Waarom is de prius zo lelijk?

Lak, vormgeving, afwerking, etc.
Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President

ma 11 feb, 2013 20:58

Ook al rij ik nu bijna acht jaar blij in mijn Prius rond begrijp ik al die kritiek op het koetswerk wel.

Zo van opzij bezien is wat mij betreft de Prius prima in orde. De wat vreemde knik in het dak daargelaten.
Vanachter is-ie een beetje comedy-capers-vreemd smal en hoog.

Maar de neus is in mijn ogen een totale misser. Vreemde bult met logo voorop en rare koplampen die op geen enkele manier voor de koets van de Prius gemaakt lijken. Het lijkt wel alsof ze die lampunits van een Hi-Ace hebben gehaald... :shock:

Wat de styling betreft is de nieuwe Auris een grote stap vooruit. Een werkelijk prachtige wagen waarin de lijnen en proporties weer helemaal kloppen. En dan de neus! Lampen, logo en grille op een prima manier geïntegreerd. Ach ach, wat een neus ....http://adentant.blogspot.nl

Ik hoop dat dat de nieuwe huisstijl wordt en dat de Prius IV deze lijn doorzet! 8)
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

kekke-auto
Actief Lid
Actief Lid

ma 11 feb, 2013 22:15

Als Prius bezitter ben ik natuurlijk bevooroordeeld maar ik vind het een prachtige wagen. Ik snap dat gezeur dat het een lelijk hok is niet. Het moet op een auto uit het jaar 1980 lijken anders is het niets? Poeh, al die andere auto's zijn zoo 2001...

Kritiek heb ik ook. Mijn vorige auto kon ik overal zo in parkeren en dan wist ik precies tot hoe ver ik kon gaan. De Prius is aan alle kanten zo onoverzichtelijk, je hebt echt geen idee waar je neus of kont zit.

@boefjemichael, ik heb een witte maar had liever een zilveren / grijze gehad. Mooie auto hoor en houd ons op de hoogte van aanpassingen!

Fendy
Lid
Lid

di 12 feb, 2013 9:26

Tsja, ik rij erin en het is voordeliger dan mijn vorige auto, verder vind ik het ook echt geen mooie auto. Prius 3 vind ik dan al een stukje beter maar het is nou nog steeds niet iets waar ik warm voor loop. Ja, ik heb hem vrijwillig gekocht, maar dus echt niet omdat het ding me zo aantrok.
Afbeelding

Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur

di 12 feb, 2013 13:02

kekke-auto schreef:Kritiek heb ik ook. Mijn vorige auto kon ik overal zo in parkeren en dan wist ik precies tot hoe ver ik kon gaan. De Prius is aan alle kanten zo onoverzichtelijk, je hebt echt geen idee waar je neus of kont zit.
Helemaal mee eens; vooral de voorkant is een ramp.
De beste investering die ik ooit deed in een accesoire ... parkeersensoren zowel vóór als achter. Daar kun je echt "blind" mee parkeren tot op een paar centimeters van een obstakel. Ze zijn ook later nog aan te brengen bij de dealer.
Toyota Prius II HSD Business Edition 2008, Pure White, parkeersensoren vóór en achter en Philips DRL (afgeleverd 19-11-2008).

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

di 12 feb, 2013 14:25

Die sensoren ga ik ook eerdaags in mijn Prius laten bouwen, is inderdaad veel handiger.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

gelukgehad
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 2 BE 2008

di 12 feb, 2013 14:41

Zeker weten Arjan het is de beste investering die je kan doen, Ik had bij beide Prii ze al vanaf nieuw levering er op zitten. Veel hebben ze alleen achter maar ik heb nog het grootste voordeel v.d. voorste !
Prius II BE reflective blue 06-2008.>183.000 Km

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

di 12 feb, 2013 22:59

Niet helemaal mijn smaak, de P2 en de P3 ervaar ik van binnen als buiten als veel mooier. Nja, díe heb ìk dan ook gekocht en een mens zoekt nu eenmaal naar keuzebevestigende argumenten, dus heeft mijn lief gelijk gekregen: de Prius is een héél mooie auto. De P2 heeft later in mijn ogen ook bepaalde charmes gekregen; zeker in die 2 mooie kleuren (blauw en rood).

Lelijk is géén absolute grootheid en wat 'iedereen vindt' lap ik ook aan mijn laars. Veel van Picasso's mondiaal geroemd werk bevalt mij totaal niet, laat staan een Karel Appel en nog zo'n rafeltje grootheden uit de moderne tijd.

Mijn smaak ... die is in de loop van vele jaren wezenlijk veranderd; zelfs zeer nadrukkelijk op het gebied van auto's. Skoda heeft beginjaren 50 een sportwagentje gemaakt dat ik eertijds onbeschrijfelijk lelijk vond. Later vond ik 'm zó lelijk, dat ik 'm mooi vond.

Wie de P2 of nog erger de P1 lelijk vindt ... wacht maar af wat de tijd brengt. Straks vindt Jan Doorsnee 'm juist erg mooi.

Wat ik aan auto's altijd 'mooi' vond was het lijnenspel; de mooiste auto's van de laatste 20 jaar zijn bij mij de Ford KA (vorig type) en de Rover 75. Mercedes ... die onderbroken lijnen ... afschúwelijk lelijk, behalve die ene dikke met die prachtige gebogen lijnen die overal in terugkomen en bij dit model gelukkig niet onderbroken worden. Èn in het verre verleden hebben ze met de SSK iets heel moois neergezet.

Wie P2 rijdt en 'm qua model eigenlijk niet aanspreekt ... wacht maar af. Enkele jaren nadat ie verkocht is ga je 'm mooi vinden.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

jebo10

wo 13 feb, 2013 7:52

De prius heeft stroomlijn dat maakt hem mooi. Bij de P2 is dit klassiek, bij de P3 sportief.

Andere auto's ontworpen vanuit een stroomlijnvisie:

Tatra uit de jaren 30
Kever
Saab 92
Citroen DS.

Wij hebben hier thuis een golf iv staan naast de prius. Dan zie je pas hoe de ruit vlak geplaatst is. Het dak van de prius met de welvingen is ook een mooi detail. Minder mooi zijn weer die plastic wieldeksels. De plastic wieldeksels van een Mercedes 190 of 124 zijn dan toch een stuk mooier. Ook die rare hoge antenne, is daar geen goedkope oplossing voor die toch een redelijke ontvangst geeft?

Wat ik minder mooi vind, is het interieur en de geur zoals een oude transistorradio.

De Prius is inderdaad een klassieker voor de toekomst vanwege de specieke vormgeving mede door de houdbare carrosserie en techniek.

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

wo 13 feb, 2013 8:43

Antenne in binnenkant achterbumper over volle breedte. Zie je niet en perfecte ontvangst.
PIP aug 2012 executive arctic blue

Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur

wo 13 feb, 2013 11:07

Ik vind de PII een icon; en verwcht dat dat zo zal blijven. Een klassieker.
De PIII vind ik moderner en meer "aangepast". Ook best wel mooi maar dan anders. Minder iconic.
Toyota Prius II HSD Business Edition 2008, Pure White, parkeersensoren vóór en achter en Philips DRL (afgeleverd 19-11-2008).

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

wo 13 feb, 2013 12:37

Jebo10 noemt o.a. de oude Saabjes en de Kevers. Indertijd vond ik dat oerlelijke karren, waar ik toch echt niet vrijwillig in zou willen rijden. Zo'n 40 jaar verder denken de meesten daar wezenlijk anders over.

De DS heb ik van meet af aan weliswaar een rare auto gevonden, maar wèl heel mooi gelijnd en met vele details die mij aanspraken. 'Raar' omdat ie z'n tijd vér vooruit was. Jammer voor de eigenaren van vroege ID/DS-en: die rijden in een 55 jaar oude auto die in hoofdlijnen nog steeds aardig modern aandoet; zéér veel meer althans als alle andere auto's van eind 50s. Technisch was de DS indertijd eveneens een hoogstandje; denk maar eens aan de innovatieve gasvering die nu nog steeds (in verder doorontwikkelde vorm) wordt toegepast.

Als je met wat welwillendheid kijkt naar de P3, dan zie je heel wat overeenkomsten opduiken: de daklijn en de koplampen bijvoorbeeld, en qua interieur herinnert mij de vormgeving van het dashboardkastje sterk daaraan èn aan de Peugeot 404.

Met de hyvride begon het allemaal met de P1, die enkele jaren later werd opgevolgd door de aanzienlijk mooiere P2. 'Iconic' zoals Bianco aanvoert ... ik twijfel er geen seconde over: de P1 zal beslist een klassieker worden, want daarmee is een grote doorbraak naar een wezenlijk andere aandrijving gemaakt die nog lang - in doorontwikkelde of (vanwege patenten) verandere vorm - bij meerdere fabrikanten zal worden gebruikt, zoals Honda of Opel. Daarnaast is een énorm grooot aanbod gekomen van 'eco-auto's' die zich vanwege de fiscale voordelen nu eenmaal beter lieten verkopen.

De Prius is één groot statement vóór GROEN! In heel wat sociale kringen komt dat heel wat beter aan dan een dikke SUV.

Eigenlijk begrijp ik deze discussie niet: we zitten hier toch allemaal met Prius-rijders die toch (misschien een spaarzame uitzondering daargelaten) bewust hebben gekózen voor een Prius. Het is algemeen menselijk gedrag om ná een keuze keuzebevestigende argumenten te blijven verzamelen, maar ik moet daarbij erkennen dat - getuige o.a. de hoge percentages echtscheidingen - velen al na behoorlijk korte tijd weer liever wat anders willen. Om de 5 jaar een nieuwe auto, een nieuwe vrouw, nieuw meubilair, nieuw huis etc? Wellicht hoor ik tot de groep mensen die wat gemakkelijker tevreden kan zijn.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

jebo10

wo 13 feb, 2013 21:45

Toch lijkt de saab 92 heel erg op prius 2 en was ook gebouwd op zuinigheid!

Fendy
Lid
Lid

wo 13 feb, 2013 23:07

Camille Schyns schreef:...heel verhaal...
Maar ergens voor kiezen omdat het voordelig is is voor mij iets heel anders dan het ook daadwerkelijk bloedmooifantastischgeweldig te vinden natuurlijk. Al mijn vorige auto's vond ik een stuk mooier dan mijn huidige Prius, om het uiterlijk, maar ook om wat ze konden. In dat lijstje staan 2 Renault Grand Espace's (heerlijke reisauto's met een enorme lading ruimte en gemak), 2 Vectra Stations (waarvan 1 een V6) was, een Jaguar X-type...

Daarbij afgezet vind ik mijn Prius de minst mooie uit het rijtje, maar omdat het me ruim 3000 euro per jaar scheelt kijk ik snel door de "lelijkheid" heen. (voorheen had ik- op die V6 na leaseauto's, nu niet meer)

Maar toegegeven, je went aan het uiterlijk. Misschien uit verkapte waardering, misschien is het op dezelfde manier als ik ook aan dat niet afgeschilderde latje in mijn huis gewend ben :lol:
Afbeelding

jebo10

do 14 feb, 2013 6:47

Een leuke reactie van Fendy. Alle auto's die je gehad hebt en mooier vindt, zullen denk ik geen klassieker worden. Stel dat ik V8 achterop de Prius plak, of twin engine, wordt hij dan mooi? Mooier vind ik een C6, of cx.

Robin N

do 14 feb, 2013 7:48

Toch kan ik me prima vinden in Fendy. De auto is niet een hele mooie auto.
Zoals eerder beschreven is hij vanuit bepaalde hoeken wel leuk om te zien. Sommigen vinden de "look" zelfs een beetje sportief.
Maar kijk je recht van achteren, dan vallen de ingevallen wielen, de smalle achterkant en het weinige uitzicht door de dubbele achterruit op.

Een mooie auto is een auto die van alle kanten mooie lijnen laat zien. En niet met de moed der wanhoop vanuit een bepaalde hoek toch iets moois (willen) herkennen.
Ook voor mij geld dat ik een grote besparing tov mijn vorige auto heb kunnen realiseren. Dat gaf voor mij de doorslag.
Daarom maak ik me niet zo druk over het feit dat ik 0.1 liter per 100km zou verliezen als ik iets verander... ik kom van 1op 7,5 af.
1:17 is voor mij al lekker.

Daarbij probeer ik hem iets op te leuken... om het suffe imago van de auto, want dat is hij wel degelijk een beetje kwijt te raken. Voor mezelf, maar zeker niet voor anderen.

Gesloten

Terug naar “Prius 2 - Exterieur”

• Informatie