"Klimaatwetenschappers vliegen waanzinnig veel",

Discussies over auto's in een ruimere context. Hoe denkt de politiek erover, wat zijn de milieu-effecten en wat betekent het voor onze maatschappij.
TonVH
Actief Lid
Actief Lid

vr 11 jan, 2019 19:14

En wat is daarop tegen?

Allereerst hoeft er geen 100% van de totale benodigde hoeveelheid geïmporteerd te worden. Gaswinning kan op een lage schaal doorgaan en ook zijn er andere locaties.

Importeren kan uit tenminste 2 bronnen. Sterker, er wordt al een complete gasleiding van Rusland aangelegd. O.a. Duitsland gaat een groot importeur worden. Daarnaast prijst Nederland zich graag met de titel "Gasrotonde van Europa". Dus weinig in te brengen tegen import voor eigen gebruik

Bovendien importeren we al dermate veel overbodigs en alleen geld kostend dat nuttig gas echt geen probleem mag zijn.
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.
Verbruik: eigenlijk geen idee, tevreden zolang het beter dan 1:18 is.

Renault Zoe Intens 40 Kw

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

vr 11 jan, 2019 19:36

Gas is ook geen probleem, maar onze regering is na het debacle in Groningen volledig doorgeslagen.
Gas is nog lang niet weg te denken in ons landje en het is zeker niet mogelijk om voor 2030 ons land gasvrij te maken.

Natuurlijk kunnen nieuw te bouwen woningen gasvrij gebouwd worden en er zijn ook heel wat bestaande recent gebouwde woningen die gasvrij gemaakt kunnen worden.
Echter voor een groot deel van de woningen in Nederland is het gasvrij maken economisch onhaalbaar.
Dan is er nog een groot deel van de industrie, die weinig alternatieven heeft om van aardgas naar een andere energiebron over te schakelen.

Ik hoop dat er in Den Haag tijdig een aantal mensen opstaan, die een gezonde en realistische toekomstvisie ontwikkelen en aan de man brengen, zodat de voorgenomen energie transitie niet op een economische debacle uitloopt.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: '19 RAV4 AWD-i HV Bi-tone

vr 11 jan, 2019 19:42

John, dat kan alleen maar als al die domme runderen hier in dit land eens verstandig gaan kiezen. Dat wat opstaat daarginds (je weet wel, die andere wereld die het Binnenhof heet) wordt ogenblikkelijk weer neergesabeld. Zolang dat zootje daar blijft zitten wordt het van kwaad tot erger.

Die GEXIT (gas exit) loopt parallel aan de BREXIT; ook al zo'n draak. En ook gedoemd te mislukken.
2019 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation
Zircon Silver / Attitude Black

Afbeelding

Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer

vr 11 jan, 2019 20:00

Het grootste probleem van de politiek is, dat het merendeel van de politici geen verstand van zaken hebben en aan alle kanten gesouffleerd dienen te worden. Op dit moment denkt men in Den Haag dat men met het vrijmaken van 2 miljard euro de energietransitie kan financieren.
Dat is volgens mij een druppel op een gloeiende plaat.

Van de week is er al een signaal van de netbeheerders gekomen, dat er in grote delen van het land op dit moment al geen capaciteit meer is om energie te ontvangen en te transporteren. De ellende is dat in de minst bevolkte delen van Nederland ruimte is voor de opwekking van wind- en zonenergie, maar dat daar geen transportcapaciteit voor is (hoogspanningsmasten, verdeelstations).

Om Nederland geschikt te maken voor de geplande transitie zullen er hoogspanningsmasten en verdeelinrichtingen gebouwd moeten worden. Dat kost niet alleen miljarden euro's, maar er zullen ook veel vergunningsprocedures voor de bouw ervan geregeld moeten worden en dat zal allemaal niet op korte termijn gerealiseerd kunnen worden. De bouw van windmolens en zonneparken zal daardoor in diverse regio's stil komen te liggen.
m.vr.gr, John

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President

vr 11 jan, 2019 20:10

2050 is toch de richtdatum voor een gasloze energievoorziening? En was 2030 niet de richtdatum voor benzinevrij verkeer? ;)

Het is goed te beseffen dat de overheid doelen stelt - en misschien halen we die doelen, en misschien blijken ze te ambitieus en onhaalbaar. Nou, dan halen we ze toch gewoon niet.

Je hebt uitdagende doelen nodig om verandering te bewerkstelligen. Er zijn tientallen redenen te noemen waarom iets niet kan. Laten we eens op zoek gaan naar die ene reden waarom het wel kan. Zo merk ik dat investeringen in mijn woning zichzelf terugbetalen.

Ik vind geen motivatie in het kan-niet-lukt-niet-gaat-niet-gemopper op een forum. Zelf pas ik mijn woning stap voor stap aan en investeer elk jaar in steeds verdergaande verbetering. Op dit moment renderen de verbeteringen in mijn woning beter dan mijn spaargeld en dat vind ik positief. Even doorsparen en dan voer ik de laatste isolatiemaatregelen door. Daarna installeer ik een lucht-lucht warmtepomp, decentrale warmterugwinning en zonnepanelen. Steeds weer een stapje verder naar het uiteindelijke doel.

En ja, misschien dat ik in 2050 zo'n €30k heb geïnvesteerd. Maar dan wel gewoon stapsgewijs. Elke investering verhoogt mijn wooncomfort en levert ook financieel rendement op - op dit moment ongeveer 8%
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur

vr 11 jan, 2019 20:20

Dat doe ik dus ook Frank, maar: de plannen (P L A N N E N) van deze regering worden al direct operationeel gemaakt door allerlei belastingen te verhogen c.q. nieuw te gaan heffen om die doelen op langere termijn eventueel misschien en heel positief gezien te gaan benaderen.
Deze drogreden is niets anders dan nu snel scoren in Europa, geld vangen voor de schatkist en er niets (N I E T S) tegenover stellen dat ook maar in de buurt van compensatie komt, laat staan resultaten.
Hier is gewoon niet goed over nagedacht (zie reactie John), en korte termijnvisie is gewoon geen visie in deze materie.
Dit moet globaal worden opgepakt, en zoals je zelf met je huis doet stapje voor stapje aangepakt en uitgevoerd. Maar het is zinloos als we hier van alles gaan doen, miljarden in iets steken dat aan de andere kant van de grens weer als bruinkool wordt verbrand.

Afbeelding

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer

vr 11 jan, 2019 22:07

Frank2b schreef:
vr 11 jan, 2019 20:10
En ja, misschien dat ik in 2050 zo'n €30k heb geïnvesteerd. Maar dan wel gewoon stapsgewijs. Elke investering verhoogt mijn wooncomfort en levert ook financieel rendement op - op dit moment ongeveer 8%
Hoe kom jij aan 8% rendement en hoe heb jij dat berekent?

Ik heb ook al eens zitten rekenen, maar kan met geen mogelijkheid een acceptabel rendement halen.
Wanneer ik kijk naar de terugverdientijd t.o.v. de benodigde investeringen om energie neutraal te worden, dan zijn de investeringen niet terug te verdienen voordat ik 85 jaar of ouder ben.
Hoogst waarschijnlijk woon ik dan niet meer in mijn huidige woning of ik ben reeds naar de eeuwige jachtvelden verhuist.

Verbruik Elektra en Gas - netto € 1800 per jaar in 2019.
Extra isolatie (dak + vloer) plus nieuwe plaatsing ++ glas - begroot op € 5200
Zonnepanelen 4500Kw plus aanpassing rieten kap (zuidwest zijde) - begroot op € 22.000
Warmtepomp + boiler + warmte terugwinning - begroot op € 7500

Terugverdientijd totale investering van € 34.700 is ong. 15 jaar met een prijsstijging energie van 3% per jaar. Ik ben dan 82 jaar oud.

Hierbij valt nog op te merken, dat de zonnepanelen, de warmtepomp en de boiler na 15 jaar waarschijnlijk al weer vervangen zullen moeten worden, dus er valt in mijn geval niets terug te verdienen en daardoor ook geen positief rendement te halen voordat ik 85 jaar of ouder ben.
m.vr.gr, John

Juggie (Dual Power)
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Hyundai Kona EV

vr 11 jan, 2019 23:44

johnths2 schreef:
vr 11 jan, 2019 19:36
Ik hoop dat er in Den Haag tijdig een aantal mensen opstaan, die een gezonde en realistische toekomstvisie ontwikkelen en aan de man brengen, zodat de voorgenomen energie transitie niet op een economische debacle uitloopt.
Ik hoop dat ze allemaal worden weggestemd de overheid is het probleem en de oplossingen komen van individuen die in alle vrijheid kunnen werken en kunnen bedenken. https://gasloosvooriedereen.jouwweb.nl/
Afbeelding Hyundai Kona EV 2018
Afbeelding Prius Plug In 2013
Afbeelding Prius EE 2011
18.9 kWh per 100 km Tesla Model S P85

TonVH
Actief Lid
Actief Lid

za 12 jan, 2019 9:48

Het gerucht dat al enige tijd de ronde deed kon wel eens bewaarheid worden.

Vandaag in de Wakkere Krant van Nederland een uitgebreide interview met Dyckhoff. Hierin neemt hij afstand van het klimaatakkoord en zegt (citaat) "Telkens als drammers Jess of Jetten praten over klimaatakkoord dan daalt het draagvlak met 1 pct".

Dyckhogg staat overigens duidelijk voor eigen parochie te prediken oftewel zijn enige doel is kiezers voor zich te winnen bij komende verkiezing.

Om het gerucht te vervolmaken moet er bij gezegd worden "met als doel na de verkiezing e.e.a. gewoon uit te gaan voeren.".

Als de vos de passie preekt, boer pas dan op je kippen!

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3014754 ... aatakkoord
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.

Renault Zoe Intens 40 Kw

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer

za 12 jan, 2019 9:55

De VVD vertrouw ik ook al jaren niet meer, die hebben al zoveel belooft.
m.vr.gr, John

VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur

za 12 jan, 2019 11:47

Inderdaad populistisch geleuter van een ras VVD'er...
Dijkhoff hekelt ook de ‘drammende’ opstelling van coalitiepartijen D66 en ChristenUnie, die in zijn ogen ,,een lichtend voorbeeld’’ van Nederland willen maken.
Kabinet in gevaar
De standpunten in de regeringscoalitie VVD-CDA-D66-CU liggen ,,behoorlijk uit elkaar’’, aldus de liberaal. ,,Dat wordt nog pittig.’’ Daarbij zou ook het kabinet in gevaar kunnen komen. ,,Niemand in Nederland wordt er beter van als er een kabinet valt’’, zegt Dijkhoff. ,,Maar als het alternatief wordt dat ik óf het kabinet óf de burger moet laten vallen: de burger zal ik nooit laten vallen. Ik denk dus dat het daarom ook verstandig is als alle vier partijen ervoor zorgen dat dat niet gebeurt en kabinet en coalitie stabiel blijven.”
Alsof hij het kabinet zou laten ploffen... NOT dus!

Afbeelding

PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: 2012 Plug-In Executive

za 12 jan, 2019 16:47

De VVD heeft D66 hard nodig. Wie moet er anders de schuld krijgen van alle ellende?
Mei 2019: Hyundai Ioniq Electric Premium 2019
Nov 2017: 50.000 Toyota Prius Plug-In Executive 2012 (49.281 km)
Nov 2009: Toyota Prius Comfort 2006 (193.930 km)

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer

za 12 jan, 2019 17:49

Zo slim zijn ze wel bij de VVD.

De coalitiepartners krijgen de schuld, daar weten ze bij de PVDA en het CDA alles van.
Waarschijnlijk zal in de nabije toekomst D66 het zelfde ervaren.
m.vr.gr, John

TonVH
Actief Lid
Actief Lid

za 12 jan, 2019 18:32

Definitie van politiek:

Om de zoveel tijd mogen wij kiezen tussen of gebeten worden door de hond of gekrabd door de kat. Wat je kiest maakt niet heel veel uit want genaaid wordt je toch.

Renault Zoe Intens 40 Kw

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President

za 12 jan, 2019 18:44

@John:

Ik heb nu ongeveer €11.000 geïnvesteerd in isolerende maatregelen: dakisolatie, HR++ glas rondom, LED-verlichting. Deze leveren nu een besparing op van ongeveer €900 per jaar op mijn energierekening. Dat is een rendement van bijna 8%.

Maatregelen die ik nog ga nemen zijn isolatie van de muur met de garage van de buren - die is kennelijk niet geïsoleerd en blijkt kouder te zijn dan de overige buitenmuren - en verbeterde isolatie van de vloer.

Installatie van een lucht-lucht warmtepomp als bijverwarming (ik denk overigens dat ik daar deze winter bijna de hele mikmak mee had kunnen verwarmen), decentrale warmteterugwinning en de plaatsing van zonnepanelen moet ik nog goed uitvogelen. Ik wil zo veel mogelijk panelen in een oost-west opstelling gaan plaatsen. Rendement neemt af maar opbrengst neemt toe daardoor. Mogelijk is een dikke UPS vereist om de energie die overdag is opgewekt 's avonds te kunnen benutten.

Gelukkig heb ik nabije familie die daarin goed kan meedenken ... :D
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Plaats reactie

Terug naar “Maatschappij, milieu en politiek”

• Informatie