Nieuw projectje, HID projectors

Lak, vormgeving, afwerking, etc.
Fendy
Lid
Lid

ma 03 sep, 2012 9:41

Hoi allen!
Omdat ik de lichtopbrengst in de Prius wel erg karig vind (geel, zwak, matig) heb ik besloten om xenon toe te gaan passen. Ik had in mijn vorige auto's ook xenon, dus er zit ook een beetje gewenning bij.

Omdat een gewone aftermarket kit zorgt voor een verkeerd lichtbeeld en veel strooilicht, ga ik zelf projectors inbouwen. Ik heb zojuist een setje mini H1's besteld van Morimoto, als het spul binnen is en ik aan de gang ga zal ik hier een fotorapportje plaatsen. Ik heb het op Priuschat bekeken en het moet allemaal niet zo moeilijk zijn. Leuk projectje, ga ik samen met mijn broer doen!
Afbeelding

Albert
Lid
Lid

ma 03 sep, 2012 20:27

Leuk, ben benieuwd, wil ik ook...
CT200h 2012 Luxury Line wit

Robin N

ma 03 sep, 2012 21:45

Ik ben benieuwd broeder, wat het verschil gaat zijn :)

janskoosje
Lid/donateur
Lid/donateur

di 04 sep, 2012 17:14

Als ik goed geinformeerd ben moet je dan ook koplampsproeiers monteren. Volgens mij wettelijk verplicht! Veel success Gr Jans

danielle23
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 2. Zwart. Tech. 2006

di 04 sep, 2012 17:20

Ligt eraan van welk jaartal je auto is.
Prius 2 Tech. Zwart. Bouwjaar 2006.

thewizard
Actief Lid
Actief Lid

di 04 sep, 2012 18:30

Nee, een wijziging bij de RDW van 1 april 2012 hoeven er geen hoogte detectie en koplampsproeiers gemonteerd te worden, geen leeftijdsbegrenzing.

http://www.phoneshop4u.nl/wetgeving-xen ... hting.html, onderaan.

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

di 04 sep, 2012 18:33

Dan is het zeker interessant :D
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

janskoosje
Lid/donateur
Lid/donateur

wo 05 sep, 2012 0:30

Misschien gelijk ook projectje om led dagrijverlichting te realiseren? Lijkt me geweldig! :idea:

Robin N

wo 05 sep, 2012 7:52

Inderdaad, als de lampunit toch open ligt kunnen we er wat mooie leds instoppen.
Enige is dat drl aan staat zonder de achterlichten en op het moment dat je de gewone verlichting aan doet, moet de drl uit gaan.
Even zien hoe je dat moet schakelen

janskoosje
Lid/donateur
Lid/donateur

wo 05 sep, 2012 8:50

Veel success, hou ons op de hoogte!

Fendy
Lid
Lid

wo 05 sep, 2012 16:14

Robin N schreef:Inderdaad, als de lampunit toch open ligt kunnen we er wat mooie leds instoppen.
Enige is dat drl aan staat zonder de achterlichten en op het moment dat je de gewone verlichting aan doet, moet de drl uit gaan.
Even zien hoe je dat moet schakelen
Da's een makkie...de min-draad van de DRL koppelen aan de plusdraad van je dimlicht. Zodra dimlicht inschakelt is de massa weg en gaan ze uit...

Nog effe op zoek naar een geschikte LED-strip om erin te bouwen. Moet natuurlijk wel kwaliteit zijn, want bij de goedkopere strips valt er nog wel eens een ledje uit, kun je de boel weer in de oven stoppen :D

Boel nog niet binnen trouwens...
Afbeelding

Robin N

wo 05 sep, 2012 19:56

Denk je daarbij ook aan het canbus systeem?
Kan je zomaar lampen (ledstrips) erbij zetten?

Ennuh..wanneer was je van plan :D

Fendy
Lid
Lid

wo 05 sep, 2012 20:04

Robin N schreef:Denk je daarbij ook aan het canbus systeem?
Kan je zomaar lampen (ledstrips) erbij zetten?

Ennuh..wanneer was je van plan :D
Mij idee is om een geschakelde stroom uit de zekeringkast te halen als pos voor drl, en de plus van de stadslichten als neg voor de drl te gebruiken. Daarmee bypass ik het canbus systeem en gaan ze aan wanneer het contact aangaat, uit als ik mijn stadslicht aanzet.

Toevallig belde de leverancier nog om wat additionele opties doorte spreken. Het worden nu geen mini H1's maar Morimoto mini D2S projectoren, iets betere lampjes en dus lichtopbrengst daarnaast krijg ik E46R shrouds in plaats van de standaard chromen shrouds, zoals ze ook op BMW E46 zitten. Als het goed is komt het pakketje morgen binnen.

Wanneer...? Tsja, ik reken op een dagje werk, zeker als we ook DRL gaan maken. Dit weekend wordt het erg mooi weer dus zonde om te gaan klussen ;)
Afbeelding

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

do 06 sep, 2012 9:41

Fendy schreef: Mij idee is om een geschakelde stroom uit de zekeringkast te halen als pos voor drl, en de plus van de stadslichten als neg voor de drl te gebruiken.
Goh, wat een idee. Had ik zelf nooit aan gedacht: de + en - rechtstreeks aan elkaar verbinden... :shock: Maar ja, ik ben dan ook absoluut niet thuis in auto-elektriciteit.

Ik denk eraan om mijn standaard lampjes te vervangen door lampjes met meer lichtopbrengst. Ken jij er die lang meegaan ?
310.000 km met de P2
en nu een P4

Robin N

do 06 sep, 2012 11:36

Hoi Zilly,

Hangt er helemaal vanaf wat je wil.
Je kan je standaard halogeen lampen vervangen door andere halogeen lampen.

Je kan er ook voor kiezen om de lampen te vervangen door xenon.
Hierin heb je grofweg 2 verschillende soorten. De xenonvervangingslamp. Hier stop je een xenonlamp in je bestaande lampunit en sluit je er een ballast op aan.
Dit geeft veel licht, maar ook veel strooilicht. Dit komt doordat de xenonlamp iets langer is en de bestaande reflector van je lamp niet gemaakt is voor xenon.
Op mijn motor heb ik dit al 7 jaar zitten en de lamp doet het nog steeds. Dit terwijl van dezelfde batch toendertijd al heel veel stuk zijn. Hoe lang dat meegaat is dus niet te zeggen.
Op de motor geef ik niet om dat strooilicht omdat de lichtopbrengst enorm is, en ik beter gezien wordt.

Datgene wat Fendy gaat monteren zijn xenon projectielampen. Voordeel hiervan is dat de reflector overbodig is geworden. De projectielampen werpen hun licht eruit zonder de bestaande reflector. Veel mensen spuiten dan de reflector mooi zwart. Nog een voordeel, de lampen hebben nagenoeg geen strooilicht. De afscheiding van licht en geen licht is enorm scherp. De lichtopbrengst is dus nog beter omdat al het licht daar naartoe gaat waar je het wil...op de weg.
1 Nadeeltje is dat de lampunit helemaal open moet. Dit is geen probleem, heb dit vaker gedaan. De projector komt nl in de lampunit.
Als die dan toch open ligt, kan je er een hele kerstboom lampen set in plakken (bij wijze van) en het helemaal naar je eigen zin maken.

Op onderstaande youtube film wordt het allemaal mooi uitgelegd en kan je zien hoe het lichtbeeld is.
http://youtu.be/RpOFCj2QRAo

Nu ik je post teruglees, denk ik dat je je stadslicht of drl bedoelde :oops:

Gesloten

Terug naar “Prius 2 - Exterieur”

• Informatie