Waarom is de prius zo lelijk?

Lak, vormgeving, afwerking, etc.
Gebruikersavatar
Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 4109
Lid geworden op: di 31 mei, 2011 14:14
Locatie: Ubachsberg

do 14 feb, 2013 11:03

jebo10 schreef:Toch lijkt de saab 92 heel erg op prius 2 en was ook gebouwd op zuinigheid!
Ik doelde op die oude rondere Saabjes uit de 60s en 70s met de 1,7L V4 van Ford. Indertijd vond ik die oerlelijk, maar de tijden zijn veranderd, hè.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 17325
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19

do 14 feb, 2013 11:16

Ik heb de Prius vroeger altijd een raar gedrocht gevonden, maar daar is in de loop der jaren toch verandering in gekomen, sterker nog ik rij er nu in :)

Hetzelfde had ik met de Mercedes S-klasse de W140, vond ik aan het begin net een opgeblazen auto, maar toch jaren in gereden. Ik zit er zelfs weer aan te denken om er eentje aan te schaffen.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 4109
Lid geworden op: di 31 mei, 2011 14:14
Locatie: Ubachsberg

do 14 feb, 2013 12:01

Robin N schreef:... Daarbij probeer ik hem iets op te leuken... om het suffe imago van de auto, want dat is hij wel degelijk een beetje kwijt te raken. Voor mezelf, maar zeker niet voor anderen.
De lelijke eend (heb je het woord weer) was in de 60s en vroege 70s toch écht 'cult' waar je toch méér de blits mee kon maken dan de veel duurdere BMW 1500. De 2CV was een statement voor progressiviteit en afkeer van 'het establishment'. Ik heb er zelf een gehad ('72 - '77), maar nog steeds vind ik 'm eerder lelijk dan mooi.

Mensen hebben de behoefte om zich te onderscheiden van de grauwe grijze massa. Begin 60's kwamen die stomme tekkeltjes met bewegende kop of WC-rol in een gebruid omhulsel op vele hoedenplanken. Rond 1970 werden nogal wat lelijke eendjes beschilderd met bloemmotieven; later zag je velen rijden met Brabants-bonte (rood-wit geblokte) gordijntjes. Ongeveer 10 jaar later volgden (zelfklevende) streepjes over de hele lengte, die zelfs mijn vader op z'n BMW had. Heel wat Ford Escorts, Opel Manta's etc. kregen uitgebouwde spatborden met dikke wielen. Begin van deze eeuw moesten zo nodig andere achterlichten gemonteerd worden, onderstellen verlaagd, kachelpijpen als eindstuk van de uitlaat en werden merk- en typedelen verwijderd. Er is een behoorlijk grote markt gegroeid met de meest uiteenlopende onderdelen waarmee men auto's die 'persoonlijke noot' kon geven.

Wil je een auto als een Prius 'opleuken' zodat het echt een blits karretje wordt, dan vergt dat érg veel creativiteit, want je wil iets heel origineels hebben zodat het ook écht duidelijk jóuw auto is. Hot-rod vlammen langs de motorkap staat haaks op wat de auto ìs, evenals brede 'race-strepen' over motorkap, dak en kofferdeksel. Dan beter bliksemschichten. Zwarte velgen heeft de helft van autorijdend NL al, dus dat mist onderscheidend vermogen. Donkere folie op de achterruiten lijkt mij compleet 'out' te zijn.
Met heel wat opschriften gaat het al gauw lijken op een bedrijfswagen.

In de 50s zag je heel wat auto's in 2 kleuren. De P3 heeft dat effect op een witte met het zwarte solar-roof en dat past ook bij andere kleuren. Als ik een donkere P2 zou hebben, zou ik overwegen om het dak gebroken wit te laten spuiten. Te overwegen viel om die 2e kleur verder naar beneden te laten komen en daarmee de wig-vorm te accentueren.

Als je serieus geld eraan wil spenderen, dan zou 'choppen' (= dak 5 à 10 cm's lager maken) een optie zijn, maar voor die operatie moeten ook álle ramen kleiner worden gemaakt en er klopt dan van de elektrische raambediening en ruitenwissers ook niks meer.

Enfin: er zijn héél veel mogelijkheden en de beste tip die ik je kan geven is praten met een kunstschilder, nu zo iemand kaas heeft gegeten van harmonische vormen met veelgevoel voor kleuren.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Gebruikersavatar
Robin N

do 14 feb, 2013 12:17

Ik zoek het meer in zaken die weer terug kunnen worden gedraaid.
Getint glas was er 1, maar dan gaat het op een sjonnie auto lijken, heb dus privacy shades kunnen aanschaffen.
Ik heb windschermen op de 4 zijruiten, staat leuk en werkt prima.
De wielen wil ik iets meer naar buiten laten komen, kan ik andere velgen aanschaffen, maar vind de originele 17" niet lelijk. Worden dus spacers.
Misschien daarna nog iets verlagen (2 cm is meer dan genoeg) en dan ziet hij er iets beter uit.

Verder een persoonlijke touch vwb de kwaliteits beleving van de auto. De koektrommel van mijn moeder maakt een minder holle klank dan de deuren van de Prius. Daar heb ik al wat aan gedaan.

Niet alles hoeft te maken te hebben met uiterlijk vertoon, maar een paar kleine dingen zijn meer dan genoeg

Gebruikersavatar
PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 3121
Lid geworden op: ma 07 sep, 2009 16:35
Locatie: Hilversum
Auto: Prius 2006

do 14 feb, 2013 12:19

Ter inspiratie:
prius-tuning.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Afbeelding Prius II Comfort 2006
Afbeelding Nazca Fuego 2008

Gebruikersavatar
Fendy
Lid
Lid
Berichten: 98
Lid geworden op: ma 21 mei, 2012 9:05

do 14 feb, 2013 13:52

jebo10 schreef:Een leuke reactie van Fendy. Alle auto's die je gehad hebt en mooier vindt, zullen denk ik geen klassieker worden. Stel dat ik V8 achterop de Prius plak, of twin engine, wordt hij dan mooi? Mooier vind ik een C6, of cx.
Ik zie niet echt dat ik zeg dat ik hoop dat mijn auto een klassieker of "iconic" wordt. Toch? dat zijn vergelijkingen die anderen maken, streef ik niet na.

Daarnaast ging en gaat het me natuurlijk niet om een labeltje waar V6 op staat, de suggestie alleen al... maar om het feit dat het ding 200 PK met dik 400NM koppel had, lederen en verwarmde stoelen, xenon af fabriek en nog veel meer. Daanraast uiterlijk ook gewoon een flinke, fraaie automobiel.

Maar goed, ik krijg een klein beetje de indruk in dit topic dat ik vloek in de kerk, dus laat maar verder.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 4109
Lid geworden op: di 31 mei, 2011 14:14
Locatie: Ubachsberg

do 14 feb, 2013 15:36

De ter inspiratie ingestuurde foto van Priokkie laat zien dat héél veel mogelijk is om ook van een P2 iets héél speciaals te maken. Ik vind 'm prachtig, hoewel dat niet aan mijn smaak beantwoordt. Doet er ook niet toe: iedereen maakt er maar van waar ie gek op is; Sjonnie-auto of niet. Er zijn echter wettelijke grenzen en ik vraag mij af of 'spacers' wel toegelaten zijn. Vraag zo nodig even bij de RDW na of dat mag.

Bij de Cruise-In die tot afgelopen zomer bij het Rodastadion heeft plaatsgevonden (wordt nu Brunssum) heb ik massa's (enkele honderden) gigantisch veranderde auto's gezien en al ben ik een oldtimerliefhebber die originaliteit tot aan de top in het vaandel heeft hangen, tóch kon ik een hoop van die zwaar geïnvidualiseerde karren met bewondering bekijken. Veel Amerikaanse bakken van vóór de oorlog tot in de 70s met Edelbrock motoren en ontzettend veel chroom onder de motorkap. Zelfs een Ford Anglia zoals mijn vader die had toen ik geboren werd als hot-rod in knalgeel met rode strepen en vette glimmende lichtmetalen velgen met erg brede banden.

Een van mijn vroegere MG-vrienden heeft een MG TC uit 1946 dramatisch aangepast om mee te racen en daar was ongeveer alles aan veranderd. Onafhankelijke wielophanging met spiraalveren en Koni's erin; hele brede 16" spaakvelgen met slicks i.p.v. de standaard 19" met hele smalle banden; kleine kuipstoelen i.p.v. een bank, andere stuurinrichting; ander stuur; ander dashboard met een joekel van toerenteller en dito rode lamp voor de oliedruk ... qua silhouet zag het nog ongeveer zo uit als het hoorde, maar daar had je het dan ook mee gehad. De accelleratie was sneller dan zijn Porsche 944, beweerde hij, maar wat ik gezien heb doet vermoeden dat dit kan kloppen. Er zat wel nog de gewone XPAG-motor in; niet alleen geblazen maar super getuned en alleen al dat laatste had hem een 25 jaar geleden 45 mille aan Beatrix-dollars gekost. Met die auto mocht hij overigens niet op de openbare weg rijden. Met races op Silverstone heb ik hem doodstil de pits in zien glijden ... drijfstang door het blok ...
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Gebruikersavatar
Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 4109
Lid geworden op: di 31 mei, 2011 14:14
Locatie: Ubachsberg

do 14 feb, 2013 15:49

Fendy schreef: .... Maar goed, ik krijg een klein beetje de indruk in dit topic dat ik vloek in de kerk, dus laat maar verder.
Mag er in kerken tegenwoordig niet meer gevloekt worden? Ik denk dat het draadje is geopend mét velerlei reacties omdat iemand over iets zich niet goed raad wist en daaraan hangt impliciet de vraag wat je eraan zou kunnen doen. Weliswaar heeft Citroen het klaargespeeld om de naam Picasso op een van hun modellen te zetten, maar daarmee was het heus nog geen Picasso zoals we die uit musea kennen.

Wáárom zouden we degenen die uit onvrede iets aan z'n P2 wil veranderen niet proberen te helpen? Dat doen we in het forum sowieso op de meer technische gebieden al! Toyota doet dat zelf ook, want die komt om de haverklap met wijzigingen; de ene keer niet eens opvallend en de andere keer maakt het een énorm verschil.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Gebruikersavatar
Robin N

do 14 feb, 2013 16:23

PriOkkie schreef:Ter inspiratie:
prius-tuning.jpg
Gatver

Camille Schyns schreef:De ter inspiratie ingestuurde foto van Priokkie laat zien dat héél veel mogelijk is om ook van een P2 iets héél speciaals te maken. Ik vind 'm prachtig, hoewel dat niet aan mijn smaak beantwoordt. Doet er ook niet toe: iedereen maakt er maar van waar ie gek op is; Sjonnie-auto of niet. Er zijn echter wettelijke grenzen en ik vraag mij af of 'spacers' wel toegelaten zijn. Vraag zo nodig even bij de RDW na of dat mag.
Wat ik begreep is dat gewoon toegestaan, je vergroot weliswaar je spoorbreedte, maar wanneer je banden/velgen niet buiten de wielkast komt en er niet meer dan een bepaald percentage aan breedte wordt toegevoegd, is dat geen probleem.
Spacers doen niets anders dan een velg van 7"breed met een et waarde van 50, veranderen in dezelfde velg met een et waarde van bv 35. (met spacers van 15mm)

Gebruikersavatar
Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1933
Lid geworden op: zo 02 apr, 2006 16:02
Locatie: Steenwijk
Auto: Lexus GS 450h President

vr 15 feb, 2013 20:28

Maar waar zit die stroomlijn nou eigenlijk :?:
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Gebruikersavatar
Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 4109
Lid geworden op: di 31 mei, 2011 14:14
Locatie: Ubachsberg

za 16 feb, 2013 9:42

Mijn vrouw zegt dat de P2 lelijk is omdat ie een konijnen-neus heeft.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 17325
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19

za 16 feb, 2013 10:27

Hmmmm, ga ik toch straks eens even goed kijken :)
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart


Afbeelding

Gesloten

Terug naar “Prius 2 - Exterieur”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast