AOW & Pensioen.

Discussies over auto's in een ruimere context. Hoe denkt de politiek erover, wat zijn de milieu-effecten en wat betekent het voor onze maatschappij.
Gebruikersavatar
Toyo
Lid
Lid
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 09 jul, 2017 19:39
Auto: Auris TS Lease Plus 2014

wo 26 sep, 2018 21:17

Hoef je je daar in ieder geval geen zorgen meer over te maken.😉
42
59.600 hybride kilometers afgelegd @ 4.49 l/100km.

Gebruikersavatar
wimj
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2263
Lid geworden op: do 03 okt, 2013 21:05

do 27 sep, 2018 10:33

En dan nu eens een meer filosofische vraag.
Wat is voor een pensionado de meest bijzondere dag?
Is dat de laatste werkdag?
Of de eerste pensioendag?

De laatste werkdag is terugkijken naar het verleden.
De eerste pensioendag is naar de toekomst, of einde als je het zo wilt noemen.

Als semi ervaringsdeskundige (als 50+ na 25 jaar ontslagen, en rekende er niet op iets anders te vinden) vond ik de laatste werkdagen meer bijzonder.
11 Jan 2014: Auris Hybrid Touring Sport Lease Plus, Island Blue.

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 4458
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive
Contact:

do 27 sep, 2018 11:00

Voor mij was dat de eerste pensioendag.
De laatste jaren van mij werkbare leven waren gevuld met veel grote projecten en waren daarom behoorlijk hectisch met vele uren overwerk.
Het was heerlijk om dit alles achter je te kunnen laten en s'morgens op te staan en rustig op de bank een krantje te kunnen lezen met een bakje koffie.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl

- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto

Gebruikersavatar
Hans ik
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 29 jul, 2012 16:46

do 04 okt, 2018 20:36

Sinds ik met pensioen ben, lopen de klokken twee keer zo snel.Ik wil het hele huis binnen schilderen, maar ben pas na 8 jaren tot de badkamer muur gekomen.Iets met man-jama (komt morgen wel).

Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 19005
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19
Locatie: Oost-Groningen

do 04 okt, 2018 20:39

Komt omdat je je niet meer hoeft te “haasten” :wink:
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 4458
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive
Contact:

wo 31 okt, 2018 13:05

Komt er een nieuw pensioenstelsel?

Wanneer de Koolmees van het kabinet overstag gaat, wat betreft het bevriezen van de pensioengerechtigde leeftijd op 66 jaar, dan komt het er!

Wat gaan de gevolgen zijn voor de huidige gepensioneerden?

Volgens pensioendeskundigen gaan zij dit direct financieel merken na de invoering van het nieuwe stelsel. De pensioenuitkeringen van de gepensioneerden zullen een stuk lager uitvallen, omdat de kosten die de invoering met zich meebrengt voor een deel door de gepensioneerden betaald zal moeten worden. In de huidige voorstellen zal namelijk 60 miljard opgehoest moeten worden door de werkgevers, werkenden en gepensioneerden.

Tel uit je winst!
Van veel gepensioneerden is jarenlang het pensioen niet geïndexeerd, soms zelfs gekort en nu zal er nog een extra rekening betaald moeten worden. Daar gaat je koopkracht..... :(

Er is op dit moment een pensioenpot van meer dan 1400 miljard en die pot groeit nog elk jaar.
Ongeveer 32 miljard p/j gaat eruit en 50 miljard p/j worden er aan premies ingelegd.

En toch moet er kosten wat het kost een nieuw pensioenstelsel komen.

Er worden een heleboel drogredenen aangevoerd, en jongeren worden vals voorgelicht.
De huidige gepensioneerden zijn ook jong geweest en hebben voor de ouderen betaald.
Nu plukken zij de vruchten ervan en dat zal voor de jongeren van nu later niet anders wezen.

Wat zijn de werkelijke redenen?
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl

- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto

Gebruikersavatar
TonVH
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 2815
Lid geworden op: zo 09 dec, 2012 20:17

wo 31 okt, 2018 14:20

"Van veel gepensioneerden is jarenlang het pensioen niet geïndexeerd, soms zelfs gekort en nu zal er nog een extra rekening betaald moeten worden. Daar gaat je koopkracht..... :( "

(voor zover er al koopkracht was)

Volgens mij is er maar 2 oplossingen:

Of het Binnenhof 24/24 bezetten,
of alle 65+ers stappen voor onbepaalde tijd om 08:00 in hun auto en rijden een leuk rondje verkeersweg en doen datzelfde nogmaals om 17:00. Gaat geheid gigantische files opleveren.

Maar betere ideeën zijn welkom.

PS: naast de inkomsten, vergeet ook het rendement op belegd vermogen niet.
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.
Verbruik: eigenlijk geen idee, tevreden zolang het beter dan 1:18 is.

Gebruikersavatar
VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 292
Lid geworden op: di 13 mar, 2018 19:31
Locatie: Zuid-Oost Brabant
Auto: C-HR Hybride Bi-tone Prem.
Contact:

wo 31 okt, 2018 14:32

Wat denk je van beide opties Ton?
In de ochtend allemaal met 70km/u (minimale snelheid) over de snelweg naar Den Haag, dan lekker alles vastzetten rondom het binnenhof, en om 17:00 uur weer lekker rustig terug.
Ik zeg 1 weekje, dan is alles opgelost. Politie heeft geen mankracht; sterker nog, die doen misschien wel mee.
C-HR Hybrid Bi-Tone Premium Hydro Blue / Night Sky Black, full Exclusive Nappa leather.
Afbeelding

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 4458
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive
Contact:

wo 31 okt, 2018 14:38

Maar wat zijn nu de werkelijke redenen om een nieuw pensioenstelsel te willen?

De behoefte om het pensioen zeker te stellen voor de toekomst werd als reden aangevoerd.
Wat schets mijn verbazing, dat dit nu juist één van de punten is, die de vakbond onder druk van de overige onderhandelingspartijen heeft laten vallen. In het concept akkoord staat dat het opgebouwde pensioen aan het einde van de opbouw een fluctuerend pensioenresultaat op zal leveren. Niks zekerheid in het nieuwe stelsel.

Volgens mij en ik ben daar niet de enige in, is de som geld (pensioenpot) die buiten het financieel/economisch verkeer wordt gehouden te groot. Geld moet rouleren en er voor zorgen dat de economie draaiende blijft.

Daarom zijn er ook in het nieuwe concept akkoord voorstellen gedaan om de mogelijkheid vrij te maken om bij pensionering een deel van het pensioen direct op te nemen. Dit gaat natuurlijk wel ten koste van de maandelijkse pensioenuitkering tot het levenseinde, maar wie dan leeft dan zorgt.
Het collectieve uitgangspunt van het huidige pensioenstelsel komt ook voor het grootste deel te vervallen en dat zorgt ook voor een extra onzekerheid.

Het is en blijft dus een raadsel waarom deze hervorming zo hoog op de agenda staat.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl

- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto

Gebruikersavatar
TonVH
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 2815
Lid geworden op: zo 09 dec, 2012 20:17

wo 31 okt, 2018 14:51

Waarom?

Enige wat ik mij kan bedenken is het creëren van argumenten om die hele pot van 1400 miljard te kunnen opheffen en over te hevelen naar de algemene middelen of nog erger de EU.
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.
Verbruik: eigenlijk geen idee, tevreden zolang het beter dan 1:18 is.

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 4458
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive
Contact:

wo 31 okt, 2018 15:40

Dan wel stiekem en langzaam zonder dat het te veel in het oog loopt.
Plotseling is de pot leeg! :o
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl

- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 4458
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive
Contact:

wo 31 okt, 2018 15:45

Een tussenstand

Achter de schermen werkt men aan een herziening van ons pensioenstelsel
Een volledig nieuw pensioenstelsel in 2020, met de zegen van bazen, bonden, zzp’ers én overheid.
Als dat klinkt als een bijna onmogelijke taak, dan dekt het de lading.

Ons pensioenstelsel, de collectieve verzekering die ons een onbezorgde oude dag garandeert, gaat op de schop. Ogenschijnlijk onverwoestbare pilaren hebben ruim een halve eeuw het stelsel gestut. Maar in dit decennium, de jaren tien van de 21ste eeuw, gaan ze tegen de vlakte. De heilige ‘65’ sneuvelde al. De volgende pilaar de geldtransfer van jong naar oud wankelt.

Minister Wouter Koolmees (D66) van Sociale Zaken zou het liefst zo snel mogelijk de sloopkogel door het stelsel halen. Als in onze vergrijzende samenleving de jongeren van nu straks ook nog op pensioen moeten kunnen rekenen, dan is een grondige verbouwing nodig, meent hij.

Op zijn pad vindt hij de vakbonden en de werkgeversorganisaties. Deze sociale partners zijn, elk om eigen redenen, huiverig voor Koolmees’ hervormingsdrang. De bonden hebben veel ouderen in de achterban, mensen die hun verworven zekerheden niet kwijt willen. De bazen houden van rust op de werkvloer (in plaats van vakbondsacties) en zien hun oude (vaak dure) werknemers graag bijtijds met pensioen gaan.

De minister kan niet om deze organisaties heen, werkgevers en werknemers zitten in de besturen van de pensioenfondsen. Bonden en bazen zijn al jaren in verwoede pensioenonderhandelingen verwikkeld. Deze week lekte een concept van hun plannen uit naar De Telegraaf. Meteen klonk de stellige reactie uit de polder: er is géén akkoord. Negeer de krant, riepen bonden en werkgevers waarna ze de luiken weer dichtgooiden.

Maar het conceptstuk, een voorlopige afspraak tussen werkgeversclub VNO-NCW en de grootste vakbond FNV, verdient wel degelijk onze aandacht. Ingewijden bevestigen dat dit document de denkrichting van de onderhandelaars weergeeft. Wat we ervan leren: ook de hoeders van het stelsel zijn bereid om (voorzichtig) pilaren af te breken.

(Later) langer doorwerken.

Koolmees streeft een paar principes na. Eén: hoe ouder we worden, hoe langer we werken. Twee: jong betaalt niet meer voor oud, maar iedereen die werkt, vult over de jaren een eigen pensioenpotje.

Het eerste doel heeft hij al bereikt. In 2012 was hij als D66-Kamerlid een van de architecten van een politiek akkoord waarin de (versnelde) verhoging van de AOW-leeftijd werd beklonken. Inmiddels is wettelijk vastgelegd dat iedereen in 2021 moet doorwerken tot 67 en dat de pensioengerechtigde leeftijd daarna meegroeit met de levensverwachting.

Dit gaat te hard, zeggen FNV en VNO-NCW. ‘Dit is op termijn menselijk en maatschappelijk onhoudbaar.’ Zij willen de klok tot 2020 stilzetten op 66 en dan in vijf jaar stapsgewijs naar 67. Een volgend kabinet moet bezien of en hoe de AOW-leeftijd verder stijgt.

Pijnlijk voor Koolmees: hij heeft zich persoonlijk ingespannen voor langer doorwerken. Als hij op de rem trapt die de sociale partners hem voorhouden, kost het de schatkist bovendien miljarden euro’s. Een lichtpuntje voor de minister: de strijd gaat over tempo, niet over het principe.

Werkgevers en werknemers pleiten tegelijkertijd voor verzachtende maatregelen: vooruit, we werken allemaal tot op latere leeftijd, maar geef ouderen bijvoorbeeld de mogelijkheid om (fiscaal aantrekkelijk) in deeltijd te gaan werken. En sta bedrijven en werknemers toe om in sommige gevallen afspraken te maken over vervroegd pensioen.

Jong betaalt niet meer voor oud!
Weg met die vervloekte solidariteit of dat jongeren ook niet de ouderen van de toekomst zijn.

Morrelen aan de verhoogde leeftijd zal voor Koolmees een bittere pil zijn. Maar er staat het een en ander tegenover. Werkgevers en werknemers zijn bereid de ‘doorsnee-systematiek’, waarbij jong meer betaalt aan de pensioenkas dan oud, aan te pakken. Het geld dat een jonge werknemer inlegt in de pensioenpot levert over de jaren heen meer beleggingsrendement op dan de premies van een oudere werknemer die bijna met pensioen gaat. Toch bouwen jong en oud evenveel pensioen op.

Wie de eerste twintig jaar van zijn carrière voor een baas werkt en de tweede twintig voor zichzelf, levert een grotere bijdrage maar ziet daar relatief weinig van terug. Het kabinet wil van dit systeem af. Een alternatief is bijvoorbeeld dat jongeren meer pensioen opbouwen (en op latere leeftijd minder).

De sociale partners durven deze sprong te maken, maar enkel onder ‘stringente voorwaarden’. Werknemers boven de 45 die plots minder pensioen opbouwen, moeten worden gecompenseerd. Dit moet worden vastgelegd: de vakbonden willen voorkomen dat deze minister een compensatie belooft en een volgende minister hier weer op beknibbelt.

Het is een stap richting de door Koolmees gewenste individuele pensioenpotjes: iedereen bouwt het pensioen op dat past bij zijn carrière. Maar de sociale partners willen onder geen beding de term ‘individuele potjes’ gebruiken. De bonden vrezen dat het collectieve karakter van het pensioenstelsel in gevaar zou komen. Wie persoonlijke potjes introduceert, suggereert dat de eigenaar daar vrij over kan beschikken: en weg is de collectiviteit.

Een fluctuerend pensioenresultaat.
(Ik dacht dat een nieuw pensioenstelsel er moest komen om een zekere oudedagsvoorziening te creëren)

De sociale partners zetten een tweede grote stap: van een fluctuerende premie en een gegarandeerd pensioen naar een vaste premie en een wisselende hoeveelheid geld voor de oude dag. De inhoud van de kassen van de pensioenfondsen is in grote mate afhankelijk van de opbrengst van beleggingen. Pensioenfondsen zijn nu gedwongen de premies aan te passen aan de behaalde rendementen.

Werkgevers en werknemers stellen voor om een nieuw ‘pensioencontract’ te introduceren, gericht op beleggingsresultaat. Een sector kan vervolgens in de cao met de werknemers een afspraak maken over de hoogte van de premie en wat die inleg aan het eind van de rit ongeveer zou moeten opleveren. Alle deelnemers delen samen de risico’s: als het resultaat tegenvalt, voelt iedereen dit.

Een ingrijpende stap, vooral voor de vakbeweging. Het pensioen is niet langer een gegeven, maar een fluctuerend risico. Maar er kleeft ook een groot voordeel aan: omdat de pensioenen meebewegen met de omvang van de kas hoeven pensioenfondsen geen ruime buffers meer te hanteren. Dat geld kan gebruikt worden om te ‘indexeren’, de hoogte van de pensioenen te laten meegroeien met de inflatie.

Zo’n nieuw, op rendement gericht contract zou het ook makkelijker moeten maken voor zzp’ers om deel te nemen, menen de sociale partners. Ze willen het voor zelfstandig ondernemers simpeler maken pensioen op te bouwen. Een harde verplichting voor zzp’ers zit niet in de plannen, hoewel vakbonden dit wel zouden toejuichen. Werkgevers zitten er niet op te wachten, het zou het inhuren van zzp’ers duurder maken.

Dit inkijkje in de hoofden van bonden en bazen is een tussenstand, een inzet in onderhandelingen met een nog onzekere uitkomst. Koolmees hoopt in 2020 een nieuw stelsel in wetten te hebben verankerd. Of hij die deadline gaat halen, is de vraag: de belangen zijn groot en de meningsverschillen nog groter.

Joost de Vries

Wat zeker is, is dat ons pensioen gaat veranderen, maar wanneer en wie gaat het gelach betalen?
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl

- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto

Gebruikersavatar
TonVH
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 2815
Lid geworden op: zo 09 dec, 2012 20:17

wo 31 okt, 2018 16:03

Volgens mij wordt weer eens AOW en pensioen verward.

AOW is een omslagstelsel en je kunt daarvan zeggen dat jongeren voor de ouderen betalen m.n. omdat de eerste groep AOWers nooit premie betaald hebben en wel een uitkering kregen.

Pensioen is qua opbouw altijd een persoonlijke pot geweest waarover je weliswaar niet persoonlijk mocht beslissen. En dus pertinent geen omslagstelsel. Dat dit zo verworden is doet hier niets aan af.

Immers, de hoogte van je pensioen wordt primair betaalt door het bedrag wat je ingelegd hebt over de gewerkte jaren.

Ook nu is rendement bepalend voor wel/niet kunnen indexeren. Echter van hogerhand is opgelegd dat er met een fictief rendement gerekend moet worden.
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.
Verbruik: eigenlijk geen idee, tevreden zolang het beter dan 1:18 is.

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 4458
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive
Contact:

wo 31 okt, 2018 16:16

Pensioen is een collectieve pot waar je voor een deel persoonlijke aanspraken op hebt, die van te voren zijn afgesproken. De daadwerkelijke hoogte van de aanspraken zijn afhankelijk van het collectieve rendement van de pot en de betaalbaarheid van de individuele aanspraken.

De collectiviteit is ook de kracht van ons pensioenstelsel.
Collectiviteit is de belangrijkste zekerheid in onze maatschappij, zonder dat zouden er ook geen betaalbare verzekeringen mogelijk zijn.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl

- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto

Gebruikersavatar
wimj
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2263
Lid geworden op: do 03 okt, 2013 21:05

wo 31 okt, 2018 17:14

Je hebt ook pensioen waarbij je een persoonlijke pot hebt, en op het moment dat je met pensioen gaat een uitkering koopt. Belangrijk is dan de rente op dat moment. Ieder procent dat de rente omlaag gaat scheelt ongeveer 10% pensioen. Indexatie bestaat niet bij dat soort pensioenen. Door de lage renete kan het zomaar 30% pensioen schelen met de verwachting van 15 jaar geleden.

Geeft een beetje nuance aan aan de mensen met een eind- danwel middenloonregeling; die mekkeren dat ze geen 1% indexatie krijgen.

Ik zou mijn huidige beschikbare premiepensioen daar graag voor inruilen.
11 Jan 2014: Auris Hybrid Touring Sport Lease Plus, Island Blue.

Plaats reactie

Terug naar “Maatschappij en Politiek”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: zoekertje en 1 gast