Outlander: verkoophit dankzij nutteloze miljardensubsidie

Toyota en andere hybrides halen regelmatig het nieuws. Plaats de links, noem de krant, bespreek de TV-uitzending hier.
Juggie (Dual Power)
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: PIP

wo 10 aug, 2016 21:37

De Leasemaatschappij kan niet eens een verbruik berekenen Ik rij gemiddeld met de PIP 1 liter op 13 km :)
Afbeelding
Afbeelding Prius Plug In 2013
Afbeelding Prius EE 2011
Afbeelding Prius TE 2008
Afbeelding Prius SE 2005

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

do 11 aug, 2016 0:09

Ik denk aan de posting niet af te kunnen leiden, of het al dan niet klopt
Ik kan mij nog iemand herinneren die met zijn Saab ook een abnormaal hoog verbruik scoorde. Zijn vriendin gebruikte dezelfde tankpas voor haar autootje en met die wetenschap was het verbruik verklaard en zijn dienstverband beëindigd.
Als er één partij is die bij uitstek capabel is om de kkilometerkostprijs voor een zakelijk bereden auto te kunnen berekenen, dan is dat een grote een leasemaatschappij, denk ik. Dat er daarbij grote individuele verschillen kunnen zijn tussen auto's van hetzelfde type en bouwjaar lijkt mij evident.
Flyer T8 elektrisch ondersteunde fiets.

TonVH
Actief Lid
Actief Lid

do 11 aug, 2016 7:55

willemke schreef:Als er één partij is die bij uitstek capabel is om de kkilometerkostprijs voor een zakelijk bereden auto te kunnen berekenen, dan is dat een grote een leasemaatschappij, denk ik. Dat er daarbij grote individuele verschillen kunnen zijn tussen auto's van hetzelfde type en bouwjaar lijkt mij evident.
Erg betrekkelijk. Voor een leasemij is een goede berekening alleen van belang voor het vaste maandtarief exclusief brandstof. De brandstof wordt immers op basis van werkelijke kosten aan de klant doorberekend.

Daarnaast heb ik in het verleenden uitgebreide correspondentie gehad met o.a. Autodisk (bedrijf wat toentertijd de cijfers leverden voor o.a. leasebedrijven inzake verbruik). Stom toevallig liep ik tegen verbruikscijfers (die volgens de kleine lettertjes tot stand waren gekomen op basis van werkelijk verbruik door leaserijders) van een auto die nog maar net geïntroduceerd was en pas maanden later in de verkoop ging komen.

Uiteraard ze daarop aangesproken dat dit dus onmogelijk op basis van werkelijke cijfers kon gebeuren. Hun antwoord was "wij geven cijfers op basis van door ons gemaakte papieren berekeningen en gebruiken nimmer praktijkcijfers daarvoor". Na de vraag "hoe zit dat met de kleine lettertjes die anders zeggen" stopte de correspondentie van hun kant.

Mede daardoor zijn de enige cijfers waar ik nog waarde aan hecht die van sites waar "normale echte mensen" hun verbruikscijfers neerzetten. En ook daar is enige terughoudendheid geboden zie m.n. Spritmonitor waar je soms wel heel extreme cijfers zie. Daarom laat de meest extreme (gunstig en ongunstig) altijd maar buiten beschouwing.
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.
Verbruik: eigenlijk geen idee, tevreden zolang het beter dan 1:18 is.

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

do 11 aug, 2016 10:06

+1
Oja, ik heb vanmorgen de complete reactie van kwibus gelezen : hij weet niet eens het verschil tussen hybrides, plugins en ev's.
@Juggie : wie tankt er allemaal op jouw pas, de hele familie zeker :D :D :D :mrgreen:
En de leasemijen gaan binnenkort pijn voelen want die 2e hands plug-ins zijn voor de meeste particulieren te duur in aanschaf en exploitatie. De overheid had dit voor particulieren ook aantrekkelijk moeten maken.
Van mij mogen de prijzen kelderen, dan kan de mijne goedkoop naar privé :D .
PIP aug 2012 executive arctic blue

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

do 11 aug, 2016 18:32

nessio schreef:willemke: dan zal jou kennis ook nooit EV gaan rijden, krijgt ie altijd vieze handen (wat een flauwekul reden)
Als een ideële reden geen motief is om te stekkeren, waarom zou je dan als zakelijke rijder elektriciteit tanken ?
schreef: Gaat ie zeker ook nooit met regen, etc naar klanten want dan wordt ze broek nat.
bij mijn weten is het niet altijd een vrije keuze om alleen bij droog weer klanten te bezoeken. Elektricteit tanken kan bij een plug-in wel een keuze zijn.
nessio schreef: De leasemaatschappijen kunnen niet zien hoeveel elektra wordt geladen want ze weten niet want je thuis laad.
Ik denk dat analyse van 'big data' wat verbruik aangaat, wel een kunst zou kunnen zijn, die zij verstaan.
LeasePlan bijvoorbeeld, heeft in Nederland een vloot van 142.000 auto's en wereldwijd 1.500.000. Waarschijnlijk zitten daar ook wel wat plug-in uitvoeringen bij.
https://www.leaseplan.nl/-/succesvol-jaar

tonvanboven
Lid/donateur
Lid/donateur

do 11 aug, 2016 20:42

Je kunt wel 1500000 auto in beheer hebben maar dan kun je nog steeds niet zien wat je thuis uit je stopcontact haalt. En ze hebben totaal geen zicht op de 'eigen rijders', dus de cijfers van leasemaatschappijen zijn totaal niet representatief.
55.000 km met een Plug-in Prius, nu een Model S.

frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Dynamic

do 11 aug, 2016 21:18

Nou...??
De som van de 2 'brand'stoffen zal toch 100 moeten zijn, toch?
De hoeveelheid getankte benzine is dan toch leidend?
(als per 100 km. 3 of 13 ltr. wordt verstookt)

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur

do 11 aug, 2016 21:47

Kwibus vergelijkt het werkelijk verbruik met de testcijfers van de fabrikant.
Niemand rijd in de praktijk de testroute :twisted:
Het gemiddelde van de PIP (leaseplan) = 1 : 22(voor zover dit juist is)
Nou dat klopt wel aardig met ons, wij zitten daar ook op en dat vind nog heel knap met dat beperkte ev radiusje.
14000 km EV 75000 benzine
Benzine is het verbruik 1 : 18,5 totaal 1:21.9
Maar niet het opgegeven testverbruik
Niettemin toch heel veel benzine bespaard meneer Kwibus.

@ton : inderdaad bij leaseplan zitten vrijwel geen "eigen" rijders, ook gaat heel veel brandstof niet via leasemyen.

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

do 11 aug, 2016 22:18

Ik hoop Ton en Nessio, dat jullie het mij niet kwalijk nemen dat ik voorlopig meer waarde hecht aan de rapportages van - onder andere - TNO en LeasePlan, dan aan jullie persoonlijke ervaring en mening, dat er met de plug- in hybrides veel minder elektrisch gereden is dan wat praktisch gesproken mogelijk zou zijn geweest door zakelijke rijders en daarbij zal het naar mijn mening niet op de laatste liter aankomen.
Ik hoop dat de komende tijd zal blijken dat jullie gelijk hebben, maar ik verwacht het niet.

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur

do 11 aug, 2016 22:44

TNO net als de Leasemijen vergelijkt het werkelijk verbruik met het opgeven verbruik van de fabriek.
Dat haalt Juggie denk ik wel?
En dan wordt geroepen : zie je wel, ze verbruiken veel meer dan verwacht.
ze weten de trajecten niet eens van de plug-in rijders.
Sommige plug-in rijders kunnen nauwelijks ev tanken (niet bij de zaak of in de straat)
Dan moet je niet roepen : ze tanken geen ev., onterecht subsidie gekregen
Nee dan moet je de hand in eigen boezem steken en zeggen ik ben stom geweest.
Nou de 1e ambtenaar die dat zegt moet ik nog maken.
O nee, de 2e (vorige week een belastingambtenaar die tegen mij zei ; heb ik dat nou echt helemaal fout gedaan. Ja, dus)
En die mensen die hun handjes niet vies willen maken, ach in de toekomst moet ze wel denk ik dan maar.
Ach en ik loop ook geen 500 meter van en naar een laadpaal (voor half uur laden) bij bezoeken cliënten, zeker niet met regen, sneeuw, etc. Bekijk het maar TNO, Leasemij en Kwibus.

Geen probleem hoor Willemke, prettige avond

frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Dynamic

vr 12 aug, 2016 9:43

nessio schreef:En dan wordt geroepen : zie je wel, ze verbruiken veel meer dan verwacht.
Ze weten de trajecten niet eens van de plug-in rijders.
Sommige plug-in rijders kunnen nauwelijks ev tanken (niet bij de zaak of in de straat)
Dan moet je niet roepen : ze tanken geen ev., onterecht subsidie gekregen
Ach en ik loop ook geen 500 meter van en naar een laadpaal
Mag ik veronderstellen dat PIP's dezelfde trajecten rijden als alle andere auto's?
Dan verschillen de meningen van Willemke en Nessio toch niet zo veel?

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

tonvanboven
Lid/donateur
Lid/donateur

vr 12 aug, 2016 11:39

Ach, ik was toen ik de PIP had zo gek om betaald te parkeren om er 3kWh te kunnen tanken terwijl je 500m verder gratis kon staan. Waarom? Omdat je dankzij alle voordelen dat makkelijk kunt betalen. Ondanks mijn lange afstanden stond de auto op 23% EV.
55.000 km met een Plug-in Prius, nu een Model S.

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur

vr 12 aug, 2016 16:18

@frafie: Je kunt er niet vanuit gaan dat de leasemaatschappijen de gemiddelde plug-in financiert.
Ook wordt heel veel brandstof buiten deze leasemaatschappijen om betaald.
Ze hebben maar een beperkt inzicht en degene die ze hebben zijn niet de zuinigste rijders (werknemers)
Zij geven een vertekend beeld of klopt helemaal niet (kijk maar naar plaatje van Juggie).

Dus onze meningen verschillen : Willemke vind de subsidie ook onterecht en ik niet.
ik heb wel kritiek op de voorwaarden, die waren soft wat betreft gebruik.
Maar dat komt omdat de politiek altijd uit gaat van een trouwe, volgzame burger ( die zijn er bijna niet).

Juggie (Dual Power)
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: PIP

vr 12 aug, 2016 23:07

Leaseplan berekend 1 kwh als één liter en dat is niet zo gunstig voor de berekening van een gemiddeld verbruik ;)

Werkelijk verbruik ligt rond de 1 liter op 40 km (41% EV) Ik kom dus aardig in de buurt van de fabrieksopgave

In een eerlijke (vrije) wereld betaalt de vervuiler dus nog een lange weg te gaan
Afbeelding Prius Plug In 2013
Afbeelding Prius EE 2011
Afbeelding Prius TE 2008
Afbeelding Prius SE 2005

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 14 aug, 2016 14:29

@juggie, dat werkt dus niet zoals die leasemyen het berekenen. Maar het is koren op de molen van kwibus.

Plaats reactie

Terug naar “In het nieuws”

• Informatie