Twee jaar en 50.000 km. in de PIII

Hier vindt u gebruikers ervaringen in de vorm van een Blog en/of een Review m.b.t. de Toyota Hybride modellen. Ieder lid kan hier zijn ervaringen publiceren.
Gesloten
Arjan de Weger

wo 31 okt, 2012 1:39

Na twee jaar en na 50.000 km lijkt het mij een geschikt moment om eens een review te schrijven over de PIII en zeker over mijn aangepaste PIII.

Mijn PIII is een executive nov. 2010 met solar roof.
Verdere aanpassingen zijn motorverwarming, interieur verwarming, Stone shield pantser en Plugin pakket van 5.7 KW.

Laat ik met de negatieve punten beginnen.
Ik mis de stevige bumpers van mijn vorige Volvo's.
Iets wat door mij totaal niet gebruikt wordt is het automatisch parkeren daar zou ik veel liever parkeer sensoren voor gehad willen hebben.
Totaal drie keer schade gehad door palen. :evil: :evil: :evil:
Voor de rest kan ik mij eigenlijk niets bedenken.

Nu de positieve punten.
Ten eerste het verbruik dat is een beetje een hobby van mij.
Het eerste half jaar in een normale PIII gereden en het verbruik toendertijd was een 4.6 op zich als je een Volvo gewend was een prima verbruik.
daarna kreeg ik een Engener 4KW en liep het verbruik terug naar een 3.6 wel dat was al heel mooi echter de Engener was voor mijn gebruik te licht en was ook regelmatig kapot.
Nu heb ik ruim een half jaar een 5.7 KW van Nico en heb ik afgelopen zomer gemiddeld een 3.0 gereden met als uitschieter een 2.6 over een 1500 km.
Het zal dadelijk op de winterbanden wel weer wat oplopen maar ik ben over dit resultaat heel erg tevreden.

Veiligheid:
De belangrijkste reden om te kiezen voor de executive was de Auto Cruise Control met de Pre Crash safety.
Geweldig de ACC functioneert geweldig dat is zo relaxt rijden en die Crash control heb ik nog nooit nodig gehad, gelukkig maar, soms als de auto vind dat ik te laat rem grijpt hij in en dan weet ik weer dat het werkt. Een heerlijk gevoel.
Remmen, verlichting, prima.
Wegligging, harde zijwind weinig van te merken. De eerste slip moet ik nog meemaken de auto gaat altijd gecontroleerd de bochten door.
Wat ik wel een enorme aanwinst vind in de winter die echter niet standaard op de PIII zit is de stand kachel die ik gelijk met de motorverwarming heb laten inbouwen. Nooit meer bevroren en of beslagen ramen gedurende de koude maanden en ook geen koude motor dus lager verbruik en minder slijtage.
Tja het zicht naar achteren zou wat beter kunnen maar dat went. De achteruit rij camera soms met een bepaalde zonnestand zie je helemaal niets, de lens moet vaak schoongemaakt worden en soms wordt je in de maling genomen door het twee dimensionele beeldscherm.
(Ik reed achteruit kijkend op het scherm maar daar stond een wel heel forse paal precies in het formaat en de kleur van een tegel dus dat was op het scherm niet te zien, maar wel te horen toen ik er tegen aan zat)
Ook een stukje veiligheid is de stroomlijn van de PIII met als gevolg practisch geen insecten vervuiling op de ruiten, dat moet ik even uitleggen.
De laatste 20 jaar heb ik alleen Volvo gereden en moest ik heel vaak de ruiten schoonmaken omdat er een hele laag muggen opzat. Ik woonde toendertijd in Zeewolde en op de dijk tussen Zeewolde en Harderwijk reed je tussen wolken van zuiderzee muggen het was soms zo erg dat de auto er van begon de stinken.
Met de PIII heb ik daar totaal geen last meer van. Ja op de nmr. plaat en de voorkant van de zijspiegels, de koplamppartij en de voorruit blijven praktisch insecten vrij soms een dikke hommel die te veel massa heeft om door de windstroom meegenomen te worden als uitzondering. Maar b.v. vlinders die vroeger geheid geplet werden door de voorruit zie je in de prius recht op je af komen, het verdwijnt en als je dan in de spiegel kijkt vliegen ze prachtig door.

Comfort.
Dat is vaak heel persoonlijk. aan mijn wensen voldoet hij prima. De stoelen zijn goed en confortabel stoel verwarming is goed trouwens dat is dan ook weer zo'n Prius ding als je remt dan wordt de energie omgezet naar electriciteit die de accu weer oplaad etc. etc. maar er is altijd wat energie die teveel is om direct omgezet te kunnen worden die gaat dus naar de stoelverwarming bij het afremmen voor een bocht of wat dan ook voel je dus een weldadige warmte golf in de rug, heerlijk, en wel zo doordacht.
Dit is even tot nu morgen verder.

ToyBoy
Actief Lid
Actief Lid

wo 31 okt, 2012 9:51

Leuke review tot nu toe!

Quote: "(Ik reed achteruit kijkend op het scherm maar daar stond een wel heel forse paal precies in het formaat en de kleur van een tegel dus dat was op het scherm niet te zien, maar wel te horen toen ik er tegen aan zat)"

Ik heb me aangewend om altijd eerst de omgeving rond de auto te inventariseren. Op vandaag is de overzichtelijkheid van geen enkele auto in orde, ondanks mijn parkeersensoren!
2011 - 2015 Auris I HSD Aspiration 2011, Silver
2015 - ? ? ? Lexus CT200h Luxury Line 2011, Dark Granite Metallic

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

wo 31 okt, 2012 13:01

Parkeersensoren zien toch iets meer,nml ook zijkant achter. de camera ziet dat niet!
In Sneek op grachtje zat mijn echtgenote bijna tegen paal aan. Die zag je niet goed met camera.

Dat inparkeren wel geprobeerd op mijn oprit, maar auto staat te schuin en dan kom je niet goed uit. Je bent ook lang bezig met instellen, dan sta ik allang
In Amsterdam deden wij vroeger niet anders en dan leer je het heel snel te doen.
PIP aug 2012 executive arctic blue

white
Lid/donateur
Lid/donateur

wo 31 okt, 2012 14:32

Hartstikke leuke review. Ik herken echt een paar dingen hierin.

Persoonlijk vind ik het zelfparkeren van de prius een sport. Hoeft toch niet allemaal snel dus doet witje het voor mij. Heerlijk maar inderdaad toch de camera en de sensoren in de gaten houden.
Toyota Prius 2012 plug-in
Kleur grijs
----------------------------------------
En voor de zonnige dagen
Opel Astra G cabrio 2.0 Turbo

hart4prius

wo 31 okt, 2012 15:28

Mooi review !!

Daarom heb ik voor en achter parkeersensoren laten plaatsten, naast mijn achteruitrijcamera !

Veel rijplezier verder....

Arjan de Weger

do 01 nov, 2012 1:08

Dus hier het vervolg.

Leuk dat jullie mijn ervaring delen.
Ik ga verder over het comfort.
Hoe geluidloos kan een auto rijden?
Ik weet dat RR hier eindeloos mee bezig geweest is en het zou wel eens heel leuk zijn om een decibel meting te doen in een Rolls en een Prius gewoon om eens te meten welke auto het minste geluid maakt bij een constante snelheid.(Niet tijdens fel optrekken ik heb een hekel aan stofzuigen)
Ik zou mijn geld op de Prius zetten zeker op de Plug in versie.
En ik denk dat daar ook nog wat te winnen is met nog geluids armere banden er liggen nu Bridgestone B 250 onder daar werd hij mee afgeleverd maar die zijn nu aan vervanging toe.
WHet werd gisteren een beetje laat en na twee jaar heb ik echt wel wat te melden.aar ik nu over zit te denken is de Continental Eco contact 5 een band met 20% lagere rolweerstand en een laag geluidsniveau.
Dat komt het brandstofgebruik weer ten goede. Ik heb nog de tijd tot het voorjaar als de winterwielen er weer af gaan.
Comfort en veiligheid dat ligt eigenlijk in elkaars verlengde denk aan de ACC veiligheid en O zo comfortabel ik kan nog net geen boek gaan lezen maar wel lekker om mij heen kijken omdat ik niet constant op mijn voorganger hoef te letten dat doet de Prius zelf wel.
Ik ben nog wel steeds boos op Toyota dat de "line asist" niet in Europa te krijgen is in de Prius, dan was het nog relaxter geweest.
Maar om nog maar eens een puntje te noemen de HUD ideaal vooral in de stad met de route aanwijzing eigenlijk zou de dame van de route begeleiding dan haar mond moeten houden dan zouden passagiers echt in volle verbazing zijn hoe ik in elke vreemde stad overal de weg wist.
Zonder de ogen van de weg te halen. Ideaal.
Overigens dat navigatie systeem ik heb gelukkig een vrouw die er mee overweg kan, maar dat is dus niet mijn ding ik heb een hekel aan gebruiksaanwijzingen een Ludlum gaat er bij mij in als zoete koek maar een gebruiksaanwijzing vind ik zoiets als polis voorwaarden van een verzekering oersaai.
De meest basale dingen kan ik nu wel maar al die verschillende schermpjes laat dat maar zitten.
Het dashbord is prima te overzien de toerenteller mis ik in het geheel niet ik heb wel een scan gauge nog aangeschaft die ik voornamelijk gebruik voor het aflezen van de temp. en het daadwerkelijk gebruik a du moment. en het verbruik per rit.
Solarroof. Ik hou van luxe en dus van een open dak nadeel was altijd het geluid. Dat is er nu ook nog wel maar alleen hinderlijk tijdens het telefoneren de microfoon in de PIII zit bij de binnenspiegel en je bent moeilijk verstaanbaar met het dak open voor de rest is het waaigeluid een fractie van de auto's uit mijn verleden. Dan dat Solar gedeelte in het begin dacht ik geinig maar wat heb je eraan maar nu ik het gewend ben is het fantastisch nooit een gloedhete auto als hij in de bloedhete zon staat. Ik heb wat goden toegesproken als ik in korte broek licht tot aanzienlijk verbrand op die gloedhete stoel moest gaan zitten.
Dat is nu volledig verleden tijd de auto is gelijk aan de buiten temp. het zonnepaneel zorgt voor een constante frisse bries in de auto.
Dus kom je op de boulevard van Scheveningen een PIII met solarroof tegen en er liggen een paar teckels in die waarschijnlijk al bewusteloos zijn, sla niet meteen de ramen in, die hondjes liggen gewoon lekker te slapen in een heerlijke bries. Gewoon even tikken op de ruit dan kan je meteen zien hoe hun gebit eruit ziet, want als ze wakker zijn, dan zijn ze waaks. :lol: :lol:
Dit brengt mij meteen op iets wat ik dus ook nooit gebruik de op afstand bedienbare Airco totaal onnodig in combinatie met Solarroof echter ik denk dat als je een Prius hebt zonder Solarroof het een heerlijk ding is.
Ja wat moet ik er verder nog over zeggen, de Keyless entry zo gemakkelijk, geen krassen meer op de deur, geen sloten die bevroren zijn . Kats onmogelijk om de auto op slot te doen als de sleutel er nog in ligt. OK je staat drie minuten radeloos waarom dat kreng niet op slot wil, totdat je er achter komt dat de tas van je vrouw met haar sleutel daarin nog bij haar stoel staat. Maar ik kan mij uit het verleden nog wel andere momenten herinneren, dat wij ergens stonden met een af gesloten auto met uitzicht op onze sleutel en dat was nooit onder een warm zonnetje naast een prachtig terrasje.
Is er dan niets negatief behalve het gemis aan bumpers?
Twee dingen de eerste is: Het geluidsniveau als ik een CD afspeel.
Ik moet als ik een cd afspeel het geluid op 100% zetten wil ik een beetje acceptabel geluid hebben, ik hou van klassieke muziek en dat moet redelijk hard.
Op zich geen probleem maar als mijn vrouw of een ander gezinslid dan in de auto komt moet hij op de radio en dan vergeet ik wel eens het geluids nivo terug te zetten. Dat die ruiten dat houden. OK weer een plus punt voor de prius . Maar ik krijg elke keer weer een rolberoerte.
Het tweede negatieve punt is de mate van comfort heeft ook een negatieve zijde.
Wij zijn nogal fanatieke golfers 4 a 5 keer per week over een baan lopen met de wind door de haren. Een verslavende ervaring. Daarna bij de open haard een wijntje, vaak nog lekker eten met nog een wijntje. (nooit meer dan twee) en dan naar huis langs kilometers lange, rechte polderwegen, het ene oog gaat naar linksonder het andere oog gaat ook ergens heen, echter de paralleliteit tussen de ogen klopt niet meer. SLAAP.
De PIII is door zijn comfort zeker na een lekkere wandeling, een wijntje bij de open haard en een lekker diner. Zeer slaapverwekkend gelukkig zit daar ook weer een knop voor op het Dashbord die meteen een koele wind op mijn kop gooit en zo overleven wij het.

Olaf
Actief Lid
Actief Lid

do 01 nov, 2012 9:21

Mevrouw van de Navigatie uitzetten: gewoon de Powerknop van de audio uitzetten en de navigatie werkt ook zonder geluid.
Priusrijder vanaf 2006 (dus met 25% bijtelling)
Prius 3 Executive 2009
JBL premium sound
Dezent F velgen 17
Goodyear Eagle
Winterverbruiksaanduiding 5,5
Zomer: 5,0
Review: http://www.autoweek.nl/autoreview/38433 ... -executive

chr
Actief Lid
Actief Lid

do 01 nov, 2012 14:36

De stem van de navigatie kun je gewoon permanent uitzetten in de instellingen. Stembegeleiding heet dat geloof ik, bij het geluidsniveau ervan staat ook de optie 'uit'. Deze doet precies wat je zou denken.
Prius III, 2009 Afbeelding

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

do 01 nov, 2012 15:54

Dag Arjan de Weger en anderen,

Een lezenswaardige review die je hebt geschreven. Enkele jaren terug heb ik je bij Nico in Eindhoven getroffen, met de Enginer kit nog in je auto. Onder andere daardoor denk ik iets te weten van je ervaringen daarmee.
Wil je misschien iets schrijven over de Nico kit ? Functioneert deze probleemloos of kent hij ook zijn onhebbelijkheden ? Dien je er bewust mee om te gaan, of hoef je niets te doen of te laten ten opzichte van een P3 van 2010 zonder kit ?

Groet
Willem
Flyer T8 elektrisch ondersteunde fiets.

Gesloten

Terug naar “Reviews en Blogs”

• Informatie