Zelf monteren trekhaak (fietsendrager) Prius 2

Lak, vormgeving, afwerking, etc.
JohanvdH
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 11 sep, 2016 20:05

Is er hier iemand die ervaring heeft met het zelf monteren van een trekhaak voor een fietsendrager op een Prius 2?
Zat te kijken naar een gebruikte trekhaak set.

Op een amerikaanse website heb ik al een howto gevonden maar ben niet zeker of de NL trekhaken dezelfde konstruktie hebben.
Zie http://priusdiy.com/tutorials/mods/trailerhitch.html

En zowaar hier op de website van John een mooie tekening!
Afbeelding

Ik vroeg me oa af of de benodigde gaten al in de chassisbalk zitten (dat lijkt op beide bronnen wel zo te zijn) en hoe het gaat met de bedrading.
Toyota Prius II Business Edition
09-2005, Ocean Blue
Al meer dan 251.000 probleemloze kilometers op de teller!
Afbeelding

imperial73
Lid
Lid

zo 11 sep, 2016 22:08

Trekhaak is heel simpel zelf te monteren. Boutgaten zitten er al hier zitten de sleepogen mee vast en deze komen te vervallen.
Kabelset eentje bestellen met stekkers. Even de kofferbekleding van de bodem halen en plug en play met de stekkers.
Succes.
Prius comfort 2005, Prius business 2004, Prius executive 2010, Prius tech edition 2007 <<ex-en, Prius dynamic 2010.

JohanvdH
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 11 sep, 2016 22:56

Liggen die stekkers al klaar onder de laadvloer? Kortom is er van tevoren rekening mee gehouden?
09-2005, Ocean Blue
Afbeelding

imperial73
Lid
Lid

ma 12 sep, 2016 9:24

De stekkers zijn de originele achterlicht stekkers. Hier zet je de kabelset tussen. Als je deze set haalt wijst het zichzelf uit. Staat ook regelmatig op marktplaats wel een complete set trekhaak+bekabeling te koop.
Je moet alleen een doorgang maken van buiten naar binnen. Dit kan eventueel net achter de stekkerdoos van de trekhaak en onderaan achter de bumper.
Prius comfort 2005, Prius business 2004, Prius executive 2010, Prius tech edition 2007 <<ex-en, Prius dynamic 2010.

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

di 13 sep, 2016 15:39

@Johan van Den Hoven: hieronder een link met daarop de trekhaak waar jij naar opzoek bent. Brink/thule partnummer:517244.
succes

Zie: bij toepasbaarheid Bestemd voor Prius Hatchback NHW20 2003-08, 2009-03
https://www.winparts.nl/bagage-transpor ... cificaties.
https://www.winparts.nl/bagage-transpor ... asbaarheid

JohanvdH
Lid/donateur
Lid/donateur

wo 14 sep, 2016 13:57

Bedankt Gamgra, die had ik nog niet gevonden.
Uiteindelijk via MP een gebruikte set aangeschaft. Ik zal van het bevestigen een beschrijving maken.
09-2005, Ocean Blue
Afbeelding

JohanvdH
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 25 sep, 2016 17:34

Pfff, dat valt niet mee...
De bouten waarmee de standaard aanwezige "sleepogen" bevestigd zitten (B op de illustratie hierboven) moeten eruit maar die zitten alle 4 muurvast.

In de kruipolie gezet en van de week nog maar een keer proberen.
09-2005, Ocean Blue
Afbeelding

Klikoo
Lid
Lid

di 18 okt, 2016 14:00

De bouten waarmee de standaard aanwezige "sleepogen" bevestigd zitten (B op de illustratie hierboven) moeten eruit maar die zitten alle 4 muurvast.

Is het jou nog gelukt om deze bouten los te krijgen? Ik heb gratis zo'n fietsendrager en "trekhaak" op de kop weten te tikken. Die mensen deden niks meer met het rek en wilden het naar de stort brengen. En aan de haak deden ze niks anders dan iedere keer de benen tegen aan stoten. Dus ik mocht de haak eronder uit schroeven. Dat ging soepel met goed gereedschap. De "trekhaak" helemaal met staalborstel in boormachine geschuurd en daarna met zinkprimer en zwarte lak opnieuw gespoten. Eronder gemonteerd met nieuwe M10 bouten 40mm lang. Let op: de schroefdraad is 1.2 spoedgang, dus fijne draad. Het linker sleepoog heb ik samen met de haak terug gemonteerd, rechter kan niet omdat de haak constructie in de weg zit. Mijn vraag is trouwens nu: Kan je een normale kogel verkrijgen in plaats van dat gekke vierkante ding, zodat je ook een modern fietsenrek zoals Spinner, Hawk, of Thule kan plaatsen? Weer iemand dat toevallig?
Prius 2 BE Antraciet / mei 2008.

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

di 18 okt, 2016 16:06

Vast wel, wij hebben een normale (afneembare) kogel van Brink met Thule rek
PIP aug 2012 executive arctic blue

Klikoo
Lid
Lid

di 18 okt, 2016 17:02

En wat ik dan ook bedoel: Kan ik de (eventuele afneembare) kogel in plaats van die rare vierkante adapter monteren? Dus op de bestaande trekhaak balk die nu onder mijn auto zit geschroefd.

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

di 18 okt, 2016 17:39

Effe Brink bellen in Staphorst.
PIP aug 2012 executive arctic blue

JohanvdH
Lid/donateur
Lid/donateur

di 18 okt, 2016 19:29

Klikoo schreef:De bouten waarmee de standaard aanwezige "sleepogen" bevestigd zitten (B op de illustratie hierboven) moeten eruit maar die zitten alle 4 muurvast.

Is het jou nog gelukt om deze bouten los te krijgen? Ik heb gratis zo'n fietsendrager en "trekhaak" op de kop weten te tikken. Die mensen deden niks meer met het rek en wilden het naar de stort brengen. En aan de haak deden ze niks anders dan iedere keer de benen tegen aan stoten. Dus ik mocht de haak eronder uit schroeven. Dat ging soepel met goed gereedschap. De "trekhaak" helemaal met staalborstel in boormachine geschuurd en daarna met zinkprimer en zwarte lak opnieuw gespoten. Eronder gemonteerd met nieuwe M10 bouten 40mm lang. Let op: de schroefdraad is 1.2 spoedgang, dus fijne draad. Het linker sleepoog heb ik samen met de haak terug gemonteerd, rechter kan niet omdat de haak constructie in de weg zit. Mijn vraag is trouwens nu: Kan je een normale kogel verkrijgen in plaats van dat gekke vierkante ding, zodat je ook een modern fietsenrek zoals Spinner, Hawk, of Thule kan plaatsen? Weer iemand dat toevallig?
De sleepogen heb ik uiteindelijk door de lokale garage laten loshalen.
Die kregen de bouten er zo uit (waarschijnlijk een kwestie van een goed passende dop met een iets lagere hefboom).
Uiteindelijk hebben ze ook de fietsendrager gemonteerd want ik kreeg het zo op mijn rug op de oprit niet voor elkaar.
Bij onze fietsendrager zit een "verloopstuk" waardoor het een standaard kogel kan worden om zo andere fietsenrekken te kunnen monteren.
Kan morgen wel een foto maken.
09-2005, Ocean Blue
Afbeelding

Klikoo
Lid
Lid

di 18 okt, 2016 22:02

Johan van den Hoven schreef:Bij onze fietsendrager zit een "verloopstuk" waardoor het een standaard kogel kan worden om zo andere fietsenrekken te kunnen monteren.
Kan morgen wel een foto maken.
Dat zou fijn zijn. Van welk merk is dat verloopstuk of fietsendrager? En zat die verloop standaard bijgeleverd bij het fietsenrek of heb je die los ergens gekocht?
Ik heb trouwens inmiddels ook al een mail gestuurd naar Brink met de vraag of er een losse kogel is te krijgen die ik in plaats van die vierkante buis op de bestaande trekhaak balk kan monteren.

JohanvdH
Lid/donateur
Lid/donateur

wo 19 okt, 2016 12:39

Het "kogelverloopstuk" lijkt een stukje huisvlijt van een handige metaalbewerker te zijn.
Was meegeleverd met de fietsendrager die ik via MP had gekocht.
09-2005, Ocean Blue
Afbeelding

Klikoo
Lid
Lid

wo 19 okt, 2016 14:07

Ik had een mailtje terug gekregen van Brink. Hebben geen losse trekhaak kogel die ik op de bestaande trekhaak balk kan monteren in plaats van dat gekke vierkante ding. Ze hebben wel tegenwoordig ook voor de Prius 2 normale afneembare kogels voor moderne fietsenrekken. Dan zou ik een compleet nieuwe trekhaak toestand moeten kopen, gaan we niet doen. Dan ga ik ook maar proberen een goede verloop te maken met een losse schroefkogel die ik erop kan bevestigen.

Plaats reactie

Terug naar “Prius 2 - Exterieur”

• Informatie