Microsoft sluit overeenkomst met Toyota

Toyota en andere hybrides halen regelmatig het nieuws. Plaats de links, noem de krant, bespreek de TV-uitzending hier.
zoekertje
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius III executivesolar

zo 26 mar, 2017 22:01

Ik lees en hoor regelmatig dat in allerlei software zaken zijn ingebouwd die we niet kennen. Ik vertrouw wat dat betreft niet zoveel. Je weet maar nooit welke data je telefoon verzamelt en bij internet verbinding doorsluist. Wiki leaks laat nogal eens zien wat er zoal mogelijk blijkt te zijn.
PRIUS III pacific blue executive

Afbeelding

Joepie
Lid
Lid

ma 27 mar, 2017 9:50

Hoi Zoekertje,

Ik ben het met je eens, dat is een gezonde basishouding.

Maar hopelijk heb je er een stukje geruststelling aan dat wanneer je je auto niet op een internet punt aansluit, dat er dan met de huidige technologie bijna geen data gelekt kan worden. Ook de samenwerking met Microsoft zal dan niet bewandeld worden, omdat die niet geactiveerd wordt.

Stel in jouw voorbeeld dat Toyota jouw muziek USB stick zou vullen met allerlei data, dan nog moet het leesbaar zijn op een ander apparaat om het te versturen. Bijvoorbeeld via een virus op je PC? Zou Toyota een knap virus kunnen maken die op een willekeurige pc terecht moet komen waar dan toevallig een Toyota besmette USB stick aangesloten wordt.... Hoe knap moet je zijn om zoiets te maken en onopgemerkt te blijven, en wat een schandaal zou het zijn als dit uit kwam.... Ik denk dat ze het risico niet nemen.
Wees gerust, de scenario's die jij en ik kunnen bedenken, die hebben zij ook al een keer besproken :) .

Wat ik wel denk is dat de boordcomputer bij de dealer uitgelezen kan worden. Als je dat idee eng vindt, dan kun je je adresboek leeg maken als je hem langs brengt. Verder is Toyota misschien geinteresseerd in anonieme data van waar een auto is geweest, verbruik e.d. daar kan ik me nog iets bij voorstellen. Dat is nuttige informatie om een auto te verbeteren. Die informatie kan misschien misbruikt worden, maar informatie over gebruik van een auto zegt al veel minder over jou dan gebruik van een smartphone. Toyota kan je hooguit een op maat bewerkte reclame boodschap sturen, of een vervangende auto aanwijzen. Over de combinatie van de gegevens Smartphone en auto zou je kunnen debatteren. Dan denk ik: gelukkig is het Microsoft en niet Google of Apple die dit contract hebben gesloten.

Ik zou het kwalijker vinden als Toyota zich met verzekeringstechnische zaken ging bemoeien doordat er bijvoorbeeld een blackbox ingebouwd zit die aantoont dat jij fout kunt zitten. Maar die techniek is er (nog) niet en komt er denk ik ook niet gauw. Zodra die er wel komt, ontstaat er vast een beweging die dat weer tegenwerkt of onklaar maakt :mrgreen: .

Het is een interessante tijd waar we in leven :D .
Afbeelding Prius 4 Business Plus
Afbeelding Ingeruild Honda Accord Tourer - hiermee 73.323 kg CO2 de lucht ingeblazen

levensnevel
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 27 mar, 2017 10:37

think again Joepie,

ooit van "Event Data Recorders" gehoord?

is al in de Prius 2 ingebouwd
zie dit zeven jaar oude artikel
http://www.greencarreports.com/news/104 ... oyota-says
Vraag is dus alleen wie cq welke instanties toegang hebben / krijgen tot deze informatie en of daar dan ook de expliciete toestemming van de eigenaar van de auto voor nodig is.
昔の恋は死ぬことはありません
Niets of niemand zegt dat het echt moet.
En toch, of juist daarom, wil je het beleven....

Prius II my 2009 editione Tech in Driftwood Pearl - 203K+42K km
http://www.autoweek.nl/autoreview/43301 ... -thsd-tech

Joepie
Lid
Lid

ma 27 mar, 2017 12:16

Hi Levensnevel,

Je hebt een punt: ik wist niet dat die boxjes bestaan. Wat ik uit het artikel lees: de EDR is een soort blackbox die een paar seconden de waarden van de sensoren in de auto vastlegt. Bij een ongeluk kan die data worden gebruikt en kenbaar zonder jouw toestemming. Het lijkt me links om of rechtsom goed als het objectief wordt toegepast, en straks iedere auto dat heeft. Aangezien ze in 2005 zijn begonnen zal dat voor het merendeel van de actief rijdende auto's het geval zijn. Nu ik dit gelezen heb, lijkt het mij bijzonder zuur als mijn auto mijn fout zou aantonen, maar anderzijds als dat voor iedereen geldt, is het gewoon een verzekeringskwestie geworden. Gelukkig remt mijn Prius vanuit zichzelf als het mis dreigt te gaan :D, en ben ik ook goed verzekerd. Goeie info, dus dank daarvoor.

Even terug on topic, die EDR is nog mijlenver weg van het scenario dat al jouw privacy data standaard in een auto terecht komen en de data kan worden afgenomen zonder jouw toestemming... daar zitten er nog wel wat levensjaren tussen nu en dan. De privacy wetten gaan over de bescherming van jouw data, de software moet daaraan voldoen. Daar hoef je niet op te vertrouwen, daar is het mij niet om te doen.

Wat ik aangeef is dat ik geen wifi aansluit op de boordcomputer, zodat ik me veilig genoeg weet. Als ik jouw berichten lees, wil jij ook niet aansluiten op wifi, dus daar zijn we het in ieder geval niet over oneens. Verder vind ik het ook niet dom of gevaarlijk als iemand er voor kiest om dat wel te doen, het is gewoon eigen keus. Voor degenen die beter beschermd willen zijn: je hoeft geen USB stick in je auto te gebruiken, en je hoeft ook niet te bellen. Als de data niet in je auto zitten, dan kan hij het ook niet doorgeven.

Dat de software in de auto niet van mij is, daar kan ik me geen zorgen over maken. Dat is die van mijn smartphone ook niet.
Afbeelding Ingeruild Honda Accord Tourer - hiermee 73.323 kg CO2 de lucht ingeblazen

Joepie
Lid
Lid

di 28 mar, 2017 20:15

zoekertje schreef:
zo 26 mar, 2017 22:01
Ik lees en hoor regelmatig dat in allerlei software zaken zijn ingebouwd die we niet kennen. Ik vertrouw wat dat betreft niet zoveel. Je weet maar nooit welke data je telefoon verzamelt en bij internet verbinding doorsluist. Wiki leaks laat nogal eens zien wat er zoal mogelijk blijkt te zijn.
Vriendelijk bedoeld aan beiden: ik hoop dat jullie spritmonitor via je web browser vult... en als het via je telefoon is, dan hopelijk Android met je GPS uit :oops:

zoekertje
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius III executivesolar

wo 29 mar, 2017 0:24

Invullen via de webbrowser in een Linux omgeving! Meer kan ik er niet van maken. :)
PRIUS III pacific blue executive

Afbeelding

Joepie
Lid
Lid

do 30 mar, 2017 20:30

Hi Zoekertje, dan kan ik je een hand geven. Hier ook linux en browser, en spritmonitor via TOR, andere zaken zoals internetfora veelal via 'gewone' www proxy.

Plaats reactie

Terug naar “In het nieuws”

• Informatie