Velgen Prius.

Lak, vormgeving, afwerking, etc.
Auris-Jacques

za 20 dec, 2008 20:51

Bianco schreef:Wel meestal maar niet altijd!
Bij mijn Fiat Stilo Abarth 3-d selespeed kon ik op de (optionele) 17 inch lichtmetalen velgen absoluut géén sneeuwkettingen kwijt.
Waarom ging dat niet ? I.v.m. de ruimte tussen de band en de wielkast ? Ik geloof dat die ruimte bij de Prius toch ruim voldoende is, daar kunnen toch makkelijk kettingen om heen gelegd worden, dacht ik zo. Ik heb vroeger een verlaagde en hard geveerde BMW gehad, daar zat nauwelijks ruimte tussen de band en wielkast, daar ging echt niks meer om heen.
Of heeft het dan met de velg, met het materiaal te maken, waardoor de velg snel beschadigd wordt ? Iets anders zou ik niet kunnen verzinnen.

Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 21 dec, 2008 19:17

Ik denk dat het te maken heeft met de hoogte van de band; m.a.w. dat de ketting de aluminium velg raakt en daardoor de velg beschadigt. Fiat heeft in ieder geval nadrukkelijk gesteld dat er geen sneeuwkettingen omgelegd mogen worden (bij de 17 inch velgen).
Toyota Prius II HSD Business Edition 2008, Pure White, parkeersensoren vóór en achter en Philips DRL (afgeleverd 19-11-2008).

adrie

ma 22 dec, 2008 10:20

het is ook een beetje bezopen om met een 45%band de sneeuw in te gaan, dan kun je beter 70-80 hebben, dan hou je nog bodemdruk over

moby60

wo 21 jan, 2009 23:06

Volgens het instructieboekje (p. 416) moet je bij de aanschaf van kettingen wel letten op de diameter van de schakels. Die mogen dus niet te dik zijn.
Verder zijn er verschillende mogelijkheden waarbij je moet bedenken dat - o.a. volgens de Adac - kettingen alleen om winter- en niet om zomerbanden mogen worden bevestigd.
Om je velgen te beschermen zijn er speciale beschermers te koop. Je kunt ook een paar goedkope wieldoppen halen bij Halfords. Die zullen gegarandeerd bekrast raken bij het gebruik van normale sneeuwkettingen maar daar zijn ze dan ook voor. Een andere mogelijkheid is kettingen te kopen die alleen het loopvlak van de banden raken.
De meeste van die kettingen hebben twee nadelen: ze zijn erg duur en ze scoren niet erg goed in vergelijkende tests. De grote voordelen: ze beschadigen de velgen en wielkasten niet èn ze zijn zeer eenvoudig te bevestigen. Wat de prijs betreft: op dit moment heeft de ANWB een aanbieding met de Maggie-Trak kettingen. Die kosten normaal € 300 maar nu bij de webshop van de Anwb € 89 inclusief bezorgkosten. Veel maten zijn intussen uitverkocht maar hier is de byzondere bandenmaat van de Prius een voordeel. Een week geleden was de maat nog beschikbaar. Let op: de maat die de Anwb opgeeft voor de Prius is alleen voor de Prius 1. Voor de Prius II heb je maat 209 nodig. Heb ze zelf ook aangeschaft en de matige beoordelingen neem ik op de koop toe. Ik ben al zeker 30 keer op de wintersport geweest en heb slechts enkele malen kettingen hoeven gebruiken. Traumatische ervaringen: soms in het donker, altijd in sneeuw en kou minstens een half uur modderen om de kettingen om de banden te krijgen. Eén foutje en er begint een spankettinkje de lak van je wielkast te slaan. De Trak's zitten er echt in enkele minuten om en ik heb er alle vertrouwen in dat ze me die paar kilometer omhoog of omlaag zullen brengen.

Rowel
Lid
Lid

wo 26 feb, 2014 21:33

Weet iemand welke fabrikant de originele prius 2 velgen maakt?
2009 prius 1.5 business ash grey

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

wo 26 feb, 2014 23:15

Rowel schreef:Weet iemand welke fabrikant de originele prius 2 velgen maakt?
Dag Rowel en anderen,
Ik stuurde enkele jaren geleden een duidelijke foto van de gegevens die in de velg gestanst zijn naar onderstaande velgen fabrikant en kreeg een vriendelijk mailtje terug met een verklaring bij elke letter, cijfer en symbool op de velg. Misschien zou je ook een poging kunnen wagen.

Hayes Lemmerz Werke GmbH
Ladestrasse 1
53639 Königswinter

Groet
Willem
Flyer T8 elektrisch ondersteunde fiets.

Gesloten

Terug naar “Prius 2 - Exterieur”

• Informatie