De CO² hoax

Discussies over auto's in een ruimere context. Hoe denkt de politiek erover, wat zijn de milieu-effecten en wat betekent het voor onze maatschappij.
Plaats reactie
Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Prius 3 Executive

ma 11 feb, 2019 9:33

Nog even over China, "het land dat niets doet"
Met de invoering van de Model 3 heeft Tesla nu de nr 1 best verkopende EV in huis. De nummer 2? Nee, geen Nissan Leaf, Renault Zoe of Hyundai Ioniq.
Een Chinese BAIC EC. Een model wat buiten China niet te krijgen is.
In China worden ongeveer de helft van de EV's van de wereld verkocht. In het verleden waren er al berichten dat de inzet van elektrische bussen in het OV in China heeft geleid tot een merkbare daling van de verkoop van diesel.

https://cleantechnica.com/2019/02/09/te ... ev-market/

Dus dat Nederland probeert het beste paard van de stal te zijn gaat in deze niet op. Sterker nog, het Verenigd Koninkrijk staat er beter voor in reductie en CO2 uitstoot per hoofd dan wij.

https://www.carbonbrief.org/analysis-uk ... en-in-1890
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

bonbon
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 11 feb, 2019 10:38

Bedankt Maarten
Leuk om te weten heb net een filmpje bekeken en het is een auto die het in Nederland goed zou doen denk ik.
https://youtu.be/nqpPhYUxUkU
Het ziet er allemaal erg simpel uit maar het is functioneel.
Wat ik erg goed vind is dat ze twee laadopeningen hebben voor en opzij goed bedacht.
En wat ook opvalt zijn de harden maatregelen die ze in de steden nemen om snel over te stappen op EV.
gr.Theo
Voorlopers hebben het zwaar,maar wel het mooiste uitzicht.

TonVH
Actief Lid
Actief Lid

ma 11 feb, 2019 12:47

Maarten schreef:
ma 11 feb, 2019 7:41
Ik kan niet benadrukken hoe verschrikkelijk fout ik zo'n instelling vind.
En ik kan niet genoeg benadrukken hoe verschrikkelijk fout ik een instelling van veel van jouw medestanders vind die toestaan dat er mensen zijn met een andere meningen.
China, India en de VS hebben dat accoord ook ondertekend.
Leuk dat je die noemt. Allereerst om jou up=to=date te brengen: de VS heeft het niet ondertekend cq zich terug getrokken.

Wat China betreft. Uit een recent artikel (met uiteraard ook de gebruikelijke Corendon vliegreizen) in de Volkskrant blijkt dat China inderdaad veel aan alternatieve energie doet maarrr tegelijkertijd in eigen land weer volop kolencentrales bouwt en datzelfde in de rest van de wereld. China is de grootste kolencentrale bouwer en is ook zelf de grootste kolenverbrander in de wereld. China is dus niet zo'n best voorbeeld.

India, maak ik geen woorden aan vuil. Laten ze daar eerst maar eens het Kaste systeem echt afschaffen en de mannen ethisch besef bijbrengen.
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.
Verbruik: eigenlijk geen idee, tevreden zolang het beter dan 1:18 is.

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive

ma 11 feb, 2019 13:01

Nederland een derde wereld land, wanneer het gaat om milieuvriendelijkheid.
Wij moeten niet zoveel kijken naar andere landen die het slechter doen dan ons, maar kijken waarom wij het zo slecht doen.

Milieu vriendelijke landen.gif
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

rolf
Actief Lid
Actief Lid
Auto: RAV4 Hybride 4WD

ma 11 feb, 2019 13:20

TonVH schreef:
India, maak ik geen woorden aan vuil. Laten ze daar eerst maar eens het Kaste systeem echt afschaffen en de mannen ethisch besef bijbrengen.
Wat je ook voor mening over het geloof en lokale gewoontes hebt...........

https://energy.economictimes.indiatimes ... t/64463199
RAV4 Hybride 4WD - Nissan Leaf Acenta - Audi A2

rolf
Actief Lid
Actief Lid

ma 11 feb, 2019 14:35

Het is officieel bevestigd: klimaatontkenners houden niet zo van democratie. Althans, dat blijkt uit de resultaten van een wereldwijd onderzoek (waar conservatieven waarschijnlijk woest van gaan worden).

Uit het onderzoek volgt dat mensen die bezorgt zijn over klimaatverandering vaker voorstanders zijn van democratie. Mensen die daarentegen vinden dat klimaatverandering absolute onzin is, hebben vaak helemaal niet zoveel met de kernwaarden van democratie. En ironisch genoeg is juist het Westen de plek waar klimaatontkenning het meest ideologisch is.

Wetenschappers van de Georgia State University concludeerden dit door in 36 landen te kijken naar de houding ten opzichte van klimaatverandering. Het onderzoek, dat afgelopen maand in Environmental Politics werd gepubliceerd, gebruikte hiervoor de gegevens van de Global Attitudes Survey die het Pew Research Centre in 2015 uitvoerde.

“De verrassendste uitkomst van dit onderzoek is de mate waarin een sterke toewijding aan democratische waarden de bezorgdheid over klimaatverandering weet te voorspellen.”

Eerdere onderzoeken richtten zich vaak vooral op de publieke opinie in de VS en andere Westerse democratieën. Die onderzoeken laten zien dat de opvattingen over klimaatverandering in Westerse landen waar Engels wordt gesproken vaak sterk worden beïnvloed door de ideologieën van politieke partijen. Simpel gezegd moeten conservatieven vaak niet zo heel veel van milieubewustzijn hebben, terwijl partijen op de linkerflank klimaatverandering juist wel als een serieus probleem zien. Hoewel er vaak vanuit wordt gegaan dat dit ook geldt voor de rest van de wereld, blijkt uit dit nieuwe onderzoek dat politieke ideologieën buiten onze Westerse bubbel vaak amper een rol spelen in hoeveel zorgen mensen zich over het klimaat maken.

“De politieke partijen waarmee mensen zich identificeren, hebben enkel invloed op de mening over klimaatveranderingen in ontwikkelde kapitalistische economieën.”

In plaats daarvan hangt de bezorgdheid over klimaatverandering vooral samen met een voorkeur voor democratische waarden. In een verklaring zegt professor Gregory Lewis, de hoofdauteur van het onderzoek: “De verrassendste uitkomst van dit onderzoek is de mate waarin een sterke toewijding aan democratische waarden de bezorgdheid over klimaatverandering weet te voorspellen. Wie een voorstander is van vrije verkiezingen, vrijheid van godsdienst, gelijke rechten voor vrouwen, vrijheid van meningsuiting, persvrijheid en tegen internetcensuur is, blijkt zich in vrijwel elk geval ook druk te maken om het klimaat. Het is wereldwijd zelfs de betrouwbaarste manier om te voorspellen of iemand zich druk maakt over klimaatverandering, behalve in Engelssprekende Westerse landen, waar juist de politieke partij waarmee iemand zich identificeert een grotere rol speelt.”

Lewis en zijn team leggen uit dat mensen die een sterke verbondenheid hebben met democratische principes een 7 tot 25 procent grotere kans hebben om klimaatverandering als een serieus probleem te zien dan mensen die matige verbondenheid met deze principes hebben. “In eerste instantie zagen we dit als een alternatieve maatstaf voor liberalisme,” schrijven ze in het onderzoek. “Maar in slechts 4 van de 13 landen is het geloof in klimaatverandering direct gerelateerd aan ideologie. Dit geloof is daarbij in maar 9 van de 36 landen groter onder liberale dan onder conservatieve partijleden.”

Bovendien spelen politieke ideologie, gender, leeftijd en religieuze voorkeur nergens anders zo’n grote rol dan als in de Verenigde Staten. In het Engelstalige Westen zijn vrouwen bijvoorbeeld 7 procent meer geneigd om klimaatverandering als een ernstig probleem te zien dan mannen. In Europa is dat effect maar half zo groot en in de rest van de wereld speelt gender helemaal geen rol. Hetzelfde geldt voor leeftijd: in het Westen zijn het vaker jonge mensen die zich bewust zijn van het probleem, terwijl dit in de rest van de wereld vooral voor ouderen geldt. Tot slot blijkt in het Westen dat mensen die een strenge religie aanhangen, zich vaak minder druk maken om klimaatverandering. Met name in Afrika en Azië is dat precies het tegenovergestelde.

Waar komt het precies door dat de partijpolitieke ideologie zo’n grote rol speelt in de manier waarop we in het Westen naar klimaatverandering kijken? Volgens het onderzoek heeft dit vooral te maken met het diepgewortelde idee dat de marktwerking in onze kapitalistische economie niet verstoord mag worden. Dit betekent dus dat met name conservatieve partijen vaak tegen milieuvoorschriften of beperkingen van de productie van fossiele brandstoffen zijn.

“De politieke partijen waarmee mensen zich identificeren, hebben enkel invloed op de mening over klimaatveranderingen in ontwikkelde kapitalistische economieën,” schrijven de wetenschappers in hun onderzoek. Deze economieën zijn “landen waar conservatisme nauw verbonden is met het verlangen naar een vrije markt en landen waar conservatieve media sterk aanwezig zijn.” Dat is dan ook precies de reden waarom de tegengestelde meningen in de VS simpelweg de ideologische verdeling van het land weerspiegelen. Vrouwen, jongeren en minder religieuze mensen zijn in de VS volgens het onderzoek nou eenmaal liberaler dan de rest van de bevolking.

Lewis zegt dat hij met dit onderzoek beleidsmakers wil helpen om effectievere manieren te ontwikkelen waarmee verschillende bevolkingsgroepen bewust gemaakt kunnen worden van klimaatverandering. Maar tot dat lukt, laten de resultaten van dit onderzoek vooral zien dat klimaatontkenning heel weinig te maken heeft met wetenschappelijke argumenten. In de VS, Australië, Canada, Duitsland, Israël en het VK is het aanhangen van een rechtse partij (en dus de vrije markt) de grootste drijfveer achter klimaatontkenning. In de rest van de wereld speelt de waardering van de democratie de belangrijkste rol: hoe meer je klimaatverandering ziet als regelrechte onzin, des te meer je ook neerkijkt op de bouwstenen van een goed functionerende democratische samenleving.

https://motherboard.vice.com/nl/article ... democratie

VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: C-HR Hybride Bi-tone Prem.

ma 11 feb, 2019 14:36

@John: Vergelijk een land als Zweden niet met NL in dat schema. Landoppervlakte versus inwonersaantal ratio ligt daar aardig wat lager.
En ja, natuurlijk lopen ze daar voor. Maar dat kan daar ook heel wat makkelijker als je het hele land bekijkt.
Beetje populistisch schema. Alsof wij een wedstrijdje met de andere landen aan het doen zijn. De huidige uitleg van Rutte is toch echt anders.
C-HR Hybrid Bi-Tone Premium Hydro Blue / Night Sky Black, full Exclusive Nappa leather.
Afbeelding
Onderweg: 2019 RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation Zircon Silver / Attitude Black

PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: 2012 Plug-In Executive

ma 11 feb, 2019 16:37

TonVH schreef:
En ik kan niet genoeg benadrukken hoe verschrikkelijk fout ik een instelling van veel van jouw medestanders vind die toestaan dat er mensen zijn met een andere meningen.
Had ik dit niet voorspeld gisteren?
Als ik me dan weer eens laat verleiden om op die argumenten in te gaan, zal je ongetwijfeld weer gaan roepen dat ik een evangelist ben die jou mijn wil wil opleggen.
Okay, nu dan tegenover Maarten, maar discussies met jou (hier en op andere fora) gaan wel altijd volgens dit patroon. Het wordt tijd dat je het begrip "vrijheid van meningsuiting" eens werkelijk gaat begrijpen. Als iemand het niet met jou eens is en een andere mening uitspreekt, betekent dat niet dat diegene jou de mond wil snoeren of jou het hebben van die mening verbiedt. Toch is dat jouw standaard reflex als iemand het niet met je eens is. Dat is jammer, want zo ben je snel uitgepraat.
Afbeelding Plug-In Prius Executive 2012
Afbeelding Nazca Fuego 2008

PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 11 feb, 2019 16:48

VonJot schreef:
ma 11 feb, 2019 14:36
@John: Vergelijk een land als Zweden niet met NL in dat schema. Landoppervlakte versus inwonersaantal ratio ligt daar aardig wat lager.
Waarom pik je alleen Zweden eruit?

Goed, strepen we Zweden af. Hoe is de vergelijking met de landen die dan overblijven?

Beetje populistisch schema. Alsof wij een wedstrijdje met de andere landen aan het
doen zijn
Het zijn juist de populisten die de hele tijd roepen dat we niks voorstellen in vergelijking met het buitenland. Nu blijkt dat de kloppen. We doen ook bijna niks vergeleken met het buitenland. Al die buitenlanden zijn blijkbaar stiekem toch al begonnen. Wanneer beginnen wij?

VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: C-HR Hybride Bi-tone Prem.

ma 11 feb, 2019 19:08

Ik mis gewoon de context waarin dit schema is gebruikt. Zo losstaand is het niets anders dan populistisch gedreun, zonder inhoud. Mooi plaatje, meer niet.

Net zoals deze:
Afbeelding
C-HR Hybrid Bi-Tone Premium Hydro Blue / Night Sky Black, full Exclusive Nappa leather.
Afbeelding
Onderweg: 2019 RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation Zircon Silver / Attitude Black

PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 11 feb, 2019 22:29

Interessant plaatje. Zo te zien is Zweden begonnen met het belasten van de industrie voor hun CO2 uitstoot. Dat zou de hoge score ook wel deels kunnen verklaren.

Maar hoe kan het nou dat bijvoorbeeld Bulgarije, Spanje, Griekenland en Polen het zoveel beter doen?

Ik probeer nog steeds te achterhalen wat nou de kern is van jouw argumentatie. Of zelfs je standpunt.

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive

ma 11 feb, 2019 23:01

Het grootste probleem van Nederland is al jaren het gebrek aan alternatieve energiebronnen.
Meer dan 85% van alle energie wordt opgewekt uit fossiele brandstoffen. Veel landen om ons hen hebben waterkrachtcentrales, getijdencentrales, kernenergie en/of wind/zonne-energie opwekking.

Nederland heeft nog 10 kolencentrales, 45 gascentrales, 6 afvalverbrandingscentrales.

De 5 heel kleine waterkrachtcentrales, de laatste kerncentrale, 8 biomassa-centrales, de windmolenparken en zonnepanelen leveren nog geen 8% van alle benodigde energie.
De overige 7% energie komt uit industriële terugwinning, zoals warmtekrachtkoppelingen, aardwarmte, etc.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

rolf
Actief Lid
Actief Lid

di 12 feb, 2019 7:16

CO2 Hoax?

Denken de burgemeester en inwoners van Miami toch heel anders over..........en is ook zo blij met zijn president.

https://www.ad.nl/video/in-miami-hebben ... ten~p66876

Juggie (Dual Power)
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Hyundai Kona EV

di 12 feb, 2019 21:46

PriOkkie schreef:
ma 11 feb, 2019 22:29
Interessant plaatje. Zo te zien is Zweden begonnen met het belasten van de industrie voor hun CO2 uitstoot. Dat zou de hoge score ook wel deels kunnen verklaren.
De industrie kun je niet belasten, die schuiven de kosten door naar de eindgebruiker jij en ik.
Afbeelding Hyundai Kona EV 2018
Afbeelding Prius Plug In 2013
Afbeelding Prius EE 2011
18.9 kWh per 100 km Tesla Model S P85

PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur

di 12 feb, 2019 22:44

Juggie (Dual Power) schreef:
di 12 feb, 2019 21:46
De industrie kun je niet belasten, die schuiven de kosten door naar de eindgebruiker jij en ik.
Klopt, dat had ik ook al bedacht. Maar uiteindelijk betalen jij en ik het toch, dus wat dat betreft maakt het niks uit. Wat wel uitmaakt is dat ik in de winkel niet kan kiezen tussen een schonere of viezere fabriek. Dat is haast niet na te gaan, als je het al op het eindproduct zou willen beprijzen. Helaas zal de viezere altijd goedkoper zijn, dus gebeurt er niet zo gauw wat.

Verplaats je de kosten naar de plek waar de vervuiling optreedt, dan is dat gelijk een incentive om daar eindelijk eens wat in te investeren. Een fabriek met een gezonde levensverwachting kan makkelijker een dure investering financieren en daarmee grote stappen vooruit doen dan al die gewone mensen die enkel hun energierekening zien stijgen zonder dat ze er iets aan kunnen doen.

Persoonlijk heb ik liever dat mijn producten wat duurder worden, zodat een hoop vervuiling aan de bron aangepakt kan worden, dan dat mijn energiebelasting tot ongekende hoogten stijgt zonder dat ik er veel aan kan doen.

Plaats reactie

Terug naar “Maatschappij en Politiek”

• Informatie