Accu leeg na half uur knipperstand, vervangen?

Specifieke technische aspecten van de Auris Full Hybrid 1
Axial63
Lid
Lid
Auto: Toyota Prius 3 HSD DB

wo 18 jan, 2017 21:15

Vero020 schreef:
wo 18 jan, 2017 12:37
@relatie, ik bedoel omgekeerd. Wat doet de auto als er bij t aanzetten zo'n sluitinkje in de accu optreedt. Of als de accuspanning laag is maar de accu niet helemaal stuk. Komt dan deze stand ook op misschien? Ook al "start" je goed?
De kortsluiting zoals eerder omschreven treed niet vaak bij stilstand op, eerder door trillen, maar word dan pas opgemerkt bij het opnieuw inwerking stellen (starten).

Wat er gebeurd als er niet genoeg spanning is weet ik zo niet, maar jij hebt dat zelf meegemaakt (9,6v) dus zal de 'storing' wel optreden omdat het hybridesysteem niet opgestart kan worden...
Zie blz 460 handleiding:
handleiding schreef: ■ Als de 12v accu verwijderd of ontladen is
● Als de 12v accu ontladen is geraakt terwijl stand P was geselecteerd, kan geen andere schakelstand worden geselecteerd. In dit geval kan de auto niet worden gesleept zonder beide voorwielen van de grond te tillen, doordat de voorwielen door de parkeerblokkering zijn geblokkeerd. (Blz 409)
Mogelijk start het hybridesysteem niet. (Blz 370)

Anderzijds: Als de spanning weer is hersteld (door bijladen van de accu via acculader/hybridesysteem treed wel weer een ander fenomeen op:
Zie blz 370 handleiding.
handleiding schreef: ■ Nadat de 12v accu weer is opgeladen/aangesloten
Start het hybridesysteem met het contact in stand ACC. Het hybridesysteem start mogelijk niet als het contact UIT is. Het hybridesysteem werkt vanaf de tweede poging echter normaal.
● De stand van de startknop wordt door de auto opgeslagen. Als de 12v accu weer wordt aangesloten, keert de startknop terug naar de stand die was geselecteerd voordat de 12V-accu werd losgenomen. Zorg dat het contact UIT is voordat de 12v accu wordt losgenomen. Wees extra voorzichtig als niet bekend is wat de stand van de startknop was voordat de accu leeg raakte.
Dus als je wilt starten kan het niet eerder dan dat je eerst naar de ACC stand bent gegaan... Verklaard wellicht waarom je meerdere keren moest drukken op de Startknop?

Geef nooit op! :ugeek:
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012

Vero020
Lid
Lid

do 19 jan, 2017 14:00

Zeker zolang jullie meedenken zal ik nooit opgeven, haha! :)

Thx, ja, plausibel dus... "storing" bij lage spanning. Maar niet echt zo voorspeld door de handleiding, hè... :(

Het lijkt wel of jij vanalles in de handleiding hebt dat ik niet heb... Sorry, druk met andere dingen dus nog niet nageplozen hier.
Auris FH1 bj 2010
>100.000

2005-2015 Renault Scenic ♥ bj 2000 >200.000 LPG 1:11

Vero020
Lid
Lid

do 19 jan, 2017 14:02

De derde bullet van je laatste kopietje had ik wel gezien. Die tweede snap ik niet echt. Maar de derde voorspelde de "storing" nl IGN ON stand na t vervangen van de accu denk ik... Hoewel ik de auto wel uit had gezet voor t vervangen. Afijn.
Auris FH1 bj 2010
>100.000

Axial63
Lid
Lid

do 19 jan, 2017 14:55

Ik ben niet de constructeur maar plaats hier een vermoeden waarom de tweede bullit van het laatste topic er staat:

Als er een storing optreed in de systemen dan is het mogelijk dat naar aanleiding daarvan functies (tijdelijk) word afgesloten of uitgeschakeld.

Door na het oplossen van de storing (hier de accu vervangen / opgeladen) eerst het systeem van stroom te voorzien door de ACC stand te activeren geeft de computers de mogelijkheid te controleren wat de status is van het systeem en te laten controleren of (tijdelijk) uitgeschakelde systemen weer geactiveerd kunnen worden of niet.

Andersom: als je direct via de normale procedure de auto wilt activeren trap je enkel het rempedaal in en word de Startknop geactiveerd. Er is dan dus geen mogelijkheid te controleren of de systemen naar behoren werken. Als er nog een storingsmelding in het systeem staat dan zal de LED Oranje blijven en kun je eenvoudigweg niet starten.

Vandaar dat hier melding wordt gemaakt om de Startprocedure iets aangepast te laten verlopen op het moment dat de stroomtoevoer is hersteld.

P.S. met al deze berichtjes beginnen onze accu's wel al redelijk voller te lopen..... ==>>>>

Axial63
Lid
Lid

do 19 jan, 2017 17:35

Vero020 schreef:
do 19 jan, 2017 14:00
Thx, ja, plausibel dus... "storing" bij lage spanning. Maar niet echt zo voorspeld door de handleiding, hè... :(
Toch wel een beetje...
Je probeert het systeem te activeren dus alle apparaten moeten van stroom worden voorzien, dus systeem gaat naar IGN-ON maar omdat het hybridesysteem niet gestart kan worden komt het niet naar READY.
Dus net als bij een conventionele auto: Je draait de sleutel door totdat je de motor gaat starten maar er gebeurd niets. Je laat de sleutel los en deze blijft staan in positie IGN-ON.
Vandaar alle lampjes en meters... Wat je niet gezien hebt is dat bij het starten de LED in de Startknop Oranje bleef...

Doe eens een update naar ons:
Heb je nog last van de 'storing' gehad?
Indien NEE, Heeft dat denk je te maken met de nieuwe accu?
Of heeft het lezen over eea er toe geleid dat je anders bent gaan gedragen?

Vero020
Lid
Lid

do 19 jan, 2017 22:11

Haha ja die batterijtjes 👍

Nee de led niet meer gecontroleerd idd.

@Update: de storing niet meer gezien bij starten. Pas 4x gereden maar toch. Ik geloof absoluut in de accu hoor. Hij komt ook sneller in Ready meen ik toch.

T "storingscherm" alleen nog gezien bij aan en uit zetten zoals ik eerder meldde en was dus ongetwijfeld op de door jou beschreven manier van in IGN ON komen.

Stressgevoel weg 👍

Nog wel keer je uitleggen nalopen en zien of ik t nu echt allemaal volg id praktijk.

Sticky's maken over "standen" vd auto.
En over accu-controle of startproblemen.

Ik "volg" je verhaal over in IGN ON komen bij niet starten wegens te lage accuspanning. Dit was mijn analyse ook zon beetje. Wel stom dat dit niet beschreven staat bij "problemen" of "accu" in de handleiding. (Of heb jij dit weer wel (kunnen vinden)👀 😜) Tenzij dit alleen zo verloopt bij een accu met t type fout zoals ik die vermoedelijk had: incidentele sluiting. Dan toch misschien beetje zeldzaam...? Als de accu nog leger is doet hij gewoon helemaal niks denk ik... Heb ik ook een of twee x gehad.
Auris FH1 bj 2010
>100.000

Vero020
Lid
Lid

do 19 jan, 2017 22:18

Ik startte echt wel goed. Behalve een paar x toen ik wat ging "uitproberen" of t daaraan lag. Ben overtuigd van de "storing" bij lage accuspanning. Ook omdat ik t een aantal x heb gemeten.

Omdat de "storing" (niet storing dus in die gevallen) ook op kwam bij de IGN ON procedure EN omdat die accuspanning zo raar deed, onvoorspelbaar ineens laag was, de accu verder door alle tests kwam was t nogal verwarrend.

Toen ik hier las over incidentele sluiting voelde dat gelijk raak en ging ik de accu vervangen.

De IGN ON stand had ik dus eerder al eens "gevonden" maar verdween toen weer uit mn beeld en verklaarde op zichzelf ook niet alles.

Toen deze twee punten weer bij elkaar kwamen hier werd t uiteindelijk duidelijk, waarvoor mijn dank, en nu gelof ik wel in de oplossing hoor!

Nu intrigeert me nog dat jij zoveel weet maar hier ook nog nieuw bent net als ik? Wat is je achtergrond en waarom zit jij hier?
Auris FH1 bj 2010
>100.000

Axial63
Lid
Lid

do 19 jan, 2017 22:48

Mooi zo...

Ach, auto's interesseren mij nu eenmaal en ook ik leer graag van anderen..
En kennis die ik heb opgedaan kan ik via een forum als dit dan ook weer overdragen aan anderen..
verder: viewtopic.php?f=4&t=10013 (verdere info via PB)

Vero020
Lid
Lid

do 19 jan, 2017 23:16

En dus sinds kort pas Prius, dat verklaart t. Thx!
Auris FH1 bj 2010
>100.000

Plaats reactie

Terug naar “Auris FH 1 - Techniek”

• Informatie