VVD wil nieuwe kerncentrales bouwen

Discussies over auto's in een ruimere context. Hoe denkt de politiek erover, wat zijn de milieu-effecten en wat betekent het voor onze maatschappij.
rolf
Actief Lid
Actief Lid
Auto: RAV4 Hybride 4WD

wo 07 nov, 2018 7:16

Als de energie bedrijven er geen heil in zien, en dat zien ze niet, gaan ze er niet komen.
Is commercieel onaantrekkelijk, te duur.
Bij de in aanbouw zijnde centrales in de UK en VS rijzen de bouwkosten de pan uit en liggen ze ook ver achter op schema.
Borssele draait als sinds 2015 verlies, ben benieuwd hoelang ze dat gaan volhouden.

https://www.ad.nl/economie/energiereuze ... ~a93c015e/

Nee, kernenergie is een gepasseerd station, moeten we niet meer aan beginnen.
RAV4 Hybride 4WD - Nissan Leaf Acenta - Audi A2

TonVH
Actief Lid
Actief Lid

wo 07 nov, 2018 9:35

Persoonlijk vind ik het plotselinge politieke enthousiasme verdacht. Jarenlang de boot afhouden en dan opeens kontdraaien en voorstander zijn. Allemaal kleine Ruttetjes.

Dan vraag ik mij af wat het werkelijke motief voor deze draai is.

Wat die kosten betreft: daar kan ik niet wakker van liggen. Het bewijst allereerst dat als we jaren geleden waren begonnen het veel goedkoper zou zijn geweest. Bedenk ook dat de afschaffing van gas vast niet goedkoper zal zijn (mits je de werkelijke kosten incalculeert).

Klagen van de energiemaatschappijen? Ach pure politiek want hun doel is om zoveel mogelijk gesubsidieerd te gaan worden zodat hun winsten intact blijven en niet daarvoor gebruikt hoeven te worden.

Kortom, spelletje om de kosten naar de burger te schuiven.

En de burger gaat genaaid worden ongeacht of het land vol geplempt wordt met molentjes of met kerncentrales.

Overigens sta ik open voor elke oplossing en dat is iets anders dan het blind met paardenkleppen op blijven schreeuwen "molentjes, zonnepanelen" en de ogen sluiten voor alternatieven.
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.
Verbruik: eigenlijk geen idee, tevreden zolang het beter dan 1:18 is.

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive

wo 07 nov, 2018 10:57

Geen kerncentrales in Nederland als uitgangspunt, maar wat dan?

30% van de elektrische energie opwekken d.m.v. windmolens, zonnepanelen en waterkracht.
20% Woningen in bepaalde en geschikte regio's voorzien van elektrische voorziening + verwarming m.b.v. Fuel-cell technologie (waterstof).
20% woningen verwarmen via warmtekoppeling in industrieregio's.
20% woningen verwarmen d.m.v. warmtepompen (lucht en bodem).
10% hoog efficiënte woningen verwarmen met zonnecollectoren + elektrische bijverwarming.
30% van de woningen voorlopig nog verwarmen m.b.v. aardgas (weinig financiële draagkracht).
Overige elektrische energie voorlopig opwekken via gascentrales + inkopen uit Frankrijk (kernenergie).
Aardgaswinning Groningen en kleine velden op vasteland afbouwen.
Aardgaswinning Noordzee continueren + inkopen aardgas Noorwegen + LNG uit producerende landen.
Alle kolencentrales gefaseerd uit bedrijf nemen.
Woningen energie efficiënter maken door verregaand isoleren.

Verder gaan met transitie naar duurzame opwekking van elektrische energie en het uitfaseren van aardgas als brandstof. Uiteindelijke verwarming via warmtepompen, industriële warmte-koppeling, Fuel Cell en elektrische verwarming.

Transport gefaseerd overschakelen van fossiele brandstoffen naar BEV en/of FCV aandrijvingen.

Ergens moet er een plan voor de toekomst komen met gebruikmaking van alle mogelijke en beschikbare alternatieven.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl

- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

wo 07 nov, 2018 11:11

Wanneer zijn er weer verkiezingen? :wink:
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

rolf
Actief Lid
Actief Lid

wo 07 nov, 2018 11:53

johnths2 schreef:
wo 07 nov, 2018 10:57
Geen kerncentrales in Nederland als uitgangspunt, maar wat dan?

30% van de elektrische energie opwekken d.m.v. windmolens, zonnepanelen en waterkracht.
20% Woningen in bepaalde en geschikte regio's voorzien van elektrische voorziening + verwarming m.b.v. Fuel-cell technologie (waterstof).
20% woningen verwarmen via warmtekoppeling in industrieregio's.
20% woningen verwarmen d.m.v. warmtepompen (lucht en bodem).
10% hoog efficiënte woningen verwarmen met zonnecollectoren + elektrische bijverwarming.
30% van de woningen voorlopig nog verwarmen m.b.v. aardgas (weinig financiële draagkracht).
Overige elektrische energie voorlopig opwekken via gascentrales + inkopen uit Frankrijk (kernenergie).
Aardgaswinning Groningen en kleine velden op vasteland afbouwen.
Aardgaswinning Noordzee continueren + inkopen aardgas Noorwegen + LNG uit producerende landen.
Alle kolencentrales gefaseerd uit bedrijf nemen.
Woningen energie efficiënter maken door verregaand isoleren.

Verder gaan met transitie naar duurzame opwekking van elektrische energie en het uitfaseren van aardgas als brandstof. Uiteindelijke verwarming via warmtepompen, industriële warmte-koppeling, Fuel Cell en elektrische verwarming.

Transport gefaseerd overschakelen van fossiele brandstoffen naar BEV en/of FCV aandrijvingen.

Ergens moet er een plan voor de toekomst komen met gebruikmaking van alle mogelijke en beschikbare alternatieven.
Met name het isoleren van bestaande woningen, geeft een grote bijdrage aan het naar beneden brengen van de energie consumptie.
Daar is nog een hele hoop mee te winnen.

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer

wo 07 nov, 2018 12:13

Klopt en ook een efficiëntere ventilatie geeft een substantiële verbetering.

Bij de meeste woningen is de toevoer van verse lucht slecht geregeld d.m.v. roostertjes boven de ramen. Een warmte terugwinningsunit op de plaats van de afzuigventilator geeft een behoorlijke energiewinst. Wanneer de CV ketel en de afzuigventilator zich in één en dezelfde ruimte bevinden, dan is het een kleine investering en technisch gezien eenvoudig te installeren.
m.vr.gr, John

TonVH
Actief Lid
Actief Lid

wo 07 nov, 2018 12:46

WTW's zie je vrijwel alleen in huizen die na circa 2000 gebouwd zijn en dat zijn zodanig grote installaties dat je die niet meer in een bestaand huis kwijt kunt. Bovendien is de WTW gekoppeld aan de (gas)verwarmingsketel.

Tenzij je het acceptabel vindt dat er opeens (hele) dikke leidingen door het hele huis gaan lopen. Ook is een WTW erg (over)gevoelig voor het periodiek vervangen van de filters

Isolatie is een goed maar in veel gevallen zeer dure oplossing. Temeer daar de bewoners nu blijkbaar comfortabel leven en de uitgaven daarvoor of niet kunnen permitteren of gewoon geen behoefte aan hebben.
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer

wo 07 nov, 2018 14:08

De huidige WTW units zijn eigenlijk alleen geschikt voor nieuwbouw.
Er zijn nu ook relatief kleine ventilatieboxen die samen kunnen werken met CV en warmtepomp installaties. Deze zorgen voor het terugwinnen van de warmte uit de afgezogen lucht en voeren deze terug naar de verwarmingsinstallatie.

Woningisolatie is duur, maar zal toch op de een of andere manier gedaan moeten worden.
De meeste laag energie verwarmingsoplossingen, zoals warmtepompen werken alleen rendabel in een energie zuinige woning.
m.vr.gr, John

TonVH
Actief Lid
Actief Lid

wo 07 nov, 2018 14:53

Volgens mij zul je altijd behoorlijk forse pijpen moeten gebruiken bij een WTW. Met smallere pijpjes zul je de luchtsnelheid moeten verhogen en dat levert niet alleen lawaai op maar kans op tocht/windverschijnselen.

Zullen vast allemaal compromissen voor mogelijk zijn maar vziw zijn die er (nog) niet. Zal ook de nodige centen kosten.

Er wordt wel gemakzuchtig opeens gesproken om dan maar hypotheken op te hogen of zelfs te koppelen aan het huis (leuk als je wilt verkopen, lagere opbrengst) maar niet iedereen kan bij de hedendaagse normen een hogere hypotheek krijgen of heeft de ruimte voor een hogere aflossing. Idem huurwoningen, daar heeft elke verbetering vrijwel direct effect op de huurprijs.

En last but not least even over de (r)overheid (vind ik in dit geval zeer specifieke term). Ik durf te wedden dat als jij je huis gaat verbeteren als benoemd dat de gemeente gelijk dit zal misbruiken om de WOZ te verhogen (zoals soms als met zonnepanelen is gebeurd).

Voor de burger lose-lose, geld uitgeven in opdracht van de ene overheid en dus meer geld betalen aan de andere overheid.

"leuker kunnen we het niet maken".

Kortom, gewoon gas intact laten en verder in een rustig en normaal tempo de energiesituatie verbeteren. We hoeven tenslotte niet gekker te doen dan de rest van de wereld.

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President

wo 07 nov, 2018 18:13

Je kunt ook kiezen voor decentrale warmteterugwinning: https://www.ventilatieland.nl/categorie ... nning.html

Ik zie geen enkele reden de overheid vooraf te vertellen wat ik met mijn woning doe. Dat energielabel stel ik wel vast bij verkoop. De verkoopprijs van mijn woning zal daarna wel weer terug te zien zijn in de WOZ-aanslag idd.

Maar dat is gewoon hoe het spel gespeeld wordt.

Edit:
TonVH schreef:
wo 07 nov, 2018 14:53
Kortom, gewoon gas intact laten en verder in een rustig en normaal tempo de energiesituatie verbeteren. We hoeven tenslotte niet gekker te doen dan de rest van de wereld.
Helemaal mee eens.
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

TonVH
Actief Lid
Actief Lid

wo 07 nov, 2018 19:13

"Je kunt ook kiezen voor decentrale warmteterugwinning: https://www.ventilatieland.nl/categorie ... nning.html"

Kende ik niet, maar heb je ook de prijzen gezien? Van circa 1.000 tot 1.600 euro en dat per vertrek. Maakt voor een heel huis al gauw zo'n € 7.500,=

Vind ik een aardige investering want wat is het nut zonder aanvullende isolatie (kosten tussen 5 en 10 duizend euro)?
Zie trouwens net dat ze ook nog elektriciteit nodig hebben en zal dus meestal extra aangelegd moeten worden.

Dat zijn toch echt forse bedragen met behoorlijk lange terugverdien tijden.

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President

do 08 nov, 2018 17:28

Ja die dingen zijn duur. Ik zou er niet de hele woning mee ventileren, maar wel alleen de woonkamer bijvoorbeeld. Slaapkamer is liefst koel dus heeft WTW minder nut daar. En dan kun je misschien een plek vinden nabij een geschakeld stroompunt, waardoor breek- en installatiewerk meevalt.

Als je de hele woning wil voorzien van WTW dan lijkt mij een centrale unit efficiënter en rendabeler. Maar de crux van decentrale WTW is dat dat vaak niet nodig is.

Zou wel eens een vergelijkend consumentenonderzoekje naar deze technologieën willen zien.
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Josje
Lid
Lid
Auto: Auris Hybrid 5 d executive

ma 12 nov, 2018 18:47

Windmolentjes en zonnepanelen gaan van z'n lang zal ze leven niet de energiebehoefte dekken van Nederland. Ook energiebesparing is een doodlopende weg, want besparing betekent alleen uitstel.

Let wel, ik vind energie besparen prima, maar uiteindelijk is het uitstel van executie.

Het is een doodlopende weg.

Wetenschappelijk onderzoek (zonder taboes en vooroordelen) naar toekomstige energiebronnen lijkt me de enige juiste weg.

Over kernenergie: mijn broer is tegen, maar die zei dat Diederik Samson (kernfysicus) zelfs vindt dat de discussie vertroebeld wordt door schreeuwers zonder kennis van zaken en emotionele bijverschijnselen, en dat kernenergie wel degelijk een zeer goed middel is voor energieopwekking. Fukushima (spel ik dat goed?) is door een vloedgolf een ramp geworden. Wat er niet wordt bijverteld is dat de dieselpompen bijna op de waterlijn stonden. Voor een extra investering zouden die dieselpompen veel hoger gestaan hebben en zou de koeling van de reactor gewoon zijn doorgegaan, en zou er geen ramp ontstaan zijn.

In feite is ordinair besparen dus de oorzaak van de ramp. Maar media en politiek hebben een stok gevonden om mee te slaan. En zo kan er geen discussie gevoerd worden o.b.v. feiten en gebeurt er dus niks

rolf
Actief Lid
Actief Lid

ma 12 nov, 2018 19:14

Als jij dan ook even het afval probleem van de grote hoeveelheden hoog radioactief afval welke nu en in de loop van de komende 50 jaar als bestaande centrales ontmanteld worden even oplost wordt ik je grootste fan.

Het probleem is dat we eigenlijk geen oplossing voor afval dat dodelijk blijft voor elk levend organisme de komende paar honderdduizend jaar...........
Enig idee wat dat gaat kosten?

Kernenergie gaat de mensheid nog een heel veel hoofdbrekens opleveren met die vuiligheid.

PS: Waar mensen werken worden fouten gemaakt en techniek is niet feilloos, dus Fukushima zal niet de laatste kernramp zijn........

Plaats reactie

Terug naar “Maatschappij en Politiek”

• Informatie