"Het zou best kunnen dat de elektrische auto het fijnstof érger maakt"

Interessante links gevonden op het internet? Plaats ze hier! De beste links zullen we belonen met een "sticky topic".
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TonVH
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 2516
Lid geworden op: zo 09 dec, 2012 20:17

do 26 okt, 2017 7:57

Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.
Verbruik: eigenlijk geen idee, tevreden zolang het beter dan 1:18 is.

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 3399
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Hellevoetsluis, NL
Auto: Mazda 3 GTM - 2015
Contact:

do 26 okt, 2017 8:56

Dit artikel is niet vrij toegankelijk en kan daarom niet door iedereen kosteloos gelezen worden.
Een korte beschrijving van de inhoud van dit artikel lijkt mij daarom wel gewenst.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl

- Prius 2 Standard/Astral Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Ash grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Abyss Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Mazda 3 GTM/2015 (caravan)

Gebruikersavatar
Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 4112
Lid geworden op: di 31 mei, 2011 14:14
Locatie: Ubachsberg

do 26 okt, 2017 16:15

Gisteren een uitzending op de Duitse TV (Quarks & Co) over autobanden gezien. Schrik je toch van hoeveel fijnstof daarvan komt. Bij 10.000 km rekent men al met flink méér dan 1 kilogram per personenauto (getest waren 2 VW Taxi's). Uiteindelijk moet de natuur dat grotendeels zien te verhapstukken.

Het probleem met fijnstof is ook, hoe meer men weet weg te filteren, hoe gevaarlijker de fijnere deeltjes zijn die men niet kan wegfilteren. Die komen in niet onbelangrijke mate in ons voedsel terecht.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Gebruikersavatar
Toyo
Lid
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 09 jul, 2017 19:39
Auto: Auris TS HSD 2014

do 26 okt, 2017 16:27

Als in het gelinkte artikel hierboven (kan het artikel niet lezen + geen zin om mijn gegevens bij blendle achter te laten) staat dat de fijnstof uit de motor bij een EV gecompenseerd wordt door banden is dit niet echt nieuw.
Mijn google opdracht over dit onderwerp levert, na een snelle blik, al een aantal artikelen hierover op uit 2014.
42
19500 hybride kilometers afgelegd.

Gebruikersavatar
Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1937
Lid geworden op: zo 02 apr, 2006 16:02
Locatie: Steenwijk
Auto: Lexus GS 450h President

do 26 okt, 2017 18:39

Typisch gevalletje open deur.
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Gebruikersavatar
breinonline
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 897
Lid geworden op: vr 05 apr, 2013 12:41
Locatie: Vijfhuizen
Auto: Toyota Prius 3 HSD Comfort

do 26 okt, 2017 19:24

Maar diesels hebben toch ook banden? Of slijten banden van elektrische auto’s sneller (kan het artikel niet lezen)?
Toyota Prius 3 HSD Comfort・Abyss Grey・Cruise control・Andriod head unit en achteruitrijcamera

Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 17334
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19

do 26 okt, 2017 19:43

EV zijn in het algemeen zwaarder door de accu’s, dus slijtage zou best weleens hoger kunnen zijn. Ik denk ook doordat het koppel bij 0 beschikbaar is, de banden ook sneller slijten.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
guido66
Lid
Lid
Berichten: 185
Lid geworden op: di 12 jan, 2016 0:02

do 26 okt, 2017 19:55

De slijtvastheid van de band is van veel groter belang lijkt me. Misschien moeten ze maar een milieulabel voor banden in gaan voeren, met een toeslag op sneller slijtende banden? :twisted:

Slijtvaste "eco" banden gaan veel langer mee dan zachtere banden en zullen dus veel minder stof per gereden km genereren. Je komt er ook verder mee op een tank of acculading. Daar staat wel meer geluidsoverlast tegenover
auto: Prius 4 executive, rood
fiets: R&M Nevo nuvinci

Gebruikersavatar
Toyo
Lid
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 09 jul, 2017 19:39
Auto: Auris TS HSD 2014

do 26 okt, 2017 20:05

Het is met mijn Auris nog niet gelukt om met slippende banden weg te sprinten, terwijl ik bij mijn 14 jaar oude diesel wel af en toe de voorwielen hoorde slippen.
En verder: als een band onder een EV harder slijt dan onder een benzine/diesel wagen dan gaan de banden ook minder lang mee lijkt me.
Heeft iemand hier die indruk (zeker voor de mensen met een plug-in of volledige EV) dat dat inderdaad zo is?
42
19500 hybride kilometers afgelegd.

Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 17334
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19

do 26 okt, 2017 20:39

het is bij mijn Leaf nooit opgevallen.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
zoekertje
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 545
Lid geworden op: za 19 jan, 2008 22:53
Locatie: Ravenswoud
Auto: Prius III executivesolar
Contact:

do 26 okt, 2017 21:18

130 km/h geeft dus veel meer fijn-stof dan zeg 100 km/h Zelf red ik het om ongeveer 70.000 km met de banden te doen. Ga je hard rijden wat Melanie Schulz prima vind/vond, doe je minder kilometers met de banden en geeft dat dus nog meer ellende. Dan is de trein toch het schoonst. :o
PRIUS III pacific blue executive

Afbeelding

Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 17334
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19

do 26 okt, 2017 21:22

Ook op banden zit BTW...
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 4112
Lid geworden op: di 31 mei, 2011 14:14
Locatie: Ubachsberg

vr 27 okt, 2017 16:22

We weten niet waarover het door TonVH genoemde artikel over gaat en gissen richting de banden. Ik ben benieuwd naar het artikel.

Banden slijten allemaal en dat ligt niet alleen aan volg-gas optrekken of bruusk remmen of in bochten de naam op de weg schrijven. Met gewoon rustig rijden is er ook slijtage en misschien levert die nog veel kleinere - en dus gevaarlijkere - partikeltjes op. Ik weet het niet. Vandaar hoop ik te lezen waar het nou precies over gaat.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Gebruikersavatar
TonVH
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 2516
Lid geworden op: zo 09 dec, 2012 20:17

vr 27 okt, 2017 17:05

Het is een artikel van 11 minuten leestijd en behandelt de diverse aspecten van elektrisch rijden. Te lang om in enkele woorden samen te vatten.

Lezen kan overigens gratis want bij openen account krijg je 2,50 tegoed.
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.
Verbruik: eigenlijk geen idee, tevreden zolang het beter dan 1:18 is.

Gebruikersavatar
Toyo
Lid
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 09 jul, 2017 19:39
Auto: Auris TS HSD 2014

vr 27 okt, 2017 18:21

Maar wat zijn de bronnen van fijnstof bij een auto dan? Als ik er zo over nadenk dan kom ik maar op drie dingen:
  • Onvolledige verbranding van brandstof (roetvorming)
  • Remmen
  • Banden
Verder dan dat kom ik niet. Nu kunnen we de eerste twee wel schrappen ivm afwezigheid cq regeneratief remmen op de elektromotor(en). Blijft in mijn ogen alleen de banden over.
Misschien de banden wel even hard afslijten maar dat de deeltjes kleiner zijn door het hogere gewicht van de auto.
Iemand nog meer ideeen?
42
19500 hybride kilometers afgelegd.

Plaats reactie

Terug naar “Op het internet”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast