.

3.Gemiddeld gebruik zomermaanden 1:19,8. (oP de display 100/4,9 = 20,4). Vind ik acceptabel, gezien mijn 10-30 km snelweg/stad ritjes. Bij aankoop (met waarschijnlijk de 0W20 olie) was het gemiddelde 4,4 l/100km

4.Sinds half oktober 15 inch winterbanden (Dunlop SP winter response outside). Deze rijden in de stad veel prettiger;
geluid aanzienlijk minder, hobbels en drempels voel je veel minder. Op de snelweg vind ik de 17 inch strakker rijden en
beter in het bochtenwerk. Het verbruik is nu 17,8 (display 100/5,4 = 18,5). Verschil vind ik wel wat groot. Mogelijk
door het kouder weer, winterbanden (en spatlappen?). Met de kou vind ik motor de eerste paar kilometers wat trillen.

5.Motorolie 10W40 wordt door tenminste drie mij bekende toyota dealers standaard gebruikt (n.b. voor all toyota's!?).
Ik heb gewezen op de door de fabriek voorgeschreven 0W20 olie en heb via een e-mailtje "opheldering gevraagd". Alleen van Louwman als "antwoord" dat 10W40 olie voor nederland een goede olie is. Geen argumenten. Voor de 0W20 moet ik vragen en meer betalen!!). Ik weet wel weer even genoeg. In de UK hebben Toyota importeurs een wat beter antwoord verzonnen, maar ook daar "zelf om vragen". Uit het Toyota instructieboekje en mijn rijgedrag (kleine afstanden, stad niet vaak boven de 100) concludeer ik voorlopig dat de 0W20 bij uitstek geschikt is voor mijn PRIUS. Zou mogelijk ook dat trillen verminderen.

6.Navigatie bediening niet erg intuïtief maar verder prima, vooral met de afslag pijlen op de HUD. Muziek prima met het automatisch opslaan op de hard disk en met 250 MP3 nummers per CD heb ik eigenlijk wel genoeg mogelijkheden. Ik heb ook de de USB/AUX geprobeerd met een USB 2.0 stick met mp3 nummers. Wordt door het systeem niet op gereageerd, moet ik nog verder uitzoeken.

7.We gebruiken ook de stoelverwarming. Dat is wel lekker met dat koude leer. Stoelen met bekleding had ik prima gevonden.
Stoelen zitten heel goed, met rugleuning aanpassing bestuurdersstoel. Goede zitruimte achter.

8.Achteruitrijden met de camera is wel wennen met al dat gepiep. Er zitten ook zij sensoren in, dus een lantaarnpaal geeft
een enorm gepiep. Kan allemaal wel wat minder dat geluid. Zit volgens mij geen optie in om te zachter te zetten.
Af en toe gebruik ik de voorsensoren. Is nuttig bij parkeren met een muurtje voor je neus.

9.Het zicht rondom is niet echt geweldig maar wel voldoende. De dode hoeken links en rechts achter vind ik nog steeds
een (algemeen) probleem, Ik draai nog steeds mijn hoofd om alles te zien. Is daar niet iets voor (camera en/of sensoren etc..).

Enkele minpuntjes / opmerkingen:
1.Kraken interieur. Gauw muziek opzetten. De luchtinlaatafsluiting zou m.i. na enige tijd (10 minuten) automatisch weer ongedaan moeten worden gemaakt.
2.Jammer dat de ACC geen optie is vanaf de Comfort. Dan zou ik een nieuwe Comfort hebben aangeschaft met ACC en Navi.
3.Ik hoop dat er in de nabije toekomst een aantrekkelijke en verzekerbare plug-in kit op de markt komt (voor 50km).
4.Discussies over wenselijke motorolie vind ik maar vreemd. Bij onderhoud moet standaard de voorgeschreven 0W20 worden gebruikt. Punt uit. Van Toyota Japan zou ik wel uitgewerkte argumenten, bewijzen en kosten/baten analyses willen zien
waarom de 0W20 moet worden gebruikt zodat Toyota nederland tot de orde kan worden geroepen.

Conclusie:

Ik vind de PRIUS III Executive een geweldig rijdende, zuinige en mooie auto.
De adaptive Cruise Control vind ik de belangrijkste extra.

Olaf
Actief Lid
Actief Lid

zo 25 dec, 2011 22:08

Goeie review.

Misschien een idee om hem op Autoweek te zetten? Altijd goed wanneer we daar bijdragen aan de objectieve rapportage over kwaliteiten en kwalen van onze Prius als tegenwicht tegen alle onzin die daar de rondte gaat.

bonbon
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 25 dec, 2011 23:36

Ik sluit me aan bij de vorige schrijver :)
gr.Theo
Voorlopers hebben het zwaar,maar wel het mooiste uitzicht.

Gesloten

Terug naar “Reviews en Blogs”

• Informatie